Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2002, 19:07
japie
japie is offline
Op het moment ben ik in mijn opleiding bezig met COPD (is de nieuwe term voor CARA) en roken. Het is zo dat als je veel en lang (je hele leven zeg maar ongeveer) rookt, dat dan COPD krijgt. Onder COPD valt trouwens chronische bronchitis en longemfyseem.

Ik hoef verder niks voor mijn schoolopdrachten te weten, maar ik ben gewoon nieuwsgierig wie van jullie er roken en of jullie dan ook weten wat de gevolgen daarvan kunnen zijn (en zeer waarschijnlijk ook worden).
Oud 17-03-2002, 19:23
Verwijderd
Ik ken de gevolgen ervan en rook (mede) daarom ook niet. Wel ben ik bang voor de gevolgen van passief roken *heeft diverse kettingrokers als medewerkers*
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 20:28
Lindatje
Lindatje is offline
Ja, ik rook. En daar ben ik niet trots op of blij mee. Ja, ik ben verslaafd en ja, ik ken de gevolgen. Helaas wel; want dan zie je iig in dat je moet stoppen, alleen nu nog het doorzettingsvermogen. Want het zit gewoon allemaal tussen de oren, da's een feit. Alhoewel het deels lichamelijk is maar daar ben je binnen een paar dagen na het stoppen vanaf.... Maar redenen heb ik er niet (meer) voor...
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 20:52
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
Citaat:
Lindatje schreef:
alleen nu nog het doorzettingsvermogen. Want het zit gewoon allemaal tussen de oren, da's een feit. Alhoewel het deels lichamelijk is maar daar ben je binnen een paar dagen na het stoppen vanaf.... Maar redenen heb ik er niet (meer) voor...

nicotine maakt je lichaam afhankelijk voor die sigaret dus het zit niet heel veel tussen de oren, maar in de longen.
Oud 17-03-2002, 21:10
Lindatje
Lindatje is offline
Ik bedoelde met 'tussen de oren' de redenen: dan kom ik tot rust als ik stress heb, dan voel ik me beter enz. enz.
Dat zit gewoon tussen de oren.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2002, 21:23
aquafemme
aquafemme is offline
Ik heb CARA of dat andere woord....
Oud 18-03-2002, 15:34
dwerg
dwerg is offline
ja ik rook ook
en ik weet ook wat de gevolgen zijn maar ik denk maar zo je hebt maar 1x televen en je moet van je leven genieten
toch??????/
Oud 18-03-2002, 15:47
Verwijderd
Citaat:
dwerg schreef:
ja ik rook ook
en ik weet ook wat de gevolgen zijn maar ik denk maar zo je hebt maar 1x televen en je moet van je leven genieten
toch??????/
En daarom wil je jezelf zo snel mogelijk de vernieling in helpen?

En nee, ik rook niet. Nooit gedaan ook. Wil het ook nooit.
En ja, ik ben bekend met de gevolgen.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 15:58
japie
japie is offline
Citaat:
Lindatje schreef:
Ik bedoelde met 'tussen de oren' de redenen: dan kom ik tot rust als ik stress heb, dan voel ik me beter enz. enz.
Dat zit gewoon tussen de oren.

Er zijn cursussen om te stoppen met roken. Je kan de huisarts vrage, die heeft denk ik wel mogelijkheden. Misschien dat de GGD bij jou in de buurt een cursus stoppen met roken heeft.

En zoals jnieuwelaar al zei, nicotine maakt een de sigaret verslavend, dus dat speelt ook mee.
Oud 18-03-2002, 19:05
Verwijderd
hmmz rook zo'n 5 jaar maar ben niet (echt) verslaafd. ik kan zo een paar weken achter elkaar zonder te roken, ook al heb ik al die jaren elke dag veel gerookt...
ik ga nu dus ook stoppen (ben al zo wat gestopt, rook amper) want het is nutteloos en slecht en blabla...
en ja de gevolgen wist ik al voordat ik eraan begon, maar ben begonnen (zoals iedereen hier, kan je niet ontkennen) om stoer te doen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 19:20
Kippetje
Kippetje is offline
Ik rook niet maar niet vanwege de gevaren die eraan verbonden zitten. Ik heb er gewoon geen behoefte aan. Ik heb er op zich niet veel op tegen als mensen roken, zo lang ze het maar niet telkens in mn gezicht blazen ofzow
Oud 18-03-2002, 19:29
Lindatje
Lindatje is offline
Citaat:
japie schreef:
Er zijn cursussen om te stoppen met roken. Je kan de huisarts vrage, die heeft denk ik wel mogelijkheden. Misschien dat de GGD bij jou in de buurt een cursus stoppen met roken heeft.

En zoals jnieuwelaar al zei, nicotine maakt een de sigaret verslavend, dus dat speelt ook mee.

Op het moment dat ik er klaar voor ben ga ik stoppen, daar heb ik niemand bij nodig. Stoppen moet wel de kosten drukken
dat komt wel alleen niet nu
Met citaat reageren
Oud 18-03-2002, 20:35
dwerg
dwerg is offline
Citaat:
eddie schreef:
En daarom wil je jezelf zo snel mogelijk de vernieling in helpen?

En nee, ik rook niet. Nooit gedaan ook. Wil het ook nooit.
En ja, ik ben bekend met de gevolgen.
neeeeeeeeee dat nie maar je moet maar genieten van je leven

Oud 18-03-2002, 21:07
japie
japie is offline
Citaat:
dwerg schreef:
neeeeeeeeee dat nie maar je moet maar genieten van je leven

Als jij later COPD hebt en geen lucht meer krijgt, vraag ik me af hoe jij nog van het leven wilt genieten....
Oud 18-03-2002, 21:08
DrFreeman
DrFreeman is offline
Roken stinkt, ik zou het nooit doen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 10:41
Just me*
Just me* is offline
[QUOTE]eddie schreef:
[B] En daarom wil je jezelf zo snel mogelijk de vernieling in helpen?

sja er zijn wel meer dingen slecht

Oud 19-03-2002, 11:51
Verwijderd
ik rook al een jaartje of 2

en zag toevallig vandaag op het pakje staan dat het heel slecht voor je is :confused :
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 11:56
NG
NG is offline
Citaat:
telief.com schreef:
ik rook al een jaartje of 2

en zag toevallig vandaag op het pakje staan dat het heel slecht voor je is :confused :

Vandaag pas voor het eerst?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2002, 14:36
Breg
Breg is offline
ik rook niet, heb het nooit geprobeerd, en heb er ook geen behoefte aan. Het stinkt verschrikkelijk, lijkt me niet lekker, en het is slecht voor je. Waarom zou je er dan aan beginnen?
Oud 19-03-2002, 17:23
japie
japie is offline
Citaat:
Breg schreef:
ik rook niet, heb het nooit geprobeerd, en heb er ook geen behoefte aan. Het stinkt verschrikkelijk, lijkt me niet lekker, en het is slecht voor je. Waarom zou je er dan aan beginnen?
Weet ik veel...ik rook ook niet, moet je mij niet vragen...
Oud 21-03-2002, 04:42
ick
ick is offline
*heb niet hele topic doorgelezen* ik had 't 'n keer met 'n gozer van de body vitaal (buurman op me vorige werk) derover... die zei "roken VEROORZAAKT geen ziektes, 't maakt enkel de kans derop groter... volstrekt logisch... sommigge mensen roken van hun 16e en gaan hun kist met 'n sigaat in na 'n natuurlijke dood te sterven, en sommiggen hebben nog nooit 'n sigaret aangeraakt en overlijden nog voor de 50 aan longkanker...

mjah, 't blijft slecht... je krijgt wat minder zuurstof dus je conditie enzo word slechter... en nog 'n hoop andere shit... en 't is nog duur ook... da's de reden waarvoor ik binnekort ga stoppen... weet niet wanneer... ik d8 zelf aan me 17e verjaardag over 'n maandje....
Met citaat reageren
Oud 21-03-2002, 12:10
Verwijderd
Nope, ik rook niet. Teveel nadelen en geen voordelen. Heb af en toe wel een sigaret gerookt, maar ik heb geen behoefte eraan.

Kost teveel, slecht voor je, krijg mijn rijbewijs niet... nou ja, de hele zooi dus.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2002, 13:16
kizzy
kizzy is offline
ik rook heeeeeeel af en toe.. dus eigenlijk haast nooit, net een keer met uitgaan dat ik ff mee rook.. ben ook aan de pil dus dat samen is slecht.. ik doe het echt heel af en toe omdat ik de risico's weet ennumz het is ook nie goed voor me portomonnee
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 13:56
Saraï_h
Saraï_h is offline
ik rook gewoon als ik zin heb, word je tenminste rustig van, en soms is dat gewoon echt nodig.
Ik ga me er ook niet druk om maken, ik heb astma bronchitus, en ben dus longemfyseem aan het kweken, na een tijdje gaat de rek uit je longblaasjes waardoor het moeilijk word om goed in te ademen en dan ben je fucked ja.

maar mijn vader heeft het ook terwijl hij zijn hele leven lang fitnesst en bokst etc, veel sport dus, en nooit rookt.
Oud 02-04-2002, 14:26
japie
japie is offline
Citaat:
nirvana_girl schreef:
ik rook gewoon als ik zin heb, word je tenminste rustig van, en soms is dat gewoon echt nodig.
Ik ga me er ook niet druk om maken, ik heb astma bronchitus, en ben dus longemfyseem aan het kweken, na een tijdje gaat de rek uit je longblaasjes waardoor het moeilijk word om goed in te ademen en dan ben je fucked ja.

maar mijn vader heeft het ook terwijl hij zijn hele leven lang fitnesst en bokst etc, veel sport dus, en nooit rookt.
Je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen hoor . Ik lees wel dat je zelf ook wel weet dat je je leven hiermee nog meer kan gan verneuken. De vraag is natuurlijk wel of je dat wil. Blijkbaar wel dus
Oud 02-04-2002, 14:29
japie
japie is offline
Citaat:
ick schreef:
*heb niet hele topic doorgelezen* ik had 't 'n keer met 'n gozer van de body vitaal (buurman op me vorige werk) derover... die zei "roken VEROORZAAKT geen ziektes, 't maakt enkel de kans derop groter... volstrekt logisch... sommigge mensen roken van hun 16e en gaan hun kist met 'n sigaat in na 'n natuurlijke dood te sterven, en sommiggen hebben nog nooit 'n sigaret aangeraakt en overlijden nog voor de 50 aan longkanker...
Tuurlijk, het is ook niet de oorzaak van een ziekte. Zoals je al zei wel een veroorzaker. Als je bijvoorbeeld longemfyseem hebt, dan is het het beste medicijn toch stoppen met roken.

Citaat:

mjah, 't blijft slecht... je krijgt wat minder zuurstof dus je conditie enzo word slechter... en nog 'n hoop andere shit... en 't is nog duur ook... da's de reden waarvoor ik binnekort ga stoppen... weet niet wanneer... ik d8 zelf aan me 17e verjaardag over 'n maandje....

Veel succes ermee.
Oud 02-04-2002, 17:58
Q
Q is offline
Op mn werk rookt iemand al 15 jaar ofzo en die heeft er heel veel moeite mee. Ik heb daarom ook enorm veel gelezen over dat roken om hem eraf te helpen en 90% van de verslaving is pshychische. Zelf ben ik een grote tegenstander van het roken en raadt het iedereen af. Eenmaal verslaafd... blijf je verslaafd. Mn buurvrouw is op vroege leeftijd door longkanker gestorven en da's een van de meest erge doodstraf die je kan krijgen. Maanden lang steeds erger ziek worden.... op je 35ste. Roken is gif.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 18:37
Verwijderd
ben al een tijd gestopt en heb er totaal geen behoefte meer aan ofzo...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2002, 19:41
DarkCat
DarkCat is offline
Ik heb jaren gerookt, mijn vader rookt in totaal 45 jaar en heeft nu longemfyseem. Hij kan bijna niets meer en dus heb ik hem aangespoord om te stoppen met roken samen met mij. Ik ben nu precies een week gestopt, tussendoor nog een paar hijsen genomen. Mn vader rookt helaas nog 2 a 3 peuken per dag.

Ik wil niet meer gaan roken.. mn vader rookt zichzelf het graf in en das echt niet fijn om te zien
Oud 03-04-2002, 10:31
Kat
Kat is offline
Ik heb nooit gerookt, ik heb een hekel aan die lucht en ik geef m'n geld liever ergens anders aan uit. en tis ook niet goed voor je, dus tja, waarom zou ik er dan mee beginnen?
Oud 03-04-2002, 16:23
AgainstTheGrain
AgainstTheGrain is offline
Jah nog Rook wel, Maar ben drastisch geminderd
Met citaat reageren
Oud 03-04-2002, 22:48
Nena21
Nena21 is offline
Nooit gerookt(Nah behalve die ene keer een paar jaar geleden om het uit te proberen) en ga het ook nooit doen.
Ik ken zoveel mensen in m'n omgeving die er ziek van worden.
Kennis van me moet nu verplicht stoppen anders is ze binnen 6 maanden dood,lijkt me best wel schrikken.
Ik heb er ook geen behoefte aan,wat heb je er nu aan?
Het is slecht voor je,het kost een fortuin,en het stinkt onwijs.
Nou daar pas ik voor...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2002, 19:53
aeris318
aeris318 is offline
Ik zie de laatste tijd zo veel mensen 'papperig' worden. Conditie mindert, ze zien er grauw uit, en dat sinds ze roken.
Echt zonde.
Tuurlijk heb ik het ook weleens geprobeerd, maar nu denk ik er niet meer over.

Je kunt nou wel zeggen, 'er is zo veel slecht', en dat is ook zo, maar je gaat het dan toch niet opzoeken? Als je in de winter ziet dat het regent buiten, dan doe je toch ook niet je korte broek en een shirtje aan, dat is toch gewoon stom dan (okee slecht voorbeeld maar goed)
En 'je moet van het leven genieten'. Zou je minder van het leven genieten als je niet rookte? En oh, genieten hoor, als je straks allemaal rare ziekten krijgt omdat je niet opgepast hebt vroeger.

En tja, dat het helpt tegen stress, roken schijnt je bloedvaten alleen maar te vernauwen, en daar word je juist zenuwachtig van. Maar afgezien van dat, er zijn andere dingen om stress tegen te gaan. En de stress die rokers hebben, dat is vaak geeneens echte stress, het is meer de 'stress' dat je lichaam aangeeft dat het tijd is voor de volgende nicotinedosis. (Je maakt mij niet wijs dat je constant last hebt van echte stress, proefwerkstress is gewoon de zenuwen.)

Ziehier mijn betoog tegen roken

Regels voor berichten