Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Taizé is de naam van een klein dorpje in Frankrijk, ongeveer 100 km boven Lyon. In dit dorpje wonen ongeveer 75 ingetreden protestantse en katholieke broeders. Samen met nog enkele andere broeders die meeleven in sloppenwijken in andere delen van de werels, vormen zij de 'oecumenische broederschap van Taizé'.
Duizenden jongeren uit de hele wereld hebben Taizé ontdekt als een bijzondere plek. Tijdens een bezoek aan Taizé nemen ze drie maal per dag deel aan de gebedsdiensten van de broeders, waarin de stilte en de speciale muziek van Taizé een grote rol spelen. Tussen de diensten door vinden er veel ontmoetingen plaats: bezoekers uit allerlei verschillende landen gaan met elkaar in gesprek over hun dagelijks leven en over hoe geloof daar wel of niet een rol in heeft. Er is ruimte voor ontmoeting en gesprek en stilte, maar ook voor het met elkaar de handen uit de mouwen steken, en natuurlijk voor veel gezelligheid en plezier. 's Avonds is er Oyak, het kleine cafeetje waar men zich verdringt voor een drankje. Het eenvoudige, maar diep geďnspireerde leven van de broeders maakt veel indruk. Om daar zelf aan mee te doen, ervaren veel jongeren als onvergetelijk. Het is moeilijk precies uit te leggen wat Taizé met je doet, maar wie er geweest is, is meestal erg enthousiast. Het verblijf in Taizé is heel erg eenvoudig: je slaapt er in barakken of tenten en de sanitaire voorzieningen zijn er heel simpel. Aldus het voorlichtingsfoldertje van onze school. Ik ben vorig jaar voor het eerst naar Taizé geweest en ik heb het als heel erg positief ervaren. Je leert jezelf en anderen heel goed kennen en komt met veel andere culturen in aanraking. Ik ga dit jaar weer en ik kan je aanraden om er ook heen te gaan als je de kans krijgt! Kijk ook eens op: http://www.taize.fr
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
je favoriete....... #JumpDaFuckUp!# | 109 | 17-06-2002 08:52 |