Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2003, 20:02
rodina
rodina is offline
Vanochtend discussie voor nederlands moeten voeren over kinderarbeid, naar aanleiding van wat mn lerares zei *en leraren hebben in alle omstandigheden gelijk*; dat kleding zoals die van de H&M ook door kinders wordt gemaakt. Wat ik overigens niet wist.

Houd jij rekening met de winkels waar jij je kleding koopt? Als jij weet dat kleding van Nike en van de H&M door kinders onder barre omstandigheden wordt vervaardigd. Wil jij die kleding dan nog? Of kan het je geen hol schelen?
Oud 23-01-2003, 20:09
~louise~
~louise~ is offline
Ik stel mijn kledingkeuze er niet op af, nee. Bovendien weet ik van de meeste merken niet dat ze aan kinderarbeid doen...
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:10
Verwijderd
Nou, als het een mooi kledingstuk is, en ik weet dat het door een kind is gemaakt, zou ik het kind erbij kopen, mag die doorgaan met mooie kleding maken voor me, onder 'betere' omstandigheden *kuch*moet ik 't schuurtje toch maar inrichten dan*kuch*
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:18
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Citaat:
terror koe schreef:
Ik denk er eerlijk gezegd niet over na... En ik moet ook heel eerlijk toegeven dat het me niet zo kan interesseren

Ik kan me niet overal druk om gaan maken.
pcies. :\

Maarja trouwens, kan misschien een botte gedachte zijn van mij hoor maar als die kinderen dat werk niet zouden hebben zouden ze waarschijnlijk niet eens kunnen eten . Nu ook nog nauwelijks, maar het is iets . Denk ik .
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:20
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
rodina schreef:
Vanochtend discussie voor nederlands moeten voeren over kinderarbeid, naar aanleiding van wat mn lerares zei *en leraren hebben in alle omstandigheden gelijk*; dat kleding zoals die van de H&M ook door kinders wordt gemaakt. Wat ik overigens niet wist.

Houd jij rekening met de winkels waar jij je kleding koopt? Als jij weet dat kleding van Nike en van de H&M door kinders onder barre omstandigheden wordt vervaardigd. Wil jij die kleding dan nog? Of kan het je geen hol schelen?
Ik hou er geen rekening mee, van nike klopt het idd. Heb ik via een film gezien. Maar vind dat de mensen best veel verdienen als je ziet wat de andere in dat land verdienen! (nike 1, 35 per dag) Word ook in de film besproken! En van H&M klopt het niet!!! Worden niet super betaald ( hebben wij leuke goedkopen kleren) Maar niet door kinderen. Stuur maar een links op ofzow op waar mee je het wil bewijzen!!!

Laatst gewijzigd op 23-01-2003 om 20:27.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:24
GRRR
GRRR is offline
geen wonder dat kleding van de H&M van zulk slechte kwaliteit is. kutkinderen!!!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:27
qghp
qghp is offline
Citaat:
GRRR schreef:
geen wonder dat kleding van de H&M van zulk slechte kwaliteit is. kutkinderen!!!

Ik denk er zelf niet bij na
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:28
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
de helft van de kleding die ik aan heb zal wel door kinderen zijn gemaakt. Zou me in ieder geval niet verbazen.
mijn sneakers (adidas) indergeval.

ach, het is gewoon weer een van de duizende rotte plekken in het menselijk ras.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:30
Verwijderd
Dat van de H&M is onzin,
het is in NL verboden producten te verkopen die gemaakt zijn door kinderen..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:30
Roxy
Roxy is offline
nah wat een botheid hier, als het om proefdieren gaat doet 'iedereen' wel zn best om rekening te houden bij de aanschaf en bij kinderen nie... vaag..

maar ik geef toe dat ik tot nu toe nog geen enkel kledingstuk niet heb gekocht door kinderarbeid, maar er is naar mijn weten ook niet zown organisatie als proefdiervrij die dat allemaal controleert bij de bepaalde kledingmerken... als die er wel is dan heb ik er totaal geen moeite om een deur verder te shoppen..
Oud 23-01-2003, 20:31
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Dat van de H&M is onzin,
H&M maakt geen kleren door kinderen nike wel leg eens uit!!!?
Oud 23-01-2003, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Billy_bob schreef:
H&M maakt geen kleren door kinderen nike wel leg eens uit!!!?
Volgens mij is dat onzin dat het gebeurt, het word misschien gedaan door kinderen van 14 jaar..
Maar onder de (ik dacht) 12 is het pas kinderarbeid..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:35
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Volgens mij is dat onzin dat het gebeurt, het word misschien gedaan door kinderen van 14 jaar..
ach joh, hebben nederlandse regels nou vat op dit soort multi nationals..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:36
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Oja dat klopt inderdaad!!!!! Even vergeten ook bij nike was de laagste leeftijd 14 jaar!!! Je hebt gelijk!!!
Oud 23-01-2003, 20:40
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef:
ach joh, hebben nederlandse regels nou vat op dit soort multi nationals..
Ja idd!!
Oud 23-01-2003, 20:49
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
pfff.. ik vind het echt een kut-idee, dus ik koop het meestal niet als ik het weet..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 20:58
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
wallflower schreef:
pfff.. ik vind het echt een kut-idee, dus ik koop het meestal niet als ik het weet..
Je hebt ook wel gelijk!!!! Maar er valt gewoon niks aan te doen! Vertel mij nou eens wat jij precies draagt..! Vaak zijn alleen top designers zoals Prada Etc gemaakt door ''goed'' betaalde mensen!!!
Oud 23-01-2003, 21:48
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Kleding waarvan ik weet dat het gemaakt is door kleine kindjes in een donker hol, ga ik niet kopen, dan voel ik me niet lekker in die kleding.
Maar ik ben er niet obsessief mee bezig, kledinglabels checken om te zien door wie en in welke omstandigheden het is gemaakt.
Dat is ook vrij onmogelijk, want in de meeste gevallen word dat goed gecamoufleert.

Bij de H&M is het maar 1 merk waarvan is aangetoont dat het door kinderarbeid is ontstaan, ben alleen nu even de naam kwijt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 21:55
Ninnoc
Ninnoc is offline
volgens mij mag het gewoon in nederland verkocht worden hoor.

Maar even een ander punt, kinderarbeid is niet altijd slecht. Kleding maken is nog redelijk itt prostitutie of batterijen slopen.
Als de arbeidsomstandigheden goed zijn is het niet slecht, zeker niet als de kinderen deels werken en deels naar school gaan, wat in sommige gevallen ook door dat bedrijf gefinanciert word.
Het is dus grote fout om alle kinderarbeid te veroordelen, in een 3de wereldland kun je kinderen het wel verbieden maar dan valt er inkomstenbron weg waardoor het gezin niet kan rondkomen waardoor ze nog verder weg zijn. Je hebt er bovendien niet zo veel aan om aardrijkskunde of geschiedenis te krijgen als je nix te eten hebt/aids hebt of er gewoon weinig ander werk is dan veeteelt.
Oud 23-01-2003, 22:00
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
volgens mij mag het gewoon in nederland verkocht worden hoor.

Maar even een ander punt, kinderarbeid is niet altijd slecht. Kleding maken is nog redelijk itt prostitutie of batterijen slopen.
Als de arbeidsomstandigheden goed zijn is het niet slecht, zeker niet als de kinderen deels werken en deels naar school gaan, wat in sommige gevallen ook door dat bedrijf gefinanciert word.
Het is dus grote fout om alle kinderarbeid te veroordelen, in een 3de wereldland kun je kinderen het wel verbieden maar dan valt er inkomstenbron weg waardoor het gezin niet kan rondkomen waardoor ze nog verder weg zijn. Je hebt er bovendien niet zo veel aan om aardrijkskunde of geschiedenis te krijgen als je nix te eten hebt/aids hebt of er gewoon weinig ander werk is dan veeteelt.
Ja dat is inderdaad zo.
Maar in veel gevallen worden kindjes door hun mama en papa 'verkocht', zodat die kindjes dag en nacht aan een weefgetouw zitten bij wijze van spreken en die ouders geld krijgen, en het geld dan alsnog vaak op gaat aan alcohol etc. en het kind er niks van terug ziet.

Maar er zijn ook instanties die zich bezig houden met kinderen die uit verotte gezinnen komen.
Die zorgen dat die kinderen overdag kunnen werken, in goede omstandigheden en er dan een goed zakcentje aan over houden, en s'avonds naar school kunnen.

Maar het blijft toch vaak wel een twijfel..is dit gemaakt door een kind in kloteomstandigheden, of in omstandigheden die alleen maar bevoordelijk zijn voor zijn/haar leventje.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 22:13
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
CemetarySlut schreef:
Ja dat is inderdaad zo.
Maar in veel gevallen worden kindjes door hun mama en papa 'verkocht', zodat die kindjes dag en nacht aan een weefgetouw zitten bij wijze van spreken en die ouders geld krijgen, en het geld dan alsnog vaak op gaat aan alcohol etc. en het kind er niks van terug ziet.

Maar er zijn ook instanties die zich bezig houden met kinderen die uit verotte gezinnen komen.
Die zorgen dat die kinderen overdag kunnen werken, in goede omstandigheden en er dan een goed zakcentje aan over houden, en s'avonds naar school kunnen.

Maar het blijft toch vaak wel een twijfel..is dit gemaakt door een kind in kloteomstandigheden, of in omstandigheden die alleen maar bevoordelijk zijn voor zijn/haar leventje.
natuurlijk is het zo dat gucci enzo kindertjes uitbuiten voor lage kostprijs (terwijl wij een fortuin betalen voor die kleidng) maar er zit een groot gevaar in dit ongenuanceerde beeld.
Als een bedrijf het wel goed doet, goede omstandigheden ed, maar er komt uit dat ze met kinderen werken kan dit zo verkeerd worden uitgelegd dat het bedrijf wegens angst om imago alle kinderen op straat zet. Dit is een tijdje geleden een aantal keer in india gebeurt. Veel van de meisjes kwamen toen wegens gebrek an perspectief in de prostitutie (ik weet niet meer om welke bedrijven het ging, xcuus)
Oud 23-01-2003, 22:32
Günther
Günther is offline
kinderarbeid?.....terrecht
Oud 23-01-2003, 22:34
Verwijderd
Citaat:
black angel schreef:
hoezo kansloze reply
Met citaat reageren
Oud 23-01-2003, 22:35
Günther
Günther is offline
Citaat:
McLaren schreef:
hoezo kansloze reply
Oud 23-01-2003, 22:39
Verwijderd
Citaat:
black angel schreef:
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2003, 22:42
Gwen.
Gwen. is offline
Ik vind het wel een rotidee. Maar daar blijft het dan ook mee. Dat geldt ook voor dierproefvrije make-up ed.
Oud 23-01-2003, 22:45
Günther
Günther is offline
Citaat:
McLaren schreef:
kerl serieus
Oud 24-01-2003, 17:09
Vice
Vice is offline
Om eerlijk te zijn weet ik niet eens welke kleding door die kindjes zijn gemaakt.
Oud 24-01-2003, 17:57
Ninnoc
Ninnoc is offline
http://www.cleanclothes.org/

goede organisatie, neem eens kijkje
Oud 24-01-2003, 18:05
a new noise
a new noise is offline
Citaat:
McLaren schreef:
hoezo kansloze reply
Offtopic: en die avatar verdient nog steeds 100 altopunten
Oud 24-01-2003, 20:25
S
S is offline
Ach, ik hou er geen rekening mee, om eerlijk te zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 21:45
@Moon
@Moon is offline
Ik denk daar eigenlijk helemaal niet bij na.

Maarrrr... ik heb laatst van mijn docent economie ook gehoord dat kinderarbeid ook positief kan zijn.... In de arme landen zijn er geen scholen dan kunnen ze beter werken dan zitten nixen en op straat lopen rondzwerven. Als ze werken kunnen ze namelijk ook nog eens dingen leren.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2003, 21:51
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Citaat:
@Moon schreef:

Maarrrr... ik heb laatst van mijn docent economie ook gehoord dat kinderarbeid ook positief kan zijn.... In de arme landen zijn er geen scholen dan kunnen ze beter werken dan zitten nixen en op straat lopen rondzwerven. Als ze werken kunnen ze namelijk ook nog eens dingen leren.
Ja dat is natuurlijk ook zo.
Het kán positief zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 12:55
drama
drama is offline
Citaat:
McLaren schreef:
Dat van de H&M is onzin,
jij bent naief. Practisch alle grote merken worden deels door kinderklauwen gemaakt, C&A doet het, H&M doet het, Xenos doet het....

Maar bedrijven zijn niet te achterlijk en weten veel achter te houden. Corruptie is overal en als je geld hebt kun je prima kinderarbeid laten "veranderen" in volwassenenarbeid. Niet dat dat zo veel beter is...het enige verschil is de leeftijd.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 12:59
drama
drama is offline
Citaat:
@Moon schreef:

Die docent is zeker ook iemand die zegt dat het prima is dat het Westen arme landen uitbuit omdat er dan tenminste nog iets is....

Ik vind de holocaust '40-'45 persoonlijk ook zo z'n voordelen hebben. Dankbaar maak ik gebruik van de technische ontwikkelingen. Elke dag bel ik met m'n mooie mobieltje, Siemens. Je weet wel, Nazibedrijf.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 13:01
drama
drama is offline
Citaat:
CemetarySlut schreef:
Ja dat is natuurlijk ook zo.
Het kán positief zijn.
Wat denk je dat een kind liever wil? Over z'n eigen leven kunnen beschikken en vrij kunnen rondlopen (hoe kut dat ook kan zijn) of verplicht keihard moeten werken van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, je handen kapot door het vlechten, naaien,
whatever.

Elk ander bestaan is positiever dan het kinderarbeidbestaan.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:04
kaleidoscope
kaleidoscope is offline
Citaat:
drama schreef:
Wat denk je dat een kind liever wil? Over z'n eigen leven kunnen beschikken en vrij kunnen rondlopen (hoe kut dat ook kan zijn) of verplicht keihard moeten werken van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, je handen kapot door het vlechten, naaien,
whatever.

Elk ander bestaan is positiever dan het kinderarbeidbestaan.
Tuurlijk wil dat kind liever vrij rondlopen.
Ik ben het helemaal met je eens.

Maar zoals ik al zei, er zijn instanties die zich met die kinderen bezog houden en zorgen dat ze kunnen werken en geld verdienen en s'avonds naar school kunnen.
En in dat geval is het wel positief.
Niet als ze 24/7 in een koud donker hol zitten met handjes onder de blaren van het bleken van de weefgetouwen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Roxy schreef:
maar ik geef toe dat ik tot nu toe nog geen enkel kledingstuk niet heb gekocht door kinderarbeid, maar er is naar mijn weten ook niet zown organisatie als proefdiervrij die dat allemaal controleert bij de bepaalde kledingmerken... als die er wel is dan heb ik er totaal geen moeite om een deur verder te shoppen..
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 17:27
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
drama schreef:
Die docent is zeker ook iemand die zegt dat het prima is dat het Westen arme landen uitbuit omdat er dan tenminste nog iets is....
Je moet niet altijd van een kant bekijken. Hij zei dat omdat we net een werkstuk moesten maken over globalisering. In dat werkstuk moeten we voor- en nadelen geven. Toevallig hadden we het over kinderarbeid, tuurlijk vind iedereen het erg, maar hij brengt ook wat anders aan het daglicht dan alleen dat negatieve. Daar hebben de meeste mensen niet aanged8.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2003, 19:09
Verwijderd
Hoe kan kinderarbeid positieve kanten hebben?
Die positieve kanten worden gewoon onze strot ingeduwd door westerse maatschappijen die baat hebben bij deze vorm van werknemers!
Door die zogenaamde positieve kanten wordt jij in slaap gesust... Geen scholen ter plaatse? Laat ze werken dan kunnen ze toch nog iets doen! Het feit is dat het schandalig is dat er geen scholen ter plaatse zijn, daar moet aan gewerkt worden en geen alternatief voorgeschoteld worden want zo blijf je in een vicieuse cirkel hangen...
Met citaat reageren
Oud 26-01-2003, 11:13
Billy_bob
Billy_bob is offline
Citaat:
black angel schreef:
Zooo KANSLOOS!!!!
Oud 26-01-2003, 11:38
SpinSpinSugar
SpinSpinSugar is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
http://www.cleanclothes.org/

goede organisatie, neem eens kijkje
Hm, staat ook stukje over Benneton.. Is wel interessant.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 15:38
Pan Am
Pan Am is offline
Nou, eigenlijk interesseert het me niet zo
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 15:43
Günther
Günther is offline
Citaat:
Billy_bob schreef:
Zooo KANSLOOS!!!!
lekker origineel jongen, keep up the good work
Oud 28-01-2003, 18:57
shanli
shanli is offline
Citaat:
~louise~ schreef:
Ik stel mijn kledingkeuze er niet op af, nee. Bovendien weet ik van de meeste merken niet dat ze aan kinderarbeid doen...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 19:01
shanli
shanli is offline
Citaat:
Billy_bob schreef:
Zooo KANSLOOS!!!!
stop es met die uitroeptekens.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 19:41
Pinnemuts
Pinnemuts is offline
Uiteraard mag je kinderarbeid niet goedpraten, maar in vele gevallen is het op heden eenmaal het beste alternatief.
De enige manier om de achterstand van deze landen, zij het gedeeltelijk, weg te werken is door westerse bedrijven ernaartoe te halen. Pas als de economie draait zal er ook meer en beter onderwijs komen. Vergeet niet dat kinderen hier 150 jaar geleden ook werkten in plaats van naar school te gaan. Nu zit de sterkte van die landen in het feit dat er veel ongeschoolde arbeidskrachten zijn en dus moet men een evolutie doorstaan waarbij die onderdrukking langzamerhand zal worden weggewerkt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2003, 20:40
eztah
eztah is offline
Citaat:
@Moon schreef:
Je moet niet altijd van een kant bekijken. Hij zei dat omdat we net een werkstuk moesten maken over globalisering. In dat werkstuk moeten we voor- en nadelen geven. Toevallig hadden we het over kinderarbeid, tuurlijk vind iedereen het erg, maar hij brengt ook wat anders aan het daglicht dan alleen dat negatieve. Daar hebben de meeste mensen niet aanged8.
Ik heb er altijd moeite mee om bij iets als kinderarbeid uberhaupt te leuteren over voordelen. Wat voor voordelen er ook zijn, de nadelen zijn zo fokking veel erger dat de voordelen geheel in het niet vallen.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2003, 15:59
S
S is offline
Citaat:
shanli schreef:
stop es met die uitroeptekens.
Dat zei ik ook al!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten