Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2006, 13:50
Love & Peace
Love & Peace is offline
Tweede Kamerlid Angelien Eijsink, die zelf vijftien jaar lang haar brood als lerares heeft verdiend, pleit voor de verplichte deelname van ouders tijdens ouderavonden. Het Kamerlid ergert zich geel en groen aan het groeiende aantal ouders dat nooit een ouderavond bezoekt.

Tijdens ouderavonden kunnen de twee belangrijkste opvoeders van een kind een gedachtewisseling houden over de ontwikkelingen die het kind meemaakt. "Sommige ouders denken dat alles prima gaat, terwijl het op school inmiddels spaak loopt. Op de ouderavond kunnen leerkrachten ouders bijpraten, maar ook eens informeren hoe het thuis met het kind gaat", aldus Eijsink.

De PvdA'er heeft enkele verklaringen voor de afnemende belangstelling. "Sommige ouders hebben het zo druk dat de ouderavond blijkbaar niet in hun agenda past. Maar anderen vinden het niet belangrijk genoeg of weten niet eens dat het belangrijk is". Volgens Eijsink kan dit niet langer getolereerd worden, maar het is nog onduidelijk op welke manier zij de aanwezigheid van ouders precies wil afdwingen.
bron

Kun/moet je ouders verplichten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-06-2006, 13:53
Verwijderd
Daar worden de ouders van goede leerlingen het slachtoffer van, hoewel het voor sommige ouders van leerlingen van bepaalde kuchvmbokuch scholen wel goed zou zijn. Mijn moeder is één keer naar een ouderavond geweest, en kijk wat voor voorbeeldige student en voorbeeld voor de gehele maatschappij ik nu ben!
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 13:53
T_ID
T_ID is offline
Het is een goed idee op zich. De problemen die ermee voorkomen worden maken het verplichten wel terecht denk ik. Voorwaarde is wel dat die ouderavond niet de hele avond duurt en inhoud heeft. Mijn ouders hebben ooit een uur of twee lang een speech gevolgt van onze rector over de gevaren van internet terwijl ze beiden meer van internet weten dan ongeveer het hele schoolbestuur samen.

Aan de andere kant is een bepaling dat men vrijgesteld kan worden van die verplichting (of een deel van de ouderavonden) als hun kind geen slechte cijfers heeft gehaald en geen ongewenst gedrag vertoont ook wel op zijn plaats.
Oud 14-06-2006, 13:57
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Hmm.. ouderavonden zijn volgens mij niet bijzonder nuttig over het algemeen, ik denk dat ze beter ouders kunnen verplichten om naar een 10-minuten gesprek te gaan mocht het kind het niet goed doen..
Oud 14-06-2006, 14:02
Verwijderd
Belachelijk, typisch weer zo'n belachelijk dwang vorm idee waar de meeste mensen alleen last van hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 14:26
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Ik denk dat dit niet zoveel zin heeft en erg veel tijd gaat kosten op de overvolle ouderavonden die het gevolg zijn.

Wat me wel een goed idee lijkt is dat de school verplicht wordt een gesprek met de ouders te gaan voeren zodra het de verkeerde kant op gaat. Eventueel met een maatschappelijk werker ofzo erbij.

Aan de andere kant zit je ook met praktische problemen. Op de MBO waar ik een jaartje geholpen heb emt een opleiding opzetten was t vaak zo dat degene die ernstige misdragingen vertoonden ouders hadden met wie niet te communiceren viel puur wegens gebrek aan kennis van nederlands of engels.

Waar ook nogeens bijkomt dat dat vaak ouders zijn die zelf ook niet helemaal 100% zijn en de gedragingen van hun kinderen niet direct als afkeurenswaardig beschouwen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 15:16
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 14-06-2006 @ 15:26 :
Ik denk dat dit niet zoveel zin heeft en erg veel tijd gaat kosten op de overvolle ouderavonden die het gevolg zijn.

Wat me wel een goed idee lijkt is dat de school verplicht wordt een gesprek met de ouders te gaan voeren zodra het de verkeerde kant op gaat. Eventueel met een maatschappelijk werker ofzo erbij.

Aan de andere kant zit je ook met praktische problemen. Op de MBO waar ik een jaartje geholpen heb emt een opleiding opzetten was t vaak zo dat degene die ernstige misdragingen vertoonden ouders hadden met wie niet te communiceren viel puur wegens gebrek aan kennis van nederlands of engels.

Waar ook nogeens bijkomt dat dat vaak ouders zijn die zelf ook niet helemaal 100% zijn en de gedragingen van hun kinderen niet direct als afkeurenswaardig beschouwen.
Idd. Gestoorde kinderen hebben vaak gestoorde ouders.
Oud 14-06-2006, 15:50
Geranium-Tulp
Geranium-Tulp is offline
Ik denk dat het een beter plan is als de school zélf aangeeft wanneer het nodig is dat de ouders komen praten.

Je kunt ouders niet dwingen om te komen, denk ik, maar dan heb je in elk geval niet dat ze thuis blijven omdat ze denken dat het niet nodig is om te praten.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 16:30
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
Kortom, onzinnig plan, scholen moeten meer bevoegheden en mogelijkheden krijgen tot ingrijpen. Misschien in samenwerking met maatschappelijkwerk, misschien met de kinderbescherming, whatever.

Er zijn teveel ouders die de opvoeding overlaten aan de school. In nederland is dat niet waar scholen voor zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 16:51
Nona
Nona is offline
Citaat:
Pruttelpot schreef op 14-06-2006 @ 17:30 :
Kortom, onzinnig plan, scholen moeten meer bevoegheden en mogelijkheden krijgen tot ingrijpen. Misschien in samenwerking met maatschappelijkwerk, misschien met de kinderbescherming, whatever.

Er zijn teveel ouders die de opvoeding overlaten aan de school. In nederland is dat niet waar scholen voor zijn.
Ben ik het helemaal mee eens. Mijn moeder werkt in het basisonderwijs en ik hoor vrij regelmatig dat ze ofwel ongepaste reacties van ouders krijgt, of ze niet op komen dagen. Dat is niet zozeer een probleem bij ouderavonden, maar wel bij gesprekken waarvoor een speciale afspraak gemaakt wordt. Als een leerkracht speciaal een ouder opbelt om over een kind te praten, zonder rapportperioden in de buurt, is er iets aan de hand. Komt iemand dan niet opdagen, denk ik dat de school daar sancties voor op moet kunnen leggen, als er niet afgebeld is of de ouder meteen een nieuwe afspraak wil maken (vergeten kan voorkomen, maar dat is het dus meestal niet).
Oud 14-06-2006, 19:14
Verwijderd
Ik ben er wel voor. Scholing en opleiding van een kind maken onderdeel uit van de opvoeding, dus is het niet meer dan vanzelfsprekend dat de school ouders daar actief bij betrekt en ook de mogelijkheid moet hebben die betrokkenheid af te dwingen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Pruttelpot schreef op 14-06-2006 @ 17:30 :

Precies, als de school concludeerd dat het misloopt en de ouders zijn niet cooperatief dan moet de zaak naar een maatschappelijk werker. Helaas heeft die sector ook zo zijn problemen.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2006, 19:20
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 14-06-2006 @ 15:02 :
Belachelijk, typisch weer zo'n belachelijk dwang vorm idee waar de meeste mensen alleen last van hebben.
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 13:50
Supreme Dutch
Mjah, er waren er op de basisschool altijd 4 per jaar geloof ik en mijn ouders gingen altijd de eerste en de laatste, en dat ging altijd wel goed. Op de middelbare school hebben ze elk jaar 2x met mijn mentor gemeet en 2x met een docent omdat ik een 4 stond voor hun vak. Ik denk dat het zeker goed is als ouders minimaal 2 maal per jaar worden ingelicht over hoe het kind zich sociaal presenteert (cijfermatig zijn rapporten voor). Ik heb op de middelbare school doorgaans heel wat rottigheid uit kunnen halen zonder dat mijn ouders daar ooit iets over te weten zijn gekomen, thuis hing ik altijd het perfecte kind uit..
Het is denk ik ook lastig voor docenten om op de juiste manier aan te geven wat er aan schort, de meeste mensen zien het toch als een aanval op de opvoeding van hun kind als er ineens een docent gaat bellen om te zeggen dat het niet goed gaat. Ik heb zelf ook een keer zo'n geval meegemaakt op de middelbare school.. Mijn ouders waren doorgaans wel strict op schoolresulaten, als het goed ging mocht ik alles, maar als het minder ging dan moest ik eerder thuis zijn in het weekend, gingen ze eerder zeuren als ik de hele middag zat te computeren etcetera.. Maar rond de 5e begon ik er best wel een hekel aan te krijgen om vroeg op te staan, dus bleef ik elke week ongeveer 2x het eerste uur liggen.. Mjah, het uur dan inhalen vond ik alleen maar fraai, want dan kon ik huiswerk maken en vond het s'middags wel gezellig op school altijd. Dus tot mijn schrik werd er op een gegeven moment werd er gebeld door een afdelingshoofd om dit verzuim aan de kaak te stellen.. Dus ik voelde de bui al hangen, want mijn ouders hielden niet van spijbelen.. (tandartsenbezoek etcetera werd altijd zorgvuldig buiten schooltijd gepland). Maar mijn moeder heeft toen gezegd van.. "Het gaat goed qua cijfers, dus als hij de verantwoording neemt voor het missen van die paar uur moet hij dat weten.. Als hij daardoor zakt of iets is het zijn eigen schuld, en dan is hij goed zuur in de zomer". Dus eigenlijk werd mijn gedrag gewoon goedgekeurd en wat wil je dan doen als docent? Ze kunnen de onderwijsinspectie bellen, maarja.. voor die 2 uur per week en als voor de rest alles goed gaat
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:01
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 15-06-2006 @ 14:50 :
Mjah, er waren er op de basisschool altijd 4 per jaar geloof ik en mijn ouders gingen altijd de eerste en de laatste, en dat ging altijd wel goed. Op de middelbare school hebben ze elk jaar 2x met mijn mentor gemeet en 2x met een docent omdat ik een 4 stond voor hun vak. Ik denk dat het zeker goed is als ouders minimaal 2 maal per jaar worden ingelicht over hoe het kind zich sociaal presenteert (cijfermatig zijn rapporten voor).
Ja zoiets zie ik ook wle zitten.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:16
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 15-06-2006 @ 16:01 :
Ja zoiets zie ik ook wle zitten.
Ik niet, wat is sociaal presenteren? Daar kun je geen eerlijke invulling aan geven. Als je dan docenten hebt die kinderen met een grote bek helemaal geweldig vinden, dan vallen kinderen die teruggetrokken, verlegen of stil zijn buiten de boot.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:19
professor2
professor2 is offline
de gemiddelde ouderavond is nou niet echt het verplichten waard lijkt me
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 15:57
Delama
Delama is offline
Mijn ouders zijn nooit naar een ouderavond geweest en heb toch zonder problemen mijn school doorlopen. Ouderavond lijkt me alleen nuttig voor kinderen die in de problemen komen. Verplichten is onzin, ouders die niet komen ook al halen hun kinderen kutcijfers, zullen na een ouderavond heus niet opeens hun kind 2 uur per dag voor huiswerk opsluiten.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Delama schreef op 15-06-2006 @ 16:57 :
Mijn ouders zijn nooit naar een ouderavond geweest en heb toch zonder problemen mijn school doorlopen. Ouderavond lijkt me alleen nuttig voor kinderen die in de problemen komen. Verplichten is onzin, ouders die niet komen ook al halen hun kinderen kutcijfers, zullen na een ouderavond heus niet opeens hun kind 2 uur per dag voor huiswerk opsluiten.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2006, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Delama schreef op 15-06-2006 @ 16:57 :
Mijn ouders zijn nooit naar een ouderavond geweest en heb toch zonder problemen mijn school doorlopen. Ouderavond lijkt me alleen nuttig voor kinderen die in de problemen komen.
Wauw, jij bent het levende bewijs, ik ben overtuigd!

Seriously though, een school moet ook een aanspreekpunt hebben áls het fout gaat. Daarom is het belangrijk dat er liefst in een vroeg stadium al een relatie met de ouders wordt opgebouwd, o.a. door ouderavonden, in plaats van pas contact te zoeken als het kind de fout in gaat. Want uit dat onbegrip, uit die onbekendheid met de school en de werkwijze daar, komt juist de agressie voort tegen leraren als die het kind een keer straffen. Als ouders de school en de docenten kennen, dan kunnen ze veel beter inschatten waarom het kind straf krijgt (hopelijk, er zijn natuurlijk ook veel kankerouders die gewoon nooit kinderen hadden mogen krijgen en zelf ook dood moeten).
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 01:22
Delama
Delama is offline
Citaat:
nare man schreef op 15-06-2006 @ 21:18 :
Wauw, jij bent het levende bewijs, ik ben overtuigd!

Seriously though, een school moet ook een aanspreekpunt hebben áls het fout gaat. Daarom is het belangrijk dat er liefst in een vroeg stadium al een relatie met de ouders wordt opgebouwd, o.a. door ouderavonden, in plaats van pas contact te zoeken als het kind de fout in gaat. Want uit dat onbegrip, uit die onbekendheid met de school en de werkwijze daar, komt juist de agressie voort tegen leraren als die het kind een keer straffen. Als ouders de school en de docenten kennen, dan kunnen ze veel beter inschatten waarom het kind straf krijgt (hopelijk, er zijn natuurlijk ook veel kankerouders die gewoon nooit kinderen hadden mogen krijgen en zelf ook dood moeten).
Wat ik er mee wilde aangeven is dat je hiermee ook de grote groep mensen hebt die geen problemen hebben wijsneus.

Jij spreekt van de school en de werkwijze leren kennen. Ik geloof dat van de probleemkinderen, een grote groep de soort ouders heeft die daar absoluut niet de behoefte aan heeft. Want laten we eerlijk zijn, de basisschool is van dusdanig niveau dat vrijwel ieder kind het moet kunnen halen. De ouders van een kind spelen tijdens het leerproces tot 12 jaar een uitermate belangrijke rol en hier schort het in deze gevallen vaak aan. Ouders spreken bijvoorbeeld de Nederlandse taal niet of hebben simpelweg nauwelijks interesse voor de schoolverrichtingen van hun kind. Wat wil je in deze gevallen bereiken met een verplichte ouderavond? Groep 1 is misschien van goede wil, maar daarmee is communicatie buitengewoon moeilijk. Groep 2 heeft bij voorbaat al geen zin in de ouderavond en zal dus ofwel niet komen, ofwel met een dusdanige houding komen dat er niets mee te beginnen is. Deze ouders zullen echt niet opeens geinteresseerd zijn in het feit of de klas pluspunt of netwerk gebruikt als rekenmethode. In mijn ogen een onzinnige regel dus.

Onderwijs is essentieel, maar als dat niet beseft wordt door ouders, kun je daar weinig tegen doen. Zoals zo vaak zul je dus moeten hopen dat de nieuwe generatie het belang er wel van beseft.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 06:50
Verwijderd
Voor sommige ouders is het af en toe goed, aan de andere kant, ik ben een leerling die mijn leraren meer dan alleen hoofdpijn bezorgt, dus mijn ouders zouden een schoolvoorbeeld zijn om naar iedere ouderavond te komen. Voor hun voegt het echter niks toe, omdat ze mij niet achter mijn vodden zitten wat betreft huiswerk of cijfers. Mijn leraren of mentor zouden ze wel steeds oproepen, maar mijn ouders zitten er absoluut niet op te wachten om pessimistisch gezeur over mijn cijfers te horen (Er staat één vier en daar wordt op gehamerd, en verder geen woord over alles wat ik goed heb opgehaald of waar ik een acht voor sta). En wat er thuis aan de hand is of wat er psychisch kut gaat, daar heeft school helemaal niks mee te maken.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 08:59
Kali
Kali is offline
Mijn ouders zijn nooit naar ouderavonden geweest omdat ze die niet nuttig vonden.
De ouders van mijn ouders zijn altijd naar ouderavonden geweest, en de medische en psychische schoolonderzoeken, daar werd van mijn vader toen gezegd dat hij technsich onderwijs moest gaan volgen, wel ze hebben gelukkig niet geluisterd, mijn vader heeft altijd hoge cijfers gehaald, is zijn universiteit doorgelopen met hoge en hoogste onderscheidingen.
Dus in hoeverre zijn die ouderavonden wel betrouwbaar dan?
Oud 16-06-2006, 09:15
MazeMouse
MazeMouse is offline
Mijn ouders kwamen altijd naar ouderavonden om te horen dat het goed ging, en ik er goed voor stond (behalve voor frans in de brugklas) en stonden daarna binnen het kwartier weer buiten....

Dus dat schiet niet echt op natuurlijk.
Oud 16-06-2006, 13:12
Estar
Estar is offline
Nee.

Mijn ouders kwamen de eerste jaren altijd, maar toen ik rond de 10 was niet meer omdat ik ze het zelfde vertelde als die leraren en niks voor ze achter hield. Zolang ze verder niks hoorde was alles goed.

Tijdverspilling noemde ze dat, en dat is het in principe ook als alles goed gaat. Zowel van de leraar/lerares als van de ouders.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2006, 13:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-06-2006 @ 20:14 :
Ik ben er wel voor. Scholing en opleiding van een kind maken onderdeel uit van de opvoeding, dus is het niet meer dan vanzelfsprekend dat de school ouders daar actief bij betrekt en ook de mogelijkheid moet hebben die betrokkenheid af te dwingen.
ditto.
Oud 16-06-2006, 23:30
Myuki
Myuki is offline
En wat als ze toch niet komen?

Ik vind het goed als de school aangeeft wanneer ze graag met de ouders willen spreken, maar anders hoeven ze echt niet elk jaar op school te komen.

Tijdsverspilling van docenten&ouders.
Oud 17-06-2006, 12:29
jolijn73
jolijn73 is offline
Ik denk dat je als ouder weinig nieuws zou mogen horen op een ouderavond, omdat je al op de hoogte zou moeten zijn.

desalniettemin vind ik wel dat ouders gewoon op ouderavonden horen te komen. hoewel het natuurlijk ook soms wel zo is dat een leerkracht geen idee heeft welk gezicht bij de naam van het kind hoort.
Oud 17-06-2006, 21:17
K-pax
K-pax is offline
Citaat:
Myuki schreef op 17-06-2006 @ 00:30 :
En wat als ze toch niet komen?
Ja, hoe zou je ze willen dwingen, boete als ze niet komen ? Dwingen is niet echt een optie, maar 2 maal per jaar een babbel over cijfers enzo zie ik nog wel zitten. Het verplichten ervan niet.
Oud 17-06-2006, 23:08
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Grimm schreef op 16-06-2006 @ 07:50 :
Voor sommige ouders is het af en toe goed, aan de andere kant, ik ben een leerling die mijn leraren meer dan alleen hoofdpijn bezorgt, dus mijn ouders zouden een schoolvoorbeeld zijn om naar iedere ouderavond te komen. Voor hun voegt het echter niks toe, omdat ze mij niet achter mijn vodden zitten wat betreft huiswerk of cijfers.
Ook niet als op school blijkt dat je allemaal onvoldoendes hebt, omdat jij de hele dag zit te luieren?
Citaat:
Mijn leraren of mentor zouden ze wel steeds oproepen, maar mijn ouders zitten er absoluut niet op te wachten om pessimistisch gezeur over mijn cijfers te horen
Ben jij daar trots op? Dat maak ik namelijk wel op uit de woorden die je gebruikt.
Citaat:
En wat er thuis aan de hand is of wat er psychisch kut gaat, daar heeft school helemaal niks mee te maken.
Tuurlijk wel. Allereerst kun je, wanneer je om persoonlijke redenen niet voldoende hoge cijfers behaalt, toch worden toegelaten tot de volgende klas.
Daarnaast zullen de leraren jou in hun dagelijkse contact ook als een kwetsbaarder persoon behandelen. Jouw handelingen zullen ze in een context plaatsen, waarin je als lichtelijk ontoerekeningsvatbaar wordt gezien, en daardoor zullen ze zich veel toleranter tegen je opstellen.
Tot slot kunnen ze een gesprek met je aangaan, wat een opluchtende werking kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 23:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Kali schreef op 16-06-2006 @ 09:59 :

Hoe kunnen ouderavonden nou (on)betrouwbaar zijn?

Dat je vader een volgens jou verkeerd advies heeft gekregen tijdens een ouderavond, zegt niets over de ouderavond zelf, maar wel over de competentie van die leraar/betrouwbaarheid van die toets.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 23:17
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
jolijn73 schreef op 17-06-2006 @ 13:29 :
Ik denk dat je als ouder weinig nieuws zou mogen horen op een ouderavond, omdat je al op de hoogte zou moeten zijn.
Hoe, via het kind?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 08:06
Kali
Kali is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 18-06-2006 @ 00:12 :
Hoe kunnen ouderavonden nou (on)betrouwbaar zijn?

Dat je vader een volgens jou verkeerd advies heeft gekregen tijdens een ouderavond, zegt niets over de ouderavond zelf, maar wel over de competentie van die leraar/betrouwbaarheid van die toets.

Mijn nichtje van 7 raden ze aan haar 1e leerjaar te laten dubbelen, ze haalt allemaal 8en zonder veel te doen, maar vinden haar niet 'schoolrijp' , het feit dat mijn tante een cabrio heeft in een boeredorp zal er waarschijnlijk niets mee te maken hebben

Dat ze ouders verplichten te komen als er problemen zijn, maar anders niet. De leraars zitten daar toch tegen hun zin omdat ze de hele avond naar het gezaag van de ouders moeten luisteren, en de ouders viceverca ...
Oud 18-06-2006, 10:29
Verwijderd
Citaat:
Kali schreef op 16-06-2006 @ 09:59 :
Mijn ouders zijn nooit naar ouderavonden geweest omdat ze die niet nuttig vonden.
De ouders van mijn ouders zijn altijd naar ouderavonden geweest, en de medische en psychische schoolonderzoeken, daar werd van mijn vader toen gezegd dat hij technsich onderwijs moest gaan volgen, wel ze hebben gelukkig niet geluisterd, mijn vader heeft altijd hoge cijfers gehaald, is zijn universiteit doorgelopen met hoge en hoogste onderscheidingen.
Wat geweldig Kali, moeten we nou jouw verhaal aannemen als staving van de stelling dat ouderavonden niet betrouwbaar zijn? Ik hoop niet dat je dat werkelijk meent, want dat is kullekoek en dat weet je zelf ook best.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 10:40
Kali
Kali is offline
Citaat:
nare man schreef op 18-06-2006 @ 11:29 :
Wat geweldig Kali, moeten we nou jouw verhaal aannemen als staving van de stelling dat ouderavonden niet betrouwbaar zijn? Ik hoop niet dat je dat werkelijk meent, want dat is kullekoek en dat weet je zelf ook best.
Als je als ouders interesse hebt in je kinderen, dan weet je zelf wel of het goed of slecht gaat, daar zal een ouderavond niets aan veranderen.
En als je geen interesse hebt in je kinderen, dan zal een ouderavond daar ook niet aan veranderen.
Oud 18-06-2006, 11:09
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Kali schreef op 18-06-2006 @ 11:40 :
Als je als ouders interesse hebt in je kinderen, dan weet je zelf wel of het goed of slecht gaat, daar zal een ouderavond niets aan veranderen.
En als je geen interesse hebt in je kinderen, dan zal een ouderavond daar ook niet aan veranderen.
Kinderen kunnen prima liegen over hoe het op school gaat. En hoe 'geïntresseerder' ouders in hun kinderen zijn, hoe makkelijker ze de leugens aan zullen nemen (hoe liever ze het willen geloven).
Oud 18-06-2006, 11:18
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 18-06-2006 @ 12:09 :
Kinderen kunnen prima liegen over hoe het op school gaat. En hoe 'geïntresseerder' ouders in hun kinderen zijn, hoe makkelijker ze de leugens aan zullen nemen (hoe liever ze het willen geloven).
Exact, brieven over ouderavonden en gesprekken hadden de rare neiging om als het bij mij een periode slecht ging ongelukjes te krijgen op weg naar huis.

Aan de ene kant heb ik daarmee een hoop onnodig gezeik en ruzie voorkomen, aan de andere kant was ik ook wel weer blij dat mijn mentrix op een gegeven jaar halverwege zonder mijn medeweten naar huis belde, want toen is het balletje aan het rollen gekomen waardoor ik dat jaar niet op wiskunde ben blijven zitten.

Ik denk dat je niet per definitie kunt verplichten, maar dat de school wel mogelijkheden daartoe moet hebben. Aan de andere kant moet de school daarin ook niet te machtig worden voor het geval ze handelen uit hun eigenbelang en vuile zaakjes proberen te spelen ten koste van de leerling. (hen schuld aanpraten om hogere slagingspercentages te krijgen, de fuck-ups van een leraar in te dekken of eigen disfunctioneren te verbloemen, etc)
Oud 19-06-2006, 10:58
snoodaard
snoodaard is offline
Wordt er dan ook ruimte gemaakt in het budget voor een tolk?
Oud 19-06-2006, 11:10
Verwijderd
Ik heb het niet zo op iets 'verplichten'.

Beter is het om directe afspraken te maken met de ouders (telefonisch), dan de kinderen met een briefje naar huis te sturen en het aan de ouders na te laten het briefje al dan niet ingevuld terug mee te geven naar school.

Ik sta zelf een dag per week voor de klas en sinds vorig jaar bellen de docenten voor ouderavonden naar huis om afspraken te maken, sinds we dit doen is de band tussen de ouders veel beter.

Er wordt een zekere druk op de ouders uitgeoefend waardoor ze er 'niet meer onderuit kunnen om te komen praten', zo zou je het wel kunnen zien.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 11:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Firdaus schreef op 19-06-2006 @ 12:10 :
Ik heb het niet zo op iets 'verplichten'.

Beter is het om directe afspraken te maken met de ouders (telefonisch), dan de kinderen met een briefje naar huis te sturen en het aan de ouders na te laten het briefje al dan niet ingevuld terug mee te geven naar school.

Ik sta zelf een dag per week voor de klas en sinds vorig jaar bellen de docenten voor ouderavonden naar huis om afspraken te maken, sinds we dit doen is de band tussen de ouders veel beter.

Er wordt een zekere druk op de ouders uitgeoefend waardoor ze er 'niet meer onderuit kunnen om te komen praten', zo zou je het wel kunnen zien.
leuk voor die docenten, dat ze tijd over hebben om alle ouders af te bellen. echter, dat kun je niet van alle docenten gaan verwachten.
Oud 19-06-2006, 11:20
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-06-2006 @ 12:16 :
leuk voor die docenten, dat ze tijd over hebben om alle ouders af te bellen. echter, dat kun je niet van alle docenten gaan verwachten.
Een keer in 't half jaar moet kunnen en bovendien hoor je als docent wat over te hebben om de band met de ouders te bevorderen. Uiteraard wordt er gebeld onder schooltijd. (Als de kinderen met pauze naar huis zijn.) Vierentwintig belletjes plegen is zo gebeurd.

Laatst gewijzigd op 19-06-2006 om 11:28.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 12:18
iThink
iThink is offline
Waarom zou het dan verplicht moeten worden
Als het met jou goed gaat, qua cijfers en qua gedrag en je hebt ook nog een leuk stel vrienden, waarom zouden ouders dan een avondje naar school moeten komen?

Als er echt iets mis is, belt school wel en bepraten ze zaken.
Ik snap dat je bv. allochtone ouders meer bij het onderwijs zou willen betrekken, net als ouders van kinderen met raar gedrag, maar of dat zin heeft?

Misschien komt het omdat ik in een dorp op de veluwe woon, maar er is toch ook iets van een sociaal iets, zodat ouders weten wat er gebeurt.................
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 12:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
snoodaard schreef op 19-06-2006 @ 11:58 :
Wordt er dan ook ruimte gemaakt in het budget voor een tolk?
Waarom dat? Is het een taak van de school om de desinteresse van ouders (anders zouden ze zelf voor een tolk zorgen) op te vangen?

Het zou belachelijk zijn als geld dat bestemd is voor onderwijs op gaat aan een paar niet aangepaste ouders.
Oud 19-06-2006, 13:02
iThink
iThink is offline
Is het eigenlijk ook niet zo dat dit bevestigt dat het onderwijs de kinderen maar moet opvoeden, en nu gelijk de ouders er maar bij?
Volgens mij moet ik een keer een ` werkbezoek´ gaan doen aan die randstad VMBO scholen. Ik wil nou eigenlijk wel eens zien hoe het er daar aan toe gaat...........
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 14:21
MB
MB is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 19-06-2006 @ 12:16 :
Ja, want je 30 mentorleerlingen opbellen is zo'n gruwelijk tijdrovend karwei

Er zijn meestal maar 2 of 3 ouderavonden per jaar, dat kost een leraar dan misschien 10 uur per jaar extra....
Oud 19-06-2006, 17:35
iThink
iThink is offline
Citaat:
MB schreef op 19-06-2006 @ 15:21 :
Ja, want je 30 mentorleerlingen opbellen is zo'n gruwelijk tijdrovend karwei

Er zijn meestal maar 2 of 3 ouderavonden per jaar, dat kost een leraar dan misschien 10 uur per jaar extra....
Het scheelt misschien zelfs werk. Bij een ouderavond moeten ze ook ongeveer 4 uur aanwezig zijn. Dus 12 uur per jaar.
En als je gemiddeld 15 minuten per leerling besteed( dit is al veel!), dan ben je 7.5 uur bezig. Gewoon invoeren dus
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 17:46
reno
reno is offline
Kap eens even met jezelf en je eigen ouders als voorbeeld aan te dragen, niet alleen omdat het een debiele manier van redeneren is, maar ook omdat jullie niet diegenen zijn waar een dergelijk voorstel op doelt.
Oud 25-06-2006, 18:46
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
hope wilden ze dat gaan doen de opuder opschrijven voor spijbelen als ze niet komen

ik denk niet dat het zin heeft een ouder te verplichten want dan willen ze toch niet en gaan ze zosnel mogelijk weer weg
Oud 25-06-2006, 19:04
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 25-06-2006 @ 19:46 :
hope wilden ze dat gaan doen de opuder opschrijven voor spijbelen als ze niet komen

ik denk niet dat het zin heeft een ouder te verplichten want dan willen ze toch niet en gaan ze zosnel mogelijk weer weg
Je ouders zouden eens een ouderavond moeten attenderen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 08:10
Verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten