Deze betoog is niet van mezelf, maar van iemand die ik ken. (een filosoof van 50

)
En ik vind hem erg goed!
Citaat:
Ik ben tegen de doodstraf omdat mensen het morele recht niet hebben elkaar te vermoorden. Dat hebben ze niet in een privé-situatie, niet in een oorlogssituatie, noch in een rechtssituatie. Daar deze discussie om moord binnen een rechtssysteem gaat, de doodstraf, zal ik mij daartoe beperken. Ik ontzeg een ieder het recht het leven van een ander te nemen. Ook als dat een staat is (die mij al dan niet vertegenwoordigd.) Mijn argumenten zijn niet nieuw, ik ben er mee opgegroeid. De zwaarte en de soort van iemands misdaad doet er wat mij betreft niet toe. Zo was in mijn ogen (en ik wens niet verdacht te worden van Nazi-sympathieën) het Neurenbergproces een schijnproces. Processen van overwinnaars tegen verliezers, het zogenoemde oorlogsrecht, deugen nooit. Een van de voornaamste redenen voor de doodstraf, gisteren door president Bush, pertinent ontkend, is het recht van vergelding. Dat recht, in deze vorm, heeft niemand. Bovendien maakt de dood van een misdadiger de misdaad niet goed. Familieleden van een slachtoffer die blij zijn met de dood van een misdadiger, zijn ziek en hebben in de eerste plaats behoefte aan psychiatrische hulp. Een tweede reden voor de doodstraf is de afschrikwekkende werking die ervan uit zou gaan. Er is geen enkele studie die die werking onderbouwt. Integendeel. In landen en/of staten waar men de doodstraf toepast is het aantal misdrijven (waarop de doodstraf staat) niet significant lager dan in landen en/of staten waar men de doodstraf heeft afgeschaft. Hoe dan ook worden misdrijven tegen het leven in Europa minder gepleegd dan in Amerika. (En zedenmisdrijven -om de knuppel maar een in het hoenderhok te gooien, komen het meest voor waar de repressie het grootst is.) Een derde reden voor de doodstraf is dat het goedkoper zou zijn dan levenslang. Ik vind dit een te cynisch argument om op in te gaan. (Het is ook goedkoper om demente bejaarden te laten overlijden.) Naast mijn morele bezwaar tegen de doodstraf, wil ik er met nadruk op wijzen dat in Amerika voornamelijk (arme) leden van minderheidsgroeperingen tot deze straf veroordeeld worden. Wie een goede advocaat heeft ontspringt de dans. Bovendien worden er, in tegenstelling tot wat algemeen bekend is, de nodige fouten gemaakt. Dat wil zeggen dat er veel mensen terechtgesteld zijn die aan de hun toegeschreven misdaad part noch deel hadden. Zo werden in de 50-er jaren de Rosenberghs op de elektrische stoel gezet omdat ze voor Rusland gespioneerd hadden. Decennia later bleek hun proces een politiek proces te zijn geweest, drijvend op de golven van het McCarthy-isme. Zij hadden nimmer gespioneerd. Nu kunnen voorstanders van de doodstraf er terecht op wijzen dat het rechtssysteem dan maar verbeterd moet worden. Daarom hanteer ik ook een moreel argument. Blijft mijn bezwaar dat naar mijn mening ieder weldenkend mens het met mij eens zou moeten zijn dat slechts een enkele vergissing, een veroordeelde die ten onrechte terecht wordt gesteld, het hele systeem onderuit haalt. In dat geval zouden immers ook alle representanten van de overheid, de officier van justitie, de rechter, de gevangenisdirecteur en wellicht ook de cipiers, de jury etcetera ook ter dood gebracht moeten worden. Samengevat ken ik geen enkel argument dat sterker is dan het leven zelf. Gij zult niet doden.
|
Nog wat feiten. In Amerika waren 12,5 % van alle ter dood veroordeelden ONSCHULDIG. Tsss...alsof dat al niet reden genoeg is om de doodstraf af te schaffen.
Groetjes
Ben(die het banaal en morbide vind om voor de doodstraf te gaan argumenteren