Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Douchen - gedouched... ik weet nu niet of je hier Nederlandse werkwoordsvorming met de Engelse variant heb verward, of iets anders, maar stam + ed gebeurt NOOIT.
||
Mijn post klopte iig.
![]() Citaat:
![]() Gepiercte slaat sowieso nergens op, want dan staat er gepierkte. Dus of je het nou als een nls woord ziet of niet, dat is onzinnig. |
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, het maakt wel degelijk uit of je een woord als een Nederlands woord beschouwt, of als een Engels. Sommige woorden vernederlandsen, en dat heeft invloed op de spelling van een woord. Of je dat al dan niet onzinnig vindt maakt zelfs helemaal niks uit. Inderdaad, als je het Groene Boekje volgt, schrijf je braaf de gepiercete wenkbrauw. Maar het Groene Boekje is hierin helemaal niet consequent. Hun regels gaan op voor Engelse woorden, maar is piercen een Nederlands woord of een Engels? Als googelen een Nederlands woord is, douchen een Nederlands woord is en ook promoten een Nederlands woord, dan is piercen ook een Nederlands woord. Dat is de redenering waar ik het over heb. Promoten beschouwt het Groene Boekje trouwens als een Engels woord waarop je niet de regels voor de vervoeging van Engelse woorden op toepast, maar als een Engels woord waarop je de vervoeging van Nederlandse woorden toepast. Ik promootte in plaats van ik promotete. Logisch, lijkt me. Maar waarom is ik piercte dan niet logisch en ik piercete wel. Net zozeer ik googelde in plaats van ik googlede...
|
Oh, dat onzinnige sloeg op 'gepiercte'. Niet op het onderscheid maken tussen een Nederlands en een Engels woord.
Als een woord eindigt op een c, kan je die c toch niet als een s uitspreken? Die spreek je dan uit als een k (tenminste dat lijkt mij de juiste manier, mss ben ik gek ofzo). De stam van een werkwoord wordt volgens mij mede bepaald door de uitspraak. Dus dan krijg je logischerwijs 'promoot' en niet 'promote', want de nederlandse spelling werkt hier prima. En 'googel' niet 'google'. Maar niet 'pierc' maar 'pierce' omdat je anders pierk krijgt ipv piers. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|