Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Er is geen 'zin van het leven'. Volgens mij. Als dit alles alleen zou gaan om het voortplanten, waarom doen we dan nog andere dingen? Dat is onzin. Dan zouden we toch wel alleen maar bezig zijn met het krijgen van zoveel mogelijk kinderen?
Laten we ons er bij neerleggen; er is geen nut. Neemt niet weg dat we het beste van het leven moeten maken. ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Waarom we ons voortplanten? Zodat het menselijk ras kan blijven bestaan, en dat we niet uitsterven.
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het doel van dit leven (als ie er dan is) kan alleen worden behaald door voortplanting dus dat is tot zover wel degelijk "een zin van het leven" En omdat ooit iemand dacht dat de mensheid alleen maar bezig kan kan zijn met 1 ding hoeft dat dus niet te betekenen dat dit ook zo is. Mensen kennen emoties vandaar dat we dus ook andere dingen doen. Je blaat te veel. |
![]() |
|
![]() |
Nouw hangt dr vanaf hoe je het bekijkt. Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden.
1. Leven heeft gewoon echt helemaal geen nut. 2. Wij maken slechts een onderdeel uit van iets veel groters waar wij geen weet van hebben en hebben ze ons ooit nodig voor iets wazigs Verder dan deze diepzinnige theorie kan ik ook niet komen , maar waarschijnlijk is het gewoon punt 1 ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar ik denk dat het hele begrip 'nut' (of 'doel') niet van toepassing is op ehhh... ALLES. Een menselijke activiteit heeft meestal een zeker nut, of geen nut. Iets wat gewoon is, zoals bijvoorbeeld het heelal, daar is geen nut van te benoemen. Lees de vorige zin nog eens. Ik zeg niet 'dat heeft geen nut', ik zeg 'daar is geen nut van te benoemen'.
||
![]() |
Citaat:
Jah, dr zijn vast ontelbaar veel mogelijkheden maar iets wat echt ergens op slaat kan ik niet bedenken. En aangezien niemand het ooit geweten heeft betwijfel ik echt of er wel een rede van ons bestaan is. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik heb een aantal bezwaren bij de vraag. Laat staan bij het antwoord.
Zo is de mens niet geraffineerd genoeg om zichzelf te begrijpen, laat staan er een betekenis aan te geven. Zo'n betekenis zal nooit volledig zijn of niet perfect zijn (Gödel). Daarnaast moet je je eerst afvragen of het leven überhaupt wel zin heeft. In je vraagstelling impliceer je dat het leven zin heeft. Als ik aan jou vraag "heb je die rode auto gezien?", ben je veel eerder geneigd om bevestigend te antwoorden dan dat ik vraag "wat heb je gezien?". Je manipuleert het antwoord door de vraag. (cognitieve dissonantie) Vervolgens is één van mijn bezwaren dat de mens nooit zijn eigen betekenis kan definiëren. Simpelweg omdat de mens deel uitmaakt van zichzelf. In wiskundige termen: een verzameling kan nooit onderdeel zijn van zijn eigen verzameling. Tenslotte is ons referentiekader absoluut niet breed genoeg om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen. De vraag "wat is de zin van het leven?", vind ik al-met-al niet gepast. Zelf vind ik wel wat zitten in de volgende uitspraak van een Griekse filosoof, naar ik vermeen Canus: "Wat de zin van het leven is weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik het met passie, toewijding en zorgvuldigheid leef - simpelweg omdat het aan mij is toevertrouwd."
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Wéét ik dat niet of is dat niet te zeggen?
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
onderzoek: kind/jongere met gescheiden ouders Juicee | 22 | 04-01-2010 23:55 | |
Verhalen & Gedichten |
Dit-wil-ik-even-kwijt-topic! Nijn* | 501 | 24-09-2005 21:28 | |
Seksualiteit |
Hoe Heb jij je schaamhaar?(en waarom?) *Finding*Niki* | 1 | 26-04-2005 18:42 | |
De Kantine |
om welke situatie lag jij helemaal in een deuk? Goeniegoegoe | 77 | 17-12-2004 08:14 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Evolutietheorie is bull-shit! Hydrogen | 322 | 20-05-2004 09:01 | |
De Kantine |
Ontgroening... iets voor jou?? Vrouwke | 62 | 17-11-2002 21:40 |