Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2002, 11:30
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Balkenende: multiculturele samenleving passé

DEN HAAG (ANP) - CDA-fractieleider Balkenende wil van Nederland geen multiculturele samenleving maken. Hij wil dat allochtonen de uitgangspunten van de Nederlandse rechtsstaat aanvaarden en zich aanpassen aan wezenlijke onderdelen van de Nederlandse cultuur.

,,Voor mij is de multiculturele samenleving dus niet iets om naar te streven'', zo zei hij donderdag tijdens een lezing in Den Haag bij de 'Dertigers van het CDA'. Hoewel immigratie de Nederlandse cultuur uiteindelijk kan verrijken, stelt Balkenende, zijn vooral gemeenschappelijke waarden en normen van belang. Bij naast elkaar bestaande culturen liggen de conflicten en problemen bij voorbaat op de loer.

Het is daarom noodzakelijk om bij inburgeringscursussen de nadruk te leggen op het bijbrengen van de Nederlandse cultuur. Nu zijn de cursussen voor nieuwkomers te veel gericht op het leren van de 'foefjes' van de verzorgingsstaat, zoals het verkrijgen van huursubsidie.

De discussie over het belang van de eigen normen en waarden is de afgelopen jaren nauwelijks gevoerd, omdat men bang was om van intolerantie of discriminatie te worden beschuldigd, denkt Balkenende. ,,Het benoemen van problemen die veroorzaakt worden door culturele verschillen is daardoor lange tijd erg moeilijk geweest''. Volgens hem hebben de media en de politici elkaar te lang gevangen gehouden in politieke correctheid.

Zijn jullie voor of tegen een multiculturele samenleving? En waarom.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-01-2002, 11:31
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
ik ben opzich wel voor een multiculturele samenleving, zolang de mensen die hierheen komen (dus hier te gast zijn) zich gedragen en aanpassen aan ons (en niet andersom dus!)
Oud 25-01-2002, 11:40
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
ik ben opzich wel voor een multiculturele samenleving, zolang de mensen die hierheen komen (dus hier te gast zijn) zich gedragen en aanpassen aan ons (en niet andersom dus!)

dan is het dus niet multicultureel meer.....

ik ben "tegen" (voor zo ver dat kan), het wordt een rotzooitje zo
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 11:41
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
tuurlijk wel, ze mogen wel hun eigen cultuur behouden, alleen vind ik dat de regels e.d. zich moeten aanpassen.
Oud 25-01-2002, 11:42
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
ach ja multiculti zorgt voor nog een beetje interessante stukjes vlees in deze eenheidsworst
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 11:55
^AmArU^
^AmArU^ is offline
ik vind dat alle mensen vermengd moeten worden
verschillende ethnische groepen bijelkaar in een speciaal lang brengt alleen maar problemen
gewoon lekker veel buitenlanders hier heen halen
mensen uit Afrika! KEWL! afghanen, joegoslaven, turken! beterz
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 12:01
Isa
Isa is offline
ik zie wel wat er komt in de toekomst. ik ben niet tegen, maar ook niet voor in die zin van dat we naar een multi-culti-samenleving moeten streven.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 13:49
kermie
kermie is offline
Ik ben fan van Jan Peter
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 14:15
Verwijderd
Ik ben het met de woorden eens dat we niet moeten streven nar een muliticulturele samenleven. Als buitenlanders hier komen om wat voor reden dan ook vind ik niet dat Nederland zich aan moet passen aan die buitenlanders. Die mensen mogen van mij hun culturele dingetjes houden. Het kan een verrijking zijn voor de samenleving. Maar wij hoeven daar niet in mee te gaan vind ik. Laat die mensen zich maar aanpassen aan onze normen en waarden.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 14:17
Verwijderd
Citaat:
^AmArU^ schreef:
verschillende ethnische groepen bijelkaar in een speciaal lang brengt alleen maar problemen
Echt niet.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Iscariot schreef:
Ik ben het met de woorden eens dat we niet moeten streven nar een muliticulturele samenleven. Als buitenlanders hier komen om wat voor reden dan ook vind ik niet dat Nederland zich aan moet passen aan die buitenlanders. Die mensen mogen van mij hun culturele dingetjes houden. Het kan een verrijking zijn voor de samenleving. Maar wij hoeven daar niet in mee te gaan vind ik. Laat die mensen zich maar aanpassen aan onze normen en waarden.
Mooi gezegd.

Ik heb er ook niks tegen als een Turk een schaap ritueel wil slachten, als hij op school wil bidden of als Fatima achter de kassa bij de Aldi een hoofddoek draagt. Dat zal mij een rotzorg wezen.

Maar zodra hun normen en waarden in botsing komen met die van ons, moeten die van hun wijken, want wij waren hier eerst. Daarom zullen wij ook nooit dingen als eerwraak accepteren als strafuitsluitingsgrond bij een moordzaak. Dat doen ze dan, cru en fout gezegd, maar in hun eigen land.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 17:15
Narrator
Narrator is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
Haha, lol!

Ik vind dat Balkenende helemaal gelijk heeft.

CDA is trouwens een goede partij, is in iedergeval niet te rechts, heeft vaak goeie standpunten en ideën.

Dat blijkt ook nu maar weer.

Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 18:10
^AmArU^
^AmArU^ is offline
komop
het idee om mensen die er verschillend uitzien in een verschillend land te zetten en daar grenzen tussen te proppen is toch achterhaald en fout? ik vind bijvoorbeeld dat er veel te veel blanke mensen zijn op straat
recentelijk is in Deventer het AZC uitgebreid en op de weg naar school word ik nu constant opgevrolijkt door coole ghetto-achtige negers die over de stoep slenteren...geef die mensen wat geld en ze zullen zo dankbaar zijn! geweldig
dan missen we alleen nog de ghetto mentaliteit, zoals het afwerken van mensen vanuit een auto, de zogenaamde drive-by-shootings. Bovendien durft de politie nog steeds vrij rond te rijden. Ik denk dat het nodig is dat wij, dit onder invloed van positieve invloeden uit Afrika en Amerika, proberen tegen te gaan en proberen te zorgen dat ook hier die geharde cultuur ontstaat, waarin wij ons vrolijk kunnen ontdoen van alle mensen die ons tot last zijn (hieronder vallen de rijke mensen, de onwetenden, de dommen, de gelovigen)
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 18:37
Verwijderd
Jaja, het wordt bijna verkiezingstijd en nu Pimmetje succes heeft met z'n uitspraken gaan die andere partijen gezellig mee. De VVD heeft sommige punten over het asielbeleid ook al aangescherpt om LN te beconcurreren. Bah, stelletje schijnHEILs. De multiculturele samenleving ontstaat niet van de ene op de andere dag, dat moet groeien en gestimuleerd worden. Natuurlijk moeten buitenlanders zich wel aanpassen aan de normen en waarden in nederland, anders wordt het een rotzooi, maar laat die mensen waar mogelijk hun cultuur lekker uitoefenen en ze er iets over vertellen of zo. Ik heb positieve ervaringen hiermee, kan ik je zeggen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 19:27
soulless
soulless is offline
*gaat weer bij zn buurvrouw joegoslavische pizza halen*

hmmm, ja, je moet wel een half uur later komen dan je had afgesproken hoor anders raken ze in paniek
Oud 25-01-2002, 20:57
drama
drama is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:
Balkenende: multiculturele samenleving passé

DEN HAAG (ANP) - CDA-fractieleider Balkenende wil van Nederland geen multiculturele samenleving maken. Hij wil dat allochtonen de uitgangspunten van de Nederlandse rechtsstaat aanvaarden en zich aanpassen aan wezenlijke onderdelen van de Nederlandse cultuur.

,,Voor mij is de multiculturele samenleving dus niet iets om naar te streven'', zo zei hij donderdag tijdens een lezing in Den Haag bij de 'Dertigers van het CDA'. Hoewel immigratie de Nederlandse cultuur uiteindelijk kan verrijken, stelt Balkenende, zijn vooral gemeenschappelijke waarden en normen van belang. Bij naast elkaar bestaande culturen liggen de conflicten en problemen bij voorbaat op de loer.

Het is daarom noodzakelijk om bij inburgeringscursussen de nadruk te leggen op het bijbrengen van de Nederlandse cultuur. Nu zijn de cursussen voor nieuwkomers te veel gericht op het leren van de 'foefjes' van de verzorgingsstaat, zoals het verkrijgen van huursubsidie.

De discussie over het belang van de eigen normen en waarden is de afgelopen jaren nauwelijks gevoerd, omdat men bang was om van intolerantie of discriminatie te worden beschuldigd, denkt Balkenende. ,,Het benoemen van problemen die veroorzaakt worden door culturele verschillen is daardoor lange tijd erg moeilijk geweest''. Volgens hem hebben de media en de politici elkaar te lang gevangen gehouden in politieke correctheid.

Zijn jullie voor of tegen een multiculturele samenleving? En waarom.

Bedenk in godsnaam 's wat nieuws.

Viulenin
Oud 26-01-2002, 16:06
dutch lion
dutch lion is offline
nu LN bij het CDA in de buurt komt gaat die Harry Potter anti-multicultureel praten.

zelfs lul van Boxtel gaat anders praten nu vlak voor de verkiezingen.

ik ben ook geen voorstander van een multiculturele samenleving maar dat wisten jullie al denk ik.

hebben jullie ook gekeken naar stand.nl?
in de peiling stond de vraag:"Nederland moet een multiculturele samenleving zijn".
de stand is nu:eens 20% en oneens 80%.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 16:51
drama
drama is offline
Citaat:
dutch lion schreef:

hebben jullie ook gekeken naar stand.nl?
in de peiling stond de vraag:"Nederland moet een multiculturele samenleving zijn".
de stand is nu:eens 20% en oneens 80%.
Jaja, en let wel, deze peiling is geheel betrouwbaar, voorzien van aantal stemmen. Kortom, geheel representatief voor Nederland.

Oud 26-01-2002, 17:01
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
drama schreef:
Jaja, en let wel, deze peiling is geheel betrouwbaar, voorzien van aantal stemmen. Kortom, geheel representatief voor Nederland.

ghehe
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 17:23
Mugshot
Mugshot is offline
Ik vind niet dat we naar een multi-culturele samenleving moeten streven, evenmin ben ik ertegen..
Het is iets wat vanzelf gebeurt, door bijvoorbeeld de technologische, communicatie en reismogelijkheden vervagen grenzen en komen culturen steeds meer op dezelfde lijn.
Niets om te stimuleren of tegen proberen te houden, het is gewoon een proces dat niet te stoppen is en op lange termijn alleen maar gunstig is.
Criminaliteit hou je niet tegen door buitenlanders buiten de deur te houden of ze naar onze boerenkool met worst normen en waarden te vormen, dom en kortzichtig om dat te denken..
Oud 26-01-2002, 17:38
^AmArU^
^AmArU^ is offline
Citaat:
Brandeis-Bardin schreef:

ik was volledig serieus hoor!
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 17:45
Prada
Prada is offline
Ik ben niet tegen een multi-culturele samenleving, maar het is niet zo dat we er na moeten streven...Eigen cultuur prima, zolang het niet in strijd is met de Nederlandse grondwet...
Oud 27-01-2002, 18:39
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
nare man schreef:
Mooi gezegd.

Ik heb er ook niks tegen als een Turk een schaap ritueel wil slachten, als hij op school wil bidden of als Fatima achter de kassa bij de Aldi een hoofddoek draagt. Dat zal mij een rotzorg wezen.

Maar zodra hun normen en waarden in botsing komen met die van ons, moeten die van hun wijken, want wij waren hier eerst. Daarom zullen wij ook nooit dingen als eerwraak accepteren als strafuitsluitingsgrond bij een moordzaak. Dat doen ze dan, cru en fout gezegd, maar in hun eigen land.

Hmm, ja je hebt gelijk.
Ik zou het alleen anders zeggen.
Mensen die vanuit het buitenland naar Nederland komen moeten zich aanpassen.
(aanpassen volgens mij: je aan de geldende regels houden en de taal spreken).
Niet echt omdat de Nederlanders hier eerder waren(wat ik natuurlijk niet ontken) maar des te meer omdat die mensen die uit het buitenland komen naar Nederland wilden komen en hier willen blijven.
Zij willen naar Nederland komen en daar komen dan bepaalde plichten bij.

Ik ben zelf allochtoon maar zo ben ik opgevoed.

*vragt zich af:"Is ^Amaru^ de rolleyes vergeten of meent hij het echt?"*
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 18:40
^AmArU^
^AmArU^ is offline
ik meen het echt
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 20:10
Stff
Stff is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:

na dertig jaar hier zijn ben je niet echt meer een gast vind ik, als buitenlanders zich hier willen komen vestigen, moeten zij zich aanpassen
Oud 27-01-2002, 20:20
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Prada schreef:
Ik ben niet tegen een multi-culturele samenleving, maar het is niet zo dat we er na moeten streven...Eigen cultuur prima, zolang het niet in strijd is met de Nederlandse grondwet...
Helemaal mee eens
Reageren

Regels voor berichten