Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2002, 17:01
summer1986
summer1986 is offline
Ik zit nu in 5havo , en zoals het er nu uitziet slaag ik dit jaar! Hier ben ik heel blij mee, maar ik heb wel een probleem. Ik wil namelijk graag iets met theater doen als opleiding. Hierbij denk ik vooral aan de toneelschool . Maar omdat ik mezelf nog te jong voel hiervoor, en voor vele audities ook nog te jong ben (16 jaar ), wil ik hier nog een aantal jaar mee wachten.

Maar nu weet ik niet wat ik in deze komende jaren moet gaan doen. Als ik een andere opleiding ga volgen, kost dat me mn studiebeurs , dit vind ik echt zonde! Vwo kan ik eventueel gaan doen, al zien de leraren het niet zo zitten omdat mijn cijfers rond de 6 schommelen. Ik heb dus geen flauw idee wat ik volgend jaar moet gaan doen.

Wie heeft er tips, of zit met hetzelfde probleem?

Alvast heel erg bedankt!!! xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2002, 17:19
Verwijderd
Hoezo vind je jezelf te jong? Dat begrijp ik niet helemaal, waarschijnlijk zal de gemiddelde leeftijd in het eerste jaar toch rond de 17 zitten?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 17:21
Verwijderd
Toch vwo, jaartje buitenland (schijn je ook veel 'ouder' van terug te komen), jaartje werken (hoewel ik dat altijd af raad ), mbo opleiding (valt onder andere regeling qua studiefinanciering)...tja, d'r is zat te verzinnen. Maar mag je met 16 jaar echt niet naar de toneelschool? Al na gevraagd?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 17:42
summer1986
summer1986 is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Toch vwo, jaartje buitenland (schijn je ook veel 'ouder' van terug te komen), jaartje werken (hoewel ik dat altijd af raad ), mbo opleiding (valt onder andere regeling qua studiefinanciering)...tja, d'r is zat te verzinnen. Maar mag je met 16 jaar echt niet naar de toneelschool? Al na gevraagd?
Als je je opgeeft voor een auditie (dit moet voor 1 december a.s. gebeurd zijn), moet je al 17 zijn. En dat ben ik dan nog niet. De gemiddelde leeftijd van eerstejaars op een toneelschool ligt rond de 20.

De tips die je geeft zijn wel goed! Ik wist bv. niet dat ik wel eerst een mbo opleiding kon gaan doen. Is dit echt zo? Want dan ben ik eigenlijk al uit de brand geholpen, dan zou ik namelijk Mbo-theaterschool kunnen gaan doen volgend jaar. En als dit niet lukt, dan idd buitenland/vwo/werken! Waarom raad je werken trouwens af??

Thanks! xxx
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 17:45
Verwijderd
Citaat:
summer1986 schreef:
Als je je opgeeft voor een auditie (dit moet voor 1 december a.s. gebeurd zijn), moet je al 17 zijn. En dat ben ik dan nog niet. De gemiddelde leeftijd van eerstejaars op een toneelschool ligt rond de 20.
Bij ons (pabo) ligt de gemiddelde leeftijd in het eerste jaar ook boven de 16/17.

Citaat:
De tips die je geeft zijn wel goed! Ik wist bv. niet dat ik wel eerst een mbo opleiding kon gaan doen. Is dit echt zo? Want dan ben ik eigenlijk al uit de brand geholpen, dan zou ik namelijk Mbo-theaterschool kunnen gaan doen volgend jaar. En als dit niet lukt, dan idd buitenland/vwo/werken! Waarom raad je werken trouwens af??
Met mavo kun je naar het mbo, havo is hoger dan mavo, en een 'lagere' opleiding kan eigenlijk altijd, terwijl 'hoger' vaak niet kan. Als er een mbo-theaterschool is, is dat waarschijnlijk idd een goede optie, kom je er na een jaar achter dat het toch niks is, kun je altijd nog stoppen en toch hbo gaan doen (ben je ook mooi 17 ).

Het gebeurt vaak dat mensen die een jaar gaan werken na hun middelbare school daarna niet meer terug gaan naar school/studeren, en dus geen opleiding afgerond hebben. Dat is zonden. Vind ik iig.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 17:44
Sommetje
Sommetje is offline
*je kan wel een jaartje vwo proberen
*je kan een jaar werken (ik neem aan dat het geld altijd wel welkom is, nietwaar?)
* Je kan een jaar naar het buitenland
Oud 28-11-2002, 18:27
Verwijderd
misschien toch een jaarte vwo gaan proberen. dan heb je het tenminste geprobeert en als het niet lukt, jammer dan, dan houd je er gewoon weer mee op.

je kan natuurlijk ook gewoon een jaar gaan werken, brengt weer wat geld in het laadje.

of een jaar naar het buitenland. is ook een echte aanrader.
me broer heeft het ook gedaan en die vond het geweldig en raadt het ook iedereen aan en ik hoor het van meer mensen. ik ga het zelf ook doen als ik klaar ben met school.
misschien dat je jezelf daar een beetje te jong voor vindt (om alleen te gaan), maar je kan ook in een gastgezin gaan zitten.
of een jaartje highschool in de vs ofzo. dan natuurlijk kom je ook in een gastgezin te zitten.

suc6 met beslissen
Met citaat reageren
Oud 30-11-2002, 14:28
coecie
coecie is offline
haaj!
ik weet het, tis kut, meestal wordt je op de toneelschool pas aangenomen als je in de 20 bent
het gemiddelde is 20, omdat er een paar uitschieters naar 18 en 19 zijn, die gewoon ongelooflijk goed zijn, maar het grootste deel heeft er al een hele of halve opleiding ergens anders op zitten.

er worden sowieso heel weinig mensen op de toneelschool aangenomen, het valt dus NIET te vergelìjken met andere opleidingen, je moet het meer zien, zoals bijvoorbeeld de kunstacademie.

De reden voor deze hoge leeftijd, is omdat de mensen die auditie's afnemen, het idee hebben dat als je ouder bent, je meer levenservaring hebt, en je je dus beter kan inleven in je rol, ook kun je dan beter omgaan met hele negatieve kritiek, je bent sterker...

het beste kun je een jaartje naar het buitenland gaan, en je daar aansluiten bij een toneelgroep, of beginnen met de opleiding docent drama, als je zoiets gedaan hebt, stijgen je kansen later bij de toneelschool aangenomen te worden enorm..

je bent dan niet alleen ouder, maar ook wijzer door je ervaringen in het 'echte' leven. bovendien heb je in die opleiding of toneelgroep ook ervaringen met toneelspelen opgedaan.

als je je toch opgeeft voor de toneelschool, dan gaat het zo: in de eerste ronde moet je een monoloog leren en opvoeren en je moet iets inmproviseren. Als je daar doorheen bent, krijg je een opdracht die je moet doen en je moet een liedje kiezen. als je door die ronde heenbent, wordt je ingedeeld bij een toneelstijl waar je absoluut niet van houd en moet je je daar ook mee zien te redden, als je door alle drie de audities heenbent, ben je aangenomen...

ik zou d'r gewoon voor gaan, je kan beter elk jaar proberen, want van meerdere audities doe je ook veel kennis op over de toneelschool
Oud 30-11-2002, 17:25
Shirleypurley
Shirleypurley is offline
Je kunt ook eerst een vooropleiding doen, dan heb je een hele goede basis en kom je sneller door de audities heen!
Er zijn genoeg van zulke opleidingen, ik zou daar maar eens achteraangaan in plaats van het buitenland, werken of een mbo-opleiding!
Oud 30-11-2002, 17:45
Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Hoezo vind je jezelf te jong? Dat begrijp ik niet helemaal, waarschijnlijk zal de gemiddelde leeftijd in het eerste jaar toch rond de 17 zitten?
nee dat is niet zo. De gemiddelde leeftijd in het eerste jaar ligt idd zoals gezegd rond de 20. Ik ben op een toneelacademie geweest en daar was ook het enige wat iedereen me aanraadde: ga iig één jaar reizen/werken, want het is heel erg zwaar en eigenlijk redde maar weinig leerlingen het, die direct van een school afkwamen.
Reageren

Regels voor berichten