![]() |
|
Tweede Kamerlid Angelien Eijsink, die zelf vijftien jaar lang haar brood als lerares heeft verdiend, pleit voor de verplichte deelname van ouders tijdens ouderavonden. Het Kamerlid ergert zich geel en groen aan het groeiende aantal ouders dat nooit een ouderavond bezoekt.
Tijdens ouderavonden kunnen de twee belangrijkste opvoeders van een kind een gedachtewisseling houden over de ontwikkelingen die het kind meemaakt. "Sommige ouders denken dat alles prima gaat, terwijl het op school inmiddels spaak loopt. Op de ouderavond kunnen leerkrachten ouders bijpraten, maar ook eens informeren hoe het thuis met het kind gaat", aldus Eijsink. De PvdA'er heeft enkele verklaringen voor de afnemende belangstelling. "Sommige ouders hebben het zo druk dat de ouderavond blijkbaar niet in hun agenda past. Maar anderen vinden het niet belangrijk genoeg of weten niet eens dat het belangrijk is". Volgens Eijsink kan dit niet langer getolereerd worden, maar het is nog onduidelijk op welke manier zij de aanwezigheid van ouders precies wil afdwingen. bron Kun/moet je ouders verplichten? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Seriously though, een school moet ook een aanspreekpunt hebben áls het fout gaat. Daarom is het belangrijk dat er liefst in een vroeg stadium al een relatie met de ouders wordt opgebouwd, o.a. door ouderavonden, in plaats van pas contact te zoeken als het kind de fout in gaat. Want uit dat onbegrip, uit die onbekendheid met de school en de werkwijze daar, komt juist de agressie voort tegen leraren als die het kind een keer straffen. Als ouders de school en de docenten kennen, dan kunnen ze veel beter inschatten waarom het kind straf krijgt (hopelijk, er zijn natuurlijk ook veel kankerouders die gewoon nooit kinderen hadden mogen krijgen en zelf ook dood moeten). |
![]() |
||
Citaat:
Jij spreekt van de school en de werkwijze leren kennen. Ik geloof dat van de probleemkinderen, een grote groep de soort ouders heeft die daar absoluut niet de behoefte aan heeft. Want laten we eerlijk zijn, de basisschool is van dusdanig niveau dat vrijwel ieder kind het moet kunnen halen. De ouders van een kind spelen tijdens het leerproces tot 12 jaar een uitermate belangrijke rol en hier schort het in deze gevallen vaak aan. Ouders spreken bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet of hebben simpelweg nauwelijks interesse voor de schoolverrichtingen van hun kind. Wat wil je in deze gevallen bereiken met een verplichte ouderavond? Groep 1 is misschien van goede wil, maar daarmee is communicatie buitengewoon moeilijk. Groep 2 heeft bij voorbaat al geen zin in de ouderavond en zal dus ofwel niet komen, ofwel met een dusdanige houding komen dat er niets mee te beginnen is. Deze ouders zullen echt niet opeens geinteresseerd zijn in het feit of de klas pluspunt of netwerk gebruikt als rekenmethode. In mijn ogen een onzinnige regel dus. Onderwijs is essentieel, maar als dat niet beseft wordt door ouders, kun je daar weinig tegen doen. Zoals zo vaak zul je dus moeten hopen dat de nieuwe generatie het belang er wel van beseft. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarnaast zullen de leraren jou in hun dagelijkse contact ook als een kwetsbaarder persoon behandelen. Jouw handelingen zullen ze in een context plaatsen, waarin je als lichtelijk ontoerekeningsvatbaar wordt gezien, en daardoor zullen ze zich veel toleranter tegen je opstellen. Tot slot kunnen ze een gesprek met je aangaan, wat een opluchtende werking kan hebben. |
![]() |
||
Citaat:
Dat je vader een volgens jou verkeerd advies heeft gekregen tijdens een ouderavond, zegt niets over de ouderavond zelf, maar wel over de competentie van die leraar/betrouwbaarheid van die toets. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mijn nichtje van 7 raden ze aan haar 1e leerjaar te laten dubbelen, ze haalt allemaal 8en zonder veel te doen, maar vinden haar niet 'schoolrijp' , het feit dat mijn tante een cabrio heeft in een boeredorp zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben ![]() Dat ze ouders verplichten te komen als er problemen zijn, maar anders niet. De leraars zitten daar toch tegen hun zin omdat ze de hele avond naar het gezaag van de ouders moeten luisteren, en de ouders viceverca ...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En als je geen interesse hebt in je kinderen, dan zal een ouderavond daar ook niet aan veranderen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Aan de ene kant heb ik daarmee een hoop onnodig gezeik en ruzie voorkomen, aan de andere kant was ik ook wel weer blij dat mijn mentrix op een gegeven jaar halverwege zonder mijn medeweten naar huis belde, want toen is het balletje aan het rollen gekomen waardoor ik dat jaar niet op wiskunde ben blijven zitten. Ik denk dat je niet per definitie kunt verplichten, maar dat de school wel mogelijkheden daartoe moet hebben. Aan de andere kant moet de school daarin ook niet te machtig worden voor het geval ze handelen uit hun eigenbelang en vuile zaakjes proberen te spelen ten koste van de leerling. (hen schuld aanpraten om hogere slagingspercentages te krijgen, de fuck-ups van een leraar in te dekken of eigen disfunctioneren te verbloemen, etc)
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 19-06-2006 om 11:28. |
![]() |
||
Citaat:
Het zou belachelijk zijn als geld dat bestemd is voor onderwijs op gaat aan een paar niet aangepaste ouders.
||
Citaat:
![]() Er zijn meestal maar 2 of 3 ouderavonden per jaar, dat kost een leraar dan misschien 10 uur per jaar extra....
||
Citaat:
En als je gemiddeld 15 minuten per leerling besteed( dit is al veel!), dan ben je 7.5 uur bezig. Gewoon invoeren dus ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|