Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2003, 17:58
sweetgirl00
sweetgirl00 is offline
hey lieve mensen!
ik heb een vraag ik heb een overval meegemaakt bij me op mijn werk,op dat moment kreeg ik steken in mijn borst en vlakbij me hart dus ergens op mijn borst.

op het politiebureau was er een dokter heeft me nagekeken en bleek een beetje hyperventilatie te zijn omdat ik me zo druk maakte erover het is ook niks zoiets meemaken(een overval)

vandaag is de 2e keer dat het weer gebeurd kreeg pijn in mijn heup,zij overal in me lichaam kon niet staan meer!
het gebeurde omdat ik me druk maakte over me vriend want we hadden ruzie en dan weet je het wel dat moet je huilen en je maakt je druk erom.daarna moest ik opeens huilen heel erg voor niks eigenlijk kon niet uitleggen waarom ik moest huilen en kon niet meer staan me vriend heeft me moeten dragen naar binnen en op de bank kwam ik weer tot rust,ik moest heel erg hijgen omdat me hart zo hard klopte.weet iemand wat ik moet doen?weet iemand wat dit kan zijn?is dit werkelijk hyperventilatie of iets anders?xxxxxxx me schrijf terug naar mij pleasexxxxxxx
Oud 19-01-2003, 18:03
Verwijderd
Citaat:
sweetgirl00 schreef:
weet iemand wat ik moet doen?weet iemand wat dit kan zijn?is dit werkelijk hyperventilatie of iets anders?
Als je een aanval hebt, moet je proberen rustig te ademen, in door je neus en uit door je mond en dan je adem een paar tellen vast houden. Eventueel ademen in een zakje (liefst van papier, bij een broodzakje waar brood in heeft gezeten uitkijken voor broodkruimels ). Als het niet helpt of het vaak(er) voor komt, ga dan eens naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar een fysio en die kan je helpen bij het goed leren ademen enz.

[edit]Die dingen heten broodkruimels...[/edit]

Laatst gewijzigd op 19-01-2003 om 18:08.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 18:04
Qimm
Qimm is offline
er zijn ademhalings oefeningen die je op zo'n moment kan zdoen om rustiger te worden.
En natuurlijk het aloude in het zakje ademen...
Oud 27-01-2003, 12:24
Miracle
Miracle is offline
Heey allemaal,
ik had ook ff een vraagje over hyperventilatie, dus dat doe ik maar in dit topic

Vandaag met gym begon ik het hyperventileren (we moesten hardlopen, de zaal was benauwd en ik ben beetje verkouden) maar ik heb dit nog nooit gehad enzow... maar ik heb er nu (ongeveer 3 uur later) nog steeds last van zeg maar... als ik teveel dingen tegelijk doe (bijv. fietsen en praten) dan krijg ik het weer heel benauwd... Maar nou is mijn vraag dus: waar moet ik mee oppassen en wat is slim om voorlopig maar niet te doen....
ohw en hoe is het met roken... is het heel slecht als ik nu in een rokerige ruimte ga zitten???

Weet iemand hier iets van??

Alvast bedankt
Oud 27-01-2003, 18:02
sweety nick
sweety nick is offline
kheb hetzelf (maar ik heb ook de lichte vorm waardoor ik dus de hele dag duizelig ben ) anywayz bij een echte aanval moet je dus inderdaad in een zakje blazen , rustig blijven, ergens rustig zitten, nadien ff rustig ademhalen (diep)............
en als jet voel aankomen ook direct rustig gaan zitten enzo, dat is het beste.
Oud 27-01-2003, 18:14
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
dreen schreef:
Heey allemaal,
ik had ook ff een vraagje over hyperventilatie, dus dat doe ik maar in dit topic

Vandaag met gym begon ik het hyperventileren (we moesten hardlopen, de zaal was benauwd en ik ben beetje verkouden) maar ik heb dit nog nooit gehad enzow... maar ik heb er nu (ongeveer 3 uur later) nog steeds last van zeg maar... als ik teveel dingen tegelijk doe (bijv. fietsen en praten) dan krijg ik het weer heel benauwd... Maar nou is mijn vraag dus: waar moet ik mee oppassen en wat is slim om voorlopig maar niet te doen....
ohw en hoe is het met roken... is het heel slecht als ik nu in een rokerige ruimte ga zitten???

Alvast bedankt
dit lijkt mij meer kortademigheid dan hyperventilatie...
Oud 27-01-2003, 18:15
Verwijderd
bij de tuinen hebben ze ook een spulletje dat je kunt gebruiken om rustig te worden. rescue ofzoiets heet het. het is wel heel duur geloof ik (een vriendin van me heeft het) maar het helpt wel.
ik heb het zelf ook wel vaker en als je geen zakje bij de hand hebt kun je ook in je handen blazen ofzo.

@ dreen: volgens mij maakt het niet uit of je nu in een rokerige ruimte gaat zitten, ik denk dat het juist wel goed is want in een rokerige ruimte is minder zuurstof en bij hyperventilatie krijg je te veel zuurstof binnen.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2003, 19:33
Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
dreen schreef:
Heey allemaal,

Alvast bedankt
tsja mij 1e hyperventilatie was oowk met gym...maar dat meer omdat ik zowiets had van "ik kan het niet, ik kan het niet" En daardoor gestressed raakte, maar jah aangezien jij het ook hebt over praten etc op de fiets, lijkt het mij geen hyperventilatie..

K zelf heb oowk geen super conditie hoor
maar keb oowk hyperventilatie gehad

Ben er gelukkig vanaf!!!
Dmv mensendieck
maar als je er erge last van ehbt ff langs de huisarts gaan en die kan je doorsturen naar iemand die je oefeningen er voor kan geven...

tis echt vervelend om het te hebben
Oud 27-01-2003, 20:18
Miracle
Miracle is offline
Ehm ja ik weet ook niet of het hyperventilatie was ofzow... maarja dat vertelden ze mij
Ennehm ik heb dit dus nog nooit eerder gehad en heb er dus verder ook geen verstand van...
Maar ik had er dus heel erg last van daarna als ik bijvoorbeeld meerdere dingen tegelijk moet doen waarbij je dus je ademhaling moet regelen. dus met praten en bewegen zeg maar... En ook als ik op m'n ademhaling ging letten dat ik dan juist er meer last van had... mja vaag... naja ik weet het ook niet... maar wat is kortademigheid precies... en wat is het verschil...?
Oud 27-01-2003, 21:20
Qimm
Qimm is offline
het kan zijn dat je misschien wat asmatisch bent, wat jij beschrijft heeft niet veel met hyperventilatie te maken.
Oud 28-01-2003, 08:23
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Qimm schreef:
het kan zijn dat je misschien wat asmatisch bent, wat jij beschrijft heeft niet veel met hyperventilatie te maken.
Weetje, ik heb echt geen idee.. ik heb wel vaker een soort astma. als ik hooikoorts krijg (wat ik nu natuurlijk nog niet heb). Maar zo erg als nu heb ik het nog niet gehad... maar is kortademigheid hetzelfde als asmatisch? Ennuhm vinde jullie dat ik naar de huisarts moet... of gewoon afwachten of ik het nog een keer krijg..?
Oud 28-01-2003, 14:56
Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
dreen schreef:
Ehm ja ik weet ook niet of het hyperventilatie was ofzow... maarja dat vertelden ze mij
Ennehm ik heb dit dus nog nooit eerder gehad en heb er dus verder ook geen verstand van...
Maar ik had er dus heel erg last van daarna als ik bijvoorbeeld meerdere dingen tegelijk moet doen waarbij je dus je ademhaling moet regelen. dus met praten en bewegen zeg maar... En ook als ik op m'n ademhaling ging letten dat ik dan juist er meer last van had... mja vaag... naja ik weet het ook niet... maar wat is kortademigheid precies... en wat is het verschil...?
Tsja bij hyperventilatie heb je meer dingen als alleen gebrek aan adem. (tenminste je denkt dat je het gebrek hebt)
Hyperventilatie komt vaak voor bij stress situaties...je hebt ruzie gehad met je vriendje... je krijgt een aanval
je hebt een tentamen.... je krijgt een aanval
je verwacht een belangrijk telefoontje..je krijgt een aanval

etc etc
Wat het is, is dat je ademhaling vanuit je buik hoort te komen ( vanuit je middenrif als ik het goed heb)
Maar als je gestressed bent let je niet meer op je ademhaling
en kotm je ademhaling "hoger"te zitten
ten hoogte van je longen. Daardoor komt er teveel zuurstof bij je longen, en voel je je tsja kut

zow kun je je heel erg duizelig voelen ( met flauwvallen soms tot gevolg)
uhmm k voelde alsof ik altijd "te weinig" zuurstof in me handen/ armen etc had. Die tindelde altijd. Je voelt je licht in je hele lichaam, en een druk op je borst, sommige mensen denken vaak de 1e x van owjeej lijkt wel ofk een hartaanval krijg
mjuh heb ik nooit ged8
Oud 28-01-2003, 17:09
Dashja
Dashja is offline
Hyperventilatie;

‘Hyper’ betekent hoog, en ‘ventilatie’ slaat op de ademhaling. Hyperventilatie betekent dus letterlijk verhoogde ademhaling. Bij hyperventilatie adem je sneller en dieper dan normaal. De ademfrequentie is meestal hoger dan 20 keer per minuut. Hierdoor verdwijnt een te grote hoeveelheid kooldioxide uit het bloed en krijgt men teveel zuurstof binnen. Dit geeft een aantal klachten.
Het komt regelmatig voor dat iemand de eerste hulp binnenkomt, omdat hij of zij dacht een hartinfarct te hebben. Bij nader inzien bleek er sprake van hyperventilatie te zijn.

Jaren geleden erkenden sommige artsen het bestaan van hyperventilatie nog niet. Tegenwoordig bestaat het gevaar dat het tegenovergestelde gebeurt; iemand die een ernstige aandoening aanziet voor de veel onschuldiger hyperventilatie, met alle gevolgen van dien.
Hyperventilatie kan zich voordoen in aanvallen, vaak door spanningen veroorzaakt. Het kan ook optreden op grote hoogten, door zware inspanning, door paniek, lichamelijk letsel of door vergiftiging (zoals bij een overdosis aspirine). Acute aanvallen zijn vaak reacties op emotioneel of lichamelijk letsel. Chronische hyperventilatie bestaat ook: het lichaam staat dan steeds onder spanning. Vaak komt dit door een combinatie van vermoeidheid en te grote opwinding (te weinig slaap en veel stress). Maar de oorzaak zou ook in organische problemen in de hersenen of longen kunnen liggen. Hyperventilatie kan ook door suikerziekte of een nieraandoening ontstaan.

De symptomen verschillen per persoon. Acute hyperventilatie kan heel beangstigend zijn: men heeft het gevoel niet genoeg lucht te krijgen. Daarbij kan men duizelig (flauwvallen zelfs) of misselijk worden en pijn krijgen op de borst of in de buik. De spieren van de onderarmen en kuiten verkrampen en veroorzaken onvrijwillig buigen en strekken van de polsen en enkels. De handen en de mond beginnen hevig te tintelen. Zeker iemand die niet begrijpt wat er gebeurt, kan in paniek raken waardoor de ademhaling nog ongecontroleerder wordt en de aanval toeneemt. Een vicieuze cirkel. Bij chronische hyperventilatie kunnen dezelfde symptomen in minder hevige mate optreden. Het naar adem happen doet zich hier niet voor. Iemand die vaker acute hyperventilatie heeft gehad, kan rustiger reageren en proberen de ademhaling onder controle te krijgen. Diep en langzaam in- en uitademen is belangrijk. Begin daarbij met het diep uitademen, en dan het diep inademen. Ook een papieren zak voor de mond houden om in te ademen, kan helpen. Een opgerolde krant of tijdschrift is wellicht minder benauwend om doorheen te ademen.

( zie gezondheidsplein)

Ademnood;

Ademnood of benauwdheid is een beangstigende klacht. Om te leven heb je zuurstof nodig en bij ademnood wordt de zuurstofvoorziening bedreigd. Ademnood kan in verschillende gradaties optreden, van zeer licht tot ernstig. Ook de achterliggende oorzaak van ademnood kan zeer divers zijn.

Belangrijk is bij klachten van ademnood onderscheid te maken tussen ernstige en minder ernstige oorzaken. Bij twijfel kun je het beste de huisarts raadplegen.

Mogelijk oorzaken van ademnood zijn: acute bronchitis, astma, chronische bronchitis, longoedeem. Ook psychische factoren kunnen een rol spelen.

Als bronchitis chronisch wordt bij het ouder worden spreken wij van longemfyseem. Dat is eigenlijk een soort van astma en de behandeling komt er gedeeltelijk mee overeen. Ademnood is ook een verschijnsel bij hartfalen, soms is daarbij een vrij geringe inspanning al genoeg om iemand het gevoel van gebrek aan lucht te geven.

Bij acute ademnood is het belangrijk om eerste hulp te verlenen: maak knellende kledingstukken los, laat frisse lucht binnen, was hoofd en hals met koel water, raad de patiënt aan om rustig maar wel voldoende diep te ademen.

zie ook gezondheidplein
Oud 28-01-2003, 20:06
Verwijderd
Stukje uit mijn leerboek van de NOB (Nederlandse Onderwatersport Bond):

Hyperventilatie:
Door dieper en/of sneller te ademen dan op dat moment noodzakelijk is, zouden we kunnen proberen wat meer zuurstof in ons lichaam op te slaan om zodoende bij een vrije duik een extra voorraad te hebben. Dit diepe en snelle ademen wordt hyperventilatie genoemd. Dat kan bewust, maar ook onbewust plaatsvinden. Het lukt daarmee echter niet een extra hoeveelheid zuurstof aan te leggen. In werkelijkheid blijkt dat het slagaderlijke bloed bij een normale ademhaling al vrijwel volledig met zuurstof is verzadigd. Door hypervetnilatie kan dan nauwelijks meer zuurstof worden toegevoerd of een reserve worden opgebouwd. Hyperventilatie brengt wel het percentage koolstofdioxiide beneden het normale peil. Hou je direct na een minuut hyperventileren de adem in, dan duurt het enige tijd voordat het normale peil van de koolstofdioxide in het lichaam bereikt is. Aansluitend kun je nog eens gedurende korte tijd je adem bewust inhouden. In deze tijd geeft het toenemende koolstofdioxidegehalte je in toenemende mate een gevoel van ademnood (adembehoefte). Tenslotte wordt het percentage koolstiofdioxide zo hoog, dat het onmogelijk wordt om de prikkeling van het ademcentrum en dus het in werking zetten van de inademingsspieren nog langer bewust te onderdrukken.
Na een minuut hyperventileren kun je je adem langer inhouden dan bij normaal ademen. Pogingen om door middel van hyperventilatie de duiktijd van een vrije duik te verlengen zijn echter levensgevaarlijk. Hyperventilatie stelt alleen de prikkel tot ademhalen uit maar het geeft geen toename van de zuurstofvoorraad. Dit is gevaarlijk omdat dit plotselinge bewusteloosheid kan veroorzaken.

Hmm, dit ter inleiding dan.

Dit is wel belangrijk:

Herkenning van hyperventilatie:
- benauwdheid
- tintelingen mond, vingers, benen
- hartkloppingen
- licht in het hoofd
- angst
- snelle ademhaling
- snelle pols
- pijn op de borst
- bewusteloosheid

maatregelen:
- bij bewusteloosheid zal slachtoffer zelf bijkomen
- gerust stellen; afleiden
- praten; proberen het slachtoffer te laten praten
- door snorkel laten ademen
- (in een niet volledige afgesloten plastic zakje laten ademen)
- zo nodig vervoer regelen
- begeleiden naar huisarts

Let Op
Hyperventilatie is op zichzelf geen gevaarlijke aandoening. Het slachtoffer is vaak wel doodsbenauwd. Let op verwondingen door vallen o.i.d..
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 20:39
Miracle
Miracle is offline
mja, k denk dus niet echt dat ik dat had... vooral omdat ik volgens mij niet heel gespannen was... en ik voelde ook geen tintelingen en de duizeligheid was vrij snel over...
Ik wacht het nu gewoon af, als ik het nog een keer krijg dan ga ik ermee naar de huisarts. Voorlopig let ik wel goed op met alles wat ik doe.
Ik denk dat het meer richting de astma gaat bij mij... naja ik zie wel

iig ontzettend bedankt allemaal voor alle info over hyperventilatie !!! echt geweldig Ik ben ook wel een beetje gerustgesteld dat ik dat iig niet heb
Oud 28-01-2003, 21:42
Gwenniej
Gwenniej is offline
Citaat:
dreen schreef:
mja, k denk dus niet echt dat ik dat had... vooral omdat ik volgens mij niet heel gespannen was... en ik voelde ook geen tintelingen en de duizeligheid was vrij snel over...
Ik wacht het nu gewoon af, als ik het nog een keer krijg dan ga ik ermee naar de huisarts. Voorlopig let ik wel goed op met alles wat ik doe.
Ik denk dat het meer richting de astma gaat bij mij... naja ik zie wel

iig ontzettend bedankt allemaal voor alle info over hyperventilatie !!! echt geweldig Ik ben ook wel een beetje gerustgesteld dat ik dat iig niet heb
asta weet k minder van omdat k het zelf niet heb
maar k zet toch mijn vraagtekens erbij of je dat dan hebt oowk..
maar geloof me je kan toch wel beter astma hebben als hyperventilatie, want hyperventilatie kun je weer vanaf komen, als het tussen je oren maar weg is.
Oud 29-01-2003, 10:37
Verwijderd
Citaat:
sweetgirl00 schreef:
hey lieve mensen!
ik heb een vraag ik heb een overval meegemaakt bij me op mijn werk,op dat moment kreeg ik steken in mijn borst en vlakbij me hart dus ergens op mijn borst.

op het politiebureau was er een dokter heeft me nagekeken en bleek een beetje hyperventilatie te zijn omdat ik me zo druk maakte erover het is ook niks zoiets meemaken(een overval)

vandaag is de 2e keer dat het weer gebeurd kreeg pijn in mijn heup,zij overal in me lichaam kon niet staan meer!
het gebeurde omdat ik me druk maakte over me vriend want we hadden ruzie en dan weet je het wel dat moet je huilen en je maakt je druk erom.daarna moest ik opeens huilen heel erg voor niks eigenlijk kon niet uitleggen waarom ik moest huilen en kon niet meer staan me vriend heeft me moeten dragen naar binnen en op de bank kwam ik weer tot rust,ik moest heel erg hijgen omdat me hart zo hard klopte.weet iemand wat ik moet doen?weet iemand wat dit kan zijn?is dit werkelijk hyperventilatie of iets anders?xxxxxxx me schrijf terug naar mij pleasexxxxxxx
Ik heb zoiets ook al een paar keer gehad, ik heb zo nu en dan een soort angsaanval. De eerste keer dat ik het had was op Werchter 2001, ik was gaan zitten en was gigantisch aan het hijgen en zag langzamerhand alles voor m'n ogen draaien en voelde m'n hart keihard bonzen. 't Is overgegaan door mezelf te dwingen rustig te ademen: 5 seconden in door de neus, 2 seconden vasthouden, 7 seconden uit door de mond. En dat blijven herhalen, zo kan je je vasthouden aan dat ritme en ben je daar dus meebezig, dat helpt echt goed.

Je kan ook in een zakje ademen. Door hyperventilatie daalt het percentage koolstofdioxide in je bloed, wanneer je in een zakje ademt adem je telkens weer koolstofdioxide in en kan het te kort aan koolstofdioxide in je bloed zo snel worden opgelost.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten