![]() |
|
(Novum/AP) - Vier Amerikanen weigeren het vliegveld van de Chinese stad Kunming te verlaten, omdat de 315 bijbels die ze bij zich hadden daar zondag door de douane in beslag werden genomen. De Amerikanen zijn lid van Vision Beyond Borders, een christelijke organisatie die bijbels en christelijk lesmateriaal over de wereld verspreidt. De in beslag genomen bijbels zijn Chineestalig.
Het viertal kreeg te horen dat het verboden is om bijbels in te voeren in China en dat elk van hen slechts één bijbel mocht meenemen. De Amerikanen zeggen het vliegveld, waar ze de nacht doorbrachten, pas te zullen verlaten als ze alle bijbels terug hebben gekregen. "Het heeft ons veel geld gekost om ze hierheen te brengen. Ze zeggen dat het illegaal is om bijbels mee te nemen en dat we vooraf toestemming hadden moeten vragen", zei een van de Amerikanen, Pat Klein. Bijbels die in Chinese boekwinkels te koop zijn komen allemaal uit een drukkerij die in handen is van een door de regering gesteunde christelijke organisatie. Het is in China verboden om te proberen mensen tot het christendom te bekeren. http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/La...ntentid=199912 Ook de Islamitische Oejgoeren worden aan soortgelijke maatregelen blootgesteld. Wat vinden jullie daarvan? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
OT: ![]() Verder, prima actie: elk land heeft het recht om vervuilers te weren. Helaas is er bij ons een de baas.
Laatst gewijzigd op 18-08-2008 om 20:20. |
![]() |
||
Citaat:
En niet conflict wordt in de pan gehakt, men voorkomt het zo in zekere zin. Als mensen in de eerste plaats niet als slachtoffer van missionarissen vallen, is er geen kans dat ze vervolgens gaan matten over wiens god of interpretatie beter is. Damn, als we die Chinese functionarissen in Europa hadden gehad een paar eeuwen terug dan was er nooit een tachtigjarige of dertigjarige oorlog geweest. Dat zou mooi zijn. ![]()
||
Citaat:
of zet de bijbel aan tot criminaliteit? misschien is het terroristische propaganda zelfs...!? de grens tussen een dictoriaal communistisch bewind en een staatshoofd die denkt dat hij god is is trouwens niet erg dik ![]()
Laatst gewijzigd op 18-08-2008 om 22:31. |
![]() |
|
![]() |
Ik vind het eerlijk gezegd erger dat China het hele noorden laat uitdrogen voor Peking en de waterarme provincies ook nog op een waterbelasting zet. Dat evangelisten zo tot stoppen worden gedwongen vind ik het eerste positieve puntje van de Chinese politiek.
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
destileren. ja kan maar dat is nooit voldoende en bovendien duur. en china is niet de enige groeiende markt op dat gebied.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
Citaat:
Echter, missionarissen komen om hun geloof aan andere mensen op te dringen. Ze uiten hun overtuiging helemaal niet, ze willen niet dat iemand anders een andere mening heeft. Vergelijk het met politieke uitingen: Als ik een kraam neerzet en de VVD ga promoten op de markt, dan uit ik mezelf. Als ik je deur forceer en je in je huiskamer ga bestoken met liberale uitspraken in de hoop je VVD te laten stemmen, daarmee mijn overtuiging opdringende, dan hoor ik eruit gegooid te worden. Tel daarbij de destructieve gevolgen van missionarissen op... Ze zaaien tweedracht en hitsen mensen die normaal buren zijn tegen elkaar op. Als men elke arabische missionaris sinds de 7e eeuw had tegengehouden, dan waren er nu geen oorlogen in de Fillipijnen, Indonesië, Thailand, Pakistan, Afghanistan, India en de Kaukasus. Feitelijk staat de helft van een werelddeel in brand vanwege de gevolgen van missionarissen. En dat is slechts kijkende naar de gevolgen van één religie.
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het zit hem dan in het forceren van mijn deur, en of ik dat toe laat is afhankelijk van mijn 'domheid' Citaat:
feit is ook dat zij hun leer willen verspreiden door tekst en spraak. feit is ook dat als je de ene tekst en spraak toelaat je het ander ook moet toelaten. behalve als het aanzet tot 'haat' (ik heb een afkeer gekregen van deze uitdrukking) of criminaliteit, nu kan ik me voorstellen dat je dat vind, maar dat maakt wel deuren open om allerhande teksten en uitleg te bannen, immers wie bepaald wat aanzet tot...
Laatst gewijzigd op 19-08-2008 om 12:54. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar, het is toch eigenlijk logisch dat China het niet zomaar toestaat dat iemand 350 boeken invoert. (Of het hier nu om bijbels gaat of niet) Mocht ik dat bv bij de Canadeze grens proberen dan houden ze met net zo goed tegen. Ze hadden van te voren bij de douane toestemming moeten vragen en info over import rechten...
Het hele verhaal over de Chineze regering zal daar vast wel iets mee te maken hebben, maar je kunt gewoon niet zomaar producten een land binnen slepen. Heel erg simpel, dunkt me. (En dat was dan ook gewoon een stomme actie van die organisatie) |
![]() |
|
Ik betwijfel of de Franse douane mij tegenhoud als ik 350 Bommelboeken probeer in te voeren...
Ik zal er hoogstens invoerrecht over moeten betalen, en de kans bestaat dat ze het niet vertrouwen en er wat drugs-honden langs sturen.
||
Citaat:
Kijk naar die Zuid-Koreaanse missionarissen. Het geld dat voor hun vrijlating aan de taliban betaald is kost nu onschuldige burgers en coalitiesoldaten het leven. Had dan gewoon gezegd dat ze als fundamentalisten onder elkaar die Koreanen mochten houden. Twee kwaden die elkaar bestrijden. Kan het efficiënter? ![]()
|
![]() |
tja, in het vliegtuig naar China krijg je douaneformulieren waarop je aan moet geven wat je invoert. boeken (cd's, dvd's, enz) die de Chinese ideologie kunnen schaden staan ook op die lijst. om dus met een kist Bijbels onder je arm naar binnen te lopen is wellicht wat dom; het is nu eenmaal een dictatuur daar.
@T_ID: of China geen religieuze conflicten kent, durf ik heel sterk te betwijfelen. het land kent ongelofelijk veel volken en het nieuws wat we van China krijgen (muv de OS) past meestal op één bierviltje per week. wederom het is een dictatuur met een gecontroleerde pers, en cultureel issues uit China hebben hier vaak geen prioriteit. (op de puberale afkeer van alles wat "religie" heet, ga ik maar niet in, want de steekhoudende argumenten ontbreken hierboven weer eens)
||||
Citaat:
Lastig verhaal omdat er niet veel landen zijn die zich dermate weinig met censuur bezighouden dat het wel mogelijk is. maar laat ik nog een schot proberen; stel ik probeer 350 Mark Twain boeken van de VS naar Nederland te importeren. Citaat:
China doet er gewoon alles aan om het volk onder controle te houden, vrije geloofsuiting die suggereren dat je niet de staat moet volgen is dan natuurlijk uit den boze. Citaat:
Spoiler
knock urself out ![]()
Laatst gewijzigd op 19-08-2008 om 16:12. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
China kent in die mate geen religieuze conflicten omdat er slechts enkele toegestaan zijn en de rest dermate onderdrukt worden dat er geen sprake is van publieke uitbreiding, in zoverre is het dus een dermate eenzijdig conflict dat het geen conflict is in de pure betekenis van het woord. Bovendien zijn degene die wel toegestaan zijn beïnvloed door de overheid en is er dus slechts sprake van pseudo-religie
|
![]() |
ok, die snap ik.
en zonder in te gaan op mogelijke interpretaties van "conflict" doelde ik er vooral op dat de informatie die wij hier krijgen en hebben uit en over China zo ongelofelijk beperkt is dat dermate grote uitspraken ( "geen conflicten" ) moeilijk zijn.
||
Citaat:
Dan is de werkwijze van de chinese functionarissen ook nog vrij eenzijdig, simpel, effectief en oud. Bovendien zijn er altijd religieuze conflicten, keer op keer op keer, dat is ook zo jammerlijk eraan, dus ik weet niet of je nu de goede verdediging kiest.
||
Citaat:
Mwo, en als je me en passant moet beledigen om je gelijk te halen, zijn er wel meer dingen om heel sterk aan te twijfelen. Jouw niveau bijvoorbeeld.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Dit is niet de plaats om een religieuze discussie te beginnen over alle schade die missionarissen onder het mom:"Civiliseren' hebben aangericht, Noch om te praten over de oorlogen die vroeger en heden gevochten worden om iets triviaals als religie. Daar hebben we een andere plek voor, dus als je een topic wil openen graag ralph.
|
Elk land heeft zijn eigen regels omtrent missionarisen. het is aan hen zelf om de regels op te zoeken en na te leven. Als je al te bedonderd bent om precies uit te zoeken welke regels van toepassing zijn, moet je ook niet zielig gaan lopen doen omdat je 'vervolgd wordt om je geloof'.
||
Verwijderd
|
Een nieuwsbericht van een paar dagen voor de spelen:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-08-2008 om 20:40. Reden: Bronvermelding. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|