Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2002, 19:44
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Een tijdje geleden liep ik door de tuin en stapte op iets zachts.... het piepte nogal dus ik haalde mijn voet snel weg en ik had dus op een rat gestaan.

De rat leek gewond...
Ik besloot hem te vangen omdat ik graag een beetje kijk hoe dieren (van buiten bekeken hoor ) in elkaar zitten, handelen, en reageren op bepaalde situaties. Ik probeer hem voorzichtig te vangen. Maar op een gegeven moment verbrak die rat zijn 'act' en sprong op me af en beet me. (best goeie truck, ik trapte erin )

Maar ik had hem wel gevangen.

Toevallig wilde ik net testen hoe krachtig mijn boog was. Dit om eens op papier na te gaan of hij dodelijk zou zijn (gewoon informatief)... Ik had het op die rat kunnen testen maar deed het niet. In plaats daarvan dumpte ik die rat in een weiland verderop en testte het op een ei (dat uit elkaar spatte).

Is dit nu zwak of een 'gemiste' kans om te tonen dat ik niet zwak ben. (ik zeg niet meteen dat doden sterk is maar wel dat onvermogen om te doden zwak is)
Oud 26-11-2002, 19:57
Verwijderd
Ik zou snel naar de huisarts gaan na zo'n beet. Weet god waar dat beestje eerst was.

En iets doden maakt je niet sterk.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2002, 20:15
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
Ik vind niet dat het onvermogen iets te doden zwak is ... Ik bedoel, in dit geval, waarom zou je die rat in godsnaam moeten doden, terwijl het absoluut niet hoeft ?! DAT zou ik eerder zwak of *ziek* vinden dan hem te laten gaan ...
Oud 26-11-2002, 20:22
Rerisen Phoenix
Citaat:
******** schreef:
Ik zou snel naar de huisarts gaan na zo'n beet. Weet god waar dat beestje eerst was.

En iets doden maakt je niet sterk.
Is al best lang geleden. - dat is niet meer relevant.

Ik stel ook niet dat doden sterk maakt. Wel dat onvermogen om te doden (als het noodzakelijk is zeker) zwak is.

Citaat:
N*A*Shezbaernon says:
Ik vind niet dat het onvermogen iets te doden zwak is ... Ik bedoel, in dit geval, waarom zou je die rat in godsnaam moeten doden, terwijl het absoluut niet hoeft ?! DAT zou ik eerder zwak of *ziek* vinden dan hem te laten gaan ...
Om aan jezelf te bewijzen/aantonen dat je in staat bent te doden. Maar het gaat een beetje slecht op omdat het niet noodzakelijk was... maar toch.
Oud 26-11-2002, 20:24
N*A*Shezbaernon.temp
N*A*Shezbaernon.temp is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Om aan jezelf te bewijzen/aantonen dat je in staat bent te doden. Maar het gaat een beetje slecht op omdat het niet noodzakelijk was... maar toch.
Maar WAAROM zou je het jezelf moeten bewijzen ? En sterker nog, waarom zou je het moeten kunnen ?
Oud 26-11-2002, 20:51
Rerisen Phoenix
Citaat:
N*A*Shezbaernon schreef:
1) Maar WAAROM zou je het jezelf moeten bewijzen ?
2) En sterker nog, waarom zou je het moeten kunnen ?
1) Zodat je zeker weet dat je het kan. - voor zekerheid dus.
2) Is wat moeilijker. Simpelweg voor extreme situaties. Dat je weet wat je dan aan jezelf hebt en dat ook durft te zeggen tegen anderen die dan daarop zouden kunnen rekenen.

Hmm... voordat ik dat typte had ik nog een andere reden maar die ben ik vergeten :-/

owja. Zodat je weet dat je alle vormen van geweld tot aan dat niveau als oplossing kunt gebruiken. (niveau 'dier doden dat jou aanviel' in deze situatie) Het geloof dat geweld geen oplossing is is tegenwoordig erg populair, geweld is echter altijd een oplossing MAAR niet altijd de beste. Soms wel, om altijd efficient te kunnen handelen moet je die optie dus ook kunnen overwegen.
Oud 26-11-2002, 21:08
ABrules
ABrules is offline
Echte macht ligt in het in staat zijn tot doden maar toch een betere oplossing te vinden...
of in creëren...
doden is maar een uitvlucht...
Oud 26-11-2002, 23:02
utopian me
utopian me is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Verder is er nix stoers/zwaks aan dat je em niet doodt. Doden is juist zwak, tegen zo'n klein diertje... nou wat een lef heb je daarvoor nodig. Ik zou dit soort mensen eerder triest willen noemen. Een dier doden wanneer het erg lijdt heb ik overigens nix op tegen.
Idd, jij wilde dat beestje toch pakken? Hij voelde zich daardoor aangevallen (was jij niet eerst op hem gaan staan?) en beet je. Dan zou het wel heel gemeen zijn hem ook nog te doden. Wanneer het een doodsnoodsituatie voor jezelf is, oke. Maar zwak ben je absoluut niet wanneer het niet lukt bij een klein diertje die jou niks kan maken. Dat is gewoon dierlijk en fout en vind ik dus zwakker.
Oud 27-11-2002, 07:48
murwari
murwari is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
(ik zeg niet meteen dat doden sterk is maar wel dat onvermogen om te doden zwak is)
Je had niet meteen een rede om die rat te doden, wat het onvermogen gerechtvaardigd maakt, toch?

Ik denk niet dat het zwak is, dat onvermogen, maar misschien wel belangrijk om weten dat dat vroeger vast wel was. (Ik speek van ver vroeger) en dat we heet vermogen om te doden nu -in normale situaties- niet meer nodig hebben om te overleven
Oud 27-11-2002, 07:51
murwari
murwari is offline
Citaat:
utopian me schreef:
Idd, jij wilde dat beestje toch pakken? Hij voelde zich daardoor aangevallen (was jij niet eerst op hem gaan staan?) en beet je. Dan zou het wel heel gemeen zijn hem ook nog te doden. Wanneer het een doodsnoodsituatie voor jezelf is, oke. Maar zwak ben je absoluut niet wanneer het niet lukt bij een klein diertje die jou niks kan maken. Dat is gewoon dierlijk en fout en vind ik dus zwakker.
De reactie van de rat was natuurlijk heel erg vanzelfsprekend, jij moet je soms ook op een manier verdedigen oid, dat deed die rat ook. Die kan geen woorden gebruiken hoor
Oud 27-11-2002, 13:55
Your NME
Your NME is offline
Het is een kwestie van beheersing van je gevoelens denk ik. Ik denk niet dat je zwak bent als je het niet kan of sterk ben als je het wel kan. Ik vind het ook niet slecht of gemeen om jezelf te testen op alle fronten en zo ervaring en kennis op te doen over jezelf, ook tenkoste van een rat

Het is een soort controle over je lichaam en wat voor gevoelens je hebt tegenover het dier. Een wesp dood je sneller dan een klein zeehondje met grote ogen, terwijl het allebei even zinloos is.
rationeel blijven en je gevoelens 'uit' zetten. Met andere woorden gewoon je verstand op nul zetten en doen.

je wordt een ervaring rijker, maar ik weet niet of die postief of negatief uitpakt.
Oud 27-11-2002, 16:23
Rerisen Phoenix
Volgens mij wordt de waarde van het leven van die rat nogal overschat. Niemand zou die rat missen als ik het deed ofzo, de waarde van een dier beschrijf ik als het

(jouw waarde) / (verschil IQ jij en dier)² = (waarde dier)
Dus waarde rat
10 / 130² = 5,9 * 10^-4

Maar verder...
de rat was niet gewond... tenminste, ik neem aan dat een gewonde rat geen sprong van bijna een meter kan maken en ook niet keihard kon rennen. Bovendien had ik nog amper kracht gezet toen ik op hem stond... dat hij gewond was was gewoon een act.

Ik wilde hem ook niet doden uit wraak... omdat ik inderdaad volkomen begreep waarom die rat dat deed (groot ding, staat op je, jaagt op je (denkt meneer rat dan)).

Citaat:
Echte macht ligt in het in staat zijn tot doden maar toch een betere oplossing te vinden...
of in creëren...
doden is maar een uitvlucht...
Ben ik ook aanhanger van - niet op de letter precies btw

Maar dit is iets anders. Het ging niet om mijn macht over de rat, maar over kennis verzamelen. Over mezelf en over penetrarievermogen (als dit seksueel is dan heb ik het onterecht uit engels overgenomen) van die pijl met die boog.

Ben het wel redelijk met je eens ja "Your NME". Een ervaring rijker, positief of negatief is eigenlijk niet relevant omdat het gewoon een herinnering is voor later.

hmm...
Stel dat ik die rat had gedood en het bleek erg fout ofzo... dan zou ik dat paard dat nu voor me staat (dit is dus 'stel' situatie) wellicht niet doden om de ervaring met de rat ookal is het om een grotere reden dan bij de rat toch in mijn belang.
i.a.w. het kan erg handig zijn te weten hoe je je voelt bij doden... tenzij je niet wilt riskeren dat je er geen problemen mee zou hebben mischien.
Oud 04-12-2002, 19:09
CraigDavid
CraigDavid is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Volgens mij wordt de waarde van het leven van die rat nogal overschat. Niemand zou die rat missen als ik het deed ofzo, de waarde van een dier beschrijf ik als het

(jouw waarde) / (verschil IQ jij en dier)² = (waarde dier)
Dus waarde rat
10 / 130² = 5,9 * 10^-4

Maar verder...
de rat was niet gewond... tenminste, ik neem aan dat een gewonde rat geen sprong van bijna een meter kan maken en ook niet keihard kon rennen. Bovendien had ik nog amper kracht gezet toen ik op hem stond... dat hij gewond was was gewoon een act.

Ik wilde hem ook niet doden uit wraak... omdat ik inderdaad volkomen begreep waarom die rat dat deed (groot ding, staat op je, jaagt op je (denkt meneer rat dan)).

Ben ik ook aanhanger van - niet op de letter precies btw

Maar dit is iets anders. Het ging niet om mijn macht over de rat, maar over kennis verzamelen. Over mezelf en over penetrarievermogen (als dit seksueel is dan heb ik het onterecht uit engels overgenomen) van die pijl met die boog.

Ben het wel redelijk met je eens ja "Your NME". Een ervaring rijker, positief of negatief is eigenlijk niet relevant omdat het gewoon een herinnering is voor later.

hmm...
Stel dat ik die rat had gedood en het bleek erg fout ofzo... dan zou ik dat paard dat nu voor me staat (dit is dus 'stel' situatie) wellicht niet doden om de ervaring met de rat ookal is het om een grotere reden dan bij de rat toch in mijn belang.
i.a.w. het kan erg handig zijn te weten hoe je je voelt bij doden... tenzij je niet wilt riskeren dat je er geen problemen mee zou hebben mischien.

uhm... als het verschil tussen het iq van die rat en de jouwe 130 is ben jij dan geniaal of zo?

en als je die rat gedood heb en je voelt nix, geen spijt en zo wat is dan de volgende stap?
Oud 06-12-2002, 02:19
Your NME
Your NME is offline
Volgens mij begrijpen de meeste mensen de redenering en de motivatie niet helemaal. Dat geeft niet, want de meeste mensen zijn door een bepaalde levenswijze geindoctrineerd en kunnen geen onderscheid meer maken tussen hun levenswijze en dat wat ze geleerd hebben.

Zolang je je eigen gevoelens controleer en je zorgt dat je geen plezier ofzo krijgt, maakt het niet uit of je de rat dood. Leven wordt altijd overschat door de meeste mensen, alleen om zichzelf goed te voelen.

Het is geen zaak van iq, volgens mij. er zijn verschillend vormen van intelligentie, waarvan iq er 1 is. Desondanks kan je wel zeggen dat een rat dom is, net als een koe of een paard en niemand er iets om zou geven, tenzij de persoon een persoonlijke band heeft. Op een bepaald aantal mensen na, uitereraard.
Oud 06-12-2002, 19:24
Rerisen Phoenix
Citaat:
Your NME schreef:
Volgens mij begrijpen de meeste mensen de redenering en de motivatie niet helemaal. Dat geeft niet, want de meeste mensen zijn door een bepaalde levenswijze geindoctrineerd en kunnen geen onderscheid meer maken tussen hun levenswijze en dat wat ze geleerd hebben.

Zolang je je eigen gevoelens controleer en je zorgt dat je geen plezier ofzo krijgt, maakt het niet uit of je de rat dood. Leven wordt altijd overschat door de meeste mensen, alleen om zichzelf goed te voelen.

Het is geen zaak van iq, volgens mij. er zijn verschillend vormen van intelligentie, waarvan iq er 1 is. Desondanks kan je wel zeggen dat een rat dom is, net als een koe of een paard en niemand er iets om zou geven, tenzij de persoon een persoonlijke band heeft. Op een bepaald aantal mensen na, uitereraard.
beetje off-topic...

maar hoeveel houd jij je bezig met dat soort dingen als ingedoctrineerde levenswijze e.d.?
(ik iig redelijk veel - wel als hobby btw)
Oud 08-12-2002, 11:03
Hank McCrank
Hank McCrank is offline
Ik vind het onvermogen om te doden geen zwak, integendeel ik zou het vermogen om te doden een zwak vinden.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2002, 19:52
Rerisen Phoenix
Citaat:
Barbapappa schreef:
Ik vind het onvermogen om te doden geen zwak, integendeel ik zou het vermogen om te doden een zwak vinden.
Wat is er zwak aan?

Ik geef toe dat over het algemeen het zwak is om iemand niet eerlijk/legaal te overwinnen en hem ipv dat een mes in zijn rug te planten (letterlijk bedoeld).

Maar iemand waarop het niet werkt zijn gang laten gaan (terwijl jij er zéér veel hinder of gevaar van hebt - ik bedoel echt extremere situaties, meestal levens- of ernstig gezondsheidsbedreigend) omdat jij hem niet durft te doden vind ik wel zwak. Je durft niet te kiezen voor de beste optie.

Doden = zwak als je het te vroeg gebruikt
Niet doden = zwak als je het nooit gebruikt (doden als onderwerp)
Oud 13-12-2002, 07:50
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
doden = zwak maar niet moeilijk
Oud 13-12-2002, 16:24
moenbase
moenbase is offline
Het hangt er een beetje vanaf ofdat het echt nodig is om te doden. Bij dieren vind ik (vaak) van niet, toch, 'onbewust' beroof je weer een mier van 't leven.
In principe zijn we allen best moordlustig...of ben ik de enige die een mug/wesp/bij doodslaat? :\
Alleen als het gaat om ons eigen soort, ja, dan is dat toch anders, ook doordat je bent verbonden aan bepaalde regels.
Oud 20-12-2002, 00:04
Verwijderd
Ja, ik had het dier verlost uit zn pijn, en tegelijkertijd mn boog uitgeprobeerd
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 12:03
Verwijderd
ik vind het zwak...
...zwak dat je je afvraagt of het zwak is.
Met citaat reageren
Oud 20-12-2002, 12:14
Q
Q is offline
Waar gaat dit verhaal over...

Je trapt op een rat en nu vraag je je af of je je boog had moeten testen op die rat. Relativeer zelf nu eens, klinkt dit verhaal niet een beetje raar? Laat die rat gewoon met rust.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 17:53
Verwijderd
ik vind je niet zwak, ik vind je zielig
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 19:08
Qimm
Qimm is offline
[QUOTE]Rerisen Phoenix schreef:
[B]1) Zodat je zeker weet dat je het kan. - voor zekerheid dus.

Ja want het gebeurt ook wel regelmatig dat je wordt aangevallen door een mensenetende rat
Ik zou simpel weg niet, om te kijken of ik het kon, een onschuldig dier doden.
Als het nodig zou zijn weet ik dat ik wel wat zou kunnen doden, maar voor mijn leefstijl is dat nou niet echt noodzakelijk!
En bovendien vind ik het juist zwak om een onschuldig dier te doden!
Oud 24-12-2002, 19:10
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Het hangt er een beetje vanaf ofdat het echt nodig is om te doden. Bij dieren vind ik (vaak) van niet, toch, 'onbewust' beroof je weer een mier van 't leven.
In principe zijn we allen best moordlustig...of ben ik de enige die een mug/wesp/bij doodslaat? :\
Alleen als het gaat om ons eigen soort, ja, dan is dat toch anders, ook doordat je bent verbonden aan bepaalde regels.
Okee, een mug een wesp of een bij zijn kut beesten, ze steken, ze zijn iritant... het zijn insecten (jaja een vrouw ja, ik haat die dingen)
Een rat die daar maar vrdevol door je tuin wandelt doet niets, heeft ook geen ievul plannen om de aarde te veroveren of wat dan ook!
Oud 24-12-2002, 21:30
Rerisen Phoenix
Citaat:
Qimm schreef:
Okee, een mug een wesp of een bij zijn kut beesten, ze steken, ze zijn iritant... het zijn insecten (jaja een vrouw ja, ik haat die dingen)
Een rat die daar maar vrdevol door je tuin wandelt doet niets, heeft ook geen ievul plannen om de aarde te veroveren of wat dan ook!
Die rat scharrelde naar voedsel zoals een weercomputer berekend wat het weer van morgen wordt.

Boze tongen in mijn nabijheid beweren zelfs dat ratten onze jonge cavia's hadden gedood.
Maar persoonlijk ben ik aanhanger van de 'evil-cats'- filosofie

En die rat weet btw niet eens wat vrede is.
Oud 24-12-2002, 22:11
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Die rat scharrelde naar voedsel zoals een weercomputer berekend wat het weer van morgen wordt.

Boze tongen in mijn nabijheid beweren zelfs dat ratten onze jonge cavia's hadden gedood.
Maar persoonlijk ben ik aanhanger van de 'evil-cats'- filosofie

En die rat weet btw niet eens wat vrede is.
zelfs als die rat de cavia's gemartelt heeft dan ga je toch niet een dier voor de lol doodmaken om te kijken of je het durft?
Ik heb ook een sterke afkeer tegen jagers, behalve dan die het konijnen aantal in bewang moeten houden omdat ze anders de boel kaal vreten. Maar zelf die mag ik niet!

Waar ik echt misselijk van wordt is dat een aantal jongens -voor de lol- een paard van een vriendin van mij zo hebben mishandeld dat ze afgemaakt moest worden! Dat slaat gewoon nergens op! Je gaat toch geen dier pijn doen om te kijken of het leuk is, of dat je het durft, of omdat je er klaar op komt!!!!
Oud 24-12-2002, 23:22
Fade of Light
Fade of Light is offline
Iets doden wat zoveel malen zwakker is dan jij, vind ik zwak

Ijsbeertje omleggen met blote hand, dat is pure sterkte
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 19:10
Rerisen Phoenix
ook afkeer roofdieren?

nietes... heb ik niet. Zeker niet van roofdieren die hun prooi vangen dmv herseninhoud.
Maar mijn bewondering van dieren is afhankelijk van verhouding hersenen tot rest van lichaam.... of zegmaar hersenen in het kwadraat tegen rest van lichaam.

Rat scoort bijzonder laag en dan nog. Wat zou het leven van die rat hebben uitgemaakt? - Maar ik heb hem gespaart; niet zeuren. En zo'n truckje met een paard is idd bijzonder laf/gemeen... MAAR vooral omdat het paard deel was van die persoon zegmaar. Je bent alles waar je waarde aan hecht. Dus dat paard doden wordt vooral erg gevonden vanwege de emotionele schade die ermee wordt toegebracht.

dan nog, een paard niet zonder reden doden/mishandelen.

Mijn zusje heeft gisteren btw een dode rat aangetroffen. Gezien het hier niet barst van die beesten kan het best wel die rat geweest zijn... - maar dit is niet zo relevant.
Reageren

Regels voor berichten