Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2002, 21:53
Cinamon
Cinamon is offline
Goeienavond allen,

Ik vroeg me deze bijzondere zondag avond af, wat het nut nu toch eigenlijk echt wel niet is, van ons bestaan op dit bolletje. Nou kan er makkelijk geantwoordt worden: "Tja, iedereen heeft zijn/haar eigen doel, wat men wil bereiken." WAT wil je dan bereiken? WAT schiet je er mee op? Een waardering van een paar mensen die op hun beurt hooggewaardeerd zijn.
"Voortplanting" Ja... Waarom dan? Zodat ons ras zich nog voor eeuwen en eeuwen kan voordoen. Het punt, wat ik dus geheel en volledig mis, komt niet bij mij naar boven drijven.
De vraag die wereldwijd het meest gesteld is: "Pourqoi? Waarom? Why? Warum?" leven wij, ademen wij, is het bestaan van ons überhaupt tot stand gekomen?
Nu is dit een vaak gestelde, misschien wel irritante vraag. Toch hoop dat er iemand, hoe vaag ik hem ook gesteld heb, kan reageren hierop. Zijn of haar zicht erop geeft. Jouw mening.
Oud 24-11-2002, 22:06
Not for Sale
Not for Sale is offline
waarom denk je dat je een punt geheel en volledig mist?

zou het niet kunnen dat anderen een 'punt' geheel en volledig uit de lucht grijpen?
Oud 24-11-2002, 22:18
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Kijk
We zien hier op dit moment voor 1 rede: VOORTPLANTING.
Iedereen wilt overleven, zolang mogelijk. (paar uitzondering) Dat zit in de menselijke aard.

Het uiteindlijke doel van deze voortplanting...? Daar wordt het duister
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 19:49
purplerose
purplerose is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:

Het uiteindlijke doel van deze voortplanting...? Daar wordt het duister
Kijk dat is het em juist waarom zou je voortplanten in godsnaam , om te overleven ja maar waarom daat wat heeft dat voor nut is de vraag
mijn antwoord:
het heeft geen nut et was gewoon euj een foutje...?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 20:37
*Burning water*
*Burning water* is offline
Er is geen 'zin van het leven'. Volgens mij. Als dit alles alleen zou gaan om het voortplanten, waarom doen we dan nog andere dingen? Dat is onzin. Dan zouden we toch wel alleen maar bezig zijn met het krijgen van zoveel mogelijk kinderen?

Laten we ons er bij neerleggen; er is geen nut. Neemt niet weg dat we het beste van het leven moeten maken.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2002, 20:43
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Waarom we ons voortplanten? Zodat het menselijk ras kan blijven bestaan, en dat we niet uitsterven.

Citaat:
*Burning water* schreef:
Er is geen 'zin van het leven'. Volgens mij. Als dit alles alleen zou gaan om het voortplanten, waarom doen we dan nog andere dingen? Dat is onzin. Dan zouden we toch wel alleen maar bezig zijn met het krijgen van zoveel mogelijk kinderen?

Laten we ons er bij neerleggen; er is geen nut. Neemt niet weg dat we het beste van het leven moeten maken.
Ik denk dat we er zijn om aardig voor elkaar te zijn en goed samen te leven. Een soort experiment, en als dood gaat krijg je de uitslag?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 12:58
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
Citaat:
*Burning water* schreef:

Euhm...
Het doel van dit leven (als ie er dan is) kan alleen worden behaald door voortplanting dus dat is tot zover wel degelijk "een zin van het leven" En omdat ooit iemand dacht dat de mensheid alleen maar bezig kan kan zijn met 1 ding hoeft dat dus niet te betekenen dat dit ook zo is. Mensen kennen emoties vandaar dat we dus ook andere dingen doen.

Je blaat te veel.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 17:27
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Nouw hangt dr vanaf hoe je het bekijkt. Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden.
1. Leven heeft gewoon echt helemaal geen nut.
2. Wij maken slechts een onderdeel uit van iets veel groters waar wij geen weet van hebben en hebben ze ons ooit nodig voor iets wazigs

Verder dan deze diepzinnige theorie kan ik ook niet komen , maar waarschijnlijk is het gewoon punt 1
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 09:04
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
~Black Rose264~ schreef:
Nouw hangt dr vanaf hoe je het bekijkt. Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden.
1. Leven heeft gewoon echt helemaal geen nut.
2. Wij maken slechts een onderdeel uit van iets veel groters waar wij geen weet van hebben en hebben ze ons ooit nodig voor iets wazigs

Verder dan deze diepzinnige theorie kan ik ook niet komen , maar waarschijnlijk is het gewoon punt 1
Er zijn denk ik heeel erg veel meer mogelijkheden. Theoretisch.
Maar ik denk dat het hele begrip 'nut' (of 'doel') niet van toepassing is op ehhh... ALLES. Een menselijke activiteit heeft meestal een zeker nut, of geen nut. Iets wat gewoon is, zoals bijvoorbeeld het heelal, daar is geen nut van te benoemen. Lees de vorige zin nog eens. Ik zeg niet 'dat heeft geen nut', ik zeg 'daar is geen nut van te benoemen'.
Oud 27-11-2002, 10:14
zjempoow
zjempoow is offline
teveel nadenken over dit soort zaken kan leiden tot depressies en je komt toch nooit tot een zinnig antwoord.

let it go let it go
Oud 27-11-2002, 16:38
~Black Rose264~
Citaat:
Coolkast schreef:
Er zijn denk ik heeel erg veel meer mogelijkheden. Theoretisch.
Maar ik denk dat het hele begrip 'nut' (of 'doel') niet van toepassing is op ehhh... ALLES. Een menselijke activiteit heeft meestal een zeker nut, of geen nut. Iets wat gewoon is, zoals bijvoorbeeld het heelal, daar is geen nut van te benoemen. Lees de vorige zin nog eens. Ik zeg niet 'dat heeft geen nut', ik zeg 'daar is geen nut van te benoemen'.

Jah, dr zijn vast ontelbaar veel mogelijkheden maar iets wat echt ergens op slaat kan ik niet bedenken. En aangezien niemand het ooit geweten heeft betwijfel ik echt of er wel een rede van ons bestaan is.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 17:05
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
~Black Rose264~ schreef:
Jah, dr zijn vast ontelbaar veel mogelijkheden maar iets wat echt ergens op slaat kan ik niet bedenken. En aangezien niemand het ooit geweten heeft betwijfel ik echt of er wel een rede van ons bestaan is.
Ik stel voor dat je verder leest dan de eerste zin van die post die je quote...
Oud 27-11-2002, 19:56
~Black Rose264~
Citaat:
Coolkast schreef:
Ik stel voor dat je verder leest dan de eerste zin van die post die je quote...
Dat heb ik gedaan.... Maar jij hebt ook geen antwoord gegeven in je post over wat de rede van leven is. Je zegt dat er geen nut van te benoemen is, wat dus wil zeggen dat jij ook niet weet wat het nut is. Als jij echt het nut wist, zou je het ook kunnen benoemen.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2002, 21:46
$@nd€r $@l@m@nd€r
$@nd€r $@l@m@nd€r is offline
Citaat:
zjempoow schreef:
teveel nadenken over dit soort zaken kan leiden tot depressies en je komt toch nooit tot een zinnig antwoord.

let it go let it go
Over sommige dingen kan je idd beter niet te veel nadenken. Het einde van het heelal bijvoorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 15:19
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
~Black Rose264~ schreef:
Dat heb ik gedaan.... Maar jij hebt ook geen antwoord gegeven in je post over wat de rede van leven is. Je zegt dat er geen nut van te benoemen is, wat dus wil zeggen dat jij ook niet weet wat het nut is. Als jij echt het nut wist, zou je het ook kunnen benoemen.
Heb je niet gedaan; ik zeg niet dat ik het niet weet. Ik zeg niet dat het niet te benoemen is, is zeg dat er logisch gezien voor het heelal niet zoiets IS als nut of onnut.
Oud 28-11-2002, 16:26
Unexplained
Unexplained is offline
Ik heb een aantal bezwaren bij de vraag. Laat staan bij het antwoord.

Zo is de mens niet geraffineerd genoeg om zichzelf te begrijpen, laat staan er een betekenis aan te geven. Zo'n betekenis zal nooit volledig zijn of niet perfect zijn (Gödel).

Daarnaast moet je je eerst afvragen of het leven überhaupt wel zin heeft. In je vraagstelling impliceer je dat het leven zin heeft. Als ik aan jou vraag "heb je die rode auto gezien?", ben je veel eerder geneigd om bevestigend te antwoorden dan dat ik vraag "wat heb je gezien?". Je manipuleert het antwoord door de vraag. (cognitieve dissonantie)

Vervolgens is één van mijn bezwaren dat de mens nooit zijn eigen betekenis kan definiëren. Simpelweg omdat de mens deel uitmaakt van zichzelf. In wiskundige termen: een verzameling kan nooit onderdeel zijn van zijn eigen verzameling.

Tenslotte is ons referentiekader absoluut niet breed genoeg om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

De vraag "wat is de zin van het leven?", vind ik al-met-al niet gepast.

Zelf vind ik wel wat zitten in de volgende uitspraak van een Griekse filosoof, naar ik vermeen Canus: "Wat de zin van het leven is weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik het met passie, toewijding en zorgvuldigheid leef - simpelweg omdat het aan mij is toevertrouwd."
Oud 28-11-2002, 18:43
~Black Rose264~
Citaat:
Coolkast schreef:
Heb je niet gedaan; ik zeg niet dat ik het niet weet. Ik zeg niet dat het niet te benoemen is, is zeg dat er logisch gezien voor het heelal niet zoiets IS als nut of onnut.
Wat er dus op wijst dat je nix weet. Het heeft nut of niet, er is niet zoiets als tussen nut en onnut in. Dan zou er namelijk wel nut zijn. Waar niemand wat van af weet, jij ook niet blijkbaar, en dat is alles wat ik ermee wil zeggen....
Met citaat reageren
Oud 28-11-2002, 23:02
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
~Black Rose264~ schreef:
Wat er dus op wijst dat je nix weet. Het heeft nut of niet, er is niet zoiets als tussen nut en onnut in. Dan zou er namelijk wel nut zijn. Waar niemand wat van af weet, jij ook niet blijkbaar, en dat is alles wat ik ermee wil zeggen....
Wat is de uitslag van een voetbalwedstrijd die niet gespeeld wordt? Wie scoorde er?

Wéét ik dat niet of is dat niet te zeggen?
Oud 29-11-2002, 01:38
wout_OUD
wout_OUD is offline
De zin van het leven is het leven zelf.

Denk er maar eens over na.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 16:24
~Black Rose264~
Citaat:
Coolkast schreef:
Wat is de uitslag van een voetbalwedstrijd die niet gespeeld wordt? Wie scoorde er?

Wéét ik dat niet of is dat niet te zeggen?
euhm, die is er niet. Dus dat weet je niet aangezien die er niet is. En nee, om die rede kan je het ook niet zeggen...je hebt me nog niet overtuigd
Met citaat reageren
Oud 29-11-2002, 16:25
~Black Rose264~
Citaat:
wout schreef:
De zin van het leven is het leven zelf.

Denk er maar eens over na.
Jah dat is een bekende..Maar ik snap dat niet. Wat is de reden van het leven? Leven. Maar wat is dan de reden van leven
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten