Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2003, 20:27
Nietzman
Nietzman is offline
Ik schijf wel vaker van dit soort verhaaltjes, dit is een oudere... Ik wou even weten wat jullie er van denken....

Tegenwoordig heb je als normale burger nergens rust meer. Zo zit je eens, minding your own bussiness, rustig in de bus... Komt halverwege, getogen in zwarte, het liefst leren kleding en met voldoende make-up voor een gemiddeld derde wereldland op het gelaat gesmeerd, de bepiercede, ruige, harde gothic babe de bus binnenlopen. Ze waggelt door het gangpad met een trots geheven gelaat, terwijl de lege Smirnoff flesjes in haar rugzak, haar arm, enkel en -halsbanden in samenwerking met de kilo's wegende kettingen aan haar broek een fleurig melodietje tinkelen op de melodie van de nieuwste hit van Within Temptation. Haar vermoeide ogen stralen de entertainmentwaarde van de avond daarvoor, doorgebracht in het gezelschap van het kerkkoortje, fier voor zich uit...

Vanwaar de kilo's aan oud ijzer om de hals? Het schijnt dat de Smirnoff-gothics in verband met hun voortdurende depressies vroeger zakken cement en een teiltje met zich mee zeulden, waarvan ze in geval van depressie een 'doe het zelfmoord' setje zouden kunnen klussen. Kilo's aan piercings, ringen en ander oud ijzer hebben hier een einde aan gemaakt. De 24 uurs economie en andere geweldige dingen die de vooruitgang in deze eeuw typeren hebben een einde gemaakt van het uitstellende zweefteef 'look at me! I'm depressed!' gedrag van de hedendaagse zelfmoordgeneratie....

Maar goed.... In haar met ruige 'People = shit' patches beplakte en half gescheurde C&A broek loopt ze verder door het gangpad van de praktisch lege bus.... Halverwege heft ze haar hoofd omhoog en werp ze een noeste blik de bus in. Plots begint haar strottehoofdje geluid voort te brengen... vreemde, onaardse stoten van banale geluiden verlaten haar met zwarte lippenstift getooide mond en vliegen de inmiddels voortrijdende bus door. Even schrik ik, en neem ik mijn cyanidepil bij de hand. De dood zal het vandaag toch niet op mij gemunt hebben? Neen. Voordat ik de dood werk uit de handen wil nemen en ik de hand aan mezelf wil slaan, word het me duidelijk dat 'Madame Manson' het tegen een soortgenoot, dat een stoel voor me zit, heeft.

Behendig wurmt het onderwerp van dit verhaaltje zich met haar ietwat gezette derrière in de krappe bus-bank. Meteen barst de discussie tussen de beide sujetten los. Over hun nieuwste lovers, de snelste scooters en natuurlijk de nieuwste editie van ons aller bekende Hitkrant. Terwijl beide 'dames' vrolijk doorkakelen over deze bijster boeiende onderwerpen, pakt een van de twee haar agenda bij de hand. Vanuit mijn ooghoeken probeer ik een blik op de geskinnede TMF agenda te werpen. Met veel stoere plaatjes van KoRn en Within temptation, die ze notabene helemaal zelf hebben down geload van het internet, en uit hebben geprint op hun eigen printer, maakt de agenda een zeer olijke indruk. De opmerking 'Dames, wat als jullie de volgende keer niet de thúmbnails uitprinten, maar er op klikken, en de vergrootte versie die dan op zeer magische wijze verschijnt uitprint, is Billy Crawford misschien iets beter te herkennen. Niet dat ik er veel op tegen heb om deze latente homo aan de 5 pixels die zijn handtasje opbouwen te moeten herkennen, maar......' slik ik nog net op tijd in. Ik kan me niet veroorloven om op dit moment ontdekt te worden. als voorzorgsmaatregel plak ik een groot stuk tape over mijn mond. Ik wil er niet aan denken wat voor verschrikkingen deze draken in petto hebben voor iemand die het lef heeft zijn tanden te laten zien. Discovery heeft me namelijk geleerd dat bepaalde primaten hier nogal agressief op kunnen reageren.

Ik negeer de plaatjes van System of a Down en Rage against the machine die gezellig naast een hakenkruis, een 'white power' 'logo' en een portret van Pim zijn opgeplakt in één grote kleurvolle collage, (Kennelijk kunnen alle verschillende politieke stromingen allemaal in vrede naast elkaar leven in de ideologische geest van onze jeugd. Dit is nou de toekomst!)

Helaas is mijn aanvaring met deze SmirnoffGoths van korte duur. Na een paar minuten ben ik helaas al bij mijn halte aangekomen. Na het op het stop knopje te hebben gedrukt maak ik me klaar voor de sprint. Tussen mij en de deur is inmiddels een behoorlijke geestelijke barrière opgesmeten door de twee meiden. Zodra ik merk dat de bus begint te remmen spring ik naar voren. Geholpen door de middelpuntvliegende kracht weet ik door de barrière heen 'te beuken.' Ik grijp me nog net op tijd vast aan een van de ijzeren staven bij de deur, en er komt een einde aan mijn nachtmerrie als ik het sissen van de opengaande deur hoor. Ik hoor het duivelse gekrijs nog achter me: 'Hoi! hoi!.' Ik verman me. Als een ware 'vent' besluit ik de vijand bij het verlaten van de bus nog een vlugge blik te gunnen. Ik draai me om. Ik kijk recht in de twee duivelse gezichten waarop satanische grijnzen af te lezen staan. Uit de keeltjes rochelt een tekst als: 'Hallo! Zeg je niets terug?' Terwijl hun rotte tanden een duivelse grijns tevoorschijn toveren, en hun handjes een zwaaibeweging maken waar onze Trix nog het een en het ander van kan leren. Ik voel een rilling door mijn ruggengraat gaan, en een gevoel van onwelheid werkt zijn weg omhoog vanuit mijn darmen. Is dit dan het einde? NEE! ik zal me niet laten grijpen! Met mijn laatste kracht spring ik de bus uit en zet ik het op een lopen. Thuisgekomen sla ik de deur achter me dicht, draai hem op slot, ren ik mijn moeder die klaar zit met het bakje thee en de meelkoekjes voorbij, en sprint ik naar boven, naar mijn kamer... Ik kruip onder de dekens en rol me op. Wanneer is deze tirannie ten einde?

Maar goed.... Deze meiskes zijn dus duidelijk aanhanger van de wegwerpcultuur.... Luisterend naar de meest hippe en strakke Cd’s van spraakmakende bands en artiesten als Direct, Krezip, Within Temptation, Brainpower, Eminem, spraakmakende acts van ene 'Nelly' en natuurlijk 'The Ketchup song', hebben ze de grootste moeite om de nieuwste trends bij te houden.... Deze meiskes hebben ongetwijfeld in hun eentje al een complete plastic-boom op.... Ik moet walgen van het idee dat ze anderhalf jaar geleden voor honderden guldens aan Britney CD's hebben uitgeschaft, die nu ergens in een hoek van hun satanisch ingerichte kamertjes in een plas geitenbloed liggen te verschimmelen.... But anyhow... Iemand die ik in ieder geval niet over hun consumptiegedrag hoor klagen is ene Heinsbroek....

Ach.... Iedereen wil alternatief en anders zijn, waarmee men het hele alternatief zijn teniet doet... Ik geloof dat ik maar hetzelfde ga doen als de rest. Da's namelijk de enige manier om nog echt alternatief te zijn. Ofwel: meelopers zijn alternatief. Of... Maar.... Hé?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2003, 22:29
Verwijderd
Ja!

Voor een column is deze tekst natuurlijk veel te lang, maar dat doet geen afbreuk aan de waarde die het voor mij heeft. Ik werd er echt gelukkig van.

Je taalgebruik is goed. Soepel vlecht je zinnen alsof het spaghetti is om de vork van de structuur en vaak weet je beeldspraak, sappig als stevige vleesballen, erbij te prikken. Dit alles glijdt soepel door de keel en smaakt uitermate goed. Hier en daar zit er een hard stukje groente in; een spelfout, een zin die niet klopt of een stuk Engels, maar dat is maar kleinschalig leed.

Hoewel het niet politiek correct is en half puberend Nederland jou op dit moment het liefste aan een brandend kruis zou zien hangen, klop ik je op de schouder en prijs ik je. Het is geweldig hoe jij het fenomeen stereotype hier weet uit te buiten. De ironie in jouw panische reacties maakt het allemaal nog mooier dan het al lijkt.

Aan het einde dacht ik even dat je me in de steek liet. Ging je uitzoomen om een algemeen oordeel te vellen? Nee, daarmee zou je veel te makkelijk onderuit te halen zijn. Houdt het liever kleinschalig, zeik verzonnen mensen af. Dat is veel mooier. Bovendien: er zijn altijd genoeg slachtoffers die zich aandienen om zich met jouw platte karakters te identificeren.

De conclusie aan het einde is leuk, misschien niet bijster origineel, maar wel leuk. Toch ben ik van mening dat de laatste twee alineas niet goed aansluiten bij de rest. Misschien kun je ze zelfs weglaten, maar iets anders ervoor in de plaats zou ook goed kunnen. Ik heb alleen geen flauw idee wat.

LUH-3417 - P.S.: Neem eens een kijkje op http://home.kabelfoon.nl/~kdh. Misschien vind je het wat.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 07:25
Verwijderd
leuk

maarem, de middelpuntvliegende kracht heet tegenwoordig de middelpuntszoekende kracht
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 15:58
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:
leuk

maarem, de middelpuntvliegende kracht heet tegenwoordig de middelpuntszoekende kracht
Dat is iets anders, om niet te zeggen iets tegengestelds. Actie en reactie, kracht en tegenkracht weetjewel
Sorry, moest ik even op reageren. Verhaal nog niet gelezen, doe ik eventueel nog (nu geen tijd)

Coolkast.
Oud 15-01-2003, 16:03
Verwijderd
mooi column, goed geschreven maar VOL met VOOROORDELEN!!!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 16:38
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
shithead schreef:
VOL met VOOROORDELEN!!!
heerlijk
Oud 15-01-2003, 18:43
Ieke
Ieke is offline
Heel leuk en goed geschreven! Misschien iets aan de lange kant voor een column, maar eigenlijk is het niet zo heel erg. Het verhaal loopt goed, het commentaar is leuk en ik heb er ook echt om gelachen.
Idd een beetje veel vooroordelen, maar dat geeft niet in zo’n column, moet juist ook wel een beetje.
Oud 15-01-2003, 19:16
Mindfields
Mindfields is offline
Dit heb jij niet geschreven, want ik kende het allang...
Oud 15-01-2003, 21:29
hacho
hacho is offline
Goh, wat goed! Enorm scherp geschreven (aan het einde misschien iets minder, maar evengoed) en de inhoud is fantastisch. De column zoals hij bedoeld is, zal ik maar even zeggen.

Citaat:
mooi column, goed geschreven maar VOL met VOOROORDELEN!!!
Over het beschreven fenomeen: Dit type persoen ZIJN (in het echt) een en al vooroordelen, en ik weet niet hoe dat bij jou in de buurt is, maar in de noordelijke regionen zijn ze er nog trots op ook. Bovendien heb jij ook niet helemaal goed opgelet, want je sig is ook een groot vooroordeel.

Citaat:
Parallel schreef:
Als dit zo is zou ik het heel erg jammer vinden. Toch ga ik er van uit dat dit verhaaltje van eigen makelij is, en ik zal er nog even van genieten voor het slapen gaan.
Oud 15-01-2003, 22:14
Verwijderd
Volgens mij heeft de heer Poephoofd niet precies door wat ironie en sarcasme inhouden. Ik ben dol op vooroordelen en zou er niet aan willen denken om te leven in een wereld zonder hokjes waar mensen zo verschrikkelijk graag in gepropt willen worden.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 15:01
Verwijderd
Ja, was leuk om te lezen om toch nog even te mierenziften:

Citaat:
nietzman schreef:
Helaas is mijn aanvaring met deze SmirnoffGoths van korte duur. Na een paar minuten ben ik helaas al bij mijn halte aangekomen.
2x helaas zo vlak achter elkaar, 'jammer genoeg' oid zou misschien mooier staan.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 17:27
Vlooienband
Vlooienband is offline
Boeiend en pakkend.
Er staan wat spelfoutjes in en wat herhaling, ook heb je "als" een keer zonder hoofdletter geschreven, terwijl het het begin van de zin was.
Behalve dat: gaaf!
Oud 16-01-2003, 17:42
Verwijderd
Citaat:
hacho schreef:
Bovendien heb jij ook niet helemaal goed opgelet, want je sig is ook een groot vooroordeel.
dat is geen vooroordeel dat is MIJN MENING... GROOT verschil hoor
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 17:53
Vlooienband
Vlooienband is offline
Citaat:
shithead schreef:
dat is geen vooroordeel dat is MIJN MENING... GROOT verschil hoor
Nee, dan zou je "IK VIND SCHOOL KUT, IK VIND SCHOOL KLOTE, IK HEB ER NOOIT VAN GENOTEN" moeten zeggen. Nu is het gewoon een vooroordeel.
Oud 16-01-2003, 18:45
Verwijderd
Bovendien vind ik dat je wel erg bevooroordeeld bent tegenover mensen die bevooroordeeld zijn. Da's niet netjes. 'Je moet iedereen in zijn waarde laten!' en 'mensen moeten zichzelf zijn!'
Blarg! Wat een aangepraatte onzin. Dit zijn momenten waarop in mensen onder de zestien zou willen verbieden. Maar daarmee maak je je niet populair op een scholierenforum. Excuses.

Ik zag er trouwens vandaag één in de tram, een echte panda. Hij had een lange, zwarte leren jas, zijn hoofd wit geverfd, zwarte ogen en mondhoeken, een shirt met een bebloedde print erop en ongeveer dertien meter stalen ketting aan zijn broek. Het was bijna schattig om te zien hoe erg hij zijn best deed om boos te kijken en iedereen te negeren.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 16-01-2003, 20:23
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Bovendien vind ik dat je wel erg bevooroordeeld bent tegenover mensen die bevooroordeeld zijn. Da's niet netjes. 'Je moet iedereen in zijn waarde laten!' en 'mensen moeten zichzelf zijn!'
Blarg! Wat een aangepraatte onzin. Dit zijn momenten waarop in mensen onder de zestien zou willen verbieden. Maar daarmee maak je je niet populair op een scholierenforum. Excuses.

Ik zag er trouwens vandaag één in de tram, een echte panda. Hij had een lange, zwarte leren jas, zijn hoofd wit geverfd, zwarte ogen en mondhoeken, een shirt met een bebloedde print erop en ongeveer dertien meter stalen ketting aan zijn broek. Het was bijna schattig om te zien hoe erg hij zijn best deed om boos te kijken en iedereen te negeren.

LUH-3417
Oud 18-01-2003, 11:25
Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Parallel schreef:
Ik heb het WEL geschreven... Ik heb hem hier alleen veel later neergezet....

Ik heb nog meer staan op http://nietzman.endoria.net

*zo ff tijd zoekt om uitgebreider te readingussen*
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 11:59
Verwijderd
Ik vind hem niet zo geweldig... :\ *heeft nu geen goede argumentatie omdat ze van de computer moet*
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 13:26
Signy
Signy is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:
Soepel vlecht je zinnen alsof het spaghetti is om de vork van de structuur en vaak weet je beeldspraak, sappig als stevige vleesballen, erbij te prikken. Dit alles glijdt soepel door de keel en smaakt uitermate goed.
Ben ik het niet mee eens.
Nietzman, je gebruikt soms zinnen en/of woorden die apart zijn, leuk om te lezen ( Plots begint haar strottehoofdje geluid voort te brengen...)
Maar het verhaal is te 'overdone'... kweet niet wat het is maar het komt te gemaakt op me over.

Je spreekt van de "hedendaagse zelfmoordgeneratie..." Volgens mij is die generatie er altijd al wel geweest..

In de eerste alinea zitten een paar zinnen die wel érrug lang zijn. Misschien je bedoeling maar het leest vervelend.

Pff en te veel vooroordelen...
Alhoewel 't soms komisch is ( Discovery heeft me namelijk geleerd dat bepaalde primaten hier nogal agressief op kunnen reageren. (...) Ik hoor het duivelse gekrijs nog achter me: 'Hoi! hoi!.' )

Waar t op neer komt:
Er is al te vaak over geschreven. Breezermeiden/skaters/gothics...
Nu weet ik het wel.
Oud 22-01-2003, 09:02
Nietzman
Nietzman is offline
He-he.... kbederweer.

Maargoed, het onderwerp... tja, het heeft iets uitgemolkens, maar echt veel andere columns over het onderwerp ben ik nou ook weer niet tegengekomen... en welk onderwerp is nou weer niet uitgemolken? en iets als politiek, daar zou ik alleen mijn eigen voorkeur maar weer naar voren brengen. Het gaat me in eerste instantie meer om de schrijfstijl, die probeer ik namelijk steeds meer te ontwikkelen.

En vooroordelen? In hokjes plaatsen? Dat is niet echt van toepassing. Ik heb het namelijk over de in mijn ogen 'smirnoffgoths,' kleine, beinvloedbare pubertjes die hun plaats in de samenleving nog niet kennen, en zelf maar al te graag in het hokje 'gothic' geplaatst willen worden, terwijl ze niet eens weten wat gothic, noch en hokjesgeest inhoud. Ze splaatsen zichzelf dus in een hokje.

Maargoed.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 20:53
rozijntje
rozijntje is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef:

ik vind het een heel goeie tekst, en als vooroordelen tegenwoordig al een probleem zijn, waar gaat onze wereld dan naartoe? iedereen heeft vooroordelen! dat is net het leuke aan de tekst, dat we tenminste niet doen alsof we ze niet hebben (trouwens, sommige mensen gedragen zich ook echt naar het vooroordeel dat anderen van hen hebben)
Oud 30-01-2003, 13:29
bumblebee
bumblebee is offline
Ik vind het een goed column! Het is onzin dat het te lang is, want ik heb wel eens langere columns gelezen in tijdschriften of wat dan ook. En een column is juist een spotpraatje, dus vooroordelen, of meningen komen er ongetwijfeld in voor!
Wel vind ik, dat je sterk begint, maar later wat afzwakt. Net of je dan geen zin meer er in hebt, en het snel afmaakt.
Oud 30-01-2003, 14:34
Nas-t Zeekoe
Nas-t Zeekoe is offline
Citaat:
Je spreekt van de "hedendaagse zelfmoordgeneratie..." Volgens mij is die generatie er altijd al wel geweest..
het verschil is... nu is het in!!!!

ik vind het verhaal gaaf... lekker taalgebruik en kan me lekker in 'jouw gedachten inleven...
Oud 30-01-2003, 15:54
Kip187
Kip187 is offline
kool stuk

ik kan trouwens alleen maar hoera zeggen tegen die mensen, ze gaan namelijk op een gegeven moment ook nadenken waar ze mee bezig zijn. Ze zullen maybe terug veranderen en op de vervolg opleiding weer anders gekleed gaan, ze hebben in ieder geval wel nagedacht....

Misschien komen de alternatieven, later als groep dan ook met alternatieven

kben zo'n persoon die gelooft dat er binnenkort veel gaat veranderen, er zit een nieuw tijdperk aan te komen. Denkt ik...

Verder word je mening denk ik door veel mensen gedeeld.
Ik kan alleen zeggen maak je niet druk... . jij bent toch wijzer, doe daar iets mee. Ga niet klagen ga bouwen, is zeg maar wat denk ik gaat gebeuren...

Boeien laat mij maar lullen, ik zwam kben stoned.
Oud 31-01-2003, 13:29
Majesteit
Majesteit is offline
Citaat:
bumblebee schreef:
Ik vind het een goed column! Het is onzin dat het te lang is, want ik heb wel eens langere columns gelezen in tijdschriften of wat dan ook. En een column is juist een spotpraatje, dus vooroordelen, of meningen komen er ongetwijfeld in voor!
Wel vind ik, dat je sterk begint, maar later wat afzwakt. Net of je dan geen zin meer er in hebt, en het snel afmaakt.
Zekerzzz een leuke column!
Alleen ben ik het met bbb eens dat het aan het eind iets minder wordt, dat is jammer.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2003, 16:11
Mirza
Mirza is offline
Citaat:
nietzman schreef:

'Dames, wat als jullie de volgende keer niet de thúmbnails uitprinten, maar er op klikken, en de vergrootte versie die dan op zeer magische wijze verschijnt uitprint, is Billy Crawford misschien iets beter te herkennen. Niet dat ik er veel op tegen heb om deze latente homo aan de 5 pixels die zijn handtasje opbouwen te moeten herkennen, maar......' slik ik nog net op tijd in.
Moet je wel heel lang slikken.

Sloop de twee laatste alinea's eruit.

En er zijn een paar zinnen waarbij de logica volledig zoek is. Maar verder heb ik in een deuk gelegen, heerlijk stukkie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten