Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2002, 10:32
Verwijderd
ik denk het persoonlijk niet, maar waar ik benieuwd naar ben is hoe je in iets kunt geloven wat er niet is niet duidelijk aanwezog dan.

nog een vb

als je ziek bent dan ga je bidden en wordt je weer beter zeggen ze, maar het idee zit hem gewoon in dat je denkt dat je beter wordt door te bidden en omdat je denkt dat je beter wordt , wordt je ook beter!!!!!

denk daar maar eens over na

[Dit bericht is aangepast door ikke-eva (12-02-2002).]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2002, 10:34
legatus
legatus is offline
Als het helpt dan helpt het. Ook al doe je het onbewust en indirect zelf.
Oud 12-02-2002, 14:45
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
ik denk het persoonlijk niet, maar waar ik benieuwd naar ben is hoe je in iets kunt geloven wat er niet is niet duidelijk aanwezog dan.
Als je in iets gelooft wat er duidelijk is hoef je er niet meer in te geloven, want dan weet je dat het er is.

Bovendien kan je God's bestaan niet bewijzen, maar je kan ook niet bewijzen dat ie niet bestaat.

Een perfecte God zou kunnen bestaan. Waarschijnlijk heeft ie alleen iets andere ideeen over goed en kwaad dan wij.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 16:52
blackfairy
blackfairy is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Als je in iets gelooft wat er duidelijk is hoef je er niet meer in te geloven, want dan weet je dat het er is.

Bovendien kan je God's bestaan niet bewijzen, maar je kan ook niet bewijzen dat ie niet bestaat.

Een perfecte God zou kunnen bestaan. Waarschijnlijk heeft ie alleen iets andere ideeen over goed en kwaad dan wij.
nix meer aan toe te voegen, (bijna nix dan )

ik denk dat het fenomeen god op de wereld is gebracht , om ergens hoop in te hebben... veel mensen hebben niet genoeg aan hun eigen krachten en denken en hebben nog iemand nodig die hun steunt in hun doen en laten en meer... en op de manier dat je gelooft dat er een god is die achter je staat en je helpt gefet je weer hoop.

denkd at je uit dit verhaaltje wel kan leiden dat ik niet geloof in het god gedoe..
ik denk wel dat er iets dergelijks is maar dan totaal niet iets als 'god' en met totaal andere bedoelingen.
Oud 12-02-2002, 17:41
SevenLayersDeep
SevenLayersDeep is offline
*mee eens*
Oud 12-02-2002, 18:28
Verwijderd
Citaat:
ikke-eva schreef:
bestaat god echt????
nee

dnek ik

Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 18:31
Verwijderd
Ik geloof zeker in de mogelijkheid dat er een 'god' bestaat. Het gevoel dat er dingen gestuurd worden heb ik vaker gehad, en het is feitelijk dat er duizenden vragen richting datgene zijn die onbeantwoord blijven zoals 'waar dient dit alles voor?'

Ik ga er niet in geloven als een feit omdat er GEEN bewijzen voor zijn. Pas als ik zeker KAN weten dat er een god is het een simpele zaak

Ik zie 'god' (ik noem hem liever Alvader) ook niet als een personificatie maar meer als een symbolisatie
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 18:52
knivesout
knivesout is offline
Ik denk dat mensen die totaal niet in God geloven of denken dat het verzonnen is ,bang zijn om aan regels vast te zitten.
Bijvoorbeeld: elke zondag naar de kerk, geen sex voor het huwelijk ect.
Oud 12-02-2002, 19:15
Verwijderd
Citaat:
knivesout schreef:
Ik denk dat mensen die totaal niet in God geloven of denken dat het verzonnen is ,bang zijn om aan regels vast te zitten.
mischien sommigen, maar ik zie het anders
Dit zijn mensen die zich proberen te zien in de moderne wetenschap maar slechts de moderne, kan ook niet alles verklaren
Met citaat reageren
Oud 12-02-2002, 21:42
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
knivesout schreef:
Ik denk dat mensen die in een God geloven zich uit angst ergens aan vast proberen te houden. Ik probeer elk dogma uit te roeien en de werkelijkheid gewoon te ervaren zoals die is, met lijden, geluk, kalmte, chaos, gewoon accepteren en ervaren.

Nee, ik geloof niet in een God.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 07:01
Verwijderd
Citaat:
knivesout schreef:
dat vind ik wel heel oppervlakkig!
Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 10:25
blackfairy
blackfairy is offline
Citaat:
ikke-eva schreef:
dat vind ik wel heel oppervlakkig!
idd wel heel oppervlakkig... ooka ls je niet gelooft zit je ana je verplichtingen vast.weliswaar andere maar die verplichtingen moet je ook nakomen anders heb je een probleem met de medemens of de overheid... en niet met 'god' of je geloof !

en ik denk dat je jezelf veel te hard aanpakt en laat leven als je je aan al die regels houd.. ja misschien vinden mensen dat prettig maar ik zou et echt zwaar vervelend vinden...
Oud 13-02-2002, 11:02
Angar D'annari
Angar D'annari is offline
Volgens mij maakt het feitelijk niet zoveel uit of God bestaat of niet.De weinigen onder ons die niet gelovig zijn en toch de bijbel hebben gelezen zullen een heel ander perspectief hebben over God dan mensen die het vanaf kinds af aan met de paplepel ingegoten hebben gekregen.Waarschijnlijk hebben de niet gelovige lezers de conclusie getrokken dat (of God nou bestaat of niet) de religie een beetje te grootst is aangepakt, hiermee geen kritiek op het geloof zelf maar om de hele heisa erom heen.Bijna alle oorlogen die ooit gevoerd zijn kwamen voort uit religieus oogpunt, als God nou nooit bestaan heeft waar waren al die oorlogen dan goed voor?

Het geloof opzich is goed, want mensen kunnen er kracht, hoop en energie uit putten, maar om het in extremen door te voeren vind ik heel fout.Je ziet waar figuren als Bin Laden toe in staat zijn en geloof mij maar dat hij de Amerikanen niet haat omdat ze toevallig zijn land verwoest hebben...
Oud 13-02-2002, 11:11
Krastain
Krastain is offline
Wat is god?
God is een manier om onverklaarbare dingen te begrijpen en een houvast in moeilijke tijden. Kijk maar: Hoe beter het gaat, hoe meer we weten (kunnen verklaren), hoe meer atheisten.

Mijn mening: God bestaat echt..... in de hoofden van mensen die het moeilijk hebben.
Oud 13-02-2002, 12:16
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Angar D'annari schreef:
Bijna alle oorlogen die ooit gevoerd zijn kwamen voort uit religieus oogpunt, als God nou nooit bestaan heeft waar waren al die oorlogen dan goed voor?
Onzin. Minstens 80% van alle oorlogen hebben weinig tot niks met religie te maken.

Zelf ben ik agnosticus, dat houdt in dat ik geloof dat de mens geen kennis kan hebben over het al dan niet bestaan van een hogere macht. Zoals Silindistani al zei: Bovendien kan je God's bestaan niet bewijzen, maar je kan ook niet bewijzen dat ie niet bestaat.
Oud 13-02-2002, 12:29
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:

In de wetenschap wordt dan ook zo geredeneerd.

Iets bestaat niet als er geen bewijs is die het ondersteund.

Ik kan namelijk ook niet bewijzen dat elfjes niet bestaan, maar zeg nou zelf, er is ook geen reden om aan te nemen dat ze wel bestaan.

Dus als je stelt dat iets bestaat, dan moet je met bewijzen komen, anders bestaat het niet.

Groetjes
Ben(die dat wel een goeie invalshoek vind
Oud 13-02-2002, 20:55
Uhmpra
Uhmpra is offline
de stelling begon met dat bidden enzo en toen jullie over bewijzen begonnen, schoot me opeens iets te binnen, een tijd terug was der eens een of ander onderzoek gedaan naar de relatie tussen bidden en genezen, ze hadden een groep zieken (niet ernstig geloof uik ) waar niet voor gebeden werd, een waar wel voor gebeden werd en die dat ook wisten en een groep die niet wist dat er voor hen gebeden werd, ik geloof dat er uit kwam dat dat bidden hielp, ik weet het niet helemaal zeker meer, maar als het zo zou zijn dan heb je toch weer een andere verklaring nodig dan het genezen door te geloven dat het helpt,
er zijn verder idd geen echte bewijzen dat god wel of niet bestaat, ik denk ook niet dat we er als mensheid ooit achter komen, maar ik denk dat het eerder belangrijk is voor mensen zelf,
goed verder geloof ik niet in god (misschien ooit nog wel, maar dat zie ik later wel)

verder heeft Rollo Tomasi behoorlijk gelijk dat hij zegt dat heel erg veel oorlogen nix met godsdienst te maken hebben (ook als ze onder die naam worden uitgevochten)
Oud 13-02-2002, 22:19
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Silindistani schreef:
Beetje onzin. Bewijzen dat iets niet bestaat is vrijwel onmogelijk. Ik denk dat je wel mag aannemen dat iets niet bestaat als er geen bewijzen VOOR zijn.

Met citaat reageren
Oud 13-02-2002, 22:33
Uhmpra
Uhmpra is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Beetje onzin. Bewijzen dat iets niet bestaat is vrijwel onmogelijk. Ik denk dat je wel mag aannemen dat iets niet bestaat als er geen bewijzen VOOR zijn.
hoezo onzin? je kan niet bewijzen dat ie bestaat, maar ook niet dat ie niet bestaat, klopt toch?
Verder had Sillandisti het er nergens over dat je niet mag aannemen dat god bestaat als er geen bewijzen voor zijn (althans ik heb het nergens gelezen, kan aan mij liggen),
Oud 14-02-2002, 12:43
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Nee hoor, is een onzin.

Dit zijn 2 stellingen, niet 1.
Stelling 1: God bestaat
Stelling 2: God bestaat niet.

Voor beide zijn geen bewijzen aangevoerd, dus zijn beide onwaar. Dat is onmogelijk, dus laat ik het maar in het midden of er een hogere macht is.

Bovendien, als je zou bewijzen dat er WEL een hogere macht is, dan is het ook geen geloof meer.

En nee, ik vindt dat je niet mag aannemen dat er een God is en daar naar handelen. Ook vindt ik dat je niet mag aannemen dat er geen God is.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 13:08
Krastain
Krastain is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Onzin. Minstens 80% van alle oorlogen hebben weinig tot niks met religie te maken.
Mee eens. Het is een heel populair verhaaltje dat het grootste gedeelte v/d oorlogen door religie komt. Dat is FOUT! Het komt door hebzucht en (in mindere mate) overlevings drang.
Oud 14-02-2002, 13:20
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Krastain schreef:
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Mee eens. Het is een heel populair verhaaltje dat het grootste gedeelte v/d oorlogen door religie komt. Dat is FOUT! Het komt door hebzucht en (in mindere mate) overlevings drang.
Overlevingsdrang? Volgens mij door expansiedrang ofzo. Hebzucht dus gewoon.

Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 14:28
Verwijderd
dus eigenlijk zeg ik ook dat hij de oorlogen veroorzaakt! yeps, maar als je je leven toewijd aan gods wil dan ehm hoe zeg je dat damn ik kom er niet uit.

mensen die geloven denken toch dat hij beslist hoe het er in de wereld aan toegaat dus ook de oorlogen

Met citaat reageren
Oud 14-02-2002, 15:12
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Citaat:
ikke-eva schreef:
ik denk het persoonlijk niet, maar waar ik benieuwd naar ben is hoe je in iets kunt geloven wat er niet is niet duidelijk aanwezig dan.

nog een vb

als je ziek bent dan ga je bidden en wordt je weer beter zeggen ze, maar het idee zit hem gewoon in dat je denkt dat je beter wordt door te bidden en omdat je denkt dat je beter wordt , wordt je ook beter!!!!!

Hoi

Tis meer de gedachte zoals jezelf ook al aangeeft meer het geloof ergens in misschien indirect injezelf.

misschien is het wel menselijk om onzelf indirect te kunnen genezen.

allemaal vragen waar het antwoord nooit wetenschappelijk op gevonden zal worden en denk ik nooit helemaal verklaart zal worden.

Oud 14-02-2002, 15:37
RegaIk
RegaIk is offline
Citaat:
ikke-eva schreef:

nog een vb

Je kan dan wel niet direct bewijzen dat God/Allah bestaat, maar de Koran fungeert indirect als bewijs.
Oud 22-02-2002, 21:41
Verwijderd
Citaat:
RegaIk schreef:
Je kan dan wel niet direct bewijzen dat God/Allah bestaat, maar de Koran fungeert indirect als bewijs.
Dus The Lord Of The Rings is een indirect bewijs voor het bestaan van:
- Draken
- Orcs
- Goblins
- Hobbits
- Elven
- etc, etc
???

En even over het "niet kunnen bewijzen dat iets niet bestaat" (uit een van de eerste replies): zo ken ik er nog wel een paar. Bewijs jij maar eens dat er geen koe bestaat die over de maan kan springen. Lukt je nooit.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2002, 20:42
REIE
REIE is offline
De Ierse bischop Berkely (4 eeuwen geleden) meende dat we enkel zeker konden zijn aan het bestaan van ons bewustzijn, verder bestond er niets. Dat was volgens hem het bewijs voor het bestaan van een Almachtige, die dit bewustzijn had gemaakt. Stel het voor als in de film "The Matrix" alleen het verschil is dat wij in de matrix leven, maar niet in t echt ook nog bestaan, maar enkel dus dat bewustzijn hebben.
Oud 23-02-2002, 22:53
Strange Dude
Strange Dude is offline
Citaat:
REIE schreef:
De Ierse bischop Berkely (4 eeuwen geleden) meende dat we enkel zeker konden zijn aan het bestaan van ons bewustzijn, verder bestond er niets. Dat was volgens hem het bewijs voor het bestaan van een Almachtige, die dit bewustzijn had gemaakt.
Hij spreekt zichzelf tegen. Hij zegt dat omdat je niks weet, je weet dat god bestaat. Dan weet je dus van nog iets zeker dat het bestaat (volgens zijn redenering). Dus klopt de redenering niet meer en kan je niet meer zeggen dat god zeker bestaat.

Daarbij snap ik de hele redenering niet - hoezo bestaat er een god alleen maar omdat je niks zeker weet? - maar aangezien de redenering toch al nooit kan kloppen doet dat er niet eens meer toe.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 13:53
black_star
black_star is offline
Als jij in god gelooft bestaat hij voor jou.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 15:47
Rufus
Rufus is offline
waarom gaan mensen in god geloven? omdat mensen vanaf het moment dat ze uit een vrouw komen al verteld wordt dat hij er is. Je wordt continu gewezen op zijn bestaan. steeds wordt je verteld dat hij er is. Indoctrinatie.
dus stelselmatig opdringen van het bestaan van god...
Oud 25-02-2002, 11:51
Verwijderd
de conclusie is dus we komen er nooit achter. er zijn te veel bewijzen voor en tegen!!!!! iets wat we niet kunnen zien kan wel bestaan, maar tot hoever kunnen we het daar mee eens zijn. ik geloof nog steeds niet, ben ik te nuchter voor!!!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 18:32
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
ikke-eva schreef:
er zijn te veel bewijzen voor en tegen!!!!!
Te weinig bedoel je toch zeker?

Met citaat reageren
Oud 25-02-2002, 21:10
Verwijderd
Citaat:
Silindistani schreef:
Te weinig bedoel je toch zeker?

eigenlijk wel ja hahahaha
Met citaat reageren
Oud 26-02-2002, 20:26
Euforian
Euforian is offline
nee joh ! god bestaat niet echt !

alleen religie's bestaan sinds mensheid zich kan herinerren... why ?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 10:24
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
Euforian schreef:
nee joh ! god bestaat niet echt !

alleen religie's bestaan sinds mensheid zich kan herinerren... why ?
Omdat alle mensen dom zijn en de behoefte hebben zo min mogelijk zelf te denken?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2002, 23:26
Euforian
Euforian is offline
als je gelooft denk je veeel meer !!

en snap je alles..

[Dit bericht is aangepast door Euforian (28-02-2002).]
Met citaat reageren
Oud 02-03-2002, 15:17
otje
otje is offline
God is zomaar iets dat mensen bedacht hebben om dingen die ze niet begrijpen te verklaren.
teminste dat is mijn mening.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten