Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2003, 20:15
Dreamzilla
Dreamzilla is offline
Hoi... ik wil een fanbus gaan bouwen op die fanbus wil ik een dimmer (met schakelaar) maken zodat ik mn fans zo snel kan laten draaien als ik zelf wil ik wil er ook ledjes maken voor als hij aan staat... nouw meot ik dus weten wat voor componenten ik precies nodig heb (ledjes heb ik al) owhja ik wil de fans aansluiten op de gele kabel dat is als t goed is +12 volt

ik btw wil fans aan kunnen sluiten met molex connector en fans met die 3-pin connectorts ik weet niet hoe dat die heten

trouwens zou ik ook mn coldcathcode light aan kunnen sluiten (blacklight) zo dat ik die kan dimmen?

ik moet dus weten wat voor dimmer ik moet gebruiken... ik heb gehoort dat dat potmeters zijn maar je hebt veschillende soorten
en ik meot weten hoe dat die connectortjes met 3 pinnetjes heten

owhja ik heb een 120mm fan gekocht en daar zit dus zo'n connectortje met 3 pinnetjes aan... 1 draadje is blauw waar is dat voor?

iig bedankt greetz Yuri
Oud 16-01-2003, 22:43
CryptapiX
CryptapiX is offline
over je fans:

blauwe is denk ik je RPM draad
bij 3 draden aan fan is er zoiezo 2 voor RPM (snelheid van je fan weergeefbaar via stukje software mits hij op moederbord is aangeslote)

over je dimmen:
je ccfl kan je neit dimmen want dan krijg de convertor niet genoeg stroom om er de hoog frequente stroom van te maken die de ccfl nodig heeft

je hebt inderdaad potmeters nodig
je zult zelf moeten meten heoveel watt je nodig heb etc.. want je geeft geen specs op van je leds en fans

tip:
op http://got.tweakers.net vind je veel over dit onderwerk..
rheobus en dergelijke
maak daar niet meteen zon topic aan als hier want dan word je afgezeken..
de zoekfunctie helpt je wellicht verder

succes
Oud 17-01-2003, 05:56
Dreamzilla
Dreamzilla is offline
Citaat:
CryptapiX schreef:
over je fans:

blauwe is denk ik je RPM draad
bij 3 draden aan fan is er zoiezo 2 voor RPM (snelheid van je fan weergeefbaar via stukje software mits hij op moederbord is aangeslote)

over je dimmen:
je ccfl kan je neit dimmen want dan krijg de convertor niet genoeg stroom om er de hoog frequente stroom van te maken die de ccfl nodig heeft

je hebt inderdaad potmeters nodig
je zult zelf moeten meten heoveel watt je nodig heb etc.. want je geeft geen specs op van je leds en fans

tip:
op http://got.tweakers.net vind je veel over dit onderwerk..
rheobus en dergelijke
maak daar niet meteen zon topic aan als hier want dan word je afgezeken..
de zoekfunctie helpt je wellicht verder

succes
bedankt ghe hoe kom ik eik aan de specs van mn fans en ledjes... btw ik wil 4 fan aansluitingen maken maar heb er nog geen 4 dus ik weet niet alles specs.. ik d8 altijd dat een fan t zelfde was
Oud 17-01-2003, 13:04
CryptapiX
CryptapiX is offline
Citaat:
Dreamzilla schreef:
bedankt ghe hoe kom ik eik aan de specs van mn fans en ledjes... btw ik wil 4 fan aansluitingen maken maar heb er nog geen 4 dus ik weet niet alles specs.. ik d8 altijd dat een fan t zelfde was
specs ledjes: waar je ze hebt gekocht

op de fans staat hoeveel watt hij verbruikt etc
ik weet niet precies hoe een potmeter werkt maar je moet zoveelt watt per kanaal oid..

zoek ff op got zoals ik al zei
Oud 17-01-2003, 15:56
Chakotay
Chakotay is offline
Het makkelijkste is om elke fan direct te sturen met een potmeter (als 't hele zware fans zijn kan je het beter met een emittervolger doen, maar dat is meestal overdreven).
Allereerst moet je het regelbare bereikt vaststellen (stel dat je fans pas beginnen te draaien op 6v dan wil je een bereik van 6-12V). Met het amperage kan je dan via de wet van Ohm berekenen wat voor potmeter je (ongeveer nodig hebt omdat de de belasting veranderd met de spanning).

De ledjes kan je via een voorschakelweerstand aansluiten op je +12v of +5v.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten