Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 20:27. |
![]() |
|
nah wat een botheid hier, als het om proefdieren gaat doet 'iedereen' wel zn best om rekening te houden bij de aanschaf en bij kinderen nie... vaag..
maar ik geef toe dat ik tot nu toe nog geen enkel kledingstuk niet heb gekocht door kinderarbeid, maar er is naar mijn weten ook niet zown organisatie als proefdiervrij die dat allemaal controleert bij de bepaalde kledingmerken... als die er wel is dan heb ik er totaal geen moeite om een deur verder te shoppen..
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
Kleding waarvan ik weet dat het gemaakt is door kleine kindjes in een donker hol, ga ik niet kopen, dan voel ik me niet lekker in die kleding.
Maar ik ben er niet obsessief mee bezig, kledinglabels checken om te zien door wie en in welke omstandigheden het is gemaakt. Dat is ook vrij onmogelijk, want in de meeste gevallen word dat goed gecamoufleert. Bij de H&M is het maar 1 merk waarvan is aangetoont dat het door kinderarbeid is ontstaan, ben alleen nu even de naam kwijt. |
![]() |
|
![]() |
volgens mij mag het gewoon in nederland verkocht worden hoor.
Maar even een ander punt, kinderarbeid is niet altijd slecht. Kleding maken is nog redelijk itt prostitutie of batterijen slopen. Als de arbeidsomstandigheden goed zijn is het niet slecht, zeker niet als de kinderen deels werken en deels naar school gaan, wat in sommige gevallen ook door dat bedrijf gefinanciert word. Het is dus grote fout om alle kinderarbeid te veroordelen, in een 3de wereldland kun je kinderen het wel verbieden maar dan valt er inkomstenbron weg waardoor het gezin niet kan rondkomen waardoor ze nog verder weg zijn. Je hebt er bovendien niet zo veel aan om aardrijkskunde of geschiedenis te krijgen als je nix te eten hebt/aids hebt of er gewoon weinig ander werk is dan veeteelt.
||
![]() |
Citaat:
Maar in veel gevallen worden kindjes door hun mama en papa 'verkocht', zodat die kindjes dag en nacht aan een weefgetouw zitten bij wijze van spreken en die ouders geld krijgen, en het geld dan alsnog vaak op gaat aan alcohol etc. en het kind er niks van terug ziet. Maar er zijn ook instanties die zich bezig houden met kinderen die uit verotte gezinnen komen. Die zorgen dat die kinderen overdag kunnen werken, in goede omstandigheden en er dan een goed zakcentje aan over houden, en s'avonds naar school kunnen. Maar het blijft toch vaak wel een twijfel..is dit gemaakt door een kind in kloteomstandigheden, of in omstandigheden die alleen maar bevoordelijk zijn voor zijn/haar leventje. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als een bedrijf het wel goed doet, goede omstandigheden ed, maar er komt uit dat ze met kinderen werken kan dit zo verkeerd worden uitgelegd dat het bedrijf wegens angst om imago alle kinderen op straat zet. Dit is een tijdje geleden een aantal keer in india gebeurt. Veel van de meisjes kwamen toen wegens gebrek an perspectief in de prostitutie (ik weet niet meer om welke bedrijven het ging, xcuus)
|
![]() |
Ik denk daar eigenlijk helemaal niet bij na.
Maarrrr... ik heb laatst van mijn docent economie ook gehoord dat kinderarbeid ook positief kan zijn.... ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het kán positief zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Maar bedrijven zijn niet te achterlijk en weten veel achter te houden. Corruptie is overal en als je geld hebt kun je prima kinderarbeid laten "veranderen" in volwassenenarbeid. Niet dat dat zo veel beter is...het enige verschil is de leeftijd. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik vind de holocaust '40-'45 persoonlijk ook zo z'n voordelen hebben. Dankbaar maak ik gebruik van de technische ontwikkelingen. Elke dag bel ik met m'n mooie mobieltje, Siemens. Je weet wel, Nazibedrijf. |
![]() |
||
Citaat:
whatever. Elk ander bestaan is positiever dan het kinderarbeidbestaan. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben het helemaal met je eens. Maar zoals ik al zei, er zijn instanties die zich met die kinderen bezog houden en zorgen dat ze kunnen werken en geld verdienen en s'avonds naar school kunnen. En in dat geval is het wel positief. Niet als ze 24/7 in een koud donker hol zitten met handjes onder de blaren van het bleken van de weefgetouwen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hoe kan kinderarbeid positieve kanten hebben?
![]() Die positieve kanten worden gewoon onze strot ingeduwd door westerse maatschappijen die baat hebben bij deze vorm van werknemers! Door die zogenaamde positieve kanten wordt jij in slaap gesust... Geen scholen ter plaatse? Laat ze werken dan kunnen ze toch nog iets doen! Het feit is dat het schandalig is dat er geen scholen ter plaatse zijn, daar moet aan gewerkt worden en geen alternatief voorgeschoteld worden want zo blijf je in een vicieuse cirkel hangen... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Uiteraard mag je kinderarbeid niet goedpraten, maar in vele gevallen is het op heden eenmaal het beste alternatief.
De enige manier om de achterstand van deze landen, zij het gedeeltelijk, weg te werken is door westerse bedrijven ernaartoe te halen. Pas als de economie draait zal er ook meer en beter onderwijs komen. Vergeet niet dat kinderen hier 150 jaar geleden ook werkten in plaats van naar school te gaan. Nu zit de sterkte van die landen in het feit dat er veel ongeschoolde arbeidskrachten zijn en dus moet men een evolutie doorstaan waarbij die onderdrukking langzamerhand zal worden weggewerkt. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
help!! kinderarbeid, sociaal cultureel?? mandi | 1 | 12-05-2005 16:25 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
Kinderarbeid alleen slecht? keukentrappetje | 10 | 07-05-2004 07:21 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
presentatie kinderarbeid (van pws) mirrie-1986 | 4 | 10-03-2004 14:52 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kinderarbeid Jessi-K | 0 | 12-09-2003 20:20 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
weet iemand tegen argumenten voor de ze stelling: kinderarbeid is zo slecht nog niet! lautje3445 | 2 | 25-05-2003 18:46 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
kinderarbeid amarins | 8 | 06-12-2002 19:21 |