Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2003, 16:24
mixtape
mixtape is offline
Ik heb een Nederlandstalige Korn site (http://www.areyouready.tk), bladiebladiebla
Alle content is in het nederlands, dus ook de biografieën en andere lappen tekst. Deze heb ik persoonlijk lopen vertalen naar het nederlands (en dat is te lezen, erg slecht vertaald op sommige stukken ).
Maar anyway, ik heb er dus best wat tijd ingestoken.

Nou bezocht ik net http://www.kornflakes.nl en wat zie ik tot m'n stomme verbazing? De biografie exact hetzelfde als die van mij, zoals ik die vertaald heb, met dezelfde stomme fouten erin en dezelfde zinnen in het engels (uitspraken die ik gewoon niet naar NL vertalen kon)...
Is het zo moeilijk om toestemming te vragen?
Wat doe ik hier tegen? Want ik heb er echt onwijs veel tijd ingestoken.

Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag of ze een link naar mijn pagina er bij willen vermelden, maar of ik antwoord krijg..

Wat moet ik doen om dit in de toekomst te voorkomen?
Op de pagina vermelden dat het mijn vertaling is en dat er eerst toestemming gevraagd moet worden? Is dat genoeg?
Oud 18-01-2003, 16:27
Verwijderd
Je moet de volgende keer een disclaimer maken vor onder je site. Als je kan aantonen dat het werkelijk van jou is win je het wel, auteursrechten zijn momenteel een errug gevoelig onder werp bij de isp's
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 16:48
Koen
Koen is offline
Citaat:
ned441 schreef:
Je moet de volgende keer een disclaimer maken vor onder je site. Als je kan aantonen dat het werkelijk van jou is win je het wel, auteursrechten zijn momenteel een errug gevoelig onder werp bij de isp's
Zolang jij je zooi niet officieel geregistreerd hebt kan je er best wel wat onderzetten, maar als het dan geript wordt heb je nog steeds geen enkel recht van spreken volgens mij. (Correct me if I'm wrong..)
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 16:49
Verwijderd
oke, je disclaimer moet je wel onderbrengen bij b.v. de kamer van koophandel, maar ik ging er even vanuit dat dat duidelijk was. anders bij deze
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 17:03
McMotion
McMotion is offline
maar jij had dan toch ook die biografie weer van iemand anders, alleen vertaald naar het nederlands? of begrijp ik dat nou verkeerd
Oud 18-01-2003, 17:03
JJzD
JJzD is offline
technisch gesproken is dit inbtreuk op auteursrecht
als jij kan aantonen dat jij de eerste was en dit precies dezelfde is dan heb je op zich grond om op te staan
Oud 18-01-2003, 17:25
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
McMotion schreef:
maar jij had dan toch ook die biografie weer van iemand anders, alleen vertaald naar het nederlands? of begrijp ik dat nou verkeerd
Klopt, de engelse versie van de officiële site. Staat er ook duidelijk bij. 'Letterlijke vertaling' + link naar site.
Alleen doordat ik het vertaald heb (en dus zinnen heb herschreven), word het toch een andere tekst dan die op de officiële site staat. Eigenlijk word het dan een vertaalde tekst gebaseerd op de oorspronkelijk tekst.
Of schend ik dan ook een auteursrecht van hun? :/

Ik ben wel de eerste persoon die dit vertaald (nou of ik de eerste ben weet ik niet, geloof van wel. Ik ben in ieder geval de eerste persoon die deze tekst in exact deze woorden heeft vertaald).
Ik heb er dus duidelijk tijd ingestoken.

Maar nou ga ik me afvragen of ik niet verkeerd bezig ben, hehe. Al zou het wel zo zijn: korn.com zou me nooit aanklagen.
Het is heel gebruikelijk dat officiële biografieën worden door fansites worden overgenomen. Ik vind wel dat er een link naar de officiële site bij moet staan, 'taken from official site'.
Oud 18-01-2003, 17:37
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Koen schreef:
Zolang jij je zooi niet officieel geregistreerd hebt kan je er best wel wat onderzetten, maar als het dan geript wordt heb je nog steeds geen enkel recht van spreken volgens mij. (Correct me if I'm wrong..)
Van www.ipr-helpdesk.org:
Citaat:
4) What have I to do to enjoy copyright protection ?

No formality :
to enjoy copyright protection, no formality (registration...) is required. Copyright protection is granted from the sole fact of the creation of the work.

Practical difficulties :
if the absence of formality makes copyright very flexible, it becomes a weakness in case of dispute. Indeed, if two people claim for copyright protection on an identical work, how to prove the anteriority of one's creation ?

Usefulness of mentions enabling to identify the author (like the "© Copyright Name of author" mention) :
the COPYRIGHT mention is absolutely not mandatory to enjoy copyright protection. It becomes however very useful in case of dispute since it can constitute presumption of rights ownership.

Usefulness of the registration of copyrighted works :
in the same way, the registration of works (ISBN, for instance), which is not mandatory at all, can be very helpful to prove a disputed creation.
Je hebt die tekst zelf vertaald, dus het copyright ligt bij jou. Alleen aangezien het nogal lastig is om aan te tonen dat dat zo is (ik geloof het graag hoor maar als die lui van kornflakes.nl willen kunnen ze die tekst waarschijnlijk gewoon blijven gebruiken omdat het niet echt officieel aan te tonen is dat 'ie níet door hen is vertaald), ben ik bang dat je afhankelijk bent van of zij slim genoeg zijn om op zijn minst een link naar jouw site te plaatsen bij die biografie. Want om nou om een vertaalde tekst van Korn.com naar een advocaat te stappen lijkt het me ook niet echt waard (en bovendien nutteloos, zie hierboven)
Oud 18-01-2003, 17:53
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
M@rco schreef:
Van www.ipr-helpdesk.org:Je hebt die tekst zelf vertaald, dus het copyright ligt bij jou. Alleen aangezien het nogal lastig is om aan te tonen dat dat zo is (ik geloof het graag hoor maar als die lui van kornflakes.nl willen kunnen ze die tekst waarschijnlijk gewoon blijven gebruiken omdat het niet echt officieel aan te tonen is dat 'ie níet door hen is vertaald), ben ik bang dat je afhankelijk bent van of zij slim genoeg zijn om op zijn minst een link naar jouw site te plaatsen bij die biografie. Want om nou om een vertaalde tekst van Korn.com naar een advocaat te stappen lijkt het me ook niet echt waard (en bovendien nutteloos, zie hierboven)
Dankjewel, hier heb ik wat aan

Het is heel moeilijk aan te tonen dat ik eerst was. Ik zou natuurlijk een screenshot kunnen maken van de eigenschappen van het bestand of met het bestand op diskette ergens aan tonen dat ik eerst was. Maar:
1. screenshot valt te photoshoppen
2. je kan natuurlijk ook met de klok/datum van windows kloten
Dus het is inderdaad erg moeilijk aan te tonen

Maarrrr, heb zojuist e-mail terug gehad van de webmaster, dat hij het niet beleefd vind en vind dat het niet kan en de betreffende redacteur erop zal aanspreken, enzo
Oud 18-01-2003, 20:02
M@rco
M@rco is offline
Mooi dat het zo is opgelost dan
Oud 18-01-2003, 20:46
Orion16
Orion16 is offline
Iemand die ik ken heeft ook -bijna letterlijk- de site overgenomen van Sita.

Site van haar: http:// www.xsnienke.nl
Site van Sita: http://www.sitaland.nl

Kun je zo iemand aanklagen op basis van copyrightschending?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 22:10
DeSSie
DeSSie is offline
Sita zuigt
KorN zuigt
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 15:59
Verwijderd
Citaat:
DeSSie schreef:
Sita zuigt
KorN zuigt
..maar alles is beter dan DeSSie
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 16:22
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Bla.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 14:55
Beyoned
Beyoned is offline
Citaat:
McLaren schreef:
LOL--->NOT!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 17:20
Verwijderd
Citaat:
tupac.netmenu.nl schreef:
LOL--->NOT!
Sinds wanneer ben jij DeSSie kontenlikker?
(zo doe je nu iig)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 17:45
aap777
aap777 is offline
dat lijkt me zo smerig aan een kont likken
ben ik ff blij dat ik geen dessie heet
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 17:59
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
webjunk schreef:
dat lijkt me zo smerig aan een kont likken
ben ik ff blij dat ik geen dessie heet
DeSSie likt ook niet aan iemands kont, die van hem wordt juist gelikt

*toch blij dat ik ook geen DeSSie heet hoor*
Oud 21-01-2003, 19:16
Verwijderd
Ik heb een mail gestuurd erheen

Waarom heb je de forums eigenlijk niet op Endoria gezet maar op Lucos
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 19:16
klootzak2001
klootzak2001 is offline
Citaat:
JJzD schreef:
technisch gesproken is dit inbtreuk op auteursrecht
als jij kan aantonen dat jij de eerste was en dit precies dezelfde is dan heb je op zich grond om op te staan
en als het alleen getypt is is dat digitaal bewijstmateriaal, wat zeer te vervalsen is en daardoor vaak niet als bewijs wordt geaccepteerd.
Oud 22-01-2003, 10:10
Verwijderd
Zelfs de copyright bij het forum hebben ze weggehaald!
Terwijl het gewoon phpBB is
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 10:25
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Ik heb een mail gestuurd erheen

Waarom heb je de forums eigenlijk niet op Endoria gezet maar op Lucos
Thanks

En tja lycos: Ik had voorheen al een forum (ook phpBB), die had ik gedelete. Hij was al aan het raar doen geloof ik. Maar toen kreeg ik een nieuw forum niet meer geïnstalleerd (ik weet niet meer wat voor melding ie precies gaf). Maar ik had destijds ook dingen veranderd met PhpMyAdmin, dus ik denk dat de database een beetje f*cked up was, oid.

Maar ik had geen zin / was te lui om Michel er mee lastig te vallen Ga ik maar eens doen ja, want lycos is erg langzaam.

Oh en by the way: kornflakes.nl heeft een link naar mijn site erbij vermeld
Oud 22-01-2003, 10:36
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
CreedGirl schreef:
En tja lycos: Ik had voorheen al een forum (ook phpBB), die had ik gedelete. Hij was al aan het raar doen geloof ik. Maar toen kreeg ik een nieuw forum niet meer geïnstalleerd (ik weet niet meer wat voor melding ie precies gaf). Maar ik had destijds ook dingen veranderd met PhpMyAdmin, dus ik denk dat de database een beetje f*cked up was, oid.
1. ik had m'n account naam ooit laten veranderen. Ik moet echter m'n oude account naam opgeven bij 'database name', anders krijg ik
phpBB : Critical Error
Could not connect to the database
2. als ik dus die oude account naam gebruik, krijg ik het volgende:
An error has occurred during installation
An error occurred trying to update the database
Table 'phpbb_auth_access' already exists
Oud 22-01-2003, 13:37
Verwijderd
Citaat:
CreedGirl schreef:
Oh en by the way: kornflakes.nl heeft een link naar mijn site erbij vermeld
En terecht maybe heeft het mailtje wel geholpen.
(ik heb wat gezegd dat dit niet sociaal is en dat ik wist dat het van jou kwam want ik controleer wel eens endoria acounts etcetc zo''n verhaal ongeveer )

Ennuh, met phpBB hebben er weleens vaker mensen problemen gehad :/
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 15:11
M@rco
M@rco is offline
Lycos heeft ook zo'n brakke PHP installatie. Ze gebruiken één of andere niet standaard installatie die vaak voor problemen zorgt met dingen als forums...
Oud 22-01-2003, 16:55
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef:
Lycos heeft ook zo'n brakke PHP installatie. Ze gebruiken één of andere niet standaard installatie die vaak voor problemen zorgt met dingen als forums...
Volges mij heeft lycos gewoon de security op max. staan ofzo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten