Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2002, 22:59
buyaka
buyaka is offline
Gegroet,

Ik moet op school een presentatie voor Nederlands houden. Dit biedt mij de kans meer te weten te komen over een onderwerp waar ik me al iets langer mee bezig hou. Nu vraag ik me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

Wat zou er gebeuren als mensen probeerden godsdienst af te schaffen (dus bijvoorbeeld de nederlandse staat) en stel dit zou lukken wat zouden dan de voor- en nadelen zijn. Op het moment slaat dit natuurlijk voornamelijk op de Islam.

Bedankt,

Sander
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2002, 23:03
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
buyaka schreef:
Gegroet,

Ik moet op school een presentatie voor Nederlands houden. Dit biedt mij de kans meer te weten te komen over een onderwerp waar ik me al iets langer mee bezig hou. Nu vraag ik me af hoe jullie hier tegenaan kijken.

Wat zou er gebeuren als mensen probeerden godsdienst af te schaffen (dus bijvoorbeeld de nederlandse staat) en stel dit zou lukken wat zouden dan de voor- en nadelen zijn. Op het moment slaat dit natuurlijk voornamelijk op de Islam.

Bedankt,

Sander
Mogelijk scenario's:

1)Een burgeroorlog barst los.
2) massale emigratie van moslims naar andere landen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 23:11
buyaka
buyaka is offline
Eigenlijk is de tweede vraag de hoofdvraag.
Dus puur hypothetisch.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2002, 23:38
mitsj
mitsj is offline
Het gevolg :
-minder religieusen
-rationalistischere samenleving (mensen laten zich niet meer lijden door een sprookjesbundel)

Citaat:
1)Een burgeroorlog barst los.
Lijkt me erg overdreven hoor

Citaat:
2) massale emigratie van moslims naar andere landen.
zouden ze welvaart willen opgeven voor hun geloof ? Denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 00:02
buyaka
buyaka is offline
Citaat:
zouden ze welvaart willen opgeven voor hun geloof ? Denk het niet.
Sommigen geven hun leven, dus waarom geen welvaart?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 08:50
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Sommigen geven hun leven, dus waarom geen welvaart?
Das waar , maar niet iedereen is zo (gek)streng gelovig.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 10:06
jimmyO
jimmyO is offline
Ik kan alleen spreken voor de christenen denk ik (en dan spreek niet natuurlijk niet voor ALLE christenen).

Ik denk dat er wel vette protesten komen enzo. En als godsdienst afgeschaft word, dan zullen de meeste christenen zich daar niets van aan trekken.

Er staat wel in de bijbel dat je de wetten van de regering moet naleven, maar dat hoeft niet als het tegen het Woord van God ZELF ingaat.
Oud 23-03-2002, 10:14
mitsj
mitsj is offline
als je godsdienst zou willen afschaffen zou dat geleidelijk moeten gaan.
Zorgen dat meer religieusen gebouwen worden afgebroken enzo , en moslim/joodse/christen scholen verbieden en ze allemaal openbaar maken.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 10:34
Verwijderd
Citaat:
(mensen laten zich niet meer lijden door een sprookjesbundel)
Verkeerde spelling, maar zoooo kloppend!!
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 11:15
buyaka
buyaka is offline
Maar de hoofdvraag:

Wat zouden de voor- en nadelen zijn?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 11:18
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Ik denk dat het behoorlijk wat rellen zal veroorzaken. Het land wordt denk 1 grote chaos.. want je hebt tenslotte recht van meningsuiting, dus ze kunnen het niet maken om godsdienst af te schaffen.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 11:47
Mugshot
Mugshot is offline
Waarom het idee eigenlijk?
Ik zie godsdienst op zich niet als een bron van ellende ofzo.

Citaat:
mitsj schreef:

-minder religieusen
ja en 2 plus 2 is 4.

Citaat:
Dan laten ze zich wel ergens anders door leiden..
Geld bijvoorbeeld, zoals nu in de minder gelovige maatschappijen gebeurt.
Als mensen niet door hun godsdienst bekrompen en blind zijn, zijn ze dat wel door iets anders.

Ik zie godsdienst op zich als een vrij goede zaak omdat het een sterke ethiek en moraal met zich meebrengt, mensen zouden zich alleen wat meer in andere opvattingen moeten verdiepen om meer begrip voor elkaar op te kunnen brengen.

Dit is niet zwart op wit te stellen en is in mijn ogen ook vrij zinloos gespeculeer, je kunt een godsdienst niet verbieden of een geloof afschaffen..
Oud 23-03-2002, 14:10
Verwijderd
Hypocrisie en onwetendheid afschaffen...

Religie volgt dan vanzelf...
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 17:38
Aurora
Aurora is offline
Citaat:
KontraDix schreef:
Hypocrisie en onwetendheid afschaffen...

Religie volgt dan vanzelf...

Mooi gezegd en helemaal waar!
Oud 23-03-2002, 19:20
Silindistani
Silindistani is offline
Helpt waarschijnlijk geen ene moer. De mens is dom en heeft de behoefte om verantwoordelijk af te schuifen op iets of iemand anders. Waarschijnlijk krijgen we dan gewoon een ander soort religie en gaat iedereen Pim Fortuyn of een andere propaganda verspreider aanbidden.

Mensen blijven domme schapen, hoeveel gevolgen je daarvan ook verbiedt.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 11:06
gekookt eitje
gekookt eitje is offline
het zal je niet lukken. een aantal eeuwen geleden was het ook verboden ook maar enige religie aan te hangen. Maar de religies bleven wel. Er was veel oorlog en martelingen. en dat was in die tijd. nu is iedereen veel mondiger geworden. Men zal het nooit zover laten komen, denk ik. In Nederland tenminste niet
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 11:21
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
het zal je niet lukken. een aantal eeuwen geleden was het ook verboden ook maar enige religie aan te hangen. Maar de religies bleven wel. Er was veel oorlog en martelingen. en dat was in die tijd. nu is iedereen veel mondiger geworden. Men zal het nooit zover laten komen, denk ik. In Nederland tenminste niet
Toen was 100% van de bevolking religieus , nu is het minder als 1/3.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 19:02
buyaka
buyaka is offline
Tuurlijk gaat het niet lukken, maar dat is het punt niet. En dat er een andere godsdienst zou komen is in tegenspraak met de stelling. Ik vraag me gewoon af wat de voor- en nadelen zouden zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 15:01
Verwijderd
Citaat:
mitsj schreef:

Toen was 100% van de bevolking religieus , nu is het minder als 1/3.
Maar die 1/3 is toch waarschijnlijk nog wel genoeg om een hele hoop heisa te veroorzaken.
Ik denk ook niet echt dat je het 'huiskamergeloof' kunt verbieden, want waar houdt geloof op en begint ratio? kun je mensen zomaar voorschrijven wat ze moeten of mogen voelen?
Geloof zegt imho vooral iets over je ideeën en je uitgangspunten, je 'basis' en mensen zullen die altijd wel ergens zoeken of vandaan proberen te halen, wat je ook gebiedt of verbiedt. het enige wat een regering zou kunnen verbieden is het samenkomen om geloofsvieringen te organiseren, maar of jij bidt voordat je slapen gaat, of niet kan zo'n regering helemaal niets aan doen, alleen maar aan de uiterlijke kenmerken, niet aan wat er in je hoofd omgaat.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 15:34
buyaka
buyaka is offline
Hmm laat maar, niemand snapt de vraag..
Zoek wel een ander forum
Met citaat reageren
Oud 28-03-2002, 17:58
ZzZzJaNtAlZzZzkiE
ZzZzJaNtAlZzZzkiE is offline
dat zou vol met nadelen zitten.....je bent dan zowiezo helemaal niet vrij in je doen en laten....ik denk dat geloven in iets ......maakt niet uit wat.......dat je dat nie kan afschaffen....er blijven toch mensen.......die dit doen......geloof is een vorm van denken (godsdienst) en zit in het hoofd van de mens ......tenzij ze een bepaald middeltje hier tegen vinden......mja......neej gaat nie lukken...en ik denk ook niet dat er een meerder heid in nederland zou zijn die hiervoor zij gaan stemmen
Oud 28-03-2002, 21:44
Silindistani
Silindistani is offline
Citaat:
buyaka schreef:
Hmm laat maar, niemand snapt de vraag..
Zoek wel een ander forum
Wat jij vraagt is om de gehele mensheid massaal onafhankelijker en zelfstandiger te maken. Natuurlijk zou dat helpen. Dat had al 10 posts geleden duidelijk moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 09:23
windowlicker
windowlicker is offline
Citaat:
mitsj schreef:
Het gevolg :
Dit is puur een mening. Heb jij dan bewijs dat het alleen maar een sprookjesbundel is? Houdt je kutcommentaar voor je tenzij je je mening ondersteund en bewezen hebt.

[Dit bericht is aangepast door windowlicker (29-03-2002).]

Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 14:03
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
windowlicker schreef:
Citaat:
mitsj schreef:
Het gevolg :
Dit is puur een mening. Heb jij dan bewijs dat het alleen maar een sprookjesbundel is? Houdt je kutcommentaar voor je tenzij je je mening ondersteund en bewezen hebt.

Dat roep ik al eeuwen tegen hem.

Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 17:34
McMotion
McMotion is offline
lukt toch niet -> .
Oud 29-03-2002, 18:06
drama
drama is offline
Waarom zou je godsdienst ook willen afschaffen? Iedereen is vrij om te geloven wat hij/zij wil. Dat is een puur persoonlijke zaak.
Oud 29-03-2002, 19:23
mitsj
mitsj is offline
Citaat:
Ik vindt het ten eerste toch nog knap dat je weet wat ik bedoel met sprookjes bundel .
Maar om er even inhoudelijk op in te gaan.
Lopen op water , zee in midden splijten , engelen en weet ik veel wat voor 'wonderen' dat geloof je toch niet. Hetzelfde had kunnen staan in doornroosje.
Vandaar dus het kossnaampje sprookjesbundel voor welk religieus boek dan ook.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2002, 19:39
Verwijderd
*zie USSR*
Met citaat reageren
Oud 31-03-2002, 21:19
Guineverea_witch
Guineverea_witch is offline
ik zou verhuizen,ben wiccan.als ik dat niet kan beoefen verhuis ik zelfs wel naar afghanistan,zolang ik dat maar heb

Wees Gezegend
Oud 01-04-2002, 11:00
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
mitsj schreef:
Maar om er even inhoudelijk op in te gaan.
Lopen op water , zee in midden splijten , engelen en weet ik veel wat voor 'wonderen' dat geloof je toch niet. Hetzelfde had kunnen staan in doornroosje.
Vandaar dus het koosnaampje sprookjesbundel voor welk religieus boek dan ook.
*is het met mitsj eens*
Oud 01-04-2002, 11:22
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
windowlicker schreef:
Dit is puur een mening. Heb jij dan bewijs dat het alleen maar een sprookjesbundel is? Houdt je kutcommentaar voor je tenzij je je mening ondersteund en bewezen hebt.[/b]
Ik kan ook niet bewijzen dat Hans en Grietje een sprookje is, maar heb ook echt geen valide redenen om aan te nemen dat het niet zo zou zijn.

Mitsj zegt alleen maar dat JIJ moet bewijzen dat het geen sprookjesbundel is, bewijs dat het echt waar is, en dat het echt gebeurd is en dat God echt bestaat. Tot die tijd is het dus niet zo.

Als ik vanuit jouw (onlogisch) standpunt moet gaan werken, dan moet ik dus maar bewijzen dat het niet zo is. En dat slaat nergens op. Simpelweg omdat je dat van elk willekeurig geschreven boek kunt zeggen. Dus moet ik zeker van 100 duizenden boeken maar gaan bewijzen dat het NIET zo is . Daar kun je toch wel de onzin van inzien hoop ik.

Groetjes
Ben(die dat dus geen goed argument vind

------------------
Regel 1: Ben heeft altijd gelijk. Regel 2: Mocht dit niet het geval wezen, dan treed regel 1 onmiddelijk in werking.

[Dit bericht is aangepast door Demon of Fire (01-04-2002).]
Oud 01-04-2002, 12:36
mitsj
mitsj is offline
/me vindt ben's uitleg goed ...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 08:45
Verwijderd
Citaat:
Demon of Fire schreef:
Ik kan ook niet bewijzen dat Hans en Grietje een sprookje is, maar heb ook echt geen valide redenen om aan te nemen dat het niet zo zou zijn.

Mitsj zegt alleen maar dat JIJ moet bewijzen dat het geen sprookjesbundel is, bewijs dat het echt waar is, en dat het echt gebeurd is en dat God echt bestaat. Tot die tijd is het dus niet zo.

Als ik vanuit jouw (onlogisch) standpunt moet gaan werken, dan moet ik dus maar bewijzen dat het niet zo is. En dat slaat nergens op. Simpelweg omdat je dat van elk willekeurig geschreven boek kunt zeggen. Dus moet ik zeker van 100 duizenden boeken maar gaan bewijzen dat het NIET zo is . Daar kun je toch wel de onzin van inzien hoop ik.

Groetjes
Ben(die dat dus geen goed argument vind

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten