Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2002, 07:56
EMPS
EMPS is offline
Wij hadden een vraagje, (dit is voor ons Profiel Werkstuk).
We hebben heb over een maatschappij zonder geld, en een van de deelvragen is hoe belangrijk geld is voor mensen.

zouden jullie hier je mening over willen geven (in alle eerlijkheid A.U.B.) alvast bedankt heej!!!
Oud 19-09-2002, 08:11
lady_x
lady_x is offline
'Geld hebben' vind ik op zich niet belangrijk, of althans niet het belangrijkste. Het maakt je leven wel een stuk aangenamer. Veel geld hebben maakt je anderzijds ongelukkig aangezien je alles hebt wat je wil en alles kan krijgen wat je wenst, en je steeds meer wil, zodanig dat je nooit voldaan wordt.
Oud 19-09-2002, 09:44
Paulaah
Paulaah is offline
Geld maakt niet gelukkig..
Maar geld is wel een aanzet tot geluk..
Ik denk dat iedereen geld wel belangrijk vindt ook al zeggen ze dat geld nix betekent.. Zonder geld ben je nergens.. Dus ik denk dat geld heel erg belangrjk is in onze maatschappij..

Veel geld hebben maakt inderdaad ongelukkg.. maar geen geld hebben maakt ook ongelukkig...
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 13:00
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
zeer belangrijk. Door geld kan aan een bepaalde dienst of een bepaald goed een exacte waarde worden gegevn.

Stel je een wereld zonder geld voor: Gast spreekt met de ander af dat hij zijn koe ruilt voor 10 zakken graan. Na de ruil blijkt het graan bedorven. Gast boos.

Geld geeft alles een duidelijke waarde. Iedereen weet hoeveel 5 Euro is.
Oud 22-09-2002, 13:21
NecroDopey
NecroDopey is offline
Anders zou je een communistisch systeem moeten hanteren, waarbij verdiensten in goederen uitgedrukt worden. Dit zou een totale macht van de overheid betekenen. Alles wat geproduceerd wordt gaat naar de overheid en alles wat men wil haalt men daar vandaan, met een bepaald puntensysteem gebaseert op je werk/opleiding etc.

Theoretisch te doen dus, maar in praktijk onmogelijk als je studenten, werklozen etc in ogenschouw neemt, laat staan de organisatie die er aan te pas zou moeten komen
Oud 22-09-2002, 17:28
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
De waarde van geld varieert afhankelijk van je levensstijl op dat moment. Bijvoorbeeld... geld is véél meer waard voor een student dan voor een oude vrouw van 90.

Vrije maatschappij zonder geld is best mogelijk... nu nog niet denk ik. Daarvoor moeten we materialisme achter ons laten. En dat gebeurt alleen als iedereen gewoon kan hebben wat hij nodig heeft. Dan is geld waardeloos en valt het besluit vanzelf een keer om het af te schaffen.
Maar dan heb je weer problemen met vervelende beroepen... - twee oplossingen. Negatief geld of robots.
Robots die het doen zijn uiteraard het makkelijkst maar het is lijkt me onmogelijk alle vervelende banen door robots te vervangen gezien men altijd de beste banen wil...

Negatief geld is dan een soort tegoed of schuld.
Je moet per maand zoveel negatief geld wegwerken... dat resulteert volgens mij in een soort verhouding waarbij een vuilnisman dan net zo veel als een dokter zou verdienen en meer dan iemand achter de tap. (niet precies gelijk) - als studeren gratis is lijkt dat me helemaal niet irreëel.
Maar dan heb je ook weer geld.

Startrek heeft dat toch iets te simpel gedaan. Maar toch hebben ze 1 punt erg goed: replicators... iedereen kan alles daarmee hebben... uiteraard gecombineerd met praktisch eindeloos veel energie.
Oud 22-09-2002, 17:50
sandertje
sandertje is offline
De waarde van geld is relatief.

Tachtig procent van de geldstromen op de wereld bestaan uit geld wat verdient is door geld te verkopen ( ), op de beurzen en andere 'markten'.

De andere twintig procent bestaat uit echt verdiend geld, door te werken en door te investeren in bestaande dingen ipv papiertjes...

Je kan je afvragen of die tachtig procent pure speculatieve valuta wel zo waardevol is als de resterende twintig procent...

Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 19:28
John Sickbock
John Sickbock is offline
Geld is heel praktisch, en daarom iets dat we beter niet kunnen afschaffen als het niet echt moet.
Oud 25-09-2002, 18:56
Verwijderd
gepost op 25-09-2002 @ 18:32

--------------------------------------------------------------------------------
Zonder kan ik dus echt niet hoor.
Omdat ik in luxe leef.

Ja eigenlijk zou ik niet hoeven te werken, krijg thuis genoeg te eten en wat zakgeld maar als je een beetje leuke dingen wilt doen, kost het geld.

Wij zijn best rijk maar gaan natuurlijk niet opscheppen, het maakt het leven alleen maar makkelijker, en ja soms leuker.

Als we bv even snel ergens heen vliegen.

Maar het is lang niet alles, je kan nog zo rijk zijn dat meisje word niet op jou verliefd, al ben je nog zo rijk.
ps: vrouwen doen veel voor geld, als je wat ouder bent he.

Maar ja als je ziek bent, heb je er niks aan.

Maar zonder kan ik echt niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 17:06
CraigDavid
CraigDavid is offline
geld is mijn leven

geld maakt mischien niet gelukkig maar je kan beter gelukkig zijn en geld hebben dan gelukkig zijn en geen geld hebben
Oud 27-09-2002, 17:16
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Geld is macht en we streven naar macht, zolang macht de overheersende factor is over de andere gevoelens zal geld van enorme waarde zijn voor de mensen.
Op de tweede plaats komt luxe, luiheid is ook wat iedereen graag is

geld sucks
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 17:24
Verwijderd
Geld is een creatie van de maatschappij van vroeger om macht uit drukken in materiele vorm.

Iedereen is gelijk, maar sommige zijn meer gelijk he
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 19:01
Rerisen Phoenix
Citaat:
CraigDavid schreef:
geld is mijn leven

geld maakt mischien niet gelukkig maar je kan beter gelukkig zijn en geld hebben dan gelukkig zijn en geen geld hebben
Geld maakt niet gelukkig maar is wel erg bruikbaar om gelukkig te worden. - zo zie ik het.
Oud 28-09-2002, 18:12
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Citaat:
lady_x schreef:
'Geld hebben' vind ik op zich niet belangrijk, of althans niet het belangrijkste. Het maakt je leven wel een stuk aangenamer. Veel geld hebben maakt je anderzijds ongelukkig aangezien je alles hebt wat je wil en alles kan krijgen wat je wenst, en je steeds meer wil, zodanig dat je nooit voldaan wordt.
Je neemt me de woorden uit de mond
Oud 28-09-2002, 19:24
Menahem
Menahem is offline
Papa Roach
Infest (2000)
Between Angels And Insects

there's no money there's no possessions
only obsession i don't need that shit
take my money take my obsession

i just want to be heard loud and clear are my words
coming from within man tell them what you heard
it's about a revolution in your heart and in your mind
till you find a conclusion lost out in obsession
diamond rings get you nothing but a life long lesson
and your pocketbooks stressing
you're a slave to the system working jobs that you hate for that shit you don't need
it's too bad the world is based on greed
step back and see
stop thinking about yourself start thinking about

there's no money there's no possession only
obsession i don't need that shit
take my money take my possession take my obsession
i don't need that shit

because everything is nothing
and emptiness isn't everything
this reality is really just a fucked up dream
with the flesh and the blood that you call your soul
flip it inside out it's a big black hole
take your money burn it up like an asteroid
possession though you're never gonna feel the void
take it away and learn your best lesson
the heart the soul the life the passion

there's no money there's no possession
only obsession i don't need that shit
i don't need that shit

money possession obsession
present yourself press your clothes comb your hair
and clock in
you just can't win just can't win
and the things you own own you
nooooooooooooo

i don't need that shit
fuck your money fuck your possession fuck your
obsession i don't need that shit
money possession obsession i don't need that shit

"Nuff Said
Oud 30-09-2002, 10:42
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
NecroDopey schreef:
Theoretisch te doen dus, maar in praktijk onmogelijk als je studenten, werklozen etc in ogenschouw neemt, laat staan de organisatie die er aan te pas zou moeten komen
Er is nu toch ook een werkend distributiesysteem?

[edit] min of meer werkend... het heeft wel enkele nadelen. Het is dan ook een systeem dat zonder centrale planning tot stand is gekomen.. een 'blind' proces heet dat. [/edit]

Laatst gewijzigd op 30-09-2002 om 10:45.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2002, 13:18
EMPS
EMPS is offline
ik (de S uit EMPS) ben het zelf wel eens met de mening van paulaah. Ik denk ook dat geld zelf niet gelukkig maakt, alleen maar hebberig, maar het kan wel aanzetten tot geluk.
Voorbeeldje:
een iemand als onze grote vriend Bill Gates geeft er geen reet om als ie 1 miljoen krijgt of niet.
maar een zwerver kan daarmee zijn hele leven veranderen, hij kan een huis kopen/huren, kleding aanschaffen, zich verzorgen, eten, een baan zoeken etc.

dus het licht er maar net aan in welke positie je zit. En in het geval van de zwerver kan geld de aanzet zijn tot geluk.

Geld is niet belangrijk, maar wel nodig. Het is er gewoon, en zal er zeker nog wel een tijdje zijn.

PS. bedankt voor jullie reacties, we hebben er veel aan!!
ga zo door!! (of niet, 't is een vrij land )
Oud 30-09-2002, 21:25
Jozzy
Jozzy is offline
*is een beetje nieuw op F&L geloof ik *

De waarde van geld... In principe is het niks waard, een papiertje met wat inkt, of een geslagen muntje van materiaal van niks. Maar dat is niks nieuws natuurlijk.

Om de Fabeltjeskrant (dacht ik...) maar eens te quoten: Geld, geld, geld is de bron van alle kwaad. Een quasi-onschuldig kinderliedje natuurlijk, maar ergens hebben ze wel gelijk natuurlijk. Er zijn veel mensen (niet iedereen, begrijp me niet verkeerd) die ontzettend graag zo veel mogelijk geld willen hebben, en die er veel voor over hebben om dat voor elkaar te krijgen. Tsja, ergens misschien wel logisch, want in de huidige maatschappij kun je met geld dingen kopen, en wat is lekkerder dan thuis komen, je nieuwe thuisbioscoop zelf de zenders op te laten zoeken en heerlijk onderuitgezakt - liefst met een pilsje of twee - op de bank te ploffen? En daar heb je geld voor nodig.....
Een maatschappij zonder geld is tegenwoordig niet meer voor te stellen. Niet meer haalbaar. Niet meer reëel. Ik vraag me af of, zonder de uitvinding van geld, er heel veel anders zou zijn. Want dan zou ik voor mijn kabelnet-aansluiting maandelijks gewoon een paar Hema-horloges of één Rolex (bestaat dat nog?) kwijt zijn. Maar dat is geen precies bedrag, dan betaal de buurman minder dan jij doet, en dat is natuurlijk schandalig. Aan de andere kant wéét je dan ook niet of (en hoeveel) de buurman minder dan jijzelf betaalt, want je kunt het niet in guldens/euro's/dollars uitdrukken, de waardes zijn persoonlijk. Voor de één is een Rolex een kleuren-tv waard, want die vind het fantastisch mooie horloges, voor de ander is het nog geen halfje tijgerbrood waard, want die vindt ze oerlelijk.
Om díe moeilijkheden te voorkomen is het geld natuurlijk in het leven geroepen. Ik denk dus dat het een onvermijdelijke ommezwaai in onze geschiedenis is geweest; was het geld tóen niet uitgevonden, was het wel op een later tijdstip door iemand bedacht om die moeilijkheden te voorkomen. Om jouw hoofdvraag te beantwoorden: ik denk dat geld heel belangrijk is in het leven van mensen, en dan niet per sé om men gelukkiger te maken, maar onpractische zaken (zoals de "waarde" van die Rolex) te vermijden.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 18:32
magic feelings
magic feelings is offline
Geld is de domste uitvinding uit de geschiedenis!

Doormiddel van geld krijg je meer macht.
Er word tegen je opgekeken en je loopt gevaar.
Zonder geld ben je nutteloos en word je vanalles verweten.

Conclusie alles draait om geld.
Ik zelf vind dat dit werkelijk nergens op slaat. wat een getal in een computer wel niet allemaal betekent (ik ga er maar vanuit dat een miljoen niet contant in je nachttkasje ligt)
Geld maakt niet gelukkig. De belangrijkste dingen zijn niet te koop:
Liefde, vriendschap en gezondheid(nou ja.... gezondheids zorg wel, oké)
Geld is wel makkelijk om te hebben, want je kan in de huidige maatschappij niet zonder

Grr Kevin

Laatst gewijzigd op 04-10-2002 om 21:06.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 20:43
erhen
erhen is offline
Geld zou idd moeten worden afgeschaft, maar niet van dag op dag omdat je dan een communistisch iets krijgt, dan krijg je corruptie omdat men toch weer meer als iemand anders wilt hebben.

Om hiervan af te zijn zou in theorie eigenlijk alle goederen in overvloed aanwezig moeten zijn, in het begin waarin iedereen alles kan krijgen zou het zeer onstabiel zijn, denk ik, maar na een tijd denk ik dat het verzamelen van dingen mensen dan gaat vervelen...
Maar aangezien geld momenteel de primaire drijfveer in het (vanuit ander perspectief bekeken : belachelijk) menselijke leven is zou ook dit systeem nadelen hebben omdat men dan minder goederen gaan produceren omdat ze er zelf niets meer aan hebben.

Geld is dus op dit moment eigenlijk veel waard en tegelijk niets waard omdat het aan de ene kant de enige mogelijkheid is de huidige 'beschaving' in stand te houden anderszijds dat juist het probleem is als je de beschaving echt een beschaving zou willen laten worden waarin geld geen rol meer speelt...
Oud 06-10-2002, 18:54
magic feelings
magic feelings is offline
kijk jij snapt me
Oud 16-10-2002, 13:48
marieke_temp
marieke_temp is offline
misschien een idee voor de voorkant van jullie werkstuk: de loesje poster met de tekst:
de waarde van geld zit m in het uitgeven
(en dit zegt gelijk wat ik ervan vind)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 21:08
de doornvogel
de doornvogel is offline
de maatschappij heeft geld omisbaar gemaakt. wat is er belangrijk in je leven:
a- familie vrienden
b- voedsel (geld nodig)
c- gezondheid (geld nodig)
d- dak boven je hoofd (geld nodig)
e- plezier (vaak geld nodig)
f- onderwijs (geld nodig)

ga zo maar door
Met citaat reageren
Oud 17-10-2002, 12:12
bikkel
bikkel is offline
Ik hecht veel te weinig waarde aan geld. daarom vliegt het er ook met bakken uit!
Maar dat is ook goed vind ik, geld is zeer onbelangrijk.
Mijn filosofie is: geld moet rollen.
Als je het hebt dan doe je iets fout, want je hebt niks aan geld.
Het gaat om de dingen die je ermee kunt doen. En als je het niet meer hebt dan moet je maar ff niks uitgeven.
Oud 17-10-2002, 15:34
Kriemoon
Kriemoon is offline
Iedereen blijkt geld nogal onbelangerijk te vinden. Op zich niet zo raar maar wel opmerkelijk. De hele samenleving is er namelijk op gebaseerd. Ik vind het namelijk wel belangerijk. Sterker nog noodzakelijk. Stel er is geen geld, hoe kom je dan aan je brood? Ruilhandel zoals ze honderden jaren geleden ook al deden. Het probleem daarvan was dat je altijd moest gokken of je een goeie ruil deed! Met geld staat de waarde vast en het is eigenlijk nog steeds ruilhandel alleen is geld het handige hulpje. Want je ruilt je diensten of producten in voor geld, met dat geld betaal je weer de diensten of producten die jij nodig hebt.

Een leven zonder geld is een leven zonder handel. Geen handel is geen vooruitgang. Geen voortuitgang betekent dat we nooit de vragen zullen weten die we willen weten. En voor de onbeantwoorde (en sommige beantwoorde) vragen leven we.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-10-2002, 10:35
Yamyam
Yamyam is offline
Geld opzich is niks waard, goud, diamanten ed zijn allemaal wat waard omdat de mensen dat ooit verzonnen hebben, denk ik. Het gaat erom wat voor waarde je eraan toekent. Ik denk wel eens na over een maatschappij zonder geld, waar je gewoon alles kan pakken wat je wilt hebben, maar dat loopt toch op niks uit, helaas.
Voor mij is geld nog iets te belangrijk, ik wil het ooit gaan zien als middel om te 'overleven' maar het wil nog niet zo.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2002, 18:09
aquilo
aquilo is offline
hello gezegende pws makers (wij hebben geen maatschappijleer 7 ofzo, enkel 1),
hebben jullie al nagedacht over 'Utopia' van Thomas Moore en het project in Japan waarbij mensen dingen deden voor anderen en daar dingen/diensten voor terug kregen die niet glitterden omdat het uit een mengsel van metaal bestond maar omdat het een logisch en eerlijke wederdienst was. Wees geen slaaf van geld, maar wees er de baas over, dan is het op dit moment de minst kwade manier van meten van menselijke arbeid.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 08:45
Rerisen Phoenix
Citaat:
Kriemoon schreef:
Iedereen blijkt geld nogal onbelangerijk te vinden. Op zich niet zo raar maar wel opmerkelijk. De hele samenleving is er namelijk op gebaseerd. Ik vind het namelijk wel belangerijk. Sterker nog noodzakelijk. Stel er is geen geld, hoe kom je dan aan je brood? Ruilhandel zoals ze honderden jaren geleden ook al deden. Het probleem daarvan was dat je altijd moest gokken of je een goeie ruil deed! Met geld staat de waarde vast en het is eigenlijk nog steeds ruilhandel alleen is geld het handige hulpje. Want je ruilt je diensten of producten in voor geld, met dat geld betaal je weer de diensten of producten die jij nodig hebt.

Een leven zonder geld is een leven zonder handel. Geen handel is geen vooruitgang. Geen voortuitgang betekent dat we nooit de vragen zullen weten die we willen weten. En voor de onbeantwoorde (en sommige beantwoorde) vragen leven we.
Ik heb het niet onbelangrijk genoemd.

Ik ging even in op hoe je geld zou kunnen afschaffen. Maar persoonlijk vind ik het zéér belangrijk als de drijfveer voor alles. Het vereist echter wel een systeem die de macht balanceert.
Oud 27-10-2002, 10:52
Kriemoon
Kriemoon is offline
En wat stel jij zo ongeveer voor bij het systeem dat de macht balanceerd?
Oud 28-10-2002, 17:33
REIE
REIE is offline
Moet je economie hebben gehad voordat je begrijpt dat geld een handig middel van omwisselen is? (Medium of exchange, hoe zeg je dat netjes?) Overigens heeft geld op zich geen waarde, het is de waarde die mensen eraan geven (Kijk maar naar de klederende peso)

Citaat:
magic feelings schreef:
Geld is de domste uitvinding uit de geschiedenis!
Doormiddel van geld krijg je meer macht.
Er word tegen je opgekeken en je loopt gevaar.
Zonder geld ben je nutteloos en word je vanalles verweten.
Volgens mij heb je meer macht als je waardevolle spullen hebt. Verder kan je ruilhandel ook misbruiken, dan kan je toch ook zeggen dat in Nederland 1 sinasappel 20 aardappels komt, en 1 aardappel kost in Spanje 20 sinasappels, als ze daar zeldzamer zijn...

REIE
Oud 28-10-2002, 18:41
Rerisen Phoenix
Citaat:
Kriemoon schreef:
En wat stel jij zo ongeveer voor bij het systeem dat de macht balanceerd?
Paar punten... om te beginnen moeten dingen die met macht te maken hebben niet gerelateed zijn aan je hoeveelheid geld - zoals nu het geval al is.
Dan zou ik zeggen dat onderwijs volledig door staat moet worden vergoed zodat iedereen gelijke kansen heeft (hiervoor gaat de belasting gewoon omhoog)

En succesierechten: tenminste 60% van de waarde van het totale bezit gaat naar de staat, de rest naar een gespecificeerd doel waaruit het geld niet kan worden teruggevorderd. Dit om te voorkomen dat geld in families blijft waardoor machtige families ontstaan. - maar het blijft natuurlijk mogelijk het voor je dood over te schrijven maar op grote bedragen staat belasting en met kleine bedragen kom je er niet.
Geen sponsoring politieke partijen. Partijen krijgen van staat voldoende geld op basis van percentage van de stemmen dat ze hebben. (geen lineaire functie, wortelfunctie)

Ik heb meer belasting voor rijke mensen niet genoemd omdat meer aan directe politiek ligt.
Oud 28-10-2002, 20:34
Kriemoon
Kriemoon is offline
Ok, school, ik ben het helemaal met je eens. School moet volledig gratis voor gelijke kansen. Het feit is echter dat dit er min of meer al is. Als je onder het minimum loon zit en je kan school niet betalen krijg je (als het goed is) genoeg subsidie om toch school te betalen. Dit is eigenlijk het zelfde maar dan op een andere manier.....

Maar het tweede..... Ik snap het denk ik niet helemaal. Het zou dus jou bedoeling zijn om iedereen gelijkheid in geld over te houden zodat er geen machtige families zijn. Communisme? Lijkt me niet dat je dat bedoeld....

Of bedoel je dat elk individu zelf zijn eigen bestaan moet opbouwen vanaf nul? Dat lijkt me al beter....

Sorry... Maar graag iets meer uitleg

B.v.d
Oud 28-10-2002, 20:52
Rerisen Phoenix
Citaat:
Kriemoon schreef:
Of bedoel je dat elk individu zelf zijn eigen bestaan moet opbouwen vanaf nul? Dat lijkt me al beter....
Ja. Iedereen zelf eigen bestaan. Gelijke kansen, en macht verkrijg je afhankelijk van hoe goed je bent in leven op de wereld.

Je begint daar echter ook op 0 mee. En je kunt niet genoeg macht opdoen om echt een verschil te maken en je kunt de macht niet doorgeven zodat een ander dat wel kan.
Oud 28-10-2002, 21:31
Verwijderd
geld stinkt, en verziekt een hoop.. toch kun je niet zonder...
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 10:15
Kriemoon
Kriemoon is offline
suicidal eendje plaats volgende wat nuttigs..... dit is echt waste of time.

Maar goed, phoenix ik ben het grotendeels met je eens maar (ja hoor, daar is de maar) als iemand van 0 begonnen is en 1 van de beste in het leven is en iets meer macht heeft. Dan zou hij die macht kunnen gebruiken om zijn kind te bevoorrechten. Ook als een ''lowlife'' en ''high society'' kinderen vergelijkt zou ook in dat systeem een verschil zijn. De ene heeft nog nooit een boek gezien en de ander heeft alles al gelezen aan boeken. Dat hoeft niet, hij heeft de keuze om te lezen, de ander niet (of stof met minder informatie kan hij lezen)

Dan, na de dood. Wat gebeurt met alles? Geld gaat naar de staat? En de inboedel word verkocht ofzo?

Nog 1 puntje, als er geen machtige families zijn wie zijn dan de grote aandeelhouders van massabedrijven zoals philips, sony en heiniken ( )? Het zou een nutteloze investering zijn tenzij het systeem word aangepast..... Genoeg om nog over na te denken
Oud 01-11-2002, 19:41
Margriet
Margriet is offline
ik denk dat een mens niet zonder geld zou kunnen(natuurlijk wel in een geldloze maatschappij)...maar mijn menign kan ik duidelijk aangeven in een tekst van de heideroosjes...zeggen eigenlijk wat ik vind en denk...
----
What you own means nothing

words: Marco Roelofs

What's a million dollars if your girl's been abused?
What's a fancy Rolls Royce if your friend is being accused?
What's a noble lady if she's got cancer in her head?
What's a medal of honour if all your comrades are left for dead?
What's a fuckin' big house if it doesn't make you feel at home?
What's a Christian lesbian if she is cursed by The Church of Rome?

What you own means nothing
What you gets means nothing
What you are means nothing

What's a crown of gold if you are fighting aids and lose?
What's a new born baby if mommy dear only loves the booze?
What's a world-wide-selling major if you lose your only son?
What's a graduation if a friend commits suïcide with your gun?
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 19:47
AnOukj3
AnOukj3 is offline
Tegenwoordig valt er niets meer te verkrijgen zonder geld. Zonder geld besta je tegenwoordig niet meer. Wat aan het begin gewoon handig was, en wat aan het begin gewoon een einde maakte aan het gedoe met ruilhandel en waarde schatten en eerlijk afmeten wat je er voor terug kreeg (alles had nu gewoon een bepaalde waarde afgedrukt in een bepaalde eenheid) is nu een middel om te kunnen overleven. Zonder geld kan je niets, tegenwoordig zeer belangrijk dus en niet meer weg te denken uit de maatschappij. Maar toch maakt geld NIET gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 08:18
EMPS
EMPS is offline
Hallo, hier spreekt de P uit EMPS

Ten eerste zou ik jullie graag willen bedaken voor al jullie reacties, het is niet alleen handig voor ons werkstuk, maar ook weer eens wat extra food for thought, bedankt !!

Verder valt het mij op dat jullie, wanneer jullie spreken over een alternatief op het kapitalisme, al snel overgaan op ruilhandel, hetgeen volgens eigenlijk weer een zwakkere vorm van kapitalisme is.........
Niet dat ik veel in anarchie zie, volgens mij zou dat vanzelf weer uitkomen op ruilhandel, en dus een zekere vorm van kapitalisme...
Socialisme lijkt me aleen wel een prachtig streven; je geeft wat je kan en krijt wat je nodig hebt. Nou vraag ik je, is er iemand die dat geen mooie theorie vind, ongeacht of het in de praktijk haalbaar is ?
Ik zie dat jullie een zekere afkeer hebben van alles dat communistisch mag heten, waarom is dat ?
Ik bedoel; ja natuurlijk is dat helemaal fout gegaan in Rusland,
China, Vietnam en Cuba, maar van die fouten kan toch geleerd worden, of niet ??
Als ik me ergens aan kan ergeren, dan is het een automatische afkeer of juist geloof in iets, zonder er verder over na te hebben gedacht. Nu verwijt ik jullie niets, ik vroeg me alleen af waarom jullie het niet eens als een mogelijkheid zien.....

Zoals de S al zei, schijnt het een vrij land te zijn, maar toch zou ik jullie willen verzoeken om te blijven reageren, want buiten bruikbaar, vind ik jullie teksten ook interessant.

Peace
peter
Oud 27-11-2002, 14:27
Not for Sale
Not for Sale is offline
De Weggeefwinkel

Onder het motto geluk is niet te koop opende de Weggeefwinkel haar deuren. Bedoeld om op stedelijk niveau de confrontatie aan te gaan met de allesoverheersende geldeconomie. De Weggeefwinkel staat recht tegenover de heersende logica van de geldeconomie want geld is er niets waard en alle in de winkel aanwezige spullen worden zonder dat daar maar iets tegenover staat weggegeven aan diegenen die ze nodig hebben. Het is bovendien een winkel die iedereen, zowel winkelier als klant, maakt want ze kan alleen bestaan wanneer mensen spullen komen brengen en ophalen.
De Weggeefwinkel is geopend op donderdag en vrijdag van 14:00 tot 17:00 en op zaterdag van 11:00 tot 17:00 aan de Hooglandse Kerkgracht 4 in Leiden.
Reageren

Regels voor berichten