Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wie had verwacht dat de PvdA zo groot zou worden? als we de peilingen een beetje serieus zouden nemen... Heeft trouwens verder geen enkele nut als jouw partij toch niet de premier gaat leveren. Ik bedoel wat heeft t nou voor nut dat Zalm zegt dat hij de premierkandidaat is voor de VVD, die worden toch duidelijk niet de grootste. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben wel benieuwd wie de PvdA op het oog heeft; er wordt wel telkens gezegd dat er voldoende geschikte kandidaten zijn. Als kiezer zou ik graag willen weten op wie ik zou stemmen. Natuurlijk moet je keuze vooral van het programma van een partij afhangen, maar de vertegenwoordiger daarvan is toch ook niet onbelangrijk...
||
![]() |
Citaat:
De lijsttrekker is gewoon Bos, en de kans is groot dat Balkenende weer premier wordt... |
![]() |
|
Ik moed zelf zien of ze daadwerkelijk de grootste worden en het hoef toch niet dat de grootste partij de premier levert? Je zou je dan nog kunnen indenken dat de PVDA de grootste word en Balkenende premier wordt als ze een coalitie gaan vormen met het CDA. Hoewel ik denk dat Balkenende verdweind als ze niet de grootste worden.
Ik heb vanmorgen in de krant gelezen dat Cohen nu als kanidaat genoemt word. Ik heb mijn twijfels daarover; Hij is destijds niet voor niets burgermeester geworden en ik kan me niet voorstellen dat hij weer een heel hectisch leven wil leiden.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Cohen 56 en Stekelenburg 60. Ik dnek niet dat Bos te jong is, maar dat t iets te snel zou gaan als hij zelf Premier zou willen worden. Iets meer ervaring in de 2e kamer zou goed zijn, vooral het leiding geven aan de fractie. En over 4 of 8 jaar zou hij naar mijn mening wel een goede premier kunnen worden(mocht t zover komen in de toekomst) En dat niemand in t buitenland zo een jonge premier serieus neemt, geloof ik niet echt... |
![]() |
|
![]() |
Wouter Bos legt aan elke interviewer heel goed uit dat hij het niet echt noodzakelijk vindt om te speculeren over een PvdA-premier. De PvdA is bij de vorige verkiezingen bijna de helft van haar electoraat kwijtgeraakt. Vervolgens is de partij gaan werken aan de partij om het regenteske van Paars er af te schudden en zich weer te richten wat er leeft in het Nederlandse volk. De belangen van de achterban staan nu weer op één in plaats van het doorschuiven van de kandidaten naar de leukste regeringsposten.
De PvdA staat in de peilingen gelukkig nu weer op winst, maar het is de peiling van Nova nog steeds twaalf zetels kleiner dan het CDA. En peilingen zeggen ook niet alles. Zo kreeg het CDA in mei maar liefst 43 zetels terwijl het in de peilingen op zo'n 35 stond. De PvdA stond toen op zo'n 28 zetels in de peilingen en kreeg er uiteindelijk slechts 23. Ook hebben we hier in Nederland het stemmodel dat mensen niet hun premier kiezen, maar een partij en dat vervolgens de partij die de regeringscoalitie gaat leiden de premier mag leveren. Het gaat om de inhoud van een partij, niet om het leuke uiterlijke van een mogelijke minister-president. Een mogelijke uitslag PvdA 44 zetels CDA 41 zetels VVD 35 zetels Balkenende heeft aangegeven dat hij liever met de VVD samen gaat werken. Hij heeft in deze mogelijke uitslag een meerderheid met VVD, dus ze zouden samen de regering kunnen vormen. Als de PvdA geen meerderheid weet te vormen doordat bijvoorbeeld GL + SP geen aanvulling leveren tot 76 zetels en CDA en VVD niet met de PvdA willen komt er toch weer een kabinet Balkenende, ondanks dat de PvdA de grootste werd. De linkse stemmer kan dus nu wel gaan juichen dat er weer een PvdA-premier komt, maar daar is het nog veel te vroeg voor. In Nederland is nou eenmaal een coalitie nodig en momenteel zijn twee van de drie grote partijen rechts en conservatief. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat het niet goed zou zijn als Bos het zou worden, na het roerige politieke jaar 2002 heeft Nederland een man met ervaring nodig. Zelf hoop ik niet dat de PvdA de grootste partij wordt, maar dat terzijde. Maar mochten ze dat wel worden, dan noem ik Johan Stekelenburg (burgemeester Tilburg, wel weer een oud vakbondsman, na Kok.) en Jacques Wallage.(oud staatssecretaris van onderwijs, fractievoorzitter onder paars 1, en sinds 1998 burgemeester van Groningen, waar hij erg geliefd is bij de bevolking)
||
![]() |
Citaat:
Ik vind het overigens maar vreemd dat Bos zo lang wil wachten met het bekend maken van de presidentskandiaat. Wat minder duidelijk dan we gewend zijn van hem. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Zolang het Melkert maar niet wordt maakt het me niet uit of de PvdA het bekendmaakt voor de verkiezingen. Ik vind het eigenlijk wel mooi, zo wordt er voorkomen dat men slechts op de persoon gaat stemmen.
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar de roep om een premier kandidaat is PUUR over de persoon...
||
![]() |
Citaat:
Das altijd zo, maar dat zal dan maar een paar zetels schelen... Maar om de naam prijs te geven van de premier... dan gaat t alleen maar over ''de pop(petjes)'' ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|