Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2003, 21:56
lieve
lieve is offline
Ok,
ik heb voor mijn eindwerk het onderwerp 'verslaving' gekozen! En het is voor het vak Moraal(Zedenleer), en ik moet dit ethisch verantwoorden en ethisch benaderen!

Nu heb ik eigenlijk een vraagje voor jullie,ik ben nieuwsgierig hoe jullie hierover denken!

Vinden jullie, dat mensen het recht hebben om in te grijpen bij iemand die verslaafd is aan drugs/alcohol/werk/.... En waardoor denken jullie, dat je daar het recht toe hebt?

Graag reacties, mss verwerk ik ze wel in m'n eindwerk!?
Greetz Lieve,xxx
Oud 06-01-2003, 22:17
Verwijderd
ligt eraan in hoeverre de omgeving belast wordt. Maar ik denk dat mensen elkaar veels te gauw lastig vinden en te gauw zeuren.. laat een junk een junk zijn, een alcoholist een alcoholist.. als je hun met rust laat, laten ze jou ook met rust.

Ik was ook echt kwaad toen de pistunneL in utrecht dicht moest (daar liepen al die junks rond.. en het stonk daar ook wel.. maarja is dat geen luxeprobleem van ons?) dat was gewoon hun stekkie.. alles is op zn kop gezet daardoor. grr
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 22:23
Verwijderd
Ik vind pas dat er ingegrepen moet worden wanneer mensen met een verslaving anderen of zichzelf in levensgevaar brengen.

Alcoholist okee, maar als je dan bijvoorbeeld ook gaat rijden onder invloed, breng je het leven van je medemens (en jezelf) in gevaar. Dan vind ik dat er gedwongen ingegrepen mag worden.

Als men echter niemand schaadt vind ik dat ingrijpen pas mag op vrijwillige basis
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef:
Als men echter niemand schaadt vind ik dat ingrijpen pas mag op vrijwillige basis
Schaadt je met een verslavind niet altijd iemand?

Ik vind, denk ik, ook dat er pas ingegrepen moet/kan worden wanneer mensen met een verslaving anderen of zichzelf in levensgevaar brengen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 22:31
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef:
Schaadt je met een verslavind niet altijd iemand?

Ik vind, denk ik, ook dat er pas ingegrepen moet/kan worden wanneer mensen met een verslaving anderen of zichzelf in levensgevaar brengen.
ja je hebt gelijk.. ik bedoel niet levensgevaarlijk schaden zeg maar.. nee wacht, ik bedoel als je er anderen niet mee in gevaar brengt en jezelf neit in levensgevaar, vind ik dat ingrijpen op vrijwillige basis moet zijn

't is al laat
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 04:53
Cleopatraan
Cleopatraan is offline
Ik denk dat bij een verslaving misschien wel ingegrepen mag worden als je het persoon echt goed kent. Een verslaving schaadt iemand sowieso, financieel/geestelijk/lichamelijk. Ik denk dat het met een stukje betrokkenheid tov je medemens te maken heeft om je naasten in te laten zien dat ze verkeerd bezig zijn. Natuurlijk niet tot in den treure doorzeiken, daar heeft een verslaafde ook niets aan. Wel proberen de oorzaken van de verslaving te achterhalen en kijken of je daar iets mee kunt.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2003, 09:01
Margriet
Margriet is offline
Citaat:
Cleopatraan schreef:
Ik denk dat bij een verslaving misschien wel ingegrepen mag worden als je het persoon echt goed kent. Een verslaving schaadt iemand sowieso, financieel/geestelijk/lichamelijk. Ik denk dat het met een stukje betrokkenheid tov je medemens te maken heeft om je naasten in te laten zien dat ze verkeerd bezig zijn. Natuurlijk niet tot in den treure doorzeiken, daar heeft een verslaafde ook niets aan. Wel proberen de oorzaken van de verslaving te achterhalen en kijken of je daar iets mee kunt.
Ik ben het op zich wel met je eens, maar ik denk dat je echt niet te snel in moet grijpen...Volgens mij kun je het vergelijken met iemand die psychologische hulp heel erg nodig heeft maar weigert...Zo'n hulp heeft ook pas nut als diegene het zelf in ziet dat hij fout zit en ik denkt dat dat ook zo is bij een verslaving
Oud 07-01-2003, 09:40
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
ik vin dat t pas moet als iemand zichzelf niet meer in controle heeft. zolang die persoon nog gewoon zelfcontrole houd en kan stoppen als ihj dat echt zou willen vin k dat je hem/haar gewoon zn gang moet laten gaan. ja ok, als hij zichzelf of anderen drmee in gevaar brengt meot t ook wel maar dan heb je meestal ook al geen controle meer over jezelf
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 23:50
JJzD
JJzD is offline
zodra de verslaving zulke vormen aanneemt dat het een gevaar vormt voor die persoon en/of omgeving

ook mensen die niet in direct levensgevaar verkeren moeten worden geholpen omdat het van belang is hen weer op de been te helpen
daarmee hoef je niet te w88 totdat ze het zelf inzien maar je zou ze kunnen dwingen tot dat inzien door hun spul af te apkken
zodra ze merlken dat ze idd afhankelijk zijn en waar ze mee bezig zijn willen ze wel veranderen
Oud 11-01-2003, 12:44
light fighter
light fighter is offline
ik vind niet dat er bij een verslaving mag worden in gegrepen. omdat die persoon er in een zekere zin voor kiest en je kan en moet nooit iemand dwingen om er mee te stoppen want over het algemeen heeft dat een averrechts effect. en als iemand echt niet wil dan wil hij of zij niet en ik denk dan dat je die persoon wel moet vertellen dat het beter is om te stoppen maar zelf niks doen die persoon moet het doen.

maar vraagt iemand om hulp om af te kikken dan moet je hem dat ook geven en nooit zeggen van doe het in je eentje je moet die persoon dan ook echt steunen is zijn doel en hem aanmoedigen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 14:23
Isa
Isa is offline
als je een gevaar voor anderen vormt moet er natuurliijk ingegrepen worden.
verder vind ik dat er pas ingegrepen mag worden als duidelijk is dat de verslaafde persoon problemen gaat krijgen ten gevolge van zijn verslaving. als iemand elke dag een jointje wilt roken is dat niet erg, het word pas erg als ie al zijn sociale contacten gaat verwaarlozen of ziojn werk gaat verwaarlozen en als ie buiten de maatschappij komt te staan etc.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 14:33
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
lieve schreef:

Vinden jullie, dat mensen het recht hebben om in te grijpen bij iemand die verslaafd is aan drugs/alcohol/werk/.... En waardoor denken jullie, dat je daar het recht toe hebt?
Drugs en alcohol wel,
vind dat gevaarlijker dan werk.
Als diegene echt te ver gaat,
het zelf niet kan oplossen ed, dan denk k dat
je wel het recht hebt om in te grijpen.
Bij werk.. kweenie..
Zou dr niet snel iets aan doen,
misn alleen een opmerking maken oid.
Oud 11-01-2003, 14:46
Fade of Light
Fade of Light is offline
ik vind dat je het recht hebt voor jezelf een levensbedreigend persoon te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten