Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2002, 20:00
Janet
Janet is offline
hi,ik kom haast nooit meer op L&R maar ik zit nu toch wel met een probleem...
wille jullie me helpen??? PLS?

oke,ik heb een hele goeie vriendin (al 18 jr) we hebbe bij elkaar in de wieg gelegen enzo...
ze was altijd goed op school en wat op het GYM.
maar sinds de laatste tijd is ze dus helemaal niet meer bezig met school van het GYM is ze gezakt tot aan de MAVO opzich isdat geen probleem maar ze laat zich zo mee sleuren door klas genoten en daardoor krijgt ze problemen thuis,als ik tege haar zeg dat het zo niet langer kan kijkt ze me aan en begint soms te huilen maar zegt verder niks...
ik zie dit nu ook bij haar zusje gebeuren en wil niet dus dat die ook gaat zakken omdat ze me te dierbaar zijn...
maar hoe kan ik ze helpen dat ze niet nog verder zakt???
hoe haal ik haar over om die klasgenoten te laten...(ze zeggen tegen haar: als je thuis blijft hoeven we dat proefwerk niet te precenteren enzo...,of ze willen zogenaamt problemen voor dr oplossen en maken het juist erger....)

help me AUB?? ik weet het echt niet meer.... alvast bedankt....
Oud 18-12-2002, 20:18
Verwijderd
Je kunt dingen niet voor haar oplossen. Ze is oud en wijs genoeg omdat zelf te doen. Je kunt met haar praten, jouw mening er over geven, enz., maar het uiteindelijke oplossen zal ze toch zelf moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:22
Elisaaa
Elisaaa is offline
ik zou toch wel proberen om mijn vriendin op een subtiele manier duidelijk te maken dat ze een beetje de verkeerde kant op gaat. Het is natuurlijk ontzettend zonde dat ze haar school zo laat schieten en dat ze zich zo laat beinvloeden door die klasgenoten van haar. Maar is dat de enige reden dat ze niet meer zo haar best doet?
Je mag best je mening geven, maar zoals Leonoor ook al zegt, het is wel haar leven en ze is oud genoeg om zelf te beslissen hoe ze er inhoud aan geeft. Misschien was ze het gym(nasium neem ik aan) wel gewoon zat? Ik ken best mensen die dat op een gegeven moment niet meer zagen zitten.
Overigens denk ik wel (aangezien je zegt dat je het er wel eens over hebt gehad en dat ze dan begint te huilen) dat ze het misschien zo ook allemaal niet bedoelt heeft. Ik vind het nogal lastig... probeer gewoon eens goed met haar te praten, evt. in combinatie met wat leuks doen samen (biosje ofzo)
succes ermee
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 20:30
Janet
Janet is offline
heel erg bedankt,en natuurlijk jullie hebben gelijk,ze moet ook voor zich zelf beslisse maar ze pubert wel heel erg (wat ik dus een half jaar geleden had heb zij nu...)
ik ben bang dat ze de mensen om dr heen vergeet (zoals ze nu al doet een beetje)
dr vader zit haar wel erg te puschen en dat is niet leuk en niet goed.....

misschien hebben jullie gelijk en moet ik me er maar niet te veel mee bemoeien..
Oud 18-12-2002, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Janet schreef:
heel erg bedankt,en natuurlijk jullie hebben gelijk,ze moet ook voor zich zelf beslisse maar ze pubert wel heel erg (wat ik dus een half jaar geleden had heb zij nu...)
ik ben bang dat ze de mensen om dr heen vergeet (zoals ze nu al doet een beetje)
dr vader zit haar wel erg te puschen en dat is niet leuk en niet goed.....
Of dit alleen met puberen te maken heeft...? En al pubert ze, dat doet ze zelf. Ze kan de concequenties (sorry, als ik het fout geschreven heb) daarvan ook wel bedenken, denk ik. Het gaat er niet om dat ze de mensen om haar heen niet vergeet, het gaat er om dat ze zichzelf niet vergeet. Eerst zij zelf, daarna pas weer de mensen om haar heen. Ik denk dat ze het op dit moment te druk heeft met zichzelf, dat zou iig kunnen. Ouders willen nu eenmaal het beste voor hun kinderen, soms uiten ze het alleen niet helemaal op de goede manier, maar ze doen wel hun best (9 van de 10 keer). En wie zijn wij dan om te zeggen of dat wel of niet goed is? Ouders denken vaak echt wel na voordat ze dingen doen.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2002, 21:08
I'ts Moi
I'ts Moi is offline
Soms moet je mensen zelf laten inzien dat ze dom bezig zijn... Hoe erg het ook is... Maar een ezel stoot zich in het algemeen niet 3 x aan dezelfde steen.
Oud 19-12-2002, 00:58
Tatsu
Tatsu is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Je kunt dingen niet voor haar oplossen. Ze is oud en wijs genoeg omdat zelf te doen. Je kunt met haar praten, jouw mening er over geven, enz., maar het uiteindelijke oplossen zal ze toch zelf moeten doen.
Yep, uiteindelijk zal ze zelf haar kop moeten stoten en ervan moeten leren. Je kop stoten is 1 ding, maar ervan leren is ten tweede...
Wat jij kan doen is alleen adviseren, anders niet... wat zij ermee doet is dan haar zaak... zij kan het aannemen of niet...
Met citaat reageren
Oud 19-12-2002, 10:31
Janet
Janet is offline
jullie hebben helemaal gelijk....
ik zal haar wel adviezeren maar wat ze er mee doet moet ze zelf dan maar uitzoeken....
ik ben blij dat jullie me geholpen hebben anders had ik het misschien wel verkeerd aangepakt...

bedankt!
Reageren

Regels voor berichten