Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2003, 15:58
Isa
Isa is offline
ik heb gehoord op de groep dat er ooit een psycholoog was en die had de theorie bedacht waaro er in de middeleeuwen veel minder geweld was. hij zei dat mensen van nature behoefte hebben aan spanning. en veel criminelen doen inderdaad rotte dingen uithalen om aan die behoefte te voldoen.

zijn theorie was dat de mensen in de middeleeuwen minder gewelddadig waren, omdat ze toen nog openbare executies hadden. en ik kan me voorstellen dat het spannend is om iemand gehangen zien worden.

wat denken jullie hiervan?

ik wil hiermee niet zeggen dat ik ervoor ben dat we weer openbare executies moeten invoeren hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2003, 16:02
waaromniet?
waaromniet? is offline
Uhh minder geweld in de middeleeuwen
Oud 21-01-2003, 16:03
Evito
Evito is offline
Ach
heb je nog eens een reden om de stad in te gaan
meestal vindt men het denk ik eerder stoer dan spannend
misschien ook wel spannend,
maar die mensen die de spanning niet van binnenuit voelen hebben zelf een probleem
ik geloof het wel trouwens
daar gaat het hele topic om
het was sowieso een andere tijd
onzekerder
spannender dus
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:05
Joostje
Joostje is offline
MINDER criminaliteit in de middeleeuwen

Yea right

blaat
Oud 21-01-2003, 16:07
Isa
Isa is offline
Citaat:
Joostje schreef:
MINDER criminaliteit in de middeleeuwen

Yea right

blaat
ik heb het ook maar gehoord hoor. als een psycholoog/wetenschapper het zegt....

en ik denk inderdaad dat er minder geweldsdelicten waren toen.
tenzij je de openbare executies en martelingen van de staat/koninkrijken meerekend.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:08
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Ten eerste ben ik tegen de doodstraf. Ten tweede lijkt me dit nogal onnozel. Er zat 23562389 manieren om spanning te beleven. Het zou toch extreem treurig zijn als executies de enige goede mogelijkheid zijn om spanning te ervaren. Ik raad die mensen dringend aan professionele hulp te zoeken.

Edit: Minder geweld in de Middeleeuwen geloof ik geen bal van. Het werd hoogstens minder geregistreerd.
Oud 21-01-2003, 16:10
Isa
Isa is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Ten eerste ben ik tegen de doodstraf. Ten tweede lijkt me dit nogal onnozel. Er zat 23562389 manieren om spanning te beleven. Het zou toch extreem treurig zijn als executies de enige goede mogelijkheid zijn om spanning te ervaren. Ik raad die mensen dringend aan professionele hulp te zoeken.
nogmaals deze topic is niet bedoeld als moeten-we-executies-weer-aanschaffen-topic. ikzelf ben ook tegen openbare executies.
ik wil alleen maar van julie weten wat jullie denken over deze theorie.

en ja er zijn inderdaad tig andere manieren om spanning te beleven, maar ga dat de geweldsplegers maar eens uitleggen. het zal hen een worst wezen of ze anderen pijn doen om hun behoeftes te moeten vervullen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 16:22
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
nogmaals deze topic is niet bedoeld als moeten-we-executies-weer-aanschaffen-topic. ikzelf ben ook tegen openbare executies.
ik wil alleen maar van julie weten wat jullie denken over deze theorie.

en ja er zijn inderdaad tig andere manieren om spanning te beleven, maar ga dat de geweldsplegers maar eens uitleggen. het zal hen een worst wezen of ze anderen pijn doen om hun behoeftes te moeten vervullen.
Eh, spreekt die tweede alinea die eerste nu niet tegen?
Oud 21-01-2003, 16:40
autodropje
autodropje is offline
mensen die naar zoiets gaan kijken (voor de lol) zijn in mijn ogen ook wel een beetje ziek
Oud 21-01-2003, 17:06
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
in de middeleeuwen was er gewoon een hele andere gang van leven, winkels waren er niet, dus er kon niet gestolen of overvallen worden, wapens waren anders, de hele mens leefde anders, dus je kan de middeleeuwen TOTAAL NIET vergelijken met nu... vind ik!
Oud 22-01-2003, 08:49
Isa
Isa is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
in de middeleeuwen was er gewoon een hele andere gang van leven, winkels waren er niet, dus er kon niet gestolen of overvallen worden, wapens waren anders, de hele mens leefde anders, dus je kan de middeleeuwen TOTAAL NIET vergelijken met nu... vind ik!
maar de persoonlijkheid en het wezen van de mens is toch hetzelfde gebleven?

ennuh, volgens mij waren er wel winkels hoor.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 10:00
Gatara
Gatara is offline
Pittig boek om te lezen, maar het is toch een aanrader:

Foucault: Discipline and Punish

over waarom we een strafsysteem hebben zoals we die nu hebben en we afgestapt zijn van het "Middeleeuws denken".....

maar zoals ik al zei: een erg pittig boek!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 13:29
LadyApocalyps
LadyApocalyps is offline
Nu ben ik tegen de doodstraf, maar daar gaat dit topic niet over, dus daar zal ik jullie niet lastig mee vallen.

Minder criminaliteit in de Middeleeuwen? Maak het even, ze deden daar vaak niet aan al die administratieve rompslomp, en vaak werden misdadigers niet voor het gerecht gesleept, maar kregen ze een openbare lynch partij, en dat is toch ook weer misdadig? Het spijt me hoor, maar volgens mij waren er juist meer criminelen in de Middeleeuwen.
Oud 22-01-2003, 13:31
Escapism
Escapism is offline
hoe meet je dat er minder geweld was toen..?
Oud 22-01-2003, 13:45
EmilioFCG
EmilioFCG is offline
Zo waren er ook mensen die zeiden dat de Amsterdam Arena minder agressie zou op wekken vanwege de kleuren van de stoeltjes.

Volgens mij zie je die niet als je erop zit maar het kan aan mij liggen.

Ik geloof het niet eigenlijk.
Oud 22-01-2003, 20:53
Dikkie
Dikkie is offline
Ze moeten gladiatoren gevechten weer invoeren, dat lijkt me echt stoer, als alternatief voor de doodsstraf ofzo
Oud 22-01-2003, 21:28
Verwijderd
Citaat:
Dikkie schreef:
Ze moeten gladiatoren gevechten weer invoeren, dat lijkt me echt stoer, als alternatief voor de doodsstraf ofzo
Ja, ik ben ook voor dat ze mensen die dom zijn vierendelen, en dan niet via paarden, maar via 4 humvee's. Ja ! JA JAAA! VETCOOL!

Met citaat reageren
Oud 22-01-2003, 21:38
Dikkie
Dikkie is offline
JAAAAA te beginnen met jou, maar met paarden is toch leuker hoor, ik ben niet zo vooruitstevend
Oud 22-01-2003, 21:43
Balance
Balance is offline
zullen we een verplichting opleggen: elke dag minstens een uur een spannend computerspelletje spelen of een thriller kijken.
das toch ook spannend?

Nee oke, serieus: ik geloof niet in het feit dat er minder geweld zou zijn in de Middeleeuwen (het feit dát men in het openbaar werd geëxecuteerd zegt daar toch ook al wel wat over) en daarnaast geloof ik er ook niet in dat openbare executies geweld tegen zou gaan.
Reageren

Regels voor berichten