Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2002, 23:39
DruidessI
DruidessI is offline
Het geweld lijkt weer op te laaien in Kosovo. Er zijn verschillende Albanezen gearresteerd, een paar Serviers vermoord of gewond, en demonstraties in volle gang door de Serviers de afgelopen paar dagen.

De ontwikkelingen lijken alleen maar ten goede te komen aan het proces van Milosevic in Den Haag voor Milosevic, maar komt absoluut niet ten goede aan de bevolking.

Voor een tijdje heb ik in een vluchtelingencentrum gewerkt en kwam ik Kosovaars Albanezen en Serviers tegen die vreesden voor hun leven vanwege de extremisten in dat gebied.

Waarom er nooit tijdig en goed is gestreden tegen het Kosovo "bevrijdings"leger, is me nooit duidelijk geworden. Het mag wel duidelijk zijn dat we hier niet te maken hebben met een IRA, maar eerder met een ETA. Een vrij onduidelijke zaak, waar niet echt sprake is van keiharde bewijzen van gebrek aan vrijheid in het verleden. De restricties van vrijheden tegen de Albanezen zijn gekomen als reacties op hun acties tegen de Serviers in de jaren 80. Begrijpelijk dat de Albanezen wat opgehitst werden door separatisten elders in Joegoslavie, maar ik vind niet dat zij de zielepoten zijn, en de rest de duivels.

De Serviers die nu in Kosovo leven hebben net zo goed geen vrijheid en zullen het helemaal niet krijgen als Kosovo onafhankelijk zou worden.
Wie zijn dan de zielepoten?

En hoe gaat het verder met Macedonie als het conflict zich verder escaleert?
Wat gaat er gebeuren met Montenegro en Servie? Slaat het geweld over op die deelrepublieken?

Voor het laatste nieuws omtrent Servie: www.freeserbia.com
(dit is een onafhankelijke nieuwsbron. Echter, zij hebben sterk de revolutie in Servie gesteund en ze opereren via xs4all ,...trek je eigen conclusies maar)

Suzan
Oud 24-02-2002, 20:06
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
DruidessI schreef:
Een vrij onduidelijke zaak, waar niet echt sprake is van keiharde bewijzen van gebrek aan vrijheid in het verleden.
Kijk voor het gemak a.s. zondag naar Panorama op Canvas. Bewijzen genoegen, zo was mijn eerste indruk.

Ps: wat is het verschil tussen de handelswijze van de ETA en de IRA
Met citaat reageren
Oud 24-02-2002, 22:22
DruidessI
DruidessI is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:
Kijk voor het gemak a.s. zondag naar Panorama op Canvas. Bewijzen genoegen, zo was mijn eerste indruk.

??? Dat ging over Somalie
Ik weet niet wat Servie daar mee te maken heeft
Maar even serieus: wat voor een bewijzen zouden dat dan zijn?

Citaat:

Ps: wat is het verschil tussen de handelswijze van de ETA en de IRA
De geschiedenis. Niet de handelswijze. Door hun verschil in geschiedenis kun je ook twee verschillende interpretaties van hun motieven hebben. Zo ben ik voor de motieven van de IRA, maar tegen die van de ETA. (maar dat is even een heel ander onderwerp)

Suzan

[Dit bericht is aangepast door DruidessI (24-02-2002).]
Reageren

Regels voor berichten