Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-01-2002, 11:25
Isa
Isa is offline
Ritueel slachten

Citaat:
Marcel van Dam zei:

Toen ik zo oud was als jullie . . . was dierenwelzijn nauwelijks een onderwerp van gesprek. Dieren waren er voor de mensen en daarmee was eigelijk de kous af.

Nu worden dieren nog steeds massaal gefokt en geslacht voor de vleesproductie, maar gelukkig worden er hoge eisen gesteld aan het dierenwelzijn. Je mag dieren niet wreed behandelen.

Sommige godsdiensten, waaronder de Islam, kennen het ritueel slachten. Is dat dan niet wreed? Als het vakkundig gedaan wordt niet. Uit respect voor het geloof van anderen vind ik ritueel slachten dan ook aanvaardbaar.
eens/oneens en waarom?

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2002, 11:27
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
tsja eens maar, waarom zouden hun het niet mogen en veehouders o.i.d. wel.
Het is allebei dan even lullig niet?
Oud 24-01-2002, 11:52
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Als het vakkundig gedaan wordt, lijkt het me niet zo'n probleem. Maar ja, ik ben dan ook geen vegetariër.
Oud 24-01-2002, 13:10
Joseph
Joseph is offline
Ik heb die discussie gezien, gisteren, en christus wat was dat slecht!!

Allereerst:
De dieren lijden niet wanneer er vakkundig gehandelt wordt. Wanneer je de keel van een dier doorsnijdt, is het dier vrijwel meteen dood. Het bewegen wat je dan nog ziet, zijn stuiptrekkingen en dus geen 'creperent dier' zoals een van de jongens zei (kon ik me echt aan ergeren).

Ten tweede:
Wanneer je je zo ergert aan de manier waarop dieren ritueel geslacht worden, moet je je ook gaan ergeren aan de manier waarop dieren non-ritueel geslacht worden. Word dan vegetariër.

Als laatste:
Ik vind dat het moet kunnen, absoluut geen problemen mee. Zolang het maar vakkundig gebeurt (en dat gebeurt zo).
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 13:29
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Citaat:
Joseph schreef:
Ten tweede:
Wanneer je je zo ergert aan de manier waarop dieren ritueel geslacht worden, moet je je ook gaan ergeren aan de manier waarop dieren non-ritueel geslacht worden. Word dan vegetariër.

precies, dat is ook mijn punt, ik kan me herinneren van de basisschool dat een meisje een spreekbeurt had en zij een video toonde met daarop de slachting van een geit, ik was daar erg door geraakt en vond het erg zielig.
Maar als je dat zielig vind dan is het slachten van vee voor het vlees ook zielig en moet je idd maar vegetarier worden.
Oud 24-01-2002, 13:50
Verwijderd
Eens. Of dieren nu geslacht worden voor vleesproductie of een offerritueel doet niet ter zake. De manier waarop doet wél ter zake. En als dat, zoals boven gezegd, vakkundig en zonder onnodig lijden gebeurt heb ik er geen bezwaar tegen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 14:02
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef:
Eens. Of dieren nu geslacht worden voor vleesproductie of een offerritueel doet niet ter zake.
wat mij betreft wel. over 10 jaar moeten nertsfokkerijen ook al vernietigd zijn omdat ze daar de dieren niet gebruiken voor het vlees maar voor luxe.
offerren is net zo iets.
ik keur alleen dieren doden om te eten goed.
maar dan nog, in de bio-industrie worden de dieren veel en veel slechter behandeld dan bij de moslims.

Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 14:14
Mirage2000
Mirage2000 is offline

Recente onderzoeken hebben aangetoond dat de islamitische manier van slachten veeeeeeeel beter is voor het dier, omdat het dier snel en (bijna) pijnloos doodgaat. Door het snelle bloedverlies is het dier na een paar seconden al bewusteloos, dit in tegenstelling tot wanneer je gebruik maakt van kogels of als je het dier elektrocuteert, zoals dat in het Westen gebeurt.........
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
(...) voor luxe.
offeren is net zo iets.
(...)
IMO niet, want luxe nertsbontjassen zijn geen eerste levensbehoeften. Voor een moslim is het ritueel offeren in feite wél een eerste levensbehoefte en IMO dus ook gelijk te stellen aan het doden van dieren voor vleesproductie.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 14:20
Joseph
Joseph is offline
Ze willen varkens gaan gebruiken voor het produceren van een donorhart. Daarvoor worden de varkens genetisch gemanilpuleerd, waardoor het hart een ander soort eiwit aanmaakt als bij een normaal varken. Deze varkens worden níet geslacht om het vlees, maar om het hart dat ze hebben. Dat hart wordt vervolgens bij mensen ingebracht, bij wijze van donorhart.

Wat vinden jullie daarvan? Mag dat wél?

Ik vind dat dat heel goed mag. Het is bewezen dat het extra eiwit geen gevolgen heeft voor het varken, het beestje zal er dus geen last van hebben. En hij wordt 'geslacht' om een leven te redden... Dat is toch, voor ons mensen, het primaire van het primaire?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 16:41
RuffThugg
RuffThugg is offline
Euh mensen het gaat niet om offerrituelen of om te slachten voor een offer.

Het vlees dat moslims eten moet alleen op een bepaalde manier geslacht zijn("hallal" heet het volgens mij).
Zo staat het in de koran.
Het komt erop neer dat de dieren en het vlees onrein is als het niet op die manier geslacht word.
Maar voor dat slachten volgens islamitische regels zijn speciale slagers en slagerijen.

En het dier moet in een keer, met een slag van het mes, gedood worden.
Alleen dan mag het gegeten worden.
Dus het is helemaal niet erger dan het "normale" slachten.

Over dat laatste stukje ben ik niet 100% zeker of ik het goed navertel.
So correct me if I'm wrong.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 18:05
^AmArU^
^AmArU^ is offline
nooit
dieren vermoorden vind ik erger dan mensen vermoorden
nog voor het geloof ook zeker
voor God
haha
er bestaat niets verdervelijkers

[Dit bericht is aangepast door ^AmArU^ (24-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 19:33
RegaIk
RegaIk is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
nooit
voor God
haha

Dikke voor jou
wat denk je dat moslims doen na het slachten?

Juist, eten...

Wat's daar mis mee?

Oud 24-01-2002, 20:47
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
^AmArU^ schreef:
nooit
voor God
haha

Ze slachten het niet voor het geloof maar volgens het geloof.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 21:13
Egyptian
Egyptian is offline
Citaat:
RuffThugg schreef:
Euh mensen het gaat niet om offerrituelen of om te slachten voor een offer.

Het vlees dat moslims eten moet alleen op een bepaalde manier geslacht zijn("hallal" heet het volgens mij).
Zo staat het in de koran.
Het komt erop neer dat de dieren en het vlees onrein is als het niet op die manier geslacht word.
Maar voor dat slachten volgens islamitische regels zijn speciale slagers en slagerijen.

En het dier moet in een keer, met een slag van het mes, gedood worden.
Alleen dan mag het gegeten worden.
Dus het is helemaal niet erger dan het "normale" slachten.

Over dat laatste stukje ben ik niet 100% zeker of ik het goed navertel.
So correct me if I'm wrong.

Nope, you're not wrong.
Je bent goed geinformeerd.
Oud 24-01-2002, 21:29
D'tje
D'tje is offline
Zolang het een behoorlijk doel heeft (als voedsel) kan ik er niet veel tegenin brengen (ben zelf vegetarisch, maar niet zo fanatiek dat ik vind dat iedereen maar vegetarisch moet worden), dieren worden al gedood om voor voedsel te dienen zolang ze bestaan. Erg vind ik het wel als ze er speciaal voor gefokt worden, als het op brute manier word gedaan, of als ze daarvoor de hele tijd slecht behandeld worden. Ik vind dat er respect voor dieren moet zijn want het zijn ook levende wezens, maar dat is een heel andere discussie (kan me bevoorbeeld heel erg ergeren aan mensen die een kat dood op de weg laten liggen, een mens zou je toch ook niet dood op de weg laten liggen, die haal je toch ook van de weg onder andere uit respect?!?).
Iemand zei iets over die stuiptrekkingen terwijl ze al dood zijn en daar sluit ik me bij aan. Heb gezien dat onze hond nog bewoog nadat hij dood was, en dat was niet omdat hij half dood was, maar iets door z'n longen die de laatste lucht nog d'eruit liet lopen (weet het niet precies meer) en daardoor leek het of hij soms nog kort ademde. Dus als een dier beweegt, betekend dat nog niet perse dat hij nog leeft.
Maar ik ben het er dus in bepaalde mate mee eens, maar dan moet er wel een doel achter zitten en niet dat ze geslacht worden als offer en daarna weggegooid worden ofzo.
Oud 25-01-2002, 22:31
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
D'tje schreef:
Maar ik ben het er dus in bepaalde mate mee eens, maar dan moet er wel een doel achter zitten en niet dat ze geslacht worden als offer en daarna weggegooid worden ofzo.
Wie gooit het vlees nou weg? Weetje btw wel wat ritueel slachten is? Je slacht het dier en gooit het vlees niet weg maar eet het gewoon..Of je stuurt geld naar bijvoorbeeld turkije ofzo en daar wordt dan een schaap of koe of whatever geslacht en het vlees wordt onder de armen verdeeld.

Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 18:43
RuffThugg
RuffThugg is offline
Citaat:
charmedkiz schreef:
Wie gooit het vlees nou weg? Weetje btw wel wat ritueel slachten is? Je slacht het dier en gooit het vlees niet weg maar eet het gewoon..Of je stuurt geld naar bijvoorbeeld turkije ofzo en daar wordt dan een schaap of koe of whatever geslacht en het vlees wordt onder de armen verdeeld.

Maar dat onder de armen verdelen is meer met ramadan toch?
Of niet?
Of gewoon eigenlijk het hele jaar door maar met ramadan wat meer?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 20:27
waaromniet?
waaromniet? is offline
Ik zie idd niet wat hier erger aan is dan gewoon dieren slachten. Zolang we dat niet verbieden dit dus ook niet verbieden.
Reageren

Regels voor berichten