![]() |
|
![]() |
De Grote Prijs van Francorchamps staat volgend seizoen niet meer op de Formule 1-kalender. Dat heeft het persagentschap Reuters vernomen van de F1-teambazen.
Donderdag kwamen de teambazen bij elkaar. Ze beslisten om volgend seizoen het circuit van Francorchamps niet meer aan te doen, omdat België tabaksreclame verbiedt. Maandag volgt het officiële verdict, na een meeting in aanwezigheid van Max Mosley, voorzitter van de automobielbond en F1-baas Bernie Ecclestone bron
|
![]() |
|
Heeeeel jammer, das een circuit met een historie. Echt spijtig. Nooit meer bus stop, nooit meer eau rouge, nooit meer blanchimont... Diep triest.
||
![]() |
Citaat:
![]() Over een paar jaar is in heel Europa de tabakswet hetzelfde, of praktisch hetzelfde, en is er dus geen enkele reden om niet naar Francorchamps af te reizen. Dan duurt het niet lang meer voordat de contracten aflopen en tabaksgiganten niet meer willen sponsoren, zodat over de hele wereld er geen enkele reden meer is om wat dat betreft circuits voor te trekken, zodat ze niet massaal ergens in het Midden-Oosten gaan zitten, China verkennen of weer in Argentinië zouden gaan rijden. Binnen een paar jaar staat de GP van België wel weer op het programma. Geen enkele twijfel. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
O, ok, ik dacht dat het voor altijd weg was met Francochamps... Maar dan moet ik mijn post ff aanpassen. Voorlopig geen eau rouge meer, geen bus stop etc etc. Maar het blijft jammer.
||
Citaat:
![]() ![]()
|
vind ik echt 'n stomme maatregel, schrap dan Frankrijk ofzo, daar mag ook geen tabaksreclame, en die baan is niet half zo interessant om te rijden als Spa
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hoopt echt dat de politici het gaat lukken, maar dan nog dken ik waarom niet eerder gedaan! Ik wil dat Spa blijft... Spa moet gewoon blijven! |
![]() |
|
Gisteren op het vrt of vtm nieuws werd gezegd dat veel Waalse politici tegen de schrapping staan aangezien de omloop een belangrijke inkomstenbron is voor die regio. Ik vind het stom principieel gelul over die reclameborden van sigarettenfabrikanten. Natuurlijk kun je vaak beter consequent zijn, anderzijds hebben ze ruim de tijd gehad andere sponsors te zoeken voor de GP van België (als die er zijn, want alleen Marlboro e.d. bulken van het geld)
REIE
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar spa gaat idd niet meer door, ook al maakt de politici nu wel een uitzondering voor spa. En reken er maar niet iop dat wij Spa nog terug zien als er geen tabaks reclame mag komen. Ik zie ze iig niet in 2006 terugkomen, want dan zullen er al vast wel andere races zijn zoals in Rusland, China etc. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
En nu is voor 2004 ook oostenrijk eraan, en er volgen er meer
![]() ![]() Oostenrijk zal dit seizoen voor het laatst de Formule 1 verwelkomen. De Oostenrijkers hadden nog een contract tot en met 2006, maar net als in België maakt de invoering van een algemeen verbod op tabaksreclame daar voortijdig een einde aan. Bernie Ecclestone liet weten via de Oostenrijkse "Kronen Zeitung" dat er in 2004 geen F1-race meer in Oostenrijk zal gereden worden. "Dit jaar zal de laatste keer in Oostenrijk zijn, daarna is het afgelopen." "We hadden een contract tot 2006 met een exit-clausule erin waarvan we gebruik zullen maken," legde Ecclestone uit. "De minister van gezondheid in Oostenrijk is hiervan de oorzaak omdat hij tabaksreclame gaat verbieden." "In plaats van de Grand Prix van Oostenrijk en België komt de Grand Prix van Shanghai en Bahrein in 2004. In 2005 zal de Grand Prix van Turkije in Istanbul gehouden worden en zal tevens de Grand Prix van Rusland toegevoegd worden aan de kalender. Hierdoor zullen er waarschijnlijk vijf Europese races overblijven." Welke races moeten wijken voor Rusland en Turkije hield de F1-baas nog voor zichzelf, maar vooral San Marino en Silverstone zouden in gevaar zijn. Bron: F1racing.nl |
![]() |
|
Ecclestone maakt gewoon handig gebruik van de nieuwe regelgeving op het gebied van reclame op tabakswaren.
Hij was sowieso al van plan van het hele circus voor 'n groot deel te verhuizen omdat hij merkt dat de grote hype hier in Europa wat over is en in Azië is die nog betrekkelijk nieuw en dus GELD waard... Nu blijft hij buiten schot en steekt hij 't op de overheden...
|
Mwah ja, van de ene kant jammer dat veel GP's in Europa weg gaan, maar ik denk aan de andere kant dat het juist goed is: met Grand Prixes in steden als Moskou, Bahrein en Shanghai, krijgen die werelddelen ook eens wat meer te zien. Zo gaat Formule 1 meer over de hele wereld leven!
![]() ![]()
|
Verwijderd
|
ermoet plaats gemaakt worden voor twee nieuwe circuits volgend jaaar. Belgie was al afgevallen wat goed uitkwam en nu valt Oostenrijk dan ook alweer af. Jammer vond het circuit toch lekker snel, en altijd een leuke grand prix om te zien
![]() in 2004 zullen er nog wel 2 circuits afvallen (Europese bodem denk ik wel) aangezien de Formule 1 in Shanghai en Bahrein gaan rijden. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|