Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2002, 12:43
Malika
Malika is offline
Ik moet een essay maken over deze stelling. Weet iemand hier wat over,psychologisch gezien. Wat er als 1e door mijn hoofd gaat bij dit onderwerp is het tv programma, expeditie Robinson, waar op het ene eiland (vrouwenkant) de vrouwen voor hunzelf werkten en competief en waar alles in de soep liep en aan de andere kant de mannen die met alles samenwerkten en waar alles eigenlijk goed liep. Vanuit dit voorbeeld zou je dus kunnen stellen dat samenwerken beter is. heeft nog iemand hier voorbeelden van want verder dan dit kom ik (nog) niet.. Alvast Bedankt!! xxx Brigitte www.cu2.nl/brigittekoos
Oud 25-12-2002, 13:41
Verwijderd
zou je graag willen helpen... even nadenken...

in bedrijven is dat vaak ook zo... als iedereen voor zichzelf zo goed mogelijk moet zijn, voor de kans op promotie, gaat het minder goed dan wanneer iedereen voor elkaar zo goed mogelijk moet zijn
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 18:20
Verwijderd
Samenwerking heeft het grootste voordeel dat iedereen kan doen waar hij of zij goed in is (bij een goede taakverdeling).

Daarnaast, in psychologisch opzicht, speelt bij een adequate coöperatie de sociale facilitatie een prominente rol. Doordat de anderen op je rekenen en zij ook hard aan het werk zijn (als het goed is, anders krijgen we sociale inhibitie), ben jij ook eerder geneigd beter te presteren dan wanneer je alleen werkt.

Dit zijn zo de eerste twee dingen die in mij opkomen

Laatst gewijzigd op 25-12-2002 om 18:23.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 21:40
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
kijk een dierenrpogramma, maakt niet uit welke.. nouwja, als je maar geen hamsters kiest want die leven alleen.. dieren werken heel vaak samen om te overleven nouwja.. kweet t verder ook niet echt.. dat van robinson maar datr had je zelf ook al genoemt
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 21:58
Verwijderd
Hangt van de taak af natuurlijk...als het een taak is die meer moeite kost dan je in je eentje kunt opbrengen dan is coöperatief werken natuurlijk beter. Twee weten meer dan één, heel cliché, maar het is wel waar. Als je maar zorgt voor een goede taakverdeling en teamleden die ongeveer even slim zijn dan kun je met een (goed georganiseerde) groep veel meer bereiken dan in je eentje.

Als het echter om een taak gaat die je in je eentje ook wel kunt volbrengen, dan kan competitie een stimulans zijn om jezelf tot het uiterste te pushen. Verder is het zo dat je op een gegeven moment werk niet meer kunt delen, de opdracht is dan ondeelbaar. Het inzetten van meerdere mensen op dezelde taak leidt dan niet tot tijdwinst en efficiëntie maar juist tot een afname van de productiviteit. Mensen die economie hebben gehad kennen dit nog wel uit de micro-economie: de wet van het toe- en afnemend grensnut. Één persoon kan altijd sneller 'met zichzelf' overleggen en besluiten nemen dan een groep.

Het hangt dus van de opdracht af
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 11:18
Malika
Malika is offline
Bedankt voor jullie reacties !!
Oud 31-12-2002, 20:54
Isa
Isa is offline
mee eens, daarom snap ik die mensen ook niet die zeggen dat de zwakkeren dood moeten of dat het ene ras het andere moet overheersen.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 01:33
Verwijderd
Ik moet een hele opdracht maken over coöperatief werken op de basisschool...'k weet niet of je daar iets zou kunnen hebben? Competief werken komt er niet in voor, maar wel de pluspunten van coöperatief werken (volgens mij).
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 16:29
Verwijderd
samenwerken werkt alleen als de groep goed functioneert.

ik had er in mijn tijd bij de luchtmacht 1 bij zitten waar ik absoluut niet mee kon samenwerken.

hij wou linksaf, en ik wou rechtsaf.

daarnaast hadden we een vete die al een maand duurde en een ontiegelijke hoeveelheid disrespect voor elkaar.

geen goeie combinatie.

als je een groep hebt die goed klikt is cooperatief werken beter.

in dat geval van mij zou competief beter zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2003, 18:26
kastdeur
kastdeur is offline
is het niet com·pe·ti·´tief (bn.) [in Belg.]

1 concurrerend

maar ik kan me vergissen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten