Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-03-2002, 19:13
xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Hai,

Ik weet niet zeker of dit op dit forum hoort, maar ik merk het wel.

Kan iemand mij iets vertellen hierover?
Is iemand hier al ooit naartoe geweest? Zo ja, wat vond je ervan, is het aan te raden?

Het is een of ander klooster in Frankrijk en ook een ontmoetingscentrum van jongeren in Europa/over de hele werld...

Oud 24-03-2002, 20:47
Mik-mother
Mik-mother is offline
Taizé is de naam van een klein dorpje in Frankrijk, ongeveer 100 km boven Lyon. In dit dorpje wonen ongeveer 75 ingetreden protestantse en katholieke broeders. Samen met nog enkele andere broeders die meeleven in sloppenwijken in andere delen van de werels, vormen zij de 'oecumenische broederschap van Taizé'.

Duizenden jongeren uit de hele wereld hebben Taizé ontdekt als een bijzondere plek. Tijdens een bezoek aan Taizé nemen ze drie maal per dag deel aan de gebedsdiensten van de broeders, waarin de stilte en de speciale muziek van Taizé een grote rol spelen. Tussen de diensten door vinden er veel ontmoetingen plaats: bezoekers uit allerlei verschillende landen gaan met elkaar in gesprek over hun dagelijks leven en over hoe geloof daar wel of niet een rol in heeft. Er is ruimte voor ontmoeting en gesprek en stilte, maar ook voor het met elkaar de handen uit de mouwen steken, en natuurlijk voor veel gezelligheid en plezier. 's Avonds is er Oyak, het kleine cafeetje waar men zich verdringt voor een drankje.

Het eenvoudige, maar diep geďnspireerde leven van de broeders maakt veel indruk. Om daar zelf aan mee te doen, ervaren veel jongeren als onvergetelijk. Het is moeilijk precies uit te leggen wat Taizé met je doet, maar wie er geweest is, is meestal erg enthousiast. Het verblijf in Taizé is heel erg eenvoudig: je slaapt er in barakken of tenten en de sanitaire voorzieningen zijn er heel simpel.

Aldus het voorlichtingsfoldertje van onze school.
Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Taizé geweest en ik heb het als heel erg positief ervaren. Je leert jezelf en anderen heel goed kennen en komt met veel andere culturen in aanraking. Ik ga dit jaar weer en ik kan je aanraden om er ook heen te gaan als je de kans krijgt!

Kijk ook eens op: http://www.taize.fr
Oud 24-03-2002, 21:11
Chimera
Chimera is offline
Wat ze er meestal neit bijvertellen is dat drank verboden is
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 09:20
Mik-mother
Mik-mother is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Niet waar! In Oyak 1 biertje/wijntje per persoon per avond.
Oud 25-03-2002, 09:22
minerva
minerva is offline
Citaat:
Mik-mother schreef:
Niet waar! In Oyak 1 biertje/wijntje per persoon per avond.

oehh!!!

Oud 26-03-2002, 16:26
xxDomingoxx
xxDomingoxx is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Ik drink toch geen alcohol dus dat maakt niet uit.

Citaat:
Mik-mother schreef:
Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Taizé geweest en ik heb het als heel erg positief ervaren. Je leert jezelf en anderen heel goed kennen en komt met veel andere culturen in aanraking. Ik ga dit jaar weer en ik kan je aanraden om er ook heen te gaan als je de kans krijgt!

Kijk ook eens op: http://www.taize.fr
Ja ik heb nu op school ook iets meer informatie gehad.. Hoe is dat religieuze gedoe bevallen? Ik ben nl. atheist en ik heb een video gezien over dat tai ze gebeuren en ook hun website... en kreeg de indruk dat je veel moest bidden e.d. en dat 'het geloof' nogal werd opgedrongen, is dit daadwerkelijk zo?

Oud 26-03-2002, 18:03
Mik-mother
Mik-mother is offline
Citaat:
xxDomingoxx schreef:
Ja ik heb nu op school ook iets meer informatie gehad.. Hoe is dat religieuze gedoe bevallen? Ik ben nl. atheist en ik heb een video gezien over dat tai ze gebeuren en ook hun website... en kreeg de indruk dat je veel moest bidden e.d. en dat 'het geloof' nogal werd opgedrongen, is dit daadwerkelijk zo?

Dat idee zou je inderdaad goed kunnen krijgen na een video en de website, maar het valt reuze mee. Er gaan redelijk veel niet-gelovigen en twijfelaars heen en die hebben het meestal ook heel erg naar hun zin. Als atheďst vind je alleen meestal de missen niet zo belangrijk, maar kom je meer voor ontmoetingen met jongeren uit andere landen en het leven in eenvoud voor een week. Maar de missen zijn ook niet super gelovig. Ok, je zingt gelovige liedjes, maar als je gewoon graag zingt, maakt het niet zoveel uit wat je zingt. En de stilte tijdens de mis wordt door een deel van de mensen gebruikt om te bidden, maar een bijna evengroot deel gebruikt deze tijd om gewoon even na te denken, ervaringen te verwerken etc. Je mag zelfs gaan lezen als je dat graag wilt, al komt dat wel een stuk minder voor. Je mag die stilte helemaal vrij invullen, zolang je anderen maar niet tot last bent. En aangezien een groot deel van de viering uit de stilte bestaat, zijn de vieringen ook weer aantrekkelijker voor atheďsten. De gesprekken met andere jongeren gaan trouwens vaak over hele maatschappelijke dingen en nauwelijks over God. En jouw mening wordt door de (meeste) mensen gewoon op prijs gesteld, wat jouw mening over het geloof of God ook is. Ik zou er alleen niet heengaan als je verschrikkelijk tegen het geloof bent, maar als je gelovigen gewoon respecteert, kan het ook voor jou als atheďst een hele aangename tijd worden in Taizé.
Reageren

Regels voor berichten