Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2003, 19:20
Q
Q is offline
en jullie zijn mijn pionnen. Als ik kijk bewegen jullie als ik slaap staan jullie stil. De wereld is zoals ik het ervaar maar andere ervaringen zijn intressant maar voor mij niet realistische. Ik kan jouw blijdschap niet voelen en ik kan jouw pijn niet voelen, maar ik weet dat het bestaat. De wereld in mijn ogen is groot en ligt vol kansen maar alles is te verklaren. Al is de wereld zo groot en zijn er zoveel verschillen soms lijkt het alsof alles en iedereen hetzelfde is. Ik ben maar een pion in een wereld van een ander, op zoek naar de andere kant om koning te worden, koning van mijn wereld.

Wie denkt hier nog meer zo over? En/of wat denk je nog meer over je beleveniswereld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2003, 23:58
Rocksaan
Rocksaan is offline
dat is dan wel een erg eenzaam wereldje
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 10:37
B@RTOLI
B@RTOLI is offline
Dat we geen leven hebben !!!!

Oud 04-01-2003, 11:05
Gatara
Gatara is offline
Je kunt je wel invoelen in een andermans leven, hoewel dit niet hetzelfde zijn als het ook daadwerkelijk ervaren.

Ook zou je nooit het volgende kunnen weten:
persoon A steekt hand in het vuur.
Jij steekt je hand in hetzelfde vuur.
Jullie voelen allebei pijn.

Vraag:
Is die pijn voor jullie beiden hetzelfde? Ervaren jullie die pijn op precies dezelfde manier? Voelt het voor jullie precies hetzelfde?

MAareh..... denk daar maar niet teveel over na, want dat geeft zo'n eenzaam gevoel
Met citaat reageren
Oud 04-01-2003, 11:08
WijfMan
WijfMan is offline
Bekrompen wereldje dan
Oud 04-01-2003, 16:17
Artemis
Artemis is offline
Dat is een 'theorie' waar ip nix tegen in te brengen is..
totdat je andermans pijn echt voelt
Oud 04-01-2003, 21:25
Q
Q is offline
Citaat:
Rocksaan schreef:
dat is dan wel een erg eenzaam wereldje
Het gaat niet perse om het voelen en het hebben van mensen om je heen maar erboven staan en zien dat er mensen om je heen staan, die allemaal apart zijn en allemaal anders. En af en toe lijkt het net dat niemand er nog is als je alleen bent... maar toch leven ze door, daar in de echte wereld terwijl ze in mijn wereld aanwezig zijn maar stilstaan, als pionnen wachtend op de volgende zet.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:35
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Q schreef:
Het gaat niet perse om het voelen en het hebben van mensen om je heen maar erboven staan en zien dat er mensen om je heen staan, die allemaal apart zijn en allemaal anders. En af en toe lijkt het net dat niemand er nog is als je alleen bent... maar toch leven ze door, daar in de echte wereld terwijl ze in mijn wereld aanwezig zijn maar stilstaan, als pionnen wachtend op de volgende zet.
M.a.w.: jij leeft je eigen leven, zij leven hun eigen leven, maar doordat jou leven even een pause neemt LIJKT het alsof hun levens ook een pauze nemen. In werkelijkheid is dit misschien niet zo, maar het lijkt wel.

(misschien is het wel zo )
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 10:50
blaatje0000
blaatje0000 is offline
Ik dacht dat je een grap maakte, maar oke.
Dus je denkt dat alles om jouw draait of iets in die richting..?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2003, 21:37
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Ik ben koning, zelfs meer. Koning is een te klein woord voor wat ik ben, maar nu even geen gezeik. Ik voel namelijk wel iemand z'n pijn en blijdschap. Dat zich dan weer vermengd met mijn eigen gevoel, op dat moment. Dus mijn eigen gevoel is in het bijzijn van anderen nooit echt 100% van mezelf. Altijd beinvloed.
Oud 06-01-2003, 00:03
Verwijderd
Soms ben ik een pion, soms de koningin.. ligt eraan of ik last heb van grootheidswaan of minderwaardheidscomplex

Maar we zijn allemaal met elkaar verbonden, allemaal uniek en samen 1
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 09:26
Chill Out
Chill Out is offline
Citaat:
Q schreef:
en jullie zijn mijn pionnen. Als ik kijk bewegen jullie als ik slaap staan jullie stil. De wereld is zoals ik het ervaar maar andere ervaringen zijn intressant maar voor mij niet realistische. Ik kan jouw blijdschap niet voelen en ik kan jouw pijn niet voelen, maar ik weet dat het bestaat. De wereld in mijn ogen is groot en ligt vol kansen maar alles is te verklaren. Al is de wereld zo groot en zijn er zoveel verschillen soms lijkt het alsof alles en iedereen hetzelfde is. Ik ben maar een pion in een wereld van een ander, op zoek naar de andere kant om koning te worden, koning van mijn wereld.

Wie denkt hier nog meer zo over? En/of wat denk je nog meer over je beleveniswereld?
bij schaken kan een pion nooit koning worden, als de andere partij de koning kwijt is (wat nodig is om een pion koning te laten worden) dan is het spel al afgelopen..................
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 09:40
Verwijderd
Citaat:
Chill Out schreef:
bij schaken kan een pion nooit koning worden, als de andere partij de koning kwijt is (wat nodig is om een pion koning te laten worden) dan is het spel al afgelopen..................
joh, dit heeft onzettend veel met schaken te maken
Met citaat reageren
Oud 06-01-2003, 20:39
purplerose
purplerose is offline
Er zit wel wat in.. maar het is ook onlogisch aan de andere kant, want hoe kan anders dit forum bijv bestaanje ziet ons niet en tog bestaan we wel, als jij slaapt kunnen wij hier bewegen, en hoe kan je bijv andere mensen leren kennen? heb je dan weer andere pionnen nodig?
Oud 07-01-2003, 15:03
hoezo?
hoezo? is offline
Ik ben blij dat ik in je wereld mag leven. Maar aan de andere kant, jij leeft ook in mijn wereld! Maar kan je mij, als jouw pion niet de goede richting in sturen!!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 21:18
Verwijderd
Soms wordt de meester slaaf van zijn pionnen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 10:19
TheOneWhoLeft
TheOneWhoLeft is offline
Citaat:
Q schreef:
Aanschouw 'mijn' 'paradijs'.
Amen
Oud 11-01-2003, 12:00
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
purplerose schreef:
Er zit wel wat in.. maar het is ook onlogisch aan de andere kant, want hoe kan anders dit forum bijv bestaanje ziet ons niet en tog bestaan we wel, als jij slaapt kunnen wij hier bewegen, en hoe kan je bijv andere mensen leren kennen? heb je dan weer andere pionnen nodig?
Dit is dezelfde vraag als:
een houthakker hakt een boom om in het woud. Ik sta in de stad. Maakt de boom alsnog geluid wanneer het omvalt?
(ik hoor het immers niet)

Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 19:40
T!mpf
T!mpf is offline
goeie woorden
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 19:54
notbonefish
notbonefish is offline
deathmatch solipsism!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:43
SilverAngel
SilverAngel is offline
Citaat:
bonefish schreef:
deathmatch solipsism!
ja, je verhaal heeft veel weg van solipsisme.
Voor de leken: Solipsisme is een denkvorm waarin je denkt de enige echte in de wereld te zijn. Hoe weten we of de ander ook een bewustzijn heeft?
Tja, mijn filosofieleraar zei eens:
je zit nu op een stoel, maar is die stoel er wel echt? Dat weet je niet. Wat je ziet, hoeft daar niet echt te zijn, maar je gaat er wel vanuit, want je gaat er wel op zitten zonder te veronderstellen dat je op de grond valt.
Ikzelf vind dat anderen wel een bewustzijn hebben, omdat zij zich net als ik eens zich afvroegen of zij de enigen met een echt bewustzijn op de wereld zijn.
SilverAngel
Oud 21-01-2003, 17:26
Tio
Tio is offline
Jouw wereld bestaat toch alleen maar uit wat je waarneemt, de rest doet er niet toe. Pas zodra je het waarneemt bestaat het voor jou. Hoe dat met alle andere mensen op de wereld zit maakt voor jouw wereld niet zoveel uit.
Oud 21-01-2003, 17:32
moison100
moison100 is offline
woest dat gevoel ken k zker weten
Oud 28-01-2003, 16:30
moonchild
Het is niet waar dat je geen gevoelens van andere mensen kan voelen je kan ze waarnemen door te kijken maar je kan ook met de vreugde en pijn van andere meeleven.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:45
xXxEvaxXx
xXxEvaxXx is offline
Whaaa..., dit is freaky!!!

Ieder mens is anders, tuurlijk kun je je wel inleven, maar precies weten wat die persoon denkt en voelt zul je niet weten..., nooit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2003, 20:58
Judici0us
Judici0us is offline
pauper wereldje leef jij in, wel es gedacht aan het hilton, verdieping 38??
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:02
kukuGu¥
kukuGu¥ is offline
Of een trein
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 21:56
Verwijderd
mja, ik heb ook wel al eens zoiets raars zitten bedenken hoor, volgens mij kon het zijn dat iedereen op een andere manier waarnam, maar toch in dezelfde wereld leefde.

simpel vb:

ik zie nu een bal, maar eigenlijk is het een vierkant, maar omdat mijn ouders me als kind vertelden dat het bal noemde heb ik het vierkant bal genoemd. het zou nu kunnen dat ik dus een bal zie, terwijl een ander een driehoek ziet of een vierhoek....

maar ik vind het wel een angstaanjagende gedachte, stel nu dat niemand een bewustzijn zou hebben....brrr

veel mensen, waaronder ik, zijn toch wel bang voor het ongrijpbare (denk nu maar eens aan telepathie en geesten oproepen ed). k ben wel nieuwsgierig.

ik hoop dat ik niemands pion ben en niemand mij bestuurt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 22:15
Cha'eldur
Cha'eldur is offline
njah, welkom in de echte wereld, Q,

want ik leef toch echt. evenveel als ieder ander.

Oud 31-01-2003, 12:13
Crashzone
Crashzone is offline
Citaat:
Q schreef:
en jullie zijn mijn pionnen.....

Hmmm je kijkt dus naar eenzame leven van dit wereld. Kijk ook eens van de andere kant. Ik bedoel je kunt zo kijken dat vrienden je mede reizigers zijn die precies het zelfde kant op gaan als jou alleen later een andere afslag neemt in het leven. of je vriendin/vrouw die loopt ook een grote deel van jou leven mee. Dus je bent nooit alleen op weg naar de andere kant zoals je dat zegt.
Reageren

Regels voor berichten