Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2003, 19:57
Reynaert
Reynaert is offline
-

Laatst gewijzigd op 21-07-2009 om 10:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2003, 20:47
Preaper
Preaper is offline
Zeker
Oud 19-01-2003, 09:05
Isa
Isa is offline
Citaat:
Renard schreef:
Hier volgen enkele gedachtes over het Alleen zijn, Vriendschappen en Relaties. Ik heb ze een tijd geleden bedacht en opgeschreven, en nu ben ik tot het besluit gekomen om ze maar gewoon te publiceren. Niet alle theoriën zijn zoals ik er over denk, het zijn slechts mogelijke antwoorden op dezelfde vraag. En nee, ik heb dit niet geschreven omdat ik me alleen zou voelen. Dan gaan we nu over op het werkelijke artikel.

Alleen zijn - theoriën over de Paradox der Eenzaamheid
------------------------------------------------------

De paradox: Iemand kan zich heel alleen voelen terwijl hij dat eigenlijk niet is. Maar iemand kan ook heel erg alleen zijn terwijl hij eigenlijk denkt dat hij dat niet is.
  • Iemand is pas écht alleen als hij zichzelf verloren heeft. Dat wil zeggen, hij weet niet meer wie hij zelf is, heeft zich voor gedaan als iemand anders en kan onmogelijk bepalen hoe hij wil zijn.
  • neuh, ook als je jezelf nog wel kent kun je alleen zijn. voor niet-alleen zijn zijn anderen nodig.
    Citaat:
  • Alleen zijn bestaat niet. Iedereen heeft voortdurend aandacht van anderen, of in de eerste plaats van zichzelf.
  • ja, maar dat is soms ook negatieve aandacht. dat staat gelijk aan of is erger dan alleen zijn.
    Citaat:
  • Eenzaamheid is collectief; iedereen is altijd alleen. Door schijnrelaties aan te gaan met gelijk gestemden ontzenuwen we voortdurend het verlangen echt samen te zijn met iemand, en uiteindelijk met onszelf.
  • eens.
    Citaat:
  • Alleen door eenzaam te zijn kun je jezelf reflecteren, inzien wat ter zake doet is een probleem als men zich in een groep bevind. Anderen leggen hun wil op, beinvloeden je en halen je over. Ze kunnen je een held maken, maar ze kunnen je ook vernietigen.
  • dat hangt er maar vanaf of je een sterke geest hebt of niet.
    Citaat:
  • Weinig mensen kennen elkaar echt, mensen sluiten al snel 'vriendschap'. Het oppervlakkige samenleven komt vaak niet verder dan een korte herkenning, een aanraking van iets dat al vlug weer vergeten wordt. Dit komt omdat men bang is voor een sociaal conflict, iedereen wil normaal zijn maar niemand is het.
  • daarom ben ik ook tegen steden en voor kleine dorpjes van 150 man in mijn ideale samenleving. dan leren ensen elkaar zeker kennen.
    Citaat:
  • Vriendschap is niets anders dan een reeks ongesproken sociale afspraken tussen twee menselijke individuen om zo tot een aanvaarbaarder bestaan te komen. Vriendschap mist echt iets, de mogelijkheid om over alles te praten hebben slechts weinig. Vooral jongeren kunnen zeer moeilijk met elkaar praten, ze zijn bang voor elkaars reactie.
  • niet per se. echt goede vrienden zijn meer dan gezelschapsdieren.
    Citaat:
  • Mensen worden doof voor elkaar. Ze zijn asociale robotten van de maatschappij, die totaal geen diepte meer in zichzelf hebben. Ze zijn ongelooflijk voorspelbaar, rollen zijn opgelegd door de media. Niemand is zichzelf meer, iedereen 'hoort' erbij anders zijn ze stom, dat 'moet' je leuk vinden anders ben je stom, en de wereld is stom. Een overdaad aan welvaart en kennis leid tot leegte. Probeer eens een keer een uur niets te doen. Echt helemaal niets, ga op een stoel zitten en adem enkel in en uit. Verroer je zo min mogelijk. Wat ervaar je? Er zijn twee mogelijkheden: A) Je denkt na over jezelf, gaat reflecteren en denkt na over belangrijke zaken. B) Je vraagt je af wat het voor zin heeft en stopt na 5 minuten. Ik ga nu geen oordeel vellen over degenen die A of B hebben, ik probeer alleen een gedachte te delen.
dat lijkt maar zo.
Citaat:
Conclusie: Eenzaamheid is een ramp en een zegen.
Als er vragen zijn beantwoord ik die maar al te graag.
eenzaamheid is een ramp. alleenzijn een zegen.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 10:55
Negrotiator
Negrotiator is offline
Je hebt helemaal gelijk. Ode aan Stoïcijnen!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 13:56
Isa
Isa is offline
Citaat:
GTST-Beer schreef:
Je hebt helemaal gelijk. Ode aan Stoïcijnen!
wat zijn stoicijnen?
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 14:44
Negrotiator
Negrotiator is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
wat zijn stoicijnen?
Damn ik moet hier echt een site over maken!
Info komt dus nog!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:

Eenzaamheid is een ramp. Alleen zijn een zegen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:04
NERD
NERD is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
eenzaamheid is een ramp. alleenzijn een zegen.
Doet me heel erg denken aan de autobiografie van wijlen koningin Wilhelmina met de dramatische titel: "Eenzaam, maar niet alleen". Die had dus blijkbaar het slechtste van twee werelden...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten