Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2003, 09:10
Verwijderd
"bad block on device blablabla" meldingen kreeg ik een tijdje geleden voor ogen in het system eventlog van mijn Win2K installatie. Nu is het zo dat ik er met chkdsk en al ertegen aan ben gegaan en dat sindsdien die melding weg is (terwijl chkdsk niks vond ).

Het aanvankelijke symptoom: bij het afspelen van een bepaalde MP3 begon ineens de HD veel activiteit te vertonen en was het gehele systeem voor een minuut ofzo geblokkeerd. Dit kwam alleen bij dat ene bestand voor. Nu, sinds de chkdsk, werkt die weer gewoon.

Na ja, ik had dus zoiets van "zal wel goed zijn", maar nu krijg ik om de zoveel tijd warnings in mijn eventlog ("paging fault", "write cache disabled on device" etc).

Al die dingen komen pas sinds een dag of 3 voor. Ik heb geen instellingen veranderd, dus ja :/

Is een bad block nou direct een bad sector? Of zit hier nog verschil tussen? Kan een bad block ook door software worden veroorzaakt, of kan ik beter een nieuwe HD aanschaffen?

(momenteel heb ik een IBM Deskstar 60GXP 40GB van anderhalf jaar oud ofzo.. best nieuw eigenlijk )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-01-2003, 11:31
Antediluvian
Antediluvian is offline
Ik weet niet of je er veel aan hebt, maar in PC Gameplay van een paar maanden terug staat er in 'Avonturen van 'n Gamejunkie' commentaar over dat type HD: zijn HD was gecrasht en nog een stuk of 6-7 anderen mensen die hetzelfde type hadden, hadden hetzelfde aan de hand.

www.pcgameplay.com was dacht ik de site, maar ik weet niet of je er iets over gaat terugvinden (en zelf heb ik geen tijd of zin om dat nu uit te zoeken ).

Greetz, Antediluvian.
Oud 17-01-2003, 11:38
Antediluvian
Antediluvian is offline
Maar, als ik me niet vergis: HOOP!

Hun HD's chrashten zonder enige waarschuwing vooraf...
Oud 17-01-2003, 11:51
Verwijderd
Op Tweakers beschrijven ze een 'bad block' als het begin van het einde :/

Ik denk dat ik voor de zekerheid een andere HD ga kopen. Western Digital deze keer denk ik..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 11:52
Antediluvian
Antediluvian is offline
Dat is inderdaad een beetje minder goed nieuws...
Oud 17-01-2003, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Antediluvian schreef:
Dat is inderdaad een beetje minder goed nieuws...
Hmhm .. ik zit de laatste tijd al niet zo goed in het geld .. argh.

Offtopic: Heb je eigenlijk nog het lef gehad dat meisje te vragen wat je van de bus kende? (oude topic op L&R)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 12:13
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:

Offtopic: Heb je eigenlijk nog het lef gehad dat meisje te vragen wat je van de bus kende? (oude topic op L&R)
Kun je dat kreng niet retourneren? Zit toch wel langer dan 'n jaar garantie op..?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 12:19
Antediluvian
Antediluvian is offline
Citaat:
******** schreef:

Offtopic: Ongeveer ja, we zijn iets gaan drinken maar ze heeft al een vriend
Oud 17-01-2003, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
Kun je dat kreng niet retourneren? Zit toch wel langer dan 'n jaar garantie op..?
Geen flauw idee. Ik weet niet eens meer waar ik dat ding gekocht heb en of ik de bon terug kan vinden

Voor mijn werk koop ik namelijk wel vaker computerspullen en soms neem ik wat voor mezelf mee :/

Ik zou in de administratie eens kunnen kijken.

Het heeft ook alleen maar nut als ik direct een andere krijg. Ik ga er niet op zitten wachten..
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:05
Enlightenment
Enlightenment is offline
IBM schijven kun je gewoon als RMA opsturen. De harddisc-divisie van IBM is nu overgenomen door Hitachi Global Storage Technologies, maar op je oudere HDDs blijf je gewoon 3 jaar garantie houden.

Je hebt dus geen aankoopbon nodig o.i.d., gewoon even naar de volgende page gaan:

http://www.hgst.com/warranty/jsp/arma31.jsp

Vul daar de P/N (partnumber) en S/N (serialnumber) in, en je kunt je HDD zo opsturen en krijgt een nieuwe.

Zie hier hoe je moet verpakken:
http://www.hgst.com/warranty/jsp/arma25h.jsp
Oud 18-01-2003, 12:02
Verwijderd
Ik heb gisteren voor mijn primaire WS gewoon een nieuwe HD gekocht (Western Digital Caviar SE 80GB met 8MB cache :geil: ).

Nu heb ik op een 2e PC die 60GXP aangesloten en ben er met de DFT (bij Hitachi gedownload) tegenaan. Deze vond een corrupted sector. Ik laat hem nu de hele harde schijf wissen en doe daarna nog een test.

Ik ben benieuwd Als het fout gaat, stuur ik hem op. Gaat het goed, blijft die gelijk in die machine zitten
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 14:33
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik heb gisteren voor mijn primaire WS gewoon een nieuwe HD gekocht (Western Digital Caviar SE 80GB met 8MB cache :geil: ).

Hé, die heb ik ook, hij is lekker stil hè
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 17:58
Verwijderd
Zeer stil idd

Die IBM werkt overigens weer volledig Na ja, ik wou toch nog een servertje inrichten
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 18:07
[eitje]Methuselah
[eitje]Methuselah is offline
Citaat:
******** schreef:
Zeer stil idd

Die IBM werkt overigens weer volledig Na ja, ik wou toch nog een servertje inrichten
Ik ben er aan aan 't denken om binnenkort ook 'n extra HD te plaatsen, 40Gb begint beetje krap te worden :/ hoeveel kostte die 80Gb?
Oud 18-01-2003, 21:17
Verwijderd
Citaat:
[eitje]Methuselah schreef:
Ik ben er aan aan 't denken om binnenkort ook 'n extra HD te plaatsen, 40Gb begint beetje krap te worden :/ hoeveel kostte die 80Gb?
154 euro incl btw. Bij Informatique heb ik hem ook al voor 139 euro gezien.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 22:34
[eitje]Methuselah
[eitje]Methuselah is offline
Citaat:
******** schreef:
154 euro incl btw. Bij Informatique heb ik hem ook al voor 139 euro gezien.
wow, beetje over budget... :/

Ik wacht nog wel 'n maand of 2-3 en koop dan wel 'n 40 of 60Giga schijfje, misschien heb ik dan wel genoeg geld
Oud 18-01-2003, 23:36
]{ing
]{ing is offline
let op:

Western Digital 80GB (WD800JB, 7200rpm, 8MB) kost bij Exile € 117,-

Maxtor 80GB (DiamondMax plus9, 7200rpm, 8MB cache) kost bij Gistron € 117,-
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 23:40
Verwijderd
Citaat:
]{ing schreef:
Western Digital 80GB (WD800JB, 7200rpm, 8MB) kost bij Exile € 117,-
Tsja, ik kocht hem om de hoek bij A-Sys.. ik wou hem ten eerste direct hebben en ten tweede had ik geen zin uren in de file te staan op vrijdagavond Dan kost die maar een paar euro's meer..
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 00:34
]{ing
]{ing is offline
mja mijn Maxtor 120 gb komt ook van de Paradigit omdat die in Maastricht zitten
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 16:25
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Een tijd geleden las ik wel iets over een type XP HD's van IBM die idd al heel snel problemen gingen vertonen, ze zijn toen uit de winkels gehaald. Ik weet niet of dat dit type was of bijv. 75XP, maar goed...
Oud 19-01-2003, 18:24
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Een tijd geleden las ik wel iets over een type XP HD's van IBM die idd al heel snel problemen gingen vertonen, ze zijn toen uit de winkels gehaald. Ik weet niet of dat dit type was of bijv. 75XP, maar goed...
Vroeger waren er veel problemen met de GXP75-series, die 15GB platters hadden. De uitval van deze schijven was heel groot, voornamelijk omdat de componenten te warm werden en gingen uitzetten, waardoor de schijf snel kapot ging.

De opvolger van de GXP75 is de GXP60 (dus niet andersom), deze heeft 20GB platters en heeft bovenstaand probleem maar gedeeltelijk opgelost, nog steeds was de uitval hoger dan concurrenten als WD en Maxtor.

Bij de nieuwe series, de 120GXP met 40GB platters en de 180GXP met 60GB platters, is de uitval al veel beter: 1,5%, ongeveer hetzelfde als Maxtor.

Conclusie: nieuwe IBM schijven zijn ook heel veilig. Alleen kan koelen geen kwaad. Let wel: de verlieslijdende hardware-divisie van IBM is overgenomen door Hitachi, en ik weet niet hoe zij de activiteiten zullen voortzetten.

Ik zelf ben overgegaan op Maxtor en WD schijven, en ook Seagate's worden steeds interessanter, voornamelijk vanwege het laagste uitval-percentage en de relatief lage prijs.
Oud 19-01-2003, 18:54
]{ing
]{ing is offline
copy paste van tweakers.net

De laatste productieplaats van IBM in Mainz zal eind 2003 opgedoekt worden, zo bericht het Duitse TecChannel. Tegen het jaareinde loopt een leveringsovereenkomst van de Big Blue-vestiging met het Japanse Hitachi af. Het stopzetten van de productie van non-removable opslagmedia vindt plaats in het licht van de voornemens van IBM om zich meer bezig te gaan houden met software en services. Daartoe werden in het vorige decennium in Duitsland al een groot aantal fabrieken gesloten. De sluiting van de productielijn houdt het verdwijnen van een duizendtal banen in. De helft hiervan zal op andere divisies op de lokatie in Mainz aan de slag kunnen:

IBM brachte seine Sparte für Festplatten-Laufwerke 2002 in ein weltweites Joint-Venture unter Führung von Hitachi ein. Zum Jahresende läuft der Zuliefervertrag des Mainzer Werks mit dem japanischen Unternehmen nach sechs Quartalen ab. IBM beschäftigt in Deutschland etwa 26.000 Mitarbeiter, am Standort Mainz sollen es künftig rund 2000 sein, die unter anderem im Vertrieb und Service tätig sind. Von seinen übrigen deutschen Produktionsstätten hatte sich IBM größtenteils in den 1990er Jahren getrennt. Gleichzeitig richtete "Big Blue" seine Strategie stärker auf Software und Dienstleistungen aus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten