Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2005, 19:38
Gambokkur
Gambokkur is offline
Ik heb een tijdje geleden in een tijdschrift gelezen over een experiment : ratten kregen een elektrode of iets dergelijks ingeplant in hun genotscentrum en dat werd telkens ze een knopje indrukten gestimuleerd. Ze drukten op het knopje tot ze dood neervielen.

Ik weet niet of dit echt gebeurd is (Ik las het in een minder ernstige rubriek van het Belgische Knack). Zo ja, kan iemand me meer informatie verschaffen ?

Los van dit experiment vraag ik me af of dit ooit zal kunnen bij mensen en of we ooit de verslaving zullen kunnen onderdrukken (want dit maakt een praktische toepassing van een 'genotsbrenger' onmogelijk) ?

Het zou toch mooi zijn : we drukken op een knopje en we ervaren een orgasme in kwadraat ! Genieten is immers enkel het stimuleren van het genotscentum in de hersenen.
Voorts zouden we werken nooit meer onaangenaam vinden, we drukken op een knopje dat ons een prettig gevoel brengt, maar niet zo prettig dat we niet meer om het werk geven.

De hemel op aarde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-09-2005, 20:03
VoRaZ
VoRaZ is offline
Verslaving is schadelijk omdat je jezelf genot brengt op een niet productieve manier. Het doel van genot is juist dat je beloond wordt door een gunstige daad te verrichten, waarmee je je eigen positie verbetert. Ik geloof niet dat mensen anders zouden reageren op de "drug" dan de ratten. Ik denk trouwens dat het nu al mogelijk is bij mensen, net als bij ratten.
Oud 06-09-2005, 20:11
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
VoRaZ schreef op 06-09-2005 @ 21:03 :
Ik geloof niet dat mensen anders zouden reageren op de "drug" dan de ratten.
Mss toch wel, als gebruik van die 'drug' gelimiteerd zou worden.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:17
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-09-2005 @ 21:11 :
Mss toch wel, als gebruik van die 'drug' gelimiteerd zou worden.
Een dergelijk knopje zou ngeen recreatief gebruik opleveren.
"Puur" genot door directe stimulering van de verantwoordelijke hersendelen lijkt me geestelijk verslavender dan heroïne.
Oud 06-09-2005, 20:44
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik vind het idee dat men kan bepalen wat ik al dan niet leuk vind (werk, school, neuken, eten) door op een knopje te drukken, niet echt een prettig idee.

NB. dat experiment met die ratten ken ik ook, kan alleen even zo snel niks erover op internet vinden, iemand wel?

Laatst gewijzigd op 06-09-2005 om 20:49.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:57
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-09-2005 @ 20:38 :
Ik heb een tijdje geleden in een tijdschrift gelezen over een experiment : ratten kregen een elektrode of iets dergelijks ingeplant in hun genotscentrum en dat werd telkens ze een knopje indrukten gestimuleerd. Ze drukten op het knopje tot ze dood neervielen.

Ik weet niet of dit echt gebeurd is (Ik las het in een minder ernstige rubriek van het Belgische Knack). Zo ja, kan iemand me meer informatie verschaffen ?

Los van dit experiment vraag ik me af of dit ooit zal kunnen bij mensen en of we ooit de verslaving zullen kunnen onderdrukken (want dit maakt een praktische toepassing van een 'genotsbrenger' onmogelijk) ?

Het zou toch mooi zijn : we drukken op een knopje en we ervaren een orgasme in kwadraat ! Genieten is immers enkel het stimuleren van het genotscentum in de hersenen.
Voorts zouden we werken nooit meer onaangenaam vinden, we drukken op een knopje dat ons een prettig gevoel brengt, maar niet zo prettig dat we niet meer om het werk geven.

De hemel op aarde
dat heet in mindere mate blowen, dat werkt op dezelfde manier. Maar doordat dat genotsplekje verwent raakt wil het steeds meer en meer (net als bij drugs) en op een gegeven moment ervaart het geen geluk meer bij normale dingen die een mens vreugde bezorgen, (vogeltjes die fluiten, een lekkere geur etc..) Als er dan niet meer op dat genotsplekje word gedrukt kan het dus geen vreugde meer ervaren en worden we depressief. Je kunt dat dus wel gaan doen, maar dan raak je er dus idd verslaafd aan en je wilt steeds meer, tot je er op een gegeven moment dood aan gaat.

het is net zo als bij alle verslavingen: het bevredigt alleen tijdelijk, wanneer je dus op dat knopje drukt, of wanneer je seks hebt, of wanneer je rookt (wat voor verslaving dan ook) maar zodra je er mee stopt heb je weer hetzelfde of nog erger depressieve gevoel.
Oud 06-09-2005, 21:28
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
Ir. de Narie schreef op 06-09-2005 @ 21:17 :
Een dergelijk knopje zou ngeen recreatief gebruik opleveren.
"Puur" genot door directe stimulering van de verantwoordelijke hersendelen lijkt me geestelijk verslavender dan heroïne.
Ok, maar als men de verslaving op 1 of andere wijze zou kunnen tegengaan ?

Vergelijk het met een liedje dat je mooi vindt ;
De 1e keer is het prachtig, de 2e keer iets minder, 3e keer nog iets minder, enz.
vaag echter de herinnering aan het liedje weg, telkens na het beluisteren, en je kan telkens opnieuw het volle genot uit het beluisteren trekken.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:40
JCG
JCG is offline
klinkt geweldig, maar doe toch maar niet.
Oud 06-09-2005, 22:09
VoRaZ
VoRaZ is offline
Je zou er niet gelukkiger van worden. Ze zeggen toch altijd, het gaat om de reis, niet om de bestemming.
Oud 06-09-2005, 22:16
De Veroorzaker
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-09-2005 @ 22:28 :
vaag echter de herinnering aan het liedje weg, telkens na het beluisteren, en je kan telkens opnieuw het volle genot uit het beluisteren trekken.
Wat worden we er uiteindelijk beter van?
Oud 07-09-2005, 03:23
JezusIsMijnGod
JezusIsMijnGod is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 06-09-2005 @ 22:28 :
Vergelijk het met een liedje dat je mooi vindt ;
De 1e keer is het prachtig, de 2e keer iets minder, 3e keer nog iets minder, enz.
Goeie muziek wordt juist mooier als je het vaker hoort, imho
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 03:25
JezusIsMijnGod
JezusIsMijnGod is offline
Bij "kunstmatig genot" denk ik aan drugs. Mmmmmm lekker!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 10:32
T_ID
T_ID is offline
Op zich moet het mogelijk zijn om met chemische middelen gevoelens te beïnvloeden.

Of het wenselijk is dat zomaar te doen.. dat denk ik niet, er is een goede reden dat we voelen wat we voelen.
Oud 07-09-2005, 14:31
Verwijderd
LSD.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:51
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 06-09-2005 @ 23:16 :
Wat worden we er uiteindelijk beter van?
Dan geniet je constant.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:52
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
JezusIsMijnGod schreef op 07-09-2005 @ 04:23 :
Goeie muziek wordt juist mooier als je het vaker hoort, imho
Jaja, maar ik bedoel, op korte termijn.
Als je je lievelingslied 5x beluistert na elkaar, geniet je elke keer minder.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:53
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-09-2005 @ 11:32 :

Of het wenselijk is dat zomaar te doen.. dat denk ik niet, er is een goede reden dat we voelen wat we voelen.
Dat is de evolutie.
Maar daar hoeven wij ons feitelijk nix van aantrekken : we gebruiken sex toch ook niet alleen voor de voortplanting ?
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 17:58
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-09-2005 @ 15:31 :
LSD.
Kost geld en is verslavend.

Ik bedacht gisteren het volgende tegen het verslavingsprobleem : afwisseling.

Als er nu 1000 soorten harddrugs zouden bestaan, zou je elke dag een andere drug innemen en er toch niet aan verslaafd geraken wegens de afwisseling, maar toch de voordelen ervan binnenhalen.

Zo zou het ook met kunstmatig genot moeten gebeuren, telkens een ander gebiedje van het genotscentrum stimuleren.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 19:25
Verwijderd
Drugs gebruiken an sich is verslavend. Veel mensen die stoppen met drugs gebruiken gaan al snel over op iets anders, bijv. drinken. Elke dag harddrugs gebruiken is bovendien ook heel slecht voor je lichaam, alle harddrugs hebben namelijk één belangrijk ding gemeen: het kost je ontzettend veel energie. Daarom noemde ik ook LSD, dat kost je heel veel energie. Elke dag zulk genot beleven is slopend.

Deze topic zou je eigenlijk beter kunnen verplaatsen naar D&A.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 20:03
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
perseus schreef op 07-09-2005 @ 20:25 :

Deze topic zou je eigenlijk beter kunnen verplaatsen naar D&A.
Het gaat hier niet specifiek over drugs.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Gambokkur schreef op 07-09-2005 @ 21:03 :
Het gaat hier niet specifiek over drugs.
Nee, maar ik denk dat mensen die veel op D&A posten meer verstand hebben van dit soort zaken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 21:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 07-09-2005 @ 18:53 :
Dat is de evolutie.
Maar daar hoeven wij ons feitelijk nix van aantrekken : we gebruiken sex toch ook niet alleen voor de voortplanting ?
Maar ja, stel dat je meerdere keren per dag elke dag seks had.

Dan gaat de lol er ook van af.
(en breezah opschepperij n.a.v. dit kunnen we missen, doe maar in de kantine )
Oud 07-09-2005, 22:15
haplo
haplo is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 07-09-2005 @ 18:58 :
Kost geld en is verslavend.
LSD zou je geestelijk verlsafend kunnen noemen, maar dat kan je bij alles. Een verslaving aan LSD is niet erg waarschijnlijk, tegen de kosten kan ik weinig inbrengen.

Citaat:
Ik bedacht gisteren het volgende tegen het verslavingsprobleem : afwisseling.

Als er nu 1000 soorten harddrugs zouden bestaan, zou je elke dag een andere drug innemen en er toch niet aan verslaafd geraken wegens de afwisseling, maar toch de voordelen ervan binnenhalen.

Zo zou het ook met kunstmatig genot moeten gebeuren, telkens een ander gebiedje van het genotscentrum stimuleren.
Dat is op zich geen problemen er zijn zeer veel psycho-actieve stoffen bekend en er worden er steeds meer ontdekt. Het probleem ligt meer in de verkrijgbaarheid.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 17:12
cup a soup
cup a soup is offline
Als er echt sprake is van directe stimulering van bepaalde hersengebieden door elektriciteit en niet door stoffen dan lijkt mij niet dat er lichamelijke verslaving optreedt zoals bij heroine, cocaine of metamphetamines.
Mijn kennis van de hersenen is niet groot genoeg om wat zinnigs te zeggen over hoe genot werkt: kan het zomaar met elektriciteit worden geactiveerd of zijn er toch echt stoffen voor nodig, die dus op kunnen raken. Zoals je serotonine-niveau dat ernstig om is gegooid na xtc-gebruik.
Dat brengt me op een ander punt. Xtc zal bij frequent gebruik (in de regel) steeds minder leuk worden. Hier kun je twee oorzaken voor geven. Ten eerste dus de stoffen die in je hersenen zitten die op kunnen raken, waardoor het gevoel simpelweg minder wordt en andere zaken die uit (huidige) biopsychologie kunnen worden opgemaakt. De andere oorzaak is denk ik gewenning in de vorm dat je het gevoel al kent, waardoor je er minder blij van wordt.
Als gewenning het genot verkleint doordat het genotsgebied minder wordt gestimuleerd, hoe maak je het dan mee dat er geen sprake kan zijn van minder genot door gewenning, doordat het genotsgebied van buiten wordt gestimuleerd? En er dus ook geen sprake is van stoffen die op zijn of iets dergelijks, doordat het puur met elektrische stroompjes geregeld wordt. Kan je gewend raken aan genot en dat saai gaan vinden?

Ik denk niet dat ik het begrijpelijk heb opgeschreven, wat wel weer aangeeft dat dit een erg vreemde situatie is.
Oud 09-09-2005, 22:22
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 06-09-2005 @ 21:44 :
Ik vind het idee dat men kan bepalen wat ik al dan niet leuk vind (werk, school, neuken, eten) door op een knopje te drukken, niet echt een prettig idee.
*druk*

Nu vind je het een heerlijk idee

En deze opmerking makende moet ik ineens (cliché maar we doen t ermee) aan the Matrix denken.
Daarin worden zintuigen op kunstmatige wijze geprikkeld, dat mensen dat geen prettig idee vinden wordt simpelweg vermeden door ze onwetend te houden.
De theorie van de matrix biedt ruimte voor een kwalitatief (qua genot) leven, en hoewel dit geen parallen maar een vergelijking is lijkt me de door de ts beschreven technologie mits goed uitgewerkt dezelfde mogelijkheid bieden.

Ik had het trouwens over 'geestelijk' verslavender dan heroine.
Lichamelijk kan wellicht nvt zijn, maar wat ik bedoelde is dat ex-heroine gebruikers vertellen dan wel gestopt te zijn, maar hoe lang je ook clean bent, de wetenschap of kennis over een heroinetrip zal altijd bij je blijven. Je zult voor de rest van je leven de kennis met je meedragen over het onwereldse genot dat dat inhoud en hier altijd naar terug blijven verlangen, ookal vecht je er succesvol tegen.

Het lijkt me dus dat je na het ervaren van 100% puur genot door zo´n knopje, ongeremd door zintuigelijke- of andere (omgevings)factoren niet meer fatsoenlijk om kunt gaan met de manier waarop de 'nuchtere' realiteit is opgebouwd en de natuurlijke manier waarop emoties ontstaan en aanvoelen.
Oud 13-09-2005, 20:11
AllisOne
AllisOne is offline
heroine is geen puur genot het is grotendeels het ontbreken van het tegenovergestelde van genot, deze ex junks verlangen meer terug naar de zorgeloze,makkelijke en lekkere roes dan naar maximaal genot denk ik...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 00:39
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
AllisOne schreef op 13-09-2005 @ 21:11 :
heroine is geen puur genot het is grotendeels het ontbreken van het tegenovergestelde van genot, deze ex junks verlangen meer terug naar de zorgeloze,makkelijke en lekkere roes dan naar maximaal genot denk ik...
Maar het streven naar maximaal genot heeft wel geleid tot het proces van handelen. De middensituatie of balans is niet de oorzaak van die koers die die mensen kozen. Maar kiezen voor maximaal genot , leid onherroeppelijk naar verslaving. Wat geen fijne middenbalans of situatie is. "geluk", daarintegen is een prettiger begrip en toestand. Moet natuurlijk af en toe wel gevoed worden door genot
Oud 25-09-2005, 10:38
Denkie
Denkie is offline
Citaat:
Over genot gesproken...:

Citaat:
Moderne anticonceptiepil verhoogt libido gebruiksters

Onderzoek naar een anticonceptiepil met vernieuwde samenstelling heeft uitgewezen dat een
lage dosis oestrogeen, gecombineerd met het progestagen drospirenon(Yasmin), het libido
significant verhoogt. Vrouwen die deze pil gebruikten, ondervonden ook een verbeterd
orgasme en hadden gemiddeld vaker geslachtsgemeenschap dan vrouwen van dezelfde leeftijd.

Het onderzoek van de vakgroep Microbiological and Gynaecological Scienceonder leiding van
de Italiaanse gynaecoloog Caruso, werd onlangs gepubliceerd in het gerenomeerde
wetenschappelijke vakblad Contraception en beschrijft de ervaringen van 80
pilgebruiksters tussen de 19 en 31 jaar. Zij gebruikten een anticonceptiepil met een
lichte dosering oestrogeen en 3 mg drospirenon (Yasmin(r)) en hielden in een dagboek hun
seksuele ervaringen na 3, 6 en 9 maanden bij.

De verbeterde seksuele activiteit is volgens de onderzoekers met name te danken aan de
effecten van het relatief nieuwe progestageen drospirenon. Dit progestageen zorgt er
onder meer voor dat het lichaam minder vocht vasthoudt. Problemen met de vochthuishouding
is een veelvoorkomende bijwerking van 'oude' anticonceptiepillen. Met een moderne
anticonceptiepil als Yasmin vallen vrouwen zelfs iets af, verminderen PMS klachten zoals
gespannen borsten, en verbetert ook de conditie van de huid. De Italiaanse onderzoekers
stelden vast dat vrouwen zich met deze anticonceptiepil beter voelen en meer zin hebben
in seks.
... dit is ook kunstmatig genot voortbrengen door een pilletje...
Met citaat reageren
Oud 25-09-2005, 14:43
De Veroorzaker
Botergeile vrouwtjes van middelbare leeftijd, wat een genot.
Oud 26-09-2005, 20:28
Verwijderd
De mens wil niet alleen ervaren maar wil ook dingen doen en iemand zijn, niet een levenloos iemand die conctant op een knopje drukt. Althans, dat mag ik hopen. Lees uit Rober't Nozick's: "Anarchy, State and Utopia" maar is het sutkje "The experience machine". Geeft in drie bladzijdes een interessante mening over een soortgelijke situatie.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2005, 13:39
KingOfGod
KingOfGod is offline
Citaat:

De hemel op aarde
het is nog erger binnen niet al te lange tijd zal er iets uitgevonden worden dat in je rechterhand of voorhoofd gezet word en zonder dat zal je niet kunnen kopen of verkopen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 14:13
boer
boer is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 14-10-2005 @ 14:39 :
het is nog erger binnen niet al te lange tijd zal er iets uitgevonden worden dat in je rechterhand of voorhoofd gezet word en zonder dat zal je niet kunnen kopen of verkopen.
dat snap ik niet echt? Wil je een toelichting geven?
Oud 26-10-2005, 14:29
JCG
JCG is offline
Citaat:
KingOfGod schreef op 14-10-2005 @ 14:39 :
OMG! het teken van de duivel
Oud 26-10-2005, 15:58
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
boer schreef op 26-10-2005 @ 15:13 :
Hij had zijn medicatie niet op tijd genomen.

Antwoord van KoG is i.v.m. een permban niet meer te verwachten ben ik bang.
Oud 26-10-2005, 16:49
JCG
JCG is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-10-2005 @ 16:58 :
Hij had zijn medicatie niet op tijd genomen.

Antwoord van KoG is i.v.m. een permban niet meer te verwachten ben ik bang.
is onze forumgek weg?
Oud 26-10-2005, 17:16
Verwijderd
Citaat:
boer schreef op 26-10-2005 @ 15:13 :
In het bijbelboek Openbaringen 13 staat:

Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. Alleen mensen met dat teken [...] konden iets kopen of verkopen.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 19:29
boer
boer is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-10-2005 @ 18:16 :
In het bijbelboek Openbaringen 13 staat:

Verder liet het bij alle mensen, jong en oud, rijk en arm, slaaf en vrije, een merkteken zetten op hun rechterhand of op hun voorhoofd. Alleen mensen met dat teken [...] konden iets kopen of verkopen.
, ik hoopte op iets wetenschappelijks, en niet op een bijbeltekst
Oud 27-10-2005, 16:09
YopY
YopY is offline
Het topic gaat dus eigenlijk over een apparaat die precies hetzelfde kan doen als de vele drugs die er op de markt zijn, het produceren van genot op commando, maar dan zonder de vele lichamelijke bijwerkingen.

Maar net zoals drugs zou dit uiteindelijk niet meer werken. Kijk, het zit zo. In je hersenen zit een bepaalde stof opgeslagen, weet zo niet meer hoe die heet, maar toe maar. Elke keer als je iets doet dat lol veroorzaakt, word er iets van deze stof vrijgelaten in de hersenen, en ervaar je plezier.

Drugs forceren deze stoffen om vrij te komen, en leveren een (tijdelijk) gevoel van plezier. Echter, omdat deze drugs de stoffen forceren om massaal eruit te gaan, geraakt het gehele reservoir op, en kun je in principe geen plezier meer beleven totdat er weer wat in dat reservoir zit.

Plezier met een knopje kan best werken, maar net zoals met drugs is de lol er snel vanaf, en zit je een hele tijd te kampen met depressie en wat dan niet, gewoon omdat je lol-stof op is.

Met andere woorden, je kunt net zo goed aan de drugs als je dit gebeuren wilt doen. Denk niet dat het toegestaan word, kijk maar naar die rat die zichzelf doodbelolde.

*stuurt doodbelolde naar de Van Dale*
Oud 28-10-2005, 06:41
JaJ
JaJ is offline
wat mij betreft is er een duidelijk verschil tussen genot en geluk. geluk is, voor mij iig, een constructie van herinneringnen en opvattingen, en die genereer je niet niet met hormonen maar met leven.

verkoop het idee maar aan de amerikanen en dictaturen, dan hebben de mensen in de dodencellen daar er uiteindelijk nog wat aan.
Oud 28-10-2005, 13:57
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
YopY schreef op 27-10-2005 @ 17:09 :
Het topic gaat dus eigenlijk over een apparaat die precies hetzelfde kan doen als de vele drugs die er op de markt zijn, het produceren van genot op commando, maar dan zonder de vele lichamelijke bijwerkingen.

Maar net zoals drugs zou dit uiteindelijk niet meer werken. Kijk, het zit zo. In je hersenen zit een bepaalde stof opgeslagen, weet zo niet meer hoe die heet, maar toe maar. Elke keer als je iets doet dat lol veroorzaakt, word er iets van deze stof vrijgelaten in de hersenen, en ervaar je plezier.

Drugs forceren deze stoffen om vrij te komen, en leveren een (tijdelijk) gevoel van plezier. Echter, omdat deze drugs de stoffen forceren om massaal eruit te gaan, geraakt het gehele reservoir op, en kun je in principe geen plezier meer beleven totdat er weer wat in dat reservoir zit.

Plezier met een knopje kan best werken, maar net zoals met drugs is de lol er snel vanaf, en zit je een hele tijd te kampen met depressie en wat dan niet, gewoon omdat je lol-stof op is.

Met andere woorden, je kunt net zo goed aan de drugs als je dit gebeuren wilt doen. Denk niet dat het toegestaan word, kijk maar naar die rat die zichzelf doodbelolde.

*stuurt doodbelolde naar de Van Dale*
ach zo, tja, jammer dan.
in het leven krijg je nooit iets voor niets, natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 21-11-2005, 22:39
Metal
Metal is offline
Citaat:
AllisOne schreef op 13-09-2005 @ 21:11 :
het is idd de omgekeerde wereld.
het is een bepaalde wisselwerking

op een gegeven moment zul je de drugs moeten gebruiken om je normaal te moeten voelen (gewenning?)

dus of er sprake is van genot -terug kijkende op het gewenning aspect-, daar valt over te discussiëren.
Oud 21-11-2005, 22:39
Metal
Metal is offline
lompe up trouwens, ik zie het nu pas
Reageren

Regels voor berichten