Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-12-2002, 16:51
Timmy
Timmy is offline
ik hoor van allerlij mensen dat roken met een kauwgom heel slecht is op 1 of andere mannier maar is dit waar? of niet?
Oud 23-12-2002, 17:37
Angerfist
Angerfist is offline
Citaat:
Timmy schreef:
ik hoor van allerlij mensen dat roken met een kauwgom heel slecht is op 1 of andere mannier maar is dit waar? of niet?
Mondkanker ,maare stop met dat roken ,rook liever 1 joint wat is toch lekkera aan die focking sigaretten
Met citaat reageren
Oud 24-12-2002, 12:00
Timmy
Timmy is offline
nee ik vind een joint niks aan vind roken vele malen lekkerder
maar mondkanker? is dat zo?
Oud 24-12-2002, 16:30
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Timmy schreef:
nee ik vind een joint niks aan vind roken vele malen lekkerder
maar mondkanker? is dat zo?

geen idee...
Oud 24-12-2002, 18:24
MVVSupporter
MVVSupporter is offline
tuurlijk niet zeker niet door zo'n rotte kauwgom. mzzl....
Oud 25-12-2002, 00:02
Verwijderd
wangkanker ofsowiets.
Als je een kauwgompje eet gaan er door de menthol bepaalde klieren in je wang openstaan en als je er dan nicotine bij laat krijg je wangkanker.
maar ja waar krijg je tegenwoordig geen kanker van he.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 11:57
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Allemaal bullshit, echt ik vraag me af waar jullie deze bullshit vandaan halen, klieren in je wangen die open gaan staan van menthol, ik lig helemaal dubbel hierzo!

Het kan geloof ik weinig kwaad maar goed zal het zeker niet zijn. Steek maar eens een kauwgompje in de hens....Die shit kirjg je dus in je longen als je rookt met een kauwgompje
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 12:00
Angerfist
Angerfist is offline
Citaat:
MVVSupporter schreef:
tuurlijk niet zeker niet door zo'n rotte kauwgom. mzzl....
zeker wel ,al die kut rook gaat in de kauwgom en jij gaat dat lekker door je mond kouwen ,ik ken een jonge die bijna mondkanker kreeg omdat die leke dag kauwgom met sigaretten deed
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 19:13
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 20:51
Timmy
Timmy is offline
nou ja ik zie wel of het allemaal waar is kom er vast wel een keer achter
Oud 25-12-2002, 22:10
Verwijderd
Citaat:
Cube schreef:
Allemaal bullshit, echt ik vraag me af waar jullie deze bullshit vandaan halen, klieren in je wangen die open gaan staan van menthol, ik lig helemaal dubbel hierzo!

Het kan geloof ik weinig kwaad maar goed zal het zeker niet zijn. Steek maar eens een kauwgompje in de hens....Die shit kirjg je dus in je longen als je rookt met een kauwgompje
gheghe ik had het ook maar gehoord
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 23:33
Apeklit
Apeklit is offline
Pffffffffffff, dan has iedereen nu wangkanker.
Oud 25-12-2002, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Apeklit schreef:
Pffffffffffff, dan has iedereen nu wangkanker.
nee, want ik rook niet.

en ik kauw geen kauwgom...
Met citaat reageren
Oud 25-12-2002, 23:41
micra
micra is offline
Nou ik heb gehoord dat het komt omdat je op Nicotine kauwt
en als je pruim tabak pruimt krijg je ook mond kanker.
het is het zelfde met Kauwgum..
snap je

BEGIN GEWOON NIET AAN ROKEN
Je gaat er dood aan.

Waarom is roken ongezond?

Dat roken ongezond is, dat weet eigenlijk iedereen. Waarom het ongezond is, is je misschien nog niet helemaal duidelijk.
Om te beginnen moet je weten dat er allerlei giftige stoffen in rook zitten. Als je rookt, komt die rook in je lichaam, dus ook al die giftige stoffen!

Hieronder kun je lezen wat de drie belangrijkste stoffen uit een sigaret in je lichaam doen

Punt 1.

Wat gebeurt er dan als je rookt?
Als je rookt, komt er rook in je luchtpijp en je longen. Zoals je misschien weet zit er in die rook heel veel teer en andere giftige stoffen. Door deze giftige stoffen kunnen het slijm en de trilhaartjes niet goed meer werken. De viezigheid kan dan niet meer opgeruimd worden, waardoor het in de longen komt. Door viezigheid in je longen kun je niet goed ademhalen en kun je ziek worden.

Punt 2.

Luchtvervuiling

In de lucht zitten ook vieze stofjes. Die wil je natuurlijk niet in je lichaam krijgen. Daarom zitten er in in je neus allemaal haartjes. Stof en andere vieze dingen worden door deze haartjes tegen gehouden. Viezigheid die niet tussen de haartjes blijft hangen, wordt opgevangen door het slijm dat in de luchtpijp zit.

Het vieze slijm moet natuurlijk opgeruimd worden. Dat wordt gedaan door trilhaartjes. Dat zijn hele kleine haartjes in de luchtpijp die het slijm naar boven duwen. Het slijm en de haartjes houden de longen dus schoon.

Punt 3.

Ademhalen

Eerst moet je weten wat er allemaal gebeurt als je gewoon ademhaalt. Alle mensen moeten namelijk ademhalen. Ademen doe je door lucht via je mond en je neus naar binnen te halen. In de lucht zit zuurstof. Dat is een stofje wat je nodig hebt om te kunnen leven.

De lucht gaat vanuit de mond en de neus naar de longen. Dat is het orgaan wat ervoor zorgt dat de zuurstof uit de lucht in je bloed komt.

Ademhalen

Je lichaam heeft voedsel nodig om te kunnen werken. Om voedingsstoffen uit het eten om te kunnen zetten in energie, gebruik je zuurstof. Dat zit gewoon in de buitenlucht die je inademt door je neus en mond.

Lucht die je inademt is altijd een beetje vuil. In de haartjes in je neus blijft het grofste stof achter.

Een slijmlaagje aan de binnenkant van je luchtwegen vangt de kleinere vuiltjes op. Zo worden alle stofdeeltjes uit de ingeademde lucht opgevangen en afgevoerd. Trilharen zorgen ervoor dat de slijmlaag met smerige stofjes naar de mondholte wordt gebracht.

De gezuiverde lucht komt via steeds kleinere buisjes (je luchtwegen) in kleine ballonnetjes (je longblaasjes) terecht. Door dit ingenieuze schoonmaaksysteem komt er alleen schone lucht in je longen. Daar haal je de zuurstof die je lichaam nodig heeft vandaan.

Roken

Bij een roker werkt dit schoonmaaksysteem minder goed. Tabaksrook bevat stoffen die de slijmcellen irriteren. Andere stoffen in tabak zorgen ervoor dat de trilhaartjes hun werk niet meer goed doen. Het slijm met de stofdeeltjes wordt daardoor niet meer zo gemakkelijk afgevoerd.

Doordat de beschermende trilhaartjes slechter werken en gedeeltelijk verdwijnen, worden de luchtwegen ook gevoeliger voor andere vormen van luchtverontreiniging. Een ontsteking kan zo heel makkelijk ontstaan.

Bij de verbranding van tabak worden duizenden chemische verbindingen gevormd. Uiteindelijk ontstaat er een mengsel van allerlei stoffen die vast, vloeibaar of gasvormig zijn. Een sigaret is eigenlijk een klein chemisch fabriekje en de roker zit bovenop de schoorsteen. Wanneer je rookt, krijg je smerige lucht binnen.

Door nicotine knijpen de bloedvaatjes zicht een beetje dicht. Het hart moet extra hard pompen om het bloed door al die nauwe buisjes te krijgen. Rokers hebben daarom vaak last van koude handen en voeten.

Ook zorgt nicotine ervoor dat bloedplaatjes makkelijk gaan klonteren. Zo'n klontje kan een nauw bloedvat helemaal verstoppen. Als dat in de hartspier zelf gebeurt, ontstaat er een hartinfarct. Een deel van het hart krijgt dan geen zuurstof meer en gaat dood. Zo'n verstopping kan ook ergens anders gebeuren, bijvoorbeeld in de benen of de hersenen.

Koolmonoxide maakt de wanden van de bloedvaten ruw. Daaraan blijven vettige stoffen (cholesterol) uit het bloed gemakkelijker vastplakken. De bloedvaten worden daardoor nauwer en het bloed stroomt er dan minder goed doorheen. Het lijkt op een tuinslang die wordt dichtgeknepen. Je hart moet te hard werken om het bloed rond te laten stromen en ervoor te zorgen dat alle cellen voldoende zuurstof krijgen.

Koolmonoxide bindt zich aan een deel van je rode bloedlichaampjes. Die zijn daardoor 'bezet' en kunnen geen zuurstof meer naar de cellen brengen. Dit heeft direct effect op je uithoudingsvermogen.

Door teer worden de luchtwegen niet meer goed schoongemaakt en stoffen uit teer verlammen de trilharen. Het vuile slijm wordt niet meer goed afgevoerd en er ontstaan ontstekingen. Dit noemen we chronische bronchitis. Doordat het schoonmaaksysteem niet meer goed werkt, zakt het slijm met alle teer steeds verder de longen in. Bij het ophoesten van het slijm springen de longblaasjes die niet meer zo elastisch zijn kapot zodat er steeds minder overblijven. Hoe minder het er worden, hoe moeilijker het wordt om zuurstof op te nemen. Uiteindelijk krijg je veel te weinig zuurstof en krijg je het van de geringste inspanning al benauwd. Dit heet longemfyseem.

Dit is een 3d filmpje over long kanker!
http://www.stivoro.nl/algemeen/gevol.../delucht48.htm
http://www.stivoro.nl/algemeen/gevol.../delucht24.htm
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 12:44
Hans Kazan
Hans Kazan is offline
Fijn om te weten meid, maar dat is wel algemeen bekend geloof ik, en ik hoef geen 3D filmpje over longkanker, dankjewel
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 12:50
Timmy
Timmy is offline
en mirca has spoken!
kom er vast wel een keer achter denk ik zo?
Oud 26-12-2002, 15:21
Angerfist
Angerfist is offline
Citaat:
Cube schreef:
Fijn om te weten meid, maar dat is wel algemeen bekend geloof ik, en ik hoef geen 3D filmpje over longkanker, dankjewel
info over kankerzooi is nooit slecht
Met citaat reageren
Oud 26-12-2002, 18:17
micra
micra is offline
Citaat:
Cube schreef:
Fijn om te weten meid , maar dat is wel algemeen bekend geloof ik, en ik hoef geen 3D filmpje over longkanker, dankjewel
hallo ik ben een jongen hoor
Broertje van wasp
Met citaat reageren
Oud 28-12-2002, 19:43
RomanLover
RomanLover is offline
Jah mensen moet je nooit doen, kan je idd kanke van krijgen

roken of blowen met kauwgom = kanke

maar idd waar krijg je tegenwoordig geen kanke van ?
Oud 29-12-2002, 12:18
Griller
Griller is offline
Tja, maar waarom een kauwgom kauwen tijden het roken, dat doe je toch daarna om de stank te verdrijven , of niet soms?
Oud 30-12-2002, 18:06
shanker
shanker is offline
Citaat:
Naojan schreef:
wangkanker ofsowiets.
Als je een kauwgompje eet gaan er door de menthol bepaalde klieren in je wang openstaan en als je er dan nicotine bij laat krijg je wangkanker.
maar ja waar krijg je tegenwoordig geen kanker van he.

dan zou je door gewoon mentholsigaretten te roken ook mondkanker krijgen.... lijkt me nogal sterk
Met citaat reageren
Oud 30-12-2002, 19:19
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Cube schreef:
Steek maar eens een kauwgompje in de hens....Die shit kirjg je dus in je longen als je rookt met een kauwgompje

Hmmm... 'k heb maar 1 opmerkinkjuh (verder ben ik het met je eens): Je krijgt niet dezelfde shit in je longen als je rookt en kauwt tegelijkerheid als wanneer je een kauwgompje in de fik steekt!
Oud 31-12-2002, 18:22
Angerfist
Angerfist is offline
Citaat:
shanker schreef:
dan zou je door gewoon mentholsigaretten te roken ook mondkanker krijgen.... lijkt me nogal sterk
krijg je ook
Met citaat reageren
Oud 31-12-2002, 20:25
Timmy
Timmy is offline
ik ga in het nieuwe jaar toch stoppen met roken dus waar maak ik me nog druk om?
Oud 31-12-2002, 21:11
Verwijderd
Citaat:
Timmy schreef:
ik ga in het nieuwe jaar toch stoppen met roken dus waar maak ik me nog druk om?
Succes!! Mail me maar als je wat nuttige/niet-nuttige tips wilt

Ik ben al vanaf 3 oktober 2001 gestopt met roken, dat is dus bijna een jaar en 3 maanden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2003, 11:11
Timmy
Timmy is offline
thnx en als ik het nodig heb zal ik je zeker mailen
Oud 04-01-2003, 02:29
Verwijderd
Citaat:
shanker schreef:
euhm...puntje..
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 19:35
andeldushi
andeldushi is offline
Je kan dan tandvlees kanker krijgen, ennut is trouwus ook beter om met de zijkant van je mond te smoken, als jut bij de voorkant doet, kunnen die erg geel worden!!

Angerfist zei:Mondkanker ,maare stop met dat roken ,rook liever 1 joint wat is toch lekkera aan die focking sigaretten

Bull shit, joints zijn veel slechter, ten eerste voor je hersenen en ten tweede raak je daar ook verslaafd aan, dus sigaretten zijn minder erg dan joints!!en als je eenmaal verslaafd bent, ist effect weg, ist niet echt leuk meer
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:38
Günther
Günther is offline
Citaat:
andeldushi schreef:
Je kan dan tandvlees kanker krijgen, ennut is trouwus ook beter om met de zijkant van je mond te smoken, als jut bij de voorkant doet, kunnen die erg geel worden!!

Angerfist zei:Mondkanker ,maare stop met dat roken ,rook liever 1 joint wat is toch lekkera aan die focking sigaretten

Bull shit, joints zijn veel slechter, ten eerste voor je hersenen en ten tweede raak je daar ook verslaafd aan, dus sigaretten zijn minder erg dan joints!!en als je eenmaal verslaafd bent, ist effect weg, ist niet echt leuk meer
je bent 14 bek houwe dus, ik smoke genoeg en t effect isser nog steeds. roken sucks (ik rook daarom ook niet) en smoken is chill (daarom smoke ik dus) hetgeen wat verslavend is in een joint is tabak, zonder tabak geen verslaving, cigaretten zijn zowiezo verslavend! dus of je zegt iets correct of je houdt je bek biatch
Oud 12-01-2003, 15:41
Apeklit
Apeklit is offline
Citaat:
black angel schreef:
je bent 14 bek houwe dus, ik smoke genoeg en t effect isser nog steeds. roken sucks (ik rook daarom ook niet) en smoken is chill (daarom smoke ik dus) hetgeen wat verslavend is in een joint is tabak, zonder tabak geen verslaving, cigaretten zijn zowiezo verslavend! dus of je zegt iets correct of je houdt je bek biatch

Oud 14-01-2003, 12:12
Timmy
Timmy is offline
AAAAAAA!!!!!
ik ben helaas weer begonnen met roken!
baggerzooi!!!!
Oud 14-01-2003, 15:08
Verwijderd
Citaat:
black angel schreef:
exactly

(could have been my words )
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 21:41
Locke
Locke is offline
Je kauwgompje gaat er raar van smaken
Reageren

Regels voor berichten