Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2003, 12:12
Quantes
Quantes is offline
Wat is er nou wel en niet waar van de verhalen die over studenten ontgroeningen worden verteld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2003, 12:15
alpha
alpha is offline
ik denk dat er heel veel wel waar is.. helaas
Oud 05-01-2003, 12:15
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
alpha schreef:
ik denk dat er heel veel wel waar is.. helaas

hoezo helaas?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 12:19
alpha
alpha is offline
nou, de verhalen die je hoort zijn nou niet echt fijn vind ik. Ik hou er nou eenmaal niet van om met stront in je haren door het centrum van de stad te lopen... en ik heb er foto;s van gezien dus dat is echt gebeurt.
Oud 05-01-2003, 12:25
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
alpha schreef:
nou, de verhalen die je hoort zijn nou niet echt fijn vind ik. Ik hou er nou eenmaal niet van om met stront in je haren door het centrum van de stad te lopen... en ik heb er foto;s van gezien dus dat is echt gebeurt.
dan voel je je wel voor lul staan jah. maar met zn allen is dat grappig. maar dat afbeulen en sow, en dat je ik weet niet hoeveel bier MOET drinken, dat is niet fijn nee...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 12:46
Angeles
Angeles is offline
Ze mogen je niet dwingen om alcohol te drinken! Sterker nog, alcohol is streng verboden voor eerstejaars in de ontgroeningsperiode. Ik ben zelf niet ontgroend hoor, maar dat weet ik wel...dat is sinds dat jenever-incident in Groningen zo.

En ontgroening lijkt mij ook niets - zeker niets voor mij - maar gelukkig zijn er wel grenzen waar verenigingen zich aan moeten houden, doen ze dat niet, dan raken ze een deel of hun volledige subsidie kwijt, net als Unitas en Veritas dit jaar.

Ik veroordeel het verder ook niet wat er dan wel gebeurt, 't is gewoon niks voor mij.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:33
Thomas
Thomas is offline
Ontgroeningen zijn gewoon kansloos.

Ik heb nooit begrepen dat mensen poep in hun haar lieten smeren, 10 uur achter elkaar in de zon gingen staan zonder te bewegen, schoenen van leden moesten schoonlikken, geen kleren aan mochten behalve een slip terwijl men een mars door de stad had, etc etc.

Als je die dingen hoort van mensen die het echt hebben meegemaakt (enige vrienden van me) dan hoeft het van mij al niet meer.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 13:55
xcorienx
xcorienx is offline
de helft van wat verteld wordt is niet waar (de vriendin van mn buurjongen zei... etc.) en dat het geheim is onderstreept het karakter van een studentenvereniging: alleen voor de leden.
Oud 05-01-2003, 14:00
shadowbb
shadowbb is offline
Ik kom nu waarshijnlijk HEEL dom over, maar waar hebben jullie het over? Wat is ontgroening en waarom lopen er mensen met stront in hun haar?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 14:23
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
de helft van wat verteld wordt is niet waar (de vriendin van mn buurjongen zei... etc.) en dat het geheim is onderstreept het karakter van een studentenvereniging: alleen voor de leden.
Ik weet niet of je het tegen mij had, maar die verhalen zijn zeker waar.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 14:25
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
shadowbb schreef:
Ik kom nu waarshijnlijk HEEL dom over, maar waar hebben jullie het over? Wat is ontgroening en waarom lopen er mensen met stront in hun haar?
Als je bij een studentenvereniging wilt gaan dan wordt je meestal ontgroent zodat je er bij gaat horen. Vooral op de verschillende universiteiten (en dan kijk ik vooral naar Utrecht omdat die de laatste tijd zo in het nieuws geweest is) is het heel erg, kijk maar naar de voorbeelden die ik gaf ik mijn vorige post.

Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 15:27
Verwijderd
d'r zijn ook genoeg verenigingen zonder ontgroening.
alleen als je per se bij het corps wil kom je er niet onderuit...
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 15:40
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
byebye schreef:
d'r zijn ook genoeg verenigingen zonder ontgroening.
alleen als je per se bij het corps wil kom je er niet onderuit...
duzz die verenigingen die pas beoets hebben gekregen zijn echt uitzonderingen?
Oud 06-01-2003, 21:14
xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
Wawl schreef:
Ik weet niet of je het tegen mij had, maar die verhalen zijn zeker waar.
het was meer bedoeld om aan te geven dat voor sommige mensen het wel een hobby lijkt om zoveel mogelijk wilde geruchten over ontgroeningen de wereld in te helpen en daar heb ik nogal een hekel aan. m'n verhaaltje ging dus niet over je voorbeeld, want daar weet ik niets van en dat geloof ik wel. alhoewel, poep in je haren zo erg ken ik ze dan weer niet.
je moet net mazzel hebben dat je je voor een niet zo zware introductie aan hebt gemeld maar weet dat eens van te voren (als je het al wil natuurlijk, dat voorop gesteld)
Oud 06-01-2003, 21:15
xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
dreadzzmeisje schreef:
duzz die verenigingen die pas beoets hebben gekregen zijn echt uitzonderingen?
nee, niet echt uitzonderingen, maar er zijn er genoeg die geen ontgroening of kmt kennen, zoals quintus in leiden.
Oud 06-01-2003, 21:47
Thomas
Thomas is offline
Veritas en Unitas uit Utrecht zijn laatst zo beboet, geloof ik. Iig zitten daar 2 goede vrienden van mij. En wat ze mij vertellen is zeker waar. De Universiteit en de hogeschool van Utrecht hebben ook nog gedreigt om geen subside meer te geven als de studentenverenigingen zo blijven als ze dit jaar zijn geweest.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 21:49
Thomas
Thomas is offline
http://www.megabot.nl/veritas/

Leuke site over wat er gebeurd is ed.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 01:33
Vash!
Vash! is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
nee, niet echt uitzonderingen, maar er zijn er genoeg die geen ontgroening of kmt kennen, zoals quintus in leiden.
wel kmt, geen verenigingsontgroening, maar wel bij dispuut maar dat verschilt per dispuut
Oud 08-01-2003, 11:13
Bird
Bird is offline
Mensen die het niet hebben meegemaakt en die alleen via via de verhalen gehoord hebben kunnen niet over de zaak oordelen. Teksten als 'ontgroeningen zijn kansloos' uiten wanneer je er niet zelf hebt gestaan zijn natuurlijk gewoon slecht.
Oud 08-01-2003, 18:04
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Bird schreef:
Mensen die het niet hebben meegemaakt en die alleen via via de verhalen gehoord hebben kunnen niet over de zaak oordelen. Teksten als 'ontgroeningen zijn kansloos' uiten wanneer je er niet zelf hebt gestaan zijn natuurlijk gewoon slecht.
Yup. Alleen mensen die ze mee hebben gemaakt zijn in staat een goed oordeel te vellen. Dat het zo af en toe uit de hand loopt houdt natuurlijk niet in dat ontgroeningen kansloos zijn. Bij voetbal wordt ook gevochten, dus alle voetballers zijn kansloos Dat is net zo'n sneue stelling, die nergens op gebaseerd is en alleen maar iets over degene zegt die het er mee eens is.
Oud 08-01-2003, 20:53
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Yup. Alleen mensen die ze mee hebben gemaakt zijn in staat een goed oordeel te vellen. Dat het zo af en toe uit de hand loopt houdt natuurlijk niet in dat ontgroeningen kansloos zijn. Bij voetbal wordt ook gevochten, dus alle voetballers zijn kansloos Dat is net zo'n sneue stelling, die nergens op gebaseerd is en alleen maar iets over degene zegt die het er mee eens is.
Ik hoef echt niet meegedaan te hebben aan een ontgroening voor ik kan zeggen dat ik het verschrikkelijk vind. En dat vind ik écht niet alleen vanwege die extreme gevallen die in het nieuws komen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2003, 14:45
Bird
Bird is offline
Citaat:
de ijsprinses schreef:
Ik hoef echt niet meegedaan te hebben aan een ontgroening voor ik kan zeggen dat ik het verschrikkelijk vind. En dat vind ik écht niet alleen vanwege die extreme gevallen die in het nieuws komen
Maar het is ook prima dat jij het niet ok vindt, ieder zijn eigen mening. En het op deze manier vertellen is ook prima. Alleen moet gezegd worden dat van de verhalen niet afgeleid kan worden hoe het er echt aan toe gaat hoor.

Anyway: Laat mensen die het wel de moeite waard vinden om eraan mee te doen ook in hun waarde en kraak hen en hun overtuiging over ontgroenen niet af. Als je eraan meedoet is het vrijwillig en als je niet wilt hóef je niet, dus is er totaal geen probleem.
Oud 10-01-2003, 10:57
babsbabe
babsbabe is offline
Ik weet dat het waar is..
Ik heb het zelf meegemaakt.. We moesten naakt ( alleen met vuillniszak om) gaan marsen door de stad..
Dus bereid je maar voor..
Maar het komt nie bij alle studentenhuizen en universiteiten voor hoor!!
Oud 10-01-2003, 12:00
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
babsbabe schreef:
Ik weet dat het waar is..
Ik heb het zelf meegemaakt.. We moesten naakt ( alleen met vuillniszak om) gaan marsen door de stad..
Dus bereid je maar voor..
Maar het komt nie bij alle studentenhuizen en universiteiten voor hoor!!
Hoe kun je op je zestiende ontgroend worden bij een studentenvereniging?
Oud 10-01-2003, 12:03
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
de ijsprinses schreef:
Jij vindt het verschrikkelijk. Dat is een wereld van verschil met zomaar roepen dat het kansloos is. Jij zal er vast je redenen voor hebben, net zoals er mensen zijn die weer hun eigen redenen hebben om wel bij een (gezelligheids)vereniging te gaan. Maar draait deze discussie niet om. Er wordt geroepen dat ontgroenen kansloos is, iets wat je alleen met zekerheid kan zeggen als je zelf ontgroend bent, maar zelfs dan spreek je nog alleen over je eigen ontgroening.
Oud 10-01-2003, 13:27
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Jij vindt het verschrikkelijk. Dat is een wereld van verschil met zomaar roepen dat het kansloos is. Jij zal er vast je redenen voor hebben, net zoals er mensen zijn die weer hun eigen redenen hebben om wel bij een (gezelligheids)vereniging te gaan. Maar draait deze discussie niet om. Er wordt geroepen dat ontgroenen kansloos is, iets wat je alleen met zekerheid kan zeggen als je zelf ontgroend bent, maar zelfs dan spreek je nog alleen over je eigen ontgroening.
ik vind oorlogen ook kansloos hoewel ik er geen heb meegemaakt.

ontgroenen is natuurlijk je eigen vrije keuze. Daarom kan het me ook niet echtveel schelen. Als er sprake was van d3wang was het zeker kansloos geweest (dat zijn eigenijk heel veel dingen die je tegen je zin onder dwang moet doen). En mensen die ontgroend zijn hebben het aan zichzelf te danken

Verder is ontgroenen niets vooor mij. Ik ga liever bij een gezelligheidsvereniging die de gezelligheid wél voorop stelt. En waarin je op een normale manier met elkaar omgaat. Andere mensen hebben behoefte aan een ontgroening. Ik zie niet waarom ik ze zou moeten tegenhouden.
Oud 10-01-2003, 13:46
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Bird schreef:
Ok dus jij wou beweren dat over iets wat je niet hebt meegemaakt je geen oordeel mag vellen ...dus alles wat er in Irak en in Israel en ga zo maar door gebeurt, daar mogen we niks van zeggen?
Bush staat ook achter zijn eigen daden hoor...dat betekent niet dat een buitenstaander niet mag uitroepen dat dat kansloos is....
Oud 10-01-2003, 17:23
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Sithan schreef:
Ok dus jij wou beweren dat over iets wat je niet hebt meegemaakt je geen oordeel mag vellen ...dus alles wat er in Irak en in Israel en ga zo maar door gebeurt, daar mogen we niks van zeggen?
Bush staat ook achter zijn eigen daden hoor...dat betekent niet dat een buitenstaander niet mag uitroepen dat dat kansloos is....
Ik weet zeker dat jij daar meer over weet dan over ontgroenen.
Oud 10-01-2003, 17:27
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
Tampert schreef:
ik vind oorlogen ook kansloos hoewel ik er geen heb meegemaakt.

ontgroenen is natuurlijk je eigen vrije keuze. Daarom kan het me ook niet echtveel schelen. Als er sprake was van d3wang was het zeker kansloos geweest (dat zijn eigenijk heel veel dingen die je tegen je zin onder dwang moet doen). En mensen die ontgroend zijn hebben het aan zichzelf te danken

Verder is ontgroenen niets vooor mij. Ik ga liever bij een gezelligheidsvereniging die de gezelligheid wél voorop stelt. En waarin je op een normale manier met elkaar omgaat. Andere mensen hebben behoefte aan een ontgroening. Ik zie niet waarom ik ze zou moeten tegenhouden.
Het gaat er nu niet om over het nut dat een ontgroening al dan niet heeft, maar het grootste gedeelte van de mensen velt een oordeel over ontgroeningen terwijl ze alleen maar de dingetjes uit het nieuws weten en niet weten dat het ook anders kan. Ik vind gewoon dat je geen oordeel kan vellen over iets waar je gewoon te weinig van afweet.
Oud 10-01-2003, 18:20
damaetas
damaetas is offline
ik vind gewoon dat iedereen voor zichzelf moet beslissen of hij eraan meedoet, en dat het geen must mag zijn om bij een vereniging te mogen. in belgië is het zo dat je geen doop (ontgroening) hoeft te doen om bij een faculteitskring te komen (omdat die ook cursussen enzo verdelen) maar wel bij regionale verenigingen, maar als je daar dus geen zin in hebt ga je er niet bij, er is altijd een alternatief.
Oud 10-01-2003, 22:02
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
shadowbb schreef:
Dat is dan de enige domheid waarmee een mens zichzelf geluk mag wensen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 22:03
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
damaetas schreef:
ik vind gewoon dat iedereen voor zichzelf moet beslissen
Onzin. Ontgroening is nergens goed voor.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 23:53
Vice
Vice is offline
Mij lijkt het dus echt 3 keer niks, zo'n ongroening.
Ik snap ook niet waarvoor dat nodig is.
Oud 11-01-2003, 00:12
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
xcorienx schreef:
Hier in Leiden doet alleen de plaatselijke corpsballenclub Minerva aan ontgroeningen, en ook in andere studentensteden zijn het alleen de corpsen. IMO moet je wel heel graag bij zo'n vereniging willen horen als je door zo'n hel wilt gaan. Ik pas er in ieder geval voor (ik wil ook geen bal worden ).
Oud 11-01-2003, 08:04
xcorienx
xcorienx is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Hier in Leiden doet alleen de plaatselijke corpsballenclub Minerva aan ontgroeningen, en ook in andere studentensteden zijn het alleen de corpsen.
nee, in groningen niet alleen vindicat, ook albertus
Oud 11-01-2003, 09:52
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
misschien is er een verschil tussen ontgroeningen hier en in nederland. maar hier heb je bij veel kringen enorme softiedopen, en trouwens als iemand daaraan wil meedoen dan mag dat toch wel zeker. wie ben jij om dat te verbieden.

ik ben in mn kring niet gedoopt, maar bij de vksj (jeugbeweging) heb ik elke doop meegedaan. ik vond het heerlijk, lekker goor doen en het creëert een echt groepsgevoel als de opdrachten een beetje goed gekozen zijn.
veel gaat over het vertrouwen dat je hebt in je doopmeesters en k kan begrijpen da dat bij grote kringen nogal moeilijk te bepalen valt, MAAR ALS MENSEN DAT WILLEN LAAT ZE DAT DAN TOCH DOEN.
Oud 11-01-2003, 10:20
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Wawl schreef:
http://www.megabot.nl/veritas/

Leuke site over wat er gebeurd is ed.
even gelezen en doorgeklikt enzo: NEDERLANDERS ZIJN GEK

bruistabletten?

bij ons is het meer een motto van: "het moet leuk blijven voor leden EN schachten hé"
zo gaat het over het algemeen in belgië:
- voordoop:1 week opdrachtjes uitvoeren enzo, bij de meeste kringen kan je zo punten verdienen om je eigenlijke doop lichter te maken al is dat beperkt. tijdens de voordoop is het nbtje de bedoling als schacht om je belachelijk te maken en om je doopmeesters te verwennen: playbackshow op de tafels van studentenresto, ontbijt brengen bij doopmeester, verkleed in de les zitten, betogen egen het vallen van de bladeren ...
-doop zelf (= 1 avond goriteiten): op voorhand worden de regels heel duidelijk uitgelegd: de doop is openbaar (iedereen mag komen kijken), er zijn wat regels met de stad en da univ ook gemaakt, die ken ik niet precies. aan de schachten wordt uitgelegd hoever het zal gaan, bij ons was dat: nix opeten, geen naakt en geen bloed. de doopavond begint meestal met een dril (lopen, pompen, door de beek, zoiets) tot je bij de doopplaats komt (in leuven is dat meestal een klein arenaatje, waar altijd al een heleboel toeschouwers staan te wachten maar soit, dat benadrukt het openbare karakter waarschijnlijk) na de doop is er meestal een doopcanus en of TD (schachten krijgen normaal gezien een uurtje om zich te wassen/om te kleden want welke doopmeester wil er nou een hele nacht zitten te drinken en zingen in het zelfde lokaal waar je stinkende schachten zitten )

enneuh dat was het wel nbtje
Oud 11-01-2003, 15:45
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Je mening als een feit brengen is ook nergens goed voor. Ieder bepaalt voor zich of het nut heeft.
Oud 11-01-2003, 15:48
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Hier in Leiden doet alleen de plaatselijke corpsballenclub Minerva aan ontgroeningen, en ook in andere studentensteden zijn het alleen de corpsen. IMO moet je wel heel graag bij zo'n vereniging willen horen als je door zo'n hel wilt gaan. Ik pas er in ieder geval voor (ik wil ook geen bal worden ).
Onzin. Niet alleen de corpora ontgroenen. Ontgroenen is bij heel veel verenigingen traditie. Alleen niet overal op de manier die iedereen kent van het nieuws en uit de kranten.
Oud 11-01-2003, 16:06
Fade of Light
Fade of Light is offline
het hele ontgroeningsgebeuren is kansloos en niet om de extreme uitschieters....ik zou er ook nooit aan meedoen, en dat is neit alleen omdat ik meeste studentenverenigingen bagger vind
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 16:12
Verwijderd
Ik geloof best dat het ook op een normale manier kan, maar ook dat vind ik onnodig, en de manieren die in het nieuws komen vind ik ziekelijk. Ik doe er dus niet aan mee. Ik vermaak me wel met dingen en mensen waarbij/-voor die ontgroeningen niet nodig zijn, dat gaat ook prima.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 16:35
Bird
Bird is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Niet alleen de corpora ontgroenen hoor... In Rotterdam is er, van de zeven verenigingen die er zijn, maar eentje die niet ontgroend, dus het niet zo heel exclusivo voor de corpo's hoor.

Bovendien is 'hel' een groot en vooral overdreven woord. Ik kan dat weten, jij niet.

Citaat:
Fade of Ligth schreef:
het hele ontgroeningsgebeuren is kansloos en niet om de extreme uitschieters....ik zou er ook nooit aan meedoen, en dat is neit alleen omdat ik meeste studentenverenigingen bagger vind
Nou, ik denk dat ik na anderhalf jaar vereniging toch sowieso al zeker meer sociale vaardigheden bijgeleerd heb gekregen dan jij. Je zegt dat je het kansloos vindt, maar je geeft precies nul argumenten om dit te onderbouwen.

Je zegt ook dat je de meeste studentenverenigingen bagger vindt; ken je ze allemaal? Dit vraag ik je omdat er in mijn stad bijvoorbeeld een vereniging is waar het merendeel van de leden alto's zijn, compleet met neusringen en paars haar. Mijn eigen vereniging is strakker, meer in de hoek 'jasje dasje', en tussen deze extremen liggen nog een stuk of zes verenigingen waar je uit zou kunnen kiezen. Lijkt me stug dat je ze allemaal echt waardeloos vindt.

Het is prima als jij niet bij een vereniging wilt om bepaalde redenen, maar je kunt het ook anders brengen. Het is niet nodig om mensen voor het hoofd te stoten door te zeggen dat verenigingen bagger zijn en ontgroeningen kansloos.

Ik dacht vooraf ook dat ontgroenen gewoon gezeik van ouderejaars was, wat nergens toe leidde, maar nu ik het zelf heb meegemaakt kan ik zeggen dat het me wel degelijk dingen heeft opgeleverd. Ik zou het niet al te graag een keer over doen, maar ik ben 'blij' dat ik het een keer heb meegemaakt, en mijn jaar met mij.

Laatst gewijzigd op 11-01-2003 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 21:06
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Studentje schreef:
Onzin. Niet alleen de corpora ontgroenen. Ontgroenen is bij heel veel verenigingen traditie. Alleen niet overal op de manier die iedereen kent van het nieuws en uit de kranten.
Tsja, als een ontgroening inhoudt dat je een week lang bier moet halen voor ouderejaars als die erom vragen kan ik daar wel mee leven. Als een ontgroening inhoudt dat ik een fles jenever door m'n strot geduwd krijg dan doe ik daar gewoon niet aan mee.
Oud 14-01-2003, 17:05
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Bird schreef:
Ik ben 'blij' dat ik het een keer heb meegemaakt, en mijn jaar met mij.
Ik ben blij dat ik dat niet hebt...ik maak vrienden op een andere manier....
Oud 14-01-2003, 18:51
Studentje
Studentje is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Tsja, als een ontgroening inhoudt dat je een week lang bier moet halen voor ouderejaars als die erom vragen kan ik daar wel mee leven. Als een ontgroening inhoudt dat ik een fles jenever door m'n strot geduwd krijg dan doe ik daar gewoon niet aan mee.
Terecht. Dat zou ik ook weigeren.
Reageren

Regels voor berichten