Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
hey zoek ff een topic hierergens daar hadden ze het ook over een vespa en dat ie te langzaam ging enzz,,duss zou maar kijken ik zoek wel ff ![]() edit: hij is weg!! of ik kan hem niet vinden... wach ff ben zo terug. edit: tadaaaa gevonden http://forum.scholieren.com/Forum33/HTML/001083.html [Dit bericht is aangepast door MaNdArKdExTeR (08-09-2001).] |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ik heb 't denk ik gevonden./... de vario hangt.... diredt als die start springt ie naar de maximale vertanding, en daar blijft ie, wat je ook doet, gas teruggeven, remmen, gas bijgeven, hij blijft daar hangen...... ![]() waar ken dat aan liggen? ikzelf denk dar die rtolletjes verkeerd is mee gegaan..... maar kan 't nie ook op te lossen zijn door 'n druppie olie? |
![]() |
||
Citaat:
Ten eerste: heb zelf geen superervaringen met snelle zuigers in standaard cilinders.. Wil niet zeggen dat het slecht is, maar de resultaten vallen meestal heel erg tegen.. Wat ik denk dat je moet doen is je carburateur ff uit mekaar halen.. Moet je ff kijken hoe je dat moet doen, dat weet ik zo niet.. Maar het slangetje vanaf je benzinetank loopt natuurlijk benzine uit, dus die moet je ff een schroefje in draaien ofzo. De andere slangetjes kan je als het goed is zo los trekken. Pak nu je carburateur, en dan zie je onderaan een rond bakje. Die kan je er af draaien, en die moet je even goed schoon maken (NIET ONDER DE KRAAN!!) je kan met een schroevendraaier nu ook de sproeier er uit draaien. Die zit nu in het midden aan de onderkant. Blaas ook die even goed door. zet allees weer net zo in elkaar en probeer het nogmaals.. bij geen resultaat hoor ik het graag.. koppakking is het trouwens zo goed als zeker niet, omdat hij dan helemaal niet goed gelopen zou hebben, en eerst liep ie wel goed zei je. Maar nu zeg je zelf dat de variateur vreemd doet.. Was die voor die tijd wel helemaal in orde?? Draai hem er eens af (weet je hoe dat moet?) en bekijk het loopvlak van de variateur én de koelplaat. (de plaat tegenover de variateur. De V-snaar klemt tussen deze 2) Dit moet mooi vlak zijn. Pak de bodemplaat er uit, je ziet dan de rolletjes zitten. Pak die eruit, en bekijk de loopvlakken van de rolletjes. Ook deze moeten mooi vlak zijn. Dan zijn er nogal wat mensen die fan zijn van veel vet op de variateur. Ik heb zelf betere ervaringen met een droge variateur, omdat de rollejtes dan nooit blijven zitten.. Wat je zou kunnen doen is de variateur zelf goed vetvrij maken. Zet hem dan weer in elkaar en draai de krukasmoer GOED STEVIG aan!! (De 2 voorste poulies moeten tegen elkaar komen. Trek daarvoor anders eerst de 2 achterste poulies van de koppeling van elkaar af, zodat je vooraan meer ruimte hebt.) Is dat het ook niet?? ook dan hoor ik het graag!! Veel zuuk6 drmee! groet'n, Genesis |
![]() |
|
![]() |
Gemesis> ik heb de carbu al ietsie open gehad dat onderste kappie waar je 't over had.... geen vuiltje te bekennen, ik heb de sproeier overigens nog nie gevonden.... ik ga zoeken!
![]() en die variateur, heb der in me ontwetendheid ietsie olie in gedaan..... ofwel, dat gaat nu ammonia worden, issie weer clean ![]() thnx voor je help, en zogauw die 80 rijd scoot ik ff langs ![]()
|
olie bij de vario?? hehe zou je v-snaar wel leuk slippen, ennuh, hoezo zou je in godsnaam je carter checken en je sproeier?? je hebt toch geen grotere cilinder gekocht ofzo.
volgens mij heb je gewoon het zooitje gaar gereden, door verkeerde montage of dat je hem te weinig geolied hebt, (de zuiger,cilinder) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
en ik heb geen grotere Cylinter..... ik heb een snellerre zuiger ![]()
|
daar hoef jij de carbu niet voor te checken, daarvoor moet je bij het starterskransje zijn vooraan bij je variatuur.
als jij een nuewe zuiger installeerd moet je deze wel goed olien, als je hem start zal hij roken als een gek, maar dat maakt niet uit, wacht dan even en ga er dan niet volgas mee rijden( de eerse 150 kilometer half gas ofzo) anders rijd je het alsnog gaar. (en volgens mij heb jij dat wel gedaan) nou in ieder geval suc6 ermee |
![]() |
|
zootje gaar gereden?? hm.. denk dat dat wel mee valt.. zit er trouwens een benzinefilter tussen je tank en je carb? zo ja, vervang die, en zo nee, zet er eens eentje tussen..
Het probleem wat je noemt heeft zowieso iets met je benzinetoevoer te maken. Het is een vrij veel voorkomend probleem nadat je zuiger en/of cilinder vervangen hebt. Heb het zelf ook wel gehad, en als ik de carb schoon had gemaakt, dan deed ie het wel weer!! Probeer eventueel de hele carburateur te demonteren (daarvoor moet je de gaskabel er af halen) en maak hem helemaal goed schoon. Kans is namelijk toch wel erg groot dat het ergens in de carb zit!! Dan nog even over je vario: Het vet in je vario dient eigenlijk nergens voor, er blijft alleen maar vuil in hangen. Ik ben er in ieder geval niet zo'n fan van. Je ziet wel vaker vario's waar vet op gesmeerd wordt, maar één groot nadeel werd net al genoemd: de V-snaar gaat slippen zodra het loopvlak van je vario iets vettig wordt. Bovendien: het spul wat van je rolletjes af slijt blijft in het vet zitten, en gaat schuren, waardoor je rolletjes uiteindelijk veel zwaarder gaan lopen. Het probleem wat je noemt is daarmee echter nog niet over hoor.. mocht je dat denken.. Ik zou zo niet weten hoe het kan dat je vario niet terug schuift.. misschien is het al over als je hem uit elkaar haalt en weer in elkaar zet, want in theorie kan het helemaal niet wat je zegt... Zou het kunnen dat ie stationair erg hard draait?? nou ja, maak hem eerst maar eens schoon, dan zien we daarna verder.. zuuk6 groet'n Genesis |
![]() |
|
waarom zou het in godsnaam zijn carb zijn?? hij reed toch goed?? als jij een snellere zuiger hebt hoef je volgens mij echt geen andere sproeier er in te zetten (wel als je een andere cilinder monteerd) en het lijkt me stug dat het vies is ofzo,,
denk eerder dat het de onsteking is misschien dat de bougie gaar is ofzo, (dat had ik ook met mijn SR) of een bougie met een te lange schacht genomen(haha maak maar een geintje) nee ff serieus check je bougie dan maar ff ofzo, of haal het zooite ff uit elkaar. suc6 ermee |
![]() |
||
Citaat:
Ennehh.. bij een snelle zuiger moet je soms wel degelijk je sproeier aanpassen.. ligt eraan of de spoelpoorten veel groter zijn, maar dat kan je vrij makkelijk zien aan de kleur van je bougie. Bougie kan wel, maar neem eigenlijk een beetje aan dattie dat zelf al wel geprobeerd heeft.. Daar komt nog bij dat als de bougie niet goed meer is, hij meestal helemaal niet meer loopt. Dat zelfde geldt voor de ontsteking, CDI-unit en bobine. Als één van deze onderdelen stuk is, doet ie over het algemeen helemaal niks meer... groet'n Genesis |
![]() |
|
spoelpoorten in de zuiger??? jaja.
als je bougie gaar is kan hij nogwel rijden hoor, meestal gaat hij haperen of slaat hij af met een harde knal. maar wat je zegt over de carburateur zou een mogenlijkheid kunnen zijn dat er vuil is binnengekomen via de zuiger (maar dat lijkt me stug) aangezien de carburateur lucht aanzuigt van de filter.. en als er een vuiltje op de zuiger heeft gelegen word deze meestal door de uitlaatpoort naar buiten gedonderd tenzij je ongeluk hebt natuurlijk..(en dan rijd hij helemaal nietmeer) bijv als er een stuk je carter inschiet via de krukas |
![]() |
||
Citaat:
Kan toch bijna niet geloven dat het überhaupt iets met de ontsteking te maken heeft, omdart hij daar helemaal niet bij is geweest.. Dan is het toch wel erg toevallig dat ie dáár nu opeens mee begint... Carburateur is best waarschijnlijk hoor: wanneer de motor uitgezet wordt (of gewoon uit gaat) zakt de benzinemengsel terug onderin het vlotterbakje. Hierdoor ontstaat een onderdruk in het gehele gedeelte tussen de carb en het membraan. Wat er gebeurt als je het membraan los haalt, is dat ie meteen wat lucht uit de buitenlucht aanzuigt, en een klein beetje vuil is al genoeg om in de sproeier vast te gaan zitten... geloof me, het is niet de eerste scooter die ik tegenkom met ditzelfde probleem.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
een hoop (deels overbodige) info... me vario heb ik ietsie opgeschuurd en daarna afgeveegd met zakdoekje tegen vuiltjes.... (de binnekant) de olie ZAT overigens ook daar (hij was daarnet droog) verders carb uiteen gehaald en alles wat ik zag waar ik bij kon keukepapier langs gehaald, en alles waar ik nie bij kon doorgeblazen.... inmekaar gepleurt, doet NIX! maar 't niet starten is echt 'n probleem.... 't lijkt wel of die nie genoeg toeren maakt op de kick.... want als je geen gas bijgeeft bij starten, of wel gas bijgeeft geeft 'n ander geluid.... maar of 't contact aan of uit staat maakt nix uit... geluid blijft 'tzelfde... maar hij vonkt wel... me fietsemaker zei bij niet starten ff bougie kijken, issie nat > ontsteking, issie droog > benzinetoevoer.... 3x raden... bougie is en blijft zo droog als 'n ik weeet niet wat...... kapotte sproeier? verders zitten der inderdaad wat vuiltjes in... ![]() ![]()
|
wat voor olie was dat?? (van jezelf?? dus geen vertandingsolie ofzo??) en natuurlijk maakt een scooter een ander geluid bij het starten als je het gas opendraaid,je kan je bougie pas checken, en je er ff mee gereden hebt,(de kleur dan (koffiebruin moet hij zijn) en die knal kan een stukje bougie zijn die eruit knalt. of andere zooi in de cilinder, dus gewoon demonteren die hap.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Mensen... probleem gevonden.... helaas is me zuiger OVERLEDEN..... zijn stukkies vanaf gebroken....... zuigerveren liggen in me carter te zwemmen of zijn via me uitlaat weggeschoten (de onderste = helemaal weh, de bovenste 'n stukkie) 't stukkie zuiger tosse se bovenste veer en de kop is ook 'n snee in, op EEN plek zijn boven en onder de onderste zuigerveer hallen uit de zuiger (3 cm breed) en verder zitten der sporen in de zijkant van me zuiger waar 'n stukkie veer langs schoot op weg naar de carter
ofwel.... hij maakte teveel compressie (vandaar dat die zo snel was!) en is op 2 KM teller overleden.... (ding kostte mij overigens slechts 30 piek, dus zo'n ramp is 't nie, en voor die prijs begraaf ik 'm ook niet) |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
zuuk6 drmee.. ohw ja: razorblade: je zat idd het dichtste bij, maar vond deze situatie erg verdacht veel lijken op het probleem wat ik noemde met de carburateur.. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat je probleem over is met alleen een nieuwe zuiger.. Waarschijnlijk doet ie het dan nog steeds niet. Het moet hem dus wel ergens in de benzinetoevoer zitten, maar dat zul je zelf maar moeten bekijken waar. Die knallen uit de uitlaat die je noemt wijzen echter weer op een ontstekingsprobleem. Typerend voor een verkeerd afgestelde ontsteking is dat ie gaat knallen. Nou weet ik alleen niet of je een ontsteking met contactpuntjes hebt, of een electronische. In het laatste geval kan je er niks aan doen, in het eerste geval zou je kunnen overwegen wat met het ontstekingstijdstip te gaan vogelen, maar of het werkt is een tweede vraag. Onthoud in ieder geval goed hoe de ontsteking origineel stond afgesteld. Ik denk dat het verstandiger is om pas aan de ontsteking te gaan ouwehoeren als je nieuwe zuiger hebt, en benzinetoevoer in orde is, en hij dan nog steeds knalt. Kan ook zijn dat het knallen komt van de kapotte zuiger. zuuk6 groet'n, Genesis |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
´n vriejd van me heb de cylinder nagelopen, en die is nog zeer levensvatbaar (hij´s nog glad van binnen) dus da´s weer ´n geluk bij ´n ongeluk, hij zei ook dat ik waarschijnlijk dat ding verkeerd ingereden heb (te snel te veel laten geven) of verkeerdom (pijltje niet naar de uitlaat). mij lijkt ´t eerste ´t waarschijnlijkst... maar die zuiger was zo super in´t begin... hij drukte spontaan wheelhy en starte wat makkellijker als eerst... ![]() overigens bij me fietsemaker gekeken... hij heb geen 38.6 mm zuigers voor de vespa meer... kan ik der ook andere zuiger inbommen?
|
![]() |
|
|