De oude man met de lange baard.
Heel lang geleden, was er eens een man met een lange baard, zijn baard groeide erg snel. Als hij 's morgens wakker werd was zijn baard alweer 10 meter langer dan de dag ervoor.
Dus de man besloot dat er toch wel eens wat moest gebeuren, want straks zou zijn baard zo lang worden dat niemand hem meer kon zien en dat zou hij niet echt leuk vinden.
Hij ging op pad, op zoek naar iemand die hem van zijn probleem kon afhelpen.
Na uren gelopen te hebben, kwam hij bij een oud hutje aan. Hij klopte op de deur en een arme man deed open.
'Beste man', zei de oude man met de baard. 'weet u misschien hoe ik van deze verschrikkelijke baard afkom?'
De oude man keek hem bewondert aan en vroeg 'Als u mij elke dag 20 gouden munten geeft zal ik elke dag een stukje van uw baard afknippen.
De oude man met de baard vond het wel wat veel geld maar hij verdiende genoeg dus hij besloot het maar te doen.
En zo ging het dus iedere dag. De oude man gaf de arme man 20 gouden munten en die knipte dan een stukje van zijn baard af.
Maar de arme man was al snel een rijk man en de oude man met de baard werd armer en armer. En zijn baard bleef groeien. Ook toen de oude man met de baard helemaal geen munt meer over had bleef zijn baard groeien.
Dus hij ging verder op pad. Hij kwam aan bij een goede tovenaar. Hij klopte op de deur van het grote huis van de tovenaar.
De deur ging open. 'Wat wenst u beste heer' Vroeg de tovenaar. Meneer de tovenaar, kunt u misschien ervoor zorgen dat mijn baard verdwijnt? Hij wordt steeds langer.
De tovenaar wenkte hem naar binnen en sloot de deur.
Hij gaf de man een drankje.
'Dank u wel hoor, meneer de tovenaar.'
'Ja hoor graag gedaan. Dat is dan 500 gouden munten.'
De oude man schrok. Hij had helemaal geen munten meer.
'Ja,' zei de tovenaar. 'dat wordt in de tuin werken.
Dus de man met de baard werkte een hele dag lang in de gigantische tuin van de tovenaar. En toen hij klaar was, was de zijn baard verdwenen.
Toen hij zag dat zijn baard weg was, besloot hij weg te gaan zonder iets te zeggen. Hij ging naar huis en ging slapen.
Maar toen hij wakker werd was zijn baard al weer helemaal lang-gegroeid. Dus de man ging weer op pad. Ditmaal naar een heks.
De heks had hem al van ver aan zien komen.
'Wat moet je?!' Vroeg de heks.
'Nou, mevrouw, zoals u ziet heb ik een hele lange baard. Kunt u die wegtoveren?
De heks lachte gemeen, maar stemde er toch mee in en sprak een spreuk in, in heksentaal.
'Dank u mevrouw.' Zei de man.
'En nu ga jij mij is even fijn helpen met dit kruidendrankje' zei de heks.
De man met de baard zuchte diep en hielp met de bereiding van het drankje.
Maar toen hij in de ketel aan het roeren was merkte hij iets vreemds. In plaats van dat zijn baard krimpte werd hij alleen maar lelijker. De heks had hem bedrogen.
Dus de man rende het huisje van de heks uit en ging weer verder op pad.
Opeens zag hij een man die helemaal geen baard had. Hij had zelfs geen stoppels.
'Hoe doet u dat?' Vroeg de man met de lange baard.
'Gewoon,' antwoorde hij. 'met een scheerapparaat.'
Dus de oude man met de baard kocht een scheerapparaat, en alles kwam goed.
|