het is een leuk idee om aan de slag te gaan als au pair om door middel daarvan ook in een vreemd land te taal goed onder de knie te kunnen krijgen. ik heb er altijd aan gedacht om de kans te grijpen als die zich voordeed. afgelopen september / oktober ben ik gestart met het zoeken naar een baantje, want mijn stage liep af. eerst een advertentie gezien voor au pair in oostenrijk. wel een gesprek gehad, maar niets meer gehoord na dat gesprek. daarna zag ik een advertentie voor au pair in zuid-frankrijk. ik heb erop gereageerd en 2 weken later was alles in principe rond en zat ik in het vliegtuig.
het werk was niet op contractbasis, maar ik had die mensen gesproken, m'n ouders hadden die mensen gesproken en ik had gesproken met een van de vorige au pairs. het klonk allemaal heel goed.
in het begin was het ook wel goed, alleen, ik voelde me niet op mijn plaats....ik zat in een hotel en kreeg niet veel kans om eruit te komen en mensen te leren kennen. en toen heb ik de knoop doorgehakt dat het leven daar (en dan zeker in een hotel) niets voor mij was. heb met ze gepraat en ben ze tegemoet gekomen door tot na de feestdagen te blijven. alleen (sinterklaas hadden we in nederland gevierd en ik was even thuis geweest) nadat we terug waren in frankrijk begon het gedonder. ik werd ziek en kreeg keelontsteking. die avond werd ik wel verwacht op de kinderen te passen want ze hadden een etentje en waren dus om 2 uur 's nachts terug (terwijl de dokter had gezegd: veel rust). zo ging het maar door en ik kreeg steeds langere werkdagen en werd meer en meer behandeld als hun huishoudster dan als persoon die de zorg had voor de kinderen als die uit school kwamen. een week eerder dan gepland ben ik weggegaan, omdat ik dus nog steeds ziek was, dagen van 12 - 15 uur draaide en omdat ik echt gezien werd als huishoudster / dienstmeisje. ik was het echt zat.
op mijn vrije dagen werd gekort, ik zou er 2 per week hebben, maar in die laatste 2 weken heb ik misschien 2 dagen gehad en als ik vrij had, dan moest ik meestal nog 's avonds op de kinderen passen.
daarvoor zou ik zeggen: als je au pair gaat worden, zorg dan dat er een goed contract aanwezig is en stel heel duidelijk je grenzen. licht huishoudelijk werk is niet erg, maar als je voor alles wordt gebruikt zodat het huis aan kant blijft, dat is niet een taak van de au pair.
doe ook niets overhaast, 2 weken is dan toch uiteindelijk heel kort en als (ik heb het nog steeds wel in mijn hoofd) ik het nog eens ga doen, dan zorg ik ook dat ik niet halsoverkop alles moet regelen in een te korte tijd, maar dat ik me ook al orienteer op alles.
belangrijk is echt dat je je grenzen stelt en dat er een contract is. het beste kan je dit regelen door die mensen te ontmoeten voordat je iets toezegt, maar als het ver in het buitenland is, dan kan dit soms moeilijk zijn, maar vraag dan sowieso of je evt contact op kan nemen met vrienden of kennissen die hun heel goed kennen en die wel in nederland wonen ofzo. als je het via een bureau doet, wat ik eigenlijk zelf nu met de ervaring die ik heb zou verkiezen boven reageren op een advertentie in de krant, dan is het 9 van de 10 keer goed geregeld en is het alleen nog belangrijk dat het klikt met die mensen.
ja, een heel verhaal, maar ik hoop dat mensen er wat aan (kunnen) hebben!
~SKIP~
|