Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2002, 23:21
MazeMouse
MazeMouse is offline
Ik vraag me soms wel eens af hoe die psychs het zo zeker weten welke stoornis/ziekte iemand heeft. Oke, ziektes met bloedonderzoek. Maar een stoornis. Die heeft alleen kenmerken en kenmerken overlappen altijd.
HST, Borderline, Autisme. Ik heb alle kenmerken voor deze dingen. Toch heb ik er maar eentje... Hoe bepalen ze dat dan? (oke, een minderwaardigheidscomplex. Maar dat is maar een overduidelijk kenmerk eigenlijk)
Is het gewoon van 'die kenmerken zijn het ergste dus dat heeft hij/zij'
Of kijken ze gewoon naar het totaalbeeld en dan welke kenmerken heel erg naar voren komen en welke juist minder zijn?
Want als je alle kenmerken zou moeten geloven dan zou ik alle3 die dingen hebben.
Oud 22-12-2002, 23:42
Verwijderd
ik zou het eigenlijk niet weten. Misschien dat ervaring voor een groot deel meespeelt of iets dergelijks? Je kunt van iets de kenmerken wel benoemen, maar je kunt het natuurlijk nooit sluitend beschrijven. Bij iedereen zal het zich anders manifesteren. Maar ja, hoe verkrijgen ze die ervaring tot het beoordelen daarvan dan? Ik zou het ook niet weten, misschien moet je dit eens aan een psychiater zelf vragen..
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 07:42
ratsja
ratsja is offline
die conclusie trekken ze ook niet meteen, meestal na 3 of meer gesprekken en dan nog is de conclusie meestal een gok.
Later wordt het pas echt vastgesteld en intussen kan je medicijnen hebben gekregen.
Verder kan ook erfelijkheid en jouw verleden meespelen en dingen die je hebt meegemaakt.
Oud 23-12-2002, 10:14
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
gewoon, je geschiedenis.sinds wanneer je de klachten hebt, of iemand in je familie t ook heeft wil ook nog wel eens helpen en of de klachten iets met elkaar te maken kunnen hebben..
bv migraine is combinaytie van hoofdpijn en flitsen, je kan hoofdpijn hebben en geen migraine hebben en je kan flitsen zien zonder migraine te hebben. t gaat om de combinatie. verder kan je ook kijken naar wanneer iemand de meeste last heeft enzo en welke klachten t extreemst zijn.. naja weet t verder ook niet echt
Met citaat reageren
Oud 23-12-2002, 10:47
Eend
Eend is offline
Ze zetten je eerst een tijdje op de proef zeg maar Via hun snicky vraagjes komen ze heel veel over je te weten. Hoe je denkt, hoe je dingen op lost. En dan niet alleen de negatieve dingen, maar ook hoe je reageerd op leuke dingen, zoals een cadeautje krijgen zeg maar.
Iedereen heeft van elke ziekte altijd een klein beetje. Zelf kan je dus ook niet zeggen: "Ik heb daar en dara kenmerken van, dus ik heb die ziekte."
Dan geef je jezelf de valse naam.
Pas als je van bepaalde stoornissen overdreven reacties hebt, kunnen ze zeggen dat je die ziekte mogelijk kan hebben. Daarna gaan ze dus verder 'testen' op die stoornis en als er dan blijkt dat je die stoornis echt hebt, stellen ze de diagnose pas vast.

Zelf kan je nooit een diagnose vaststellen, omdat je zelf haast geen overzicht hebt in wat bij jou overdreven is. Voor jou is dat namelijk normaal.

Greetzz

Eendje
Oud 23-12-2002, 11:27
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Eend schreef:
Ze zetten je eerst een tijdje op de proef zeg maar Via hun snicky vraagjes komen ze heel veel over je te weten. Hoe je denkt, hoe je dingen op lost. En dan niet alleen de negatieve dingen, maar ook hoe je reageerd op leuke dingen, zoals een cadeautje krijgen zeg maar.

Eendje
klopt reacties uitlokken doen ze ook vaak, kijken ze alleen hoe je reageert en niet naar het antwoord
Reageren

Regels voor berichten