Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-01-2002, 15:28
freakie
freakie is offline
Ik wil dus naar de Toneelschool als ik klaar ben met m'n gymnasium.
De Toneelschool is een HBO-opleiding, maar op zich maakt me dat niet uit. Ik hoor alleen van een aantal mensen dat het toch wel een overgang is, dat het zelfs wat saai zou kunnen zijn, omdat je moeilijker bent gewend.
Zit hier iets in?

Aan de andere kant; de Toneelschool is geen standaard HBO-opleiding, het is zwaar, maar op een andere manier.

Misschien krimpen m'n hersenen wel
Oud 22-01-2002, 15:33
Balance
Balance is offline
doe zelf vwo dus wat betreft zwaarte van niveau is er niet veel verschil alleen heb jij nog latijn en/of grieks

maar ik ben al wel eens wezen kijken bij de toneel academie in maastricht en heb daar met mensen gepraat. iedereen zegt dat het daar zoooo zwaar is, ze adviseren je om sowieso een jaar vrij te nemen mocht je jong van school af zijn en zelfs al ben je 19 als je van school gaat is het nog geen slecht idee zeggen ze, om eerst een jaar rustig aan te doen. Ze zitten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de lessen en er is een enorme druk, vooral bij de eerste jaars (propedeuse)

als je dus naar een toneelschool/toneelacademie gaat is het volgens hen dus helemaal geen verschil in zwaarte, nou ja... niet lichter iig! bovendien is het zowel lichamelijk als geestelijk zwaar...!
volgens mij moest je ook minimaal vwo hebben gedaan om daar worden toegelaten, maar dat weet ik niet meer zeker...
Oud 22-01-2002, 15:37
freakie
freakie is offline
Citaat:
linda85 schreef:
doe zelf vwo dus wat betreft zwaarte van niveau is er niet veel verschil alleen heb jij nog latijn en/of grieks

maar ik ben al wel eens wezen kijken bij de toneel academie in maastricht en heb daar met mensen gepraat. iedereen zegt dat het daar zoooo zwaar is, ze adviseren je om sowieso een jaar vrij te nemen mocht je jong van school af zijn en zelfs al ben je 19 als je van school gaat is het nog geen slecht idee zeggen ze, om eerst een jaar rustig aan te doen. Ze zitten van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de lessen en er is een enorme druk, vooral bij de eerste jaars (propedeuse)

als je dus naar een toneelschool/toneelacademie gaat is het volgens hen dus helemaal geen verschil in zwaarte, nou ja... niet lichter iig! bovendien is het zowel lichamelijk als geestelijk zwaar...!
volgens mij moest je ook minimaal vwo hebben gedaan om daar worden toegelaten, maar dat weet ik niet meer zeker...

Met Havo en VWO kun je beiden worden toegelaten. Ik ben zelf al bij de scholen in Utrecht, Maastricht en Arnhem geweest.
(Amsterdam wil ik niet heen)
Ik weet dus ook wat het inhoudt, voor zover dat kan, en ga dit jaar waarschijnlijk al auditie(s) doen.
Dit enkel voor de ervaring, want na mijn school wil ik sowieso een jaar gaan reizen.
Je komt inderdaad weinig mensen van 18 of 19 tegen die in hun propedeusejaar zitten.

Oud 22-01-2002, 15:42
Balance
Balance is offline
Citaat:
freakie schreef:
Met Havo en VWO kun je beiden worden toegelaten. Ik ben zelf al bij de scholen in Utrecht, Maastricht en Arnhem geweest.
(Amsterdam wil ik niet heen)
Ik weet dus ook wat het inhoudt, voor zover dat kan, en ga dit jaar waarschijnlijk al auditie(s) doen.
Dit enkel voor de ervaring, want na mijn school wil ik sowieso een jaar gaan reizen.
Je komt inderdaad weinig mensen van 18 of 19 tegen die in hun propedeusejaar zitten.

maar dan is er toch, denk ik, weinig verschil met of je nou havo hebt gedaan of gymnasium? het blijft erg zwaar en het kan denk ik alleen maar je voordeel zijn dat je gym hebt gedaan!
het heeft imho ook geen zin om iets te gaan studeren dat bij je niveau past... (dus iets hogers gaan zoeken): zit je dan bij één of andere studie terwijl je het heel niet leuk vindt! je kan beter iets doen wat je leuk écht doet voor je plezier en niet omdat het 'hoort' na je opleiding!
Oud 22-01-2002, 21:00
autodropje
autodropje is offline
Ik zou er gewoon eens gaan kijken, en wat maakt het uit of het HBO is, als jij dat gewoon leuker vindt enzo.

Beter een leuke opleiding op hbo dan een saaie hogere opleiding
Oud 23-01-2002, 14:22
freakie
freakie is offline
Ik heb zelf ook zoiets van; het maakt me niet zoveel uit of het een HBO-opleiding is of universitair.
Ik ben het soms ook niet met de mensen eens die zeggen dat ik maar beter geen HBO kan gaan doen, omdat ik me dan zou vervelen, aangezien ik wel wat meer ben gewend.
Ik bedoel, als ik bijvoorbeeld Economie zou kiezen (wat ik niet wil ) zou ik voor de universiteit kiezen en niet HBO.

De Toneelschool valt eigenlijk sowieso niet te vergelijken met een 'gemiddelde HBO-opleiding'

Dus wat zeur ik
Oud 23-01-2002, 14:25
freakie
freakie is offline
Citaat:
linda85 schreef:
maar dan is er toch, denk ik, weinig verschil met of je nou havo hebt gedaan of gymnasium? het blijft erg zwaar en het kan denk ik alleen maar je voordeel zijn dat je gym hebt gedaan!
het heeft imho ook geen zin om iets te gaan studeren dat bij je niveau past... (dus iets hogers gaan zoeken): zit je dan bij één of andere studie terwijl je het heel niet leuk vindt! je kan beter iets doen wat je leuk écht doet voor je plezier en niet omdat het 'hoort' na je opleiding!

Daar heb je gelijk in. Ik denk inderdaad ook dat het juist voordelig zal zijn. In Arnhem bijvoorbeeld krijg je vakken als filosofie, schermen, dramaturgie, spel met/zonder tekst etcetera. Ik heb al heel wat op school gedaan, filosofie en drama als eindexamenvak en schermen heb ik met gym als onderdeel afgesloten. Best leuk eigenlijk

Reageren

Regels voor berichten