Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2002, 18:36
Demi
Demi is offline
Ik weet niet hoe oud de gebruikers van dit forum over het algemeen zijn, maar ik ben 16 jaar.
Ik ben naar mijn mening aardig op de hoogte van het nieuws en verdere gebeurtenissen in de wereld, maar wat ik jammer vind is dat ik niet mag stemmen.
Natuurlijk snap ik de redenen waarom je pas op je 18e mag stemmen maar in mijn geval gaan deze redenen niet op terwijl ik genoeg mensen ken van boven de 18 die niks afweten van de politiek en toch gaan stemmen!
Wat zouden jullie stemmen als je mocht stemmen en waarom?
En wat vinden jullie van de leeftijdsgrens van 18 jaar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-01-2002, 19:02
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Tjah, ik ben het wel met je eens. Veel mensen van 18 weten er inderdaad niets van af. Maar je moet ergens een grens trekken. En de leeftijdsgrens is de enige praktisch uitvoerbare grens. Je kunt namelijk onmogelijk bij iedereen gaan checken wanneer diegene voldoende over de politiek weet om te mogen stemmen.

En over dat stemmen, ik mag stemmen , en ik stem VVD.
Oud 13-01-2002, 20:20
beuk
beuk is offline
Tja, je moet ergens een grens trekken..

Maar ik denk dat mensen die zich helemaal niet voor politiek interesseren ook niet zo snel gaan stemmen.
Oud 13-01-2002, 20:22
Verwijderd
ik vind die leeftijdsgrens van 18 misschien te hoog...
maar als je op je zestiende al mag stemmen, zou jezelf eigenlijk ook verkiesbaar moeten kunnen stellen op die leeftijd...
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 20:23
Jozzy
Jozzy is offline
idd moet ergens de grens getrokken worden... maar ik denk dat, over het algemeen, 18 nog wat laag is zelfs!! wat dat betreft zou 21 beter zijn...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 00:09
soulless
soulless is offline
Democratie afschaffen lijkt me wel het vestandigst.
Oud 14-01-2002, 07:28
Jozzy
Jozzy is offline
nog een serieuze mening ook?? niet zeg je? oprotten dan
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 08:56
Dj Pjotr
Dj Pjotr is offline
Citaat:
soulless schreef:
*zucht*

tjah, ik zou ook wel willen stemmen, en ik ben ook wel goed op de hoogte van de nederlandse politiek..maarja...helaas geldt dat niet voor de meeste andere mensen van 16/17... en tjah...dat veel mensen van 18+ niet weten waar ze over praten ontkom je nooit aan....er zijn ook zat mensen van 18+ die niet het verantwoordelijkheidsgevoel hebben om achter het stuur te gaan zitten...maar moet je daarom dan maar de grens van 18 veranderen??? niet realiseerbaar..

Oud 14-01-2002, 11:53
drama
drama is offline
Tis best wel verrot dat jongeren op dit moment helemaal niks hebben in te brengen...

Niet dat meedoen aan verkiezingen daar iets aan veranderd maar goed.
Oud 14-01-2002, 13:18
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
drama schreef:
Tis best wel verrot dat jongeren op dit moment helemaal niks hebben in te brengen...

Niet dat meedoen aan verkiezingen daar iets aan veranderd maar goed.
Wat wil je dan? een jongerenparlement?
Oud 14-01-2002, 13:24
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
de meeste jongeren hier op het A&N forum zijn ook redelijk politiek bewust enzo, maar over het algemeen zijn jongeren dom, lui en onverschillig (kijk maar naar mij ), die gasten zijn moeilijk te motiveren voor politiek en hebben bovendien nauwelijks verstand van de verschillende partijen. Mag je ze dan wel laten stemmen? Ik vind van niet.

18 is de grens van volwassenheid (officieel) en dat vind ik een goede grens voor het stemrecht.

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 13:27
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
soulless schreef:

haha, misschien werkt dat wel..

democratie, zoals iemand anders al zei, de dictatuur van de meerderheid..

aangezien de meerderheid van de bevolking simpelweg DOM is, lijkt democratie eigenlijk niet echt goed.

maar zo erg is het toch niet in NL? tuurlijk kan alles beter, maar er zitten toch meer slimme mensen in de regering dan echt domme apen (hoewel ook daarover gediscussiëerd kan worden)

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 13:57
soulless
soulless is offline
Tja, als ik mijn buren e.d. zie vind ik het echt heel erg dat dat soort lui mogen stemmen.

Een democratie is zeker niet het meest efficiente systeem.
Oud 14-01-2002, 14:06
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
soulless schreef:
Tja, als ik mijn buren e.d. zie vind ik het echt heel erg dat dat soort lui mogen stemmen.

Een democratie is zeker niet het meest efficiente systeem.

ach ja terug naar de republiek zeker weer

communisme werkt ook nie, dusse (helaas)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 14:18
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Silent Enigma schreef:

ach ja terug naar de republiek zeker weer
wtf frankrijk (=republiek) is toch ook een democratie??
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 14:18
Isa
Isa is offline
ik vind het wel goed zo, je moet ergens een grens trekken.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 14:20
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
ModuM schreef:
wtf frankrijk (=republiek) is toch ook een democratie??

moeilijk uit te leggen want dat kan ik niet

nee dat kan ik nie

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 14:40
soulless
soulless is offline
Communisme is wel ok hoor. Cuba doet het toch best ok?
Oud 14-01-2002, 14:41
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
soulless schreef:
Communisme is wel ok hoor. Cuba doet het toch best ok?
helaas komen er wel ontzettend veel vluchtelingen vandaan dus het kan niet geweldig zijn daar
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 15:07
independancy wanted
independancy wanted is offline
jongens, democratie BESTAAT helemaal niet eens... Was het maar zo'n feest...
Oud 14-01-2002, 15:08
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
independancy wanted schreef:
jongens, democratie BESTAAT helemaal niet eens... Was het maar zo'n feest...

was iedereen maar hoogbegaafd

Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 15:49
soulless
soulless is offline
Vluchtelingen uit Cuba? Nou ja zeg, wat een sukkels
Oud 14-01-2002, 15:53
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
soulless schreef:
Vluchtelingen uit Cuba? Nou ja zeg, wat een sukkels
vind het wel slim eigenlijk, zijn ze er zelf van verlost
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 16:06
Quist
Quist is offline
Ik ben het wel eens met de grens van 18 omdat leeftijds grenzen de enige daadwerkelijk handhaafbaare grenzen zijn. Helaas vallen er dan idd mensen buiten de boot die best voldoende verstand hadden om te kunnen stemmen.
Ik mag nu gelukkig wel stemmen en het wordt VVD
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 16:26
Demi
Demi is offline
Ik zou D66 stemmen en ik snap niet waarom niet veel meer mensen op de D66 stemmen!
Het is gewoon de betse partij en probeer maar eens een put te noemen wat niet goed gaat in deze partij..... inderdaad dat lukt je niet dusse mensen van boven de 18: Stem D66!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2002, 16:27
soulless
soulless is offline
Ik mag ook. SP natuurlijk. Ik ben OVERAL tegen
Oud 14-01-2002, 17:14
Verwijderd
Door die leeftijdsgrens mis ik net deze verkiezingen (ik ben 17). Maarja, als je de leeftijd verlaagt naar 16 is het weer jammer voor de 15-jarigen, en zo blijf je emmeren.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 17:35
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Pash Cracken schreef:
Door die leeftijdsgrens mis ik net deze verkiezingen (ik ben 17). Maarja, als je de leeftijd verlaagt naar 16 is het weer jammer voor de 15-jarigen, en zo blijf je emmeren.
ja, maar ik denk dat er zat 16- en (17-)jarigen zijn die onzin gaan stemmen, gewoon om "stoer" te zijn.
goed misschien ook wel 18-, 19- en 20-jarigen, maar die denk ik toch wat minder.....
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 20:44
soulless
soulless is offline
Heh. Is een IQ grens niet veel handiger dan een leeftijdsgrens?
Oud 14-01-2002, 21:02
Demi
Demi is offline
Ja dat is wel een idee maar hoe moet je nou bepalen wat iemands IQ is? Door een IQ test lijkt me niet handig, want die stomme testjes daar blijkt misschien uit of je een goede puzzelaar bent of een goed inzicht maar toch echt niet of je interesse hebt in politiek en op zich hoeft dat ook niet de politiek moet immers een afspiegeling zijn van de maatschappij en naar dat inzicht zouden er een stuk meer domme/ minder rijke mensen in de politiek moeten zitten...
En inderdaad ook jongere mensen want de gemiddelde leeftijd nu in de politiek is schat ik een jaar of 60...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 21:14
autodropje
autodropje is offline
van mij mag iedereen stemmen, zolang ze maar weten waarop. (en dat had ik graag zwart op wit)

en een aristocratie is ook zo slecht nog niet.
Oud 14-01-2002, 21:39
soulless
soulless is offline
Waarom zou de politiek een afspiegeling van de maatschappij moeten zijn?

Het is toch heel evident dat sommige mensen meer talent hebben voor regeerder en anderen voor iets anders?

Wat is er mis mee dat de slimste mensen het abstracte en vaak gecompliceerde werk van regeren doen?

En waarom is een IQ-test een slecht middel? Dat is wel het standaard verweer hoor van "die puzzeltjes", maar waar het op neer komt is dat er zowel geleerde verworvenheden als abstracte inzichten getest worden. Dat geeft toch een heel duidelijk beeld van iemands IQ?
Oud 14-01-2002, 21:41
soulless
soulless is offline
Wat ik me afvraag is waarom iedereen zich met de regering moet bemoeien. Een groep intelligente mensen die het beste met een land voorhebben, die beseffen dat het HUN taak is om alles in goede banen te leiden vormen toch een veel efficienter bestuur dan deze janboel?

BOvendien zullen deze mensen ook wel zo slim zijn dat ze aandacht besteden aan wat er onder mensen leeft.
Oud 14-01-2002, 21:54
Undeclinable
Undeclinable is offline
Jammergenoeg mag ik ook nog niet stemmen..ik is 17 .... en word pas vlak na verkiezingen 18...

Maar, ik vind dat iedere stemgerechtigde inwoner van nederland verplicht een stukje politiek moet leren... en dit dus als eis stellen om te mogen stemmen..

Oud 14-01-2002, 22:10
Finntroll
Finntroll is offline
hmz, k word in maart 18, en mag dan in mei meteen gaan stemmen!! Maar op zich vind k 18 wel goed, want met 16 had ik nog nauwelijks enige interesse/kijk op de politiek!!! En k denk eigenlijk niet dat de meeste 16 jarige dat nu wel hebben?!? Toch?!?!
Oud 14-01-2002, 22:28
Demi
Demi is offline
Nee inderdaad de meeste, en op zich snap ik ook goed dat ze die leeftijdsgrens gesteld hebben maar voor mij kunnen ze toch wel een kleine uitzondering maken!
Ow ja en ik vind de IQ test geen goed idee omdat de mensen die stemmen niet perse slim hoeven te zijn ook als je geen hoge IQ hebt kan je een mening vormen over dingen als politiek enz.
En trouwens IQ testen kunnen niet kloppen want ik moest er eentje doen van school en haalde een score van 120 haha en volgens mij ben ik helemaal niet zo slim!
En die IQ testen geven een score gebaseerd op leeftijd dus dat lijkt me ook geen goed idee om de leeftijdsgrens met dit middel af te schaffen!
Met citaat reageren
Oud 14-01-2002, 22:39
soulless
soulless is offline
OP een test voor volwassenen natuurlijk schat.

Genoeg volwassenen die er niet aan voldoen en genoeg jeugd die er wel aan voldoet.

Blijft natuurlijk zo dat er ook zo iets als geestelijk/emotionele ontwikkeling is.

Maar ja, als je zo graag een correcte afspiegeling van de maatscahppij hebt zou de politiek vol moeten zitten met mensen zonder
Oud 15-01-2002, 10:42
autodropje
autodropje is offline
Je kunt ook een hoog iq hebben en nog niets van politiek weten...
Oud 15-01-2002, 11:32
soulless
soulless is offline
Ik ken er maar weinig... Bovendien is het nog steeds geen stemplicht.
Oud 15-01-2002, 11:38
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
soulless schreef:
Ik ken er maar weinig... Bovendien is het nog steeds geen stemplicht.
ik heb liever een test waarbij getest word of je wat van politiek weet, daaar heb je niet per definitie een hoog iq voor nodig.
Oud 15-01-2002, 11:50
soulless
soulless is offline
Tja, maar IQ is objectief testbaar, hoe kun je nou politieke kennis testen? Dat wordt toch altjd beinvloed door de politieke voorkeur van de tester?
Oud 15-01-2002, 11:51
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
soulless schreef:
Tja, maar IQ is objectief testbaar, hoe kun je nou politieke kennis testen? Dat wordt toch altjd beinvloed door de politieke voorkeur van de tester?
gewoon feiten vragen, waar partijen voor staan enzo.
Oud 15-01-2002, 11:53
soulless
soulless is offline
En iedereen kan toch het programmaboekje van een partij uit zn hoofd leren? Dat wordt vanaf groep 5 op de basisschool al geoefend (stampen)
Oud 15-01-2002, 12:11
Demi
Demi is offline
Ik zou het niet eerlijk vinden als aleen mensen met verstand van poltitiek zouden mogen stemmen of met een hoog IQ omdat de politiek iedereen aan gaat en dus niet aleen mensen die interesse hebben in de politiek!
Verder stemmen de meeste mensen die geen verstand hebben van politiek niet dus probleem opgelost!?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2002, 13:34
waaromniet?
waaromniet? is offline
18 vind ik idd een vreemde grens, ik had op m'n 12e al meer verstand van politiek dan de gemmidelde volwassene (en als je dat arrogant noemt, i don't care). Punt is hoe je een andere grens trekt, iq vind ik iig geen goede. Mensen met een hoog iq zijn niet per definitie goede bestuurders. Het gaat niet om wat je hebt, maar om hoe je het gebruikt, en of dat objectief testbaar is...
Oud 15-01-2002, 13:40
soulless
soulless is offline
Je moet toch ietz? IQ is in ieder geval al beter dan leeftijd denk ik.

Ik zou niet echt weten wat je anders moet testen...
Oud 15-01-2002, 13:42
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
soulless schreef:
Je moet toch ietz? IQ is in ieder geval al beter dan leeftijd denk ik.

Ik zou niet echt weten wat je anders moet testen...
Is idd al beter dan leeftijd, daar ben ik het zeker mee eens. Maar mét een hoog iq kan je nog steeds geen verstand van zaken hebben, of totaal geen benul hebben van wat er onder "het volk" omgaat... Een test van politieke kennis en causale verbanden lijkt me nuttiger
Oud 15-01-2002, 17:26
independancy wanted
independancy wanted is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Is idd al beter dan leeftijd, daar ben ik het zeker mee eens. Maar mét een hoog iq kan je nog steeds geen verstand van zaken hebben, of totaal geen benul hebben van wat er onder "het volk" omgaat... Een test van politieke kennis en causale verbanden lijkt me nuttiger

Idd, IQ groeit niet met de jaren, terwijl verstand dat wel doet, wat toch iets anders is dan IQ... Nee, slecht idee, die IQ-grens...

Oud 15-01-2002, 17:37
Undeclinable
Undeclinable is offline
Citaat:
soulless schreef:
En iedereen kan toch het programmaboekje van een partij uit zn hoofd leren? Dat wordt vanaf groep 5 op de basisschool al geoefend (stampen)
Perefct plan, dan zijn mensen tenminste wat bewuster over waar partijen voor staan..
Oud 15-01-2002, 23:18
Quist
Quist is offline
Citaat:
Demi schreef:
Ik zou D66 stemmen en ik snap niet waarom niet veel meer mensen op de D66 stemmen!
Het is gewoon de betse partij en probeer maar eens een put te noemen wat niet goed gaat in deze partij..... inderdaad dat lukt je niet dusse mensen van boven de 18: Stem D66!!!
Ze hebben idd ee aantal hele goede punten, jammer alleen dat het en partij zonder ruggegraat is die van al die goede punten niets terecht brengt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten