Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2002, 02:31
Kerstin
Kerstin is offline
hoi.. de hardschijf uit deze PC heeft het blijkbaar een beetje begeven... Bij het forumateren gisteren kwamen we er achter dat er enkele clusters bad zijn. Het gaat om maar enkele bytes.

Kan dit kwaad? Gaat mijn harddisk nu stilletjes aan verder slecht worden. Moet ik onmiddellijk een nieuwe harddisk kopen?

Stel dat ik een nieuwe harddisk koop. Hoe plaats ik die er dan in? Op dit moment zit er een harddisk en een DVD-speler in mijn PC. Waarop moet ik letten als ik een harddisk koop, misschien iets met mijn moederbord?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2002, 08:22
DEChengst
DEChengst is offline
Het is op zich niet erg dus een drive een paar badsectors ontwikkeld. Maar echt normaal is het ook niet omdat een harddisk intern reserve diskblocken heeft, die hij gaat gebruiken als hij merkt dat er andere niet goed zijn. Blijkbaar zin die bij jou op, of de bad block replacement is niet goed gegaan.

Het beste kan je de komende tijd 1 keer per week ofzo met scandisk een surface scan van je harddisk doen. Stel je vast dat er steeds meer bad blocks bijkomen dan heb je een probleem. Dan zou ik wel een nieuwe kopen of onder garantie laten vervangen. En kijk of je tenminste van je belangrijke data bestanden een backup kan maken.

Ik ga ervan uit dat je een harddisk van het IDE type hebt. Inbouwen is heel makkelijk. Gewoon in de kast schroeven en datakabel (de platte breede) erop. Je moet ervoor zorgen dat de datakabel met de rode gestreepte kant op pin 1 komt. Dit is eigenlijk altijd de kant van de powerconnector. Mocht je een nieuwe kabel gebruiken dan doe je op je moederbord, de rode bies aan dezelfde kant als de kabel die eral zit. Vervolgens sluit je de power connector aan en je bent klaar.

Het enige waar je op moet letten is dat, als er twee drives op een datakabel zitten, de ene drive op master staat en de ander op slave. Dit doe je door een jumpertje goed te zetten. Een jumpertje is een klein plastic blokje dat twee pennetjes kortsluit. Als je je huidige disk vervangt zal hij op master moeten komen. Ook als je de disk alleen op een kabel hangt moet hij op master komen.

-Desecrator

Oud 11-01-2002, 14:43
MBrulez
MBrulez is offline
Citaat:
Desecrator schreef:

Je moet ervoor zorgen dat de datakabel met de rode gestreepte kant op pin 1 komt. Dit is eigenlijk altijd de kant van de powerconnector. Mocht je een nieuwe kabel gebruiken dan doe je op je moederbord, de rode bies aan dezelfde kant als de kabel die eral zit.
Wat jij zegt klopt wel maar de nieuwere kabels hebben een heel makkelijk uitsteekseltje zodat ze er maar op 1 marnier op kunnen en als ze dat niet hebben moet je op de dingen hierboven letten
Oud 11-01-2002, 14:44
Marc S
Marc S is offline
Citaat:
MBrulez schreef:
Wat jij zegt klopt wel maar de nieuwere kabels hebben een heel makkelijk uitsteekseltje zodat ze er maar op 1 marnier op kunnen en als ze dat niet hebben moet je op de dingen hierboven letten
Moet je nog opletten dat je niet het hele kabel omdraait
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 16:38
Verwijderd
Als de kabel er verkeerd inzit merk je het snel genoeg, dan start je hele PC niet op
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 17:56
1024
1024 is offline
Citaat:
nare man schreef:
Als de kabel er verkeerd inzit merk je het snel genoeg, dan start je hele PC niet op

Je pc zal wel opstarten maar geen HDD's (of cdromdrive) herkennen. Tenmiste...zoals mijn pc deed.

Oud 12-01-2002, 17:58
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
1024 schreef:
Je pc zal wel opstarten maar geen HDD's (of cdromdrive) herkennen. Tenmiste...zoals mijn pc deed.

't hangt er een beetje vanaf hoe je het begrip 'opstarten' invulling geeft dus
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 11:24
ET203
ET203 is offline
als je de kabel omdraait zijn jullie een beetje ziek? damd als je die kabl er verkeerd in douwt kan je meteen die ide afsluiting van je mobo halen;D niet kutten if you dont now how t0 vraag het aan zon ome henk in je familie 0f zo
Met citaat reageren
Oud 17-01-2002, 12:09
KeeZ
KeeZ is offline
Citaat:
ET203 schreef:
als je de kabel omdraait zijn jullie een beetje ziek? damd als je die kabl er verkeerd in douwt kan je meteen die ide afsluiting van je mobo halen;D niet kutten if you dont now how t0 vraag het aan zon ome henk in je familie 0f zo
wat is dit nou weer voor flame ?? dat slaat dus werkelijk waar nergens op, er gebeurt namelijk helemaal nix.... beide kanten zijn 5v aansluitingen (dus pin 1 en de eindpin) maar goed, ze passen er idd op het moment maar op 1 kant op...
Oud 17-01-2002, 13:04
Verwijderd
Citaat:
ET203 schreef:
damd als je die kabl er verkeerd in douwt kan je meteen die ide afsluiting van je mobo halen;D
*proest* Waar haal je die info weg joh?

Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 15:32
Verwijderd
Citaat:
F10®!@n schreef:

't hangt er een beetje vanaf hoe je het begrip 'opstarten' invulling geeft dus
Sommige (oudere) PC's starten echt niet op als de IDE-kabels er verkeerd inzitten, dan gaat de harddisk zelfs niet draaien...
Met citaat reageren
Oud 18-01-2002, 16:12
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
henri schreef:
*proest* Waar haal je die info weg joh?

je moet reply's van ET203 met een flinke korrel zout nemen.... ik ben er eigenlijk nog geeneen tegengekomen die ergens op sloeg :/

Met citaat reageren
Oud 20-01-2002, 19:22
EMINEM17
EMINEM17 is offline
als je een ide kabel verkeerd aansluit dan start je systeem altijd op, alleen in je bios staat er>>>>>>>primary ide: none
haha
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten