![]() |
|
![]() |
Bij keuze opvolger F-16
Luchtmacht liep ver voor politiek uit Door onze redacteuren Steven Derix en Joost Oranje DEN HAAG, 19 JAN. De luchtmacht is de afgelopen jaren ver vooruit gelopen op de politieke besluitvorming over de opvolging van de F-16. Ruim voordat de eerste brief over een nieuw jachtvliegtuig naar de Kamer ging, koos de luchtmacht al voor de Amerikaanse Joint Strike Fighter (JSF). http://www.nrc.nl/nieuws/binnenland/1011423344309.html Nog interessanter hierover: http://www.nrc.nl/denhaag/1011423344619.html Voor meer JSF-info: www.jsf.mil Een eerder topic van mij over dit onderwerp is helaas al verwijderd. Maar, het is wel duidelijk dat de F/A-18E/F Super Hornet gewoon vergeten is. Zie http://www.fas.org/man/dod-101/sys/ac/f-18.htm . F/A-18E/F Super Hornet Snelheid: 1.6 Mach Bereik: 520 nm Wapens: 17,750 pounds Kosten: $50 miljoen (experimenteel, word later goedkoper in serieproductie) F-35 Joint Strike Fighter Snelheid: 1.5 Mach Bereik: 600 nm Wapens: 17,000 pounds Kosten: $40 miljoen (serieproductie) Komt nog eens bij dat de Super Hornet een directe inslag van een grond-lucht raket kan krijgen en de volgende dag weer vliegen. Komt nog eens bij dat de Super Hornet véél meer soorten wapens kan dragen dan de JSF. Mijn mening persoonlijk is dat de luchtmacht de F/A-18E/F moet krijgen. Maar goed, genoeg hierover. Wat vinden jullie ervan dat de luchtmacht zelf beslissingen maakt, die helemaal niet door hun genomen moeten worden? De verantwoordelijke generaals zouden hiervoor minstens een berisping moeten krijgen, en zich er verder niet mee bezig houden. |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Fleet Admiral, ooit gedacht aan stealth?
De F/A-18E/F Super Hornet is een straaljager met verouderede technieken, de JSF moet voor een nieuwe generatie straaljagers zorgen. Er zijn ook heel wat dingen die niet verteld worden over de JSF, net als met de B-2, F-117 etc. De F/A-18E/F Super Hornet is niet zo veel meer vergeleken met een vliegtuig die pas over een tijdje gebouwd gaat worden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Mag ik ook weten hoeveel jij over de F/A-18 weet? Want verouderde technieken... ![]() Hm, dit hele stuk hierin kopieren werd iets te lang, en zou mij een 48-uurs ban opleveren. ![]() Verouderd? The first flight of the F/A-18E/F occurred in December 1995; operational deliveries are scheduled for late 1999. Myth vs. Fact As the airplane has finished its design phase and entered flight test, conversations with fleet aviators have revealed a number of prevalent F/A-18E/F myths. While these myths and inaccuracies come from various sources, the answers and the facts flow directly from the previously stated requirements. Myth #1 – "The E/F is not a stealthy airplane." Fact – "The E/F is an extremely survivable airplane." Stealth is one approach to survivability — a very expensive approach, whose stand-alone effectiveness is limited to a few mission scenarios. A flexible airplane requires a flexible approach to survivability, one that will deliver significant survivability improvements across the full span of envisioned missions. Range... Payload... Growth... Bringback... Survivability... We’re getting what we asked for. _____________ CDR Robert Niewoehner, USN, Ph.D., served as the Navy’s lead test pilot on the Super Hornet program from prior to first flight until July of this year. During that time he flew 296 E/F missions and more than 450 flight hours. His principal responsibilities were high- and low-speed envelope expansion, including flutter and spin/departure testing. He is currently assigned to the U.S. Naval Academy as part of the first cadre of Permanent Military Professors. Bron: http://www.fas.org/man/dod-101/sys/a...per-Hornet.htm |
![]() |
|
![]() |
Over de F22 heb ik nog wat feiten...
De prijs voor de F22 Raptor loopt uiteen van 100 miljoen dollar tot 200 miljoen dollar. De F/A18E/F kost slechts 35 miljoen dollar. In snelheid zijn de F22 en F/A18 gelijk, met Mach 1.8. Verder is een voordeel aan de F/A18 dat deze ook voor anti-scheeps oorlogsvoering kan worden ingezet, met de AGM84D Harpoon. Dat is juist in Nederland handig, om het Kanaal af te sluiten (de Koude Oorlog is voorbij, dat wel...). ![]() F/A-18E Super Hornet Ook in overige bewapening is de Hornet veelzijdiger dan de F22. F22: Two AIM-9 Sidewinders six AIM-120C Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM) one 20mm Gatling gun two 1,000-pound Joint Direct Attack Munitions (JDAM) F/A18: AIM 9 Sidewinder AIM 7 Sparrow AIM-120 AMRAAM Harpoon Harm Shrike SLAM SLAM-ER Walleye Maverick missiles Joint Stand-Off Weapon (JSOW) Joint Direct Attack Munition (JDAM) various general purpose bombs, mines and rockets. Komt nog eens bij dat de F/A18 een multi-mission vliegtuig is, en de F22 niet. Is heel makkelijk te zien: F22; Fighter. F/A18: Fighter/Attack. |
![]() |
|
Mag ik weten wat jij weet over de JSF? Deze is nog niet eens in de maak! (officieel dan.)
Over de JSF kan nog weinig gezegd worden, en als ze er al wat van weten zijn dat dingen waar dit vliegtuig in ieder geval aan moet voldoen. Stealt technologie is iets waar Amerika al drie decennia geleden is mee begonnen. (Bij de B-2). (Dat was toen onvoorstelbaar) Weet jij dan wat voor techniek de JSF wel niet kan hebben? (Helemaal vergeleken met de F 18.) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Snelheid: Mach 1.8 Bereik: 600 nm Drie versies: CTOL, STOVL, en CV. Hm, ik weet er nog aardig wat over, maar als ik dat hier bij zet ben ik straks geband. ![]() Wel weet ik dat voor de JSF de KOSTEN belangrijker zijn dan de prestaties! En dat is nóóit goed. |
![]() |
||
Citaat:
En stealth is best handig bij de komende aanvallen op Iraq. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar aanvallen op Irak? Je bent kennelijk niet helemaal op de hoogte. Irak had niets met de aanslagen te maken. Sudan en Iran staan wel op de lijst van landen die terroristische organisaties ondersteunen. Overigens: Irak heeft geen luchtmacht. ![]() Ken je die grap? Waarom doen Iraakse piloten maar half zo lang over hun opleiding als Amerikaanse? -Ze hoeven alleen maar leren op te stijgen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Just wait and see dude.... [Dit bericht is aangepast door Raptor (21-01-2002).] |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
JSF: Luchtmacht liep ver voor politiek uit Rabbi Daniel | 19 | 06-02-2002 19:00 |