Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-03-2002, 14:04
Nieuwe Nationale Partij
Avatar van Nieuwe Nationale Partij
Nieuwe Nationale Partij is offline
Straatroof grijpt om zich heen

Het aantal gevallen van straatroof is in de afgelopen tien jaar verdubbeld. Een belangrijke oorzaak is de opkomst van de mobiele telefoon, een geliefde buit.

Daders van `tasjesroof', waartoe het weggrissen van gsm's wordt gerekend, zijn vaak van middelbareschoolleeftijd. Ze gebruiken minder geweld dan de traditionele straatrover, die ouder is. Dat blijkt uit een onderzoek door Advies- en Onderzoeksbureau Beke uit Arnhem in opdracht van het ministerie van Justitie. In 2000 werden in het hele land 13.800 gevallen van straat- en tasjesroof geregistreerd.

Voor het verschijnsel is veel belangstelling, onder meer bij politici. Criminoloog dr. H. Ferwerda, directeur van Beke, wijst er echter op dat het slechts om 2 procent van alle gevallen van diefstal gaat. ,,Het lijkt alsof dat een van de ergste problemen is, maar dat is maar ten dele waar. Het is belangrijk omdat de gevolgen voor de slachtoffers groot zijn, zeker als er geweld wordt gebruikt.''

Straatroof vaak een startdelict

Voorheen waren vooral oudere vrouwen het slachtoffer van tasjesroof. Met de opkomst van gsm-diefstal is dat veranderd: nu zijn het vooral jongere mannen en vrouwen. De vaak gewelddadige straatrovers die het hebben voorzien op portefeuilles en aktetassen, mikken vooral op zakenmannen.

Daders van straatroof zijn meestal jonge mannen, tasjesrovers zijn vaak nog jongens, aldus Ferwerda. Allochtonen zijn oververtegenwoordigd. Ferwerda noemt het opvallend dat voor sommige jongens straatroof een startdelict is, waar het vroeger een stap was in de criminele carrière, na bijvoorbeeld vandalisme of winkeldiefstal. Daders noemen het beroven van een bellende passant ‘gemakkelijk'; het is een ‘clean' delict, vertelt Ferwerda, waarbij weinig letsel wordt toegebracht en waarvan de opbrengst relatief groot is.

Beke adviseert de politiekorpsen de bestrijding van straatroof structureel aan te pakken. “Je ziet nu dat ze het probleem bij de kop pakken als het te groot wordt. Zo gauw het afneemt, wordt een rechercheteam weer opgeheven. Dat is jammer, want daarmee gaan kennis en netwerken verloren. Wij pleiten ervoor op een laag pitje te blijven scannen.”

Van de door de politie opgezette projecten valt het bejubelde gsm-bombardement in Amsterdam en omgeving op. Het bestoken van mobiele telefoons met sms'jes dat het toestel is gestolen, zodat het praktisch onbruikbaar wordt, heeft vruchten afgeworpen en krijgt navolging in andere politieregio's. Ook projecten elders in het land verdienen aandacht van andere korpsen, blijkt uit het rapport. Ferwerda: “Her en der gebeuren aardige dingen, maar korpsen weten het niet van elkaar. Een van de doelen van dit rapport was het laten uitwisselen van informatie.”

Middelgrote en vooral grote gemeenten hebben het meest met straatroof te maken. In Amsterdam zijn toeristen vaak het slachtoffer.

Bron: het AD

Aanpakken die lui zou ik zeggen, strengere straffen. En ook hier blijkt weer dat allochtonen er bij betrokken zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-03-2002, 14:10
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
Nieuwe Nationale Partij schreef:
[b]Aanpakken die lui zou ik zeggen, strengere straffen.
Nee dat werkt..

Citaat:
En ook hier blijkt weer dat allochtonen er bij betrokken zijn.

gutteguttegut
Oud 04-03-2002, 14:15
autodropje
autodropje is offline
*zucht*

creatief zijn is moeilijk he?
Oud 04-03-2002, 14:23
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
autodropje schreef:

creatief zijn is moeilijk he?

Maak anders één groot "NNP, leef je uit" topic waar hij al zijn 'zie-je-wel?' verhalen over de grote boze allochtonen kwijt kan.
Oud 04-03-2002, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Mugshot schreef:
Maak anders één groot "NNP, leef je uit" topic waar hij al zijn 'zie-je-wel?' verhalen over de grote boze allochtonen kwijt kan.

Ja inderdaad.

En jij richt je steeds op allochtonen, terwijl er ook genoeg autochtonen zijn die hetzelfde doen.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 16:31
Dutchy15
Dutchy15 is offline
diep triest dat je dat weer vet drukt

bovendien logisch he, maar dat wil niet zeggen dat alle allochtonen het doen!

je bent echt triest bezig!
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 16:37
Zlatan tha man
Zlatan tha man is offline
Citaat:
Straatroof grijpt om zich heen

Het aantal gevallen van straatroof is in de afgelopen tien jaar verdubbeld. Een belangrijke oorzaak is de opkomst van de mobiele telefoon, een geliefde buit.

Daders van `tasjesroof', waartoe het weggrissen van gsm's wordt gerekend, zijn vaak van middelbareschoolleeftijd. Ze gebruiken minder geweld dan de traditionele straatrover, die ouder is. Dat blijkt uit een onderzoek door Advies- en Onderzoeksbureau Beke uit Arnhem in opdracht van het ministerie van Justitie. In 2000 werden in het hele land 13.800 gevallen van straat- en tasjesroof geregistreerd.

Voor het verschijnsel is veel belangstelling, onder meer bij politici. Criminoloog dr. H. Ferwerda, directeur van Beke, wijst er echter op dat het slechts om 2 procent van alle gevallen van diefstal gaat. ,,Het lijkt alsof dat een van de ergste problemen is, maar dat is maar ten dele waar. Het is belangrijk omdat de gevolgen voor de slachtoffers groot zijn, zeker als er geweld wordt gebruikt.''

Straatroof vaak een startdelict

Voorheen waren vooral oudere vrouwen het slachtoffer van tasjesroof. Met de opkomst van gsm-diefstal is dat veranderd: nu zijn het vooral jongere mannen en vrouwen. De vaak gewelddadige straatrovers die het hebben voorzien op portefeuilles en aktetassen, mikken vooral op zakenmannen.

Daders van straatroof zijn meestal jonge mannen, tasjesrovers zijn vaak nog jongens, aldus Ferwerda. Allochtonen zijn oververtegenwoordigd. Ferwerda noemt het opvallend dat voor sommige jongens straatroof een startdelict is, waar het vroeger een stap was in de criminele carrière, na bijvoorbeeld vandalisme of winkeldiefstal. Daders noemen het beroven van een bellende passant ‘gemakkelijk'; het is een ‘clean' delict, vertelt Ferwerda, waarbij weinig letsel wordt toegebracht en waarvan de opbrengst relatief groot is.

Beke adviseert de politiekorpsen de bestrijding van straatroof structureel aan te pakken. “Je ziet nu dat ze het probleem bij de kop pakken als het te groot wordt. Zo gauw het afneemt, wordt een rechercheteam weer opgeheven. Dat is jammer, want daarmee gaan kennis en netwerken verloren. Wij pleiten ervoor op een laag pitje te blijven scannen.”

Van de door de politie opgezette projecten valt het bejubelde gsm-bombardement in Amsterdam en omgeving op. Het bestoken van mobiele telefoons met sms'jes dat het toestel is gestolen, zodat het praktisch onbruikbaar wordt, heeft vruchten afgeworpen en krijgt navolging in andere politieregio's. Ook projecten elders in het land verdienen aandacht van andere korpsen, blijkt uit het rapport. Ferwerda: “Her en der gebeuren aardige dingen, maar korpsen weten het niet van elkaar. Een van de doelen van dit rapport was het laten uitwisselen van informatie.”

Middelgrote en vooral grote gemeenten hebben het meest met straatroof te maken. In Amsterdam zijn toeristen vaak het slachtoffer.

Bron: het AD

Aanpakken die lui zou ik zeggen, strengere straffen. En ook hier blijkt weer dat allochtonen er bij betrokken zijn.

Mannen zijn ook crimineler dan vrouwen moeten we ze nu ook harder aanpakken
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 16:51
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
halve banaan schreef:

Ja inderdaad.

En jij richt je steeds op allochtonen, terwijl er ook genoeg autochtonen zijn die hetzelfde doen.
Uiteraard, het punt dat hij wil maken is denk ik dat allochtonen buitenproportioneel vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Net zoals mannen en laagopgeleiden.
Oud 04-03-2002, 18:43
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Uiteraard, het punt dat hij wil maken is denk ik dat allochtonen buitenproportioneel vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Net zoals mannen en laagopgeleiden.
dat weten we na 1 keer ook wel
Oud 04-03-2002, 19:17
drama
drama is offline
Citaat:
[b]

Aanpakken idd. En dat er weer allochtonen bij zitten is totaal irrelavant; krijg toch een leven....

En je fuckpartij zuigt nog steeds.
Oud 04-03-2002, 19:27
Verwijderd
Tell me something that's new..
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 19:36
tacidvs
tacidvs is offline
Het valt me op, dat iemand om zijn politieke geaardheid persoonlijk aangevallen wordt, weer. Als je na één keer mededelen al duidelijk kan maken dat je je ergert aan criminele allochtonen, doen. Als je dat niet kunt, doe het niet. Als je, zoals een HELEBOEL mensen hier, van mening bent dat allochtone criminaliteit geen verdere aandacht behoeft, zou je dat ook na één keer formuleren en neertypen voor gezien kunnen houden.

In Engeland kreeg laatst iemand 18 maanden voor het roven van 1 mobieltje. Buitenproportioneel. Ik denk dat je de ouders van de jongeren in kwestie eens duchtig de mantel uit mag vegen. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar het mij opvoeden heeft toch als resultaat gehad dat ik niet steel, terwijl je, tenzij je een Bombayiaanse zwerever bent, mij bezwaarlijk voor rijk uit kunt maken, om het zo maar even tussen neus en lippen door aan jullie mede te delen.
Oud 04-03-2002, 19:50
dutch lion
dutch lion is offline
hier gebeurd weer hetzelfde als altijd,het brave linkse kamp onderkent de problemen niet en daarom zijn de problemen aan de orde en komen er geen oplossingen.
er zijn ook goede allochtonen waar we zeker wat aan hebben,NNP begint gewoon over een probleem in ons land en jullie zijn zeker te correct om er alleen normaal over te praten als het overgrote deel van de straatroven wordt gedaan door autochtonen.
het grootste deel van de daders zijn allochtonen.
DIT ZIJN DE FEITEN.
we moeten keihard optreden,maakt niet uit of de daders allochtoon of autochtoon zijn.
een groot deel van het volk is het er ook mee eens dat we veel harder moeten worden.
zo langzamerhand is "crimineel zijn" het beste werk wat er is.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2002, 19:57
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
dutch lion schreef:
[B]we moeten keihard optreden,maakt niet uit of de daders allochtoon of autochtoon zijn.
een groot deel van het volk is het er ook mee eens dat we veel harder moeten worden.
B]
Ten eerste: Hard optreden helpt niet.
Ten tweede: Een groot deel van het volk heeft, net als jij, weinig of geen kaas gegeten van criminologie. Ik ook niet, maar ik denk na.
Oud 05-03-2002, 08:28
Internationalist
Internationalist is offline
NNP, hoelang blijf je nog zo kortzichtig. Ik, en met mij vele, wil niet ontkennen dat de criminalteit onder allochtonen hoger zal liggen, maar dan is weg sturen een domme, en zlechte optie. Immers is de criminaliteit onder jongeren ook hoger dan onder bejaarden en dan stuur je toch ook nie alle jongeren weg ofzow
Je moet het probleem bij de wortel, de kern pakken. Het echte probleem is dat veel autochtonen de intergratie belemmeren. (zou jij graag in een land leven waarbij velen je met de nek aankijken omdat je anders bent?). Ook is het probleem dat ze samen gaan leven in wijken waar je ghetto vorming krijgt. Als wettelijk geregeld zou worden dat AZC kleiner werden (maar groter in aantal), dat zwarte scholen beperkt worden en dat gemengde scholen bevorderd worden, dat er les wordt gegeven over de Islam, dat er tolerant opgesteld wordt e.d., daar los je de problemen mee op. Maarja, nederlanders zijn koppig he?
Oud 05-03-2002, 11:02
arvid_18
arvid_18 is offline
HOEZO HELPT HARD OPTREDEN NIET?????

Check this: New York had vroeger ook heelveel last van explosieve groei in straatcriminaliteit, verkrachtingen, roof etc etc. Guliani besloot 'zero tolerance' in te voeren, wat hard optreden inhoudt.
ZIE DAAR, straatcriminaliteit daalde zienderogen!!!! Tevens zijn er meer steden te noemen die dankzij hard optreden de criminaliteit zagen dalen....

Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 11:25
Verwijderd
Maar is die straatcriminaliteit verdwenen?
Nee die is niet eens klein geworden, alleen maar gedaald.

Elke vorm van criminaliteit is tot een absoluut nulpunt te beperken. Een strenge aanpak kan alleen tot een tijdelijke lichte daling of stijging leiden. Daarna valt het weer terug tot het oude niveau en zul je dus nóg strenger moeten zijn enzovoorts enzovoorts.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 11:34
arvid_18
arvid_18 is offline
bullshit
totaal geen criminaliteit is een utopie, daar kun je je dus niet oprichten.
Wil je nou een daling van de criminaliteit of niet? Als hard optreden hiervoor kan zorgen dan is het toch goed?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 11:36
arvid_18
arvid_18 is offline
Als je niet hard optreedt geef je criminelen vrijheid en het gevoel dat ze alles kunnen en mogen. Misdaad begint al meer te lonen, precies het geval in Nederland. Pakkans is hartstikke klein en als je gepakt wordt ben je zo weer vrij door de hele lage straffen. Wie is hiervan de dupe? Juist, de gewone burger. Maar daar denken jullie niet aan....
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 12:30
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef:
Tell me something that's new..

bravo, de eerste intelligente post in dit topic.

Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten