Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2003, 14:31
Isa
Isa is offline
ik heb hier neutraal gestemd.

Laatst gewijzigd op 08-02-2003 om 14:42.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2003, 15:37
dewie
dewie is offline
Ik vind wel dat bibliotheken gratis moeten zijn voor jongeren tot 18 jaar want er jongeren zijn die niet zoveel geld tot hun beschikking hebben om lid te worden,dan kunnen zij geen "kennis vergaren",en ik vind dat iedereen ,vooral jongeren, de mogelijkheid moet hebben om dat te kunnen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 15:53
Atje85
Atje85 is offline
Bibliotheken wel in ieder geval, het is nu iets van 20 euro per jaar ofzo, al vanaf je 16e, moet gewoon gratis worden!

Musea boeit me niet zo of het gratis is of niet. De normale toegangsprijs is al maar een paar euro's en zovaak ga je niet naar een museum... t mag wel gratis worden natuurlijk, altijd beter
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 16:10
a little vague
a little vague is offline
Zijn bibliotheken niet al helemaal gratis voor mensen onder de 18? Volgens mij zijn de Openbare bibliotheken dat gewoon al. Wat betreft musea ben ik helemaal voor, alhoewel ik denk dat de verwachte stimulans daarvan voor jongeren om naar een museum te gaan wel mee zal vallen
Oud 08-02-2003, 16:21
lukas15
lukas15 is offline
Ik ben het voor een deel met je stelling eens. De bibliotheek moet gratis zijn, voor iedereen. Musea niet, als je naar een museum wilt gaan zul je daar voor moeten betalen. Dat is logisch. Een museum heeft ook allerlei onkosten. Men zegt toch ook niet: alle supermarkten moeten vanaf nu korting gaan geven aan jongeren. Bovendien hebben de meeste jongeren een bijbaantje, zij kunnen makkelijk een paar centen voor zo'n museum betalen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 16:25
Tofke_H
Tofke_H is offline
Nee, er worden toch vaak genoeg activiteiten georganiseerd dat de musea open zijn voor iedereen en gratis. En dan vaak ook nog eens veel langer of bijvoorbeeld vanaf 8h 's avonds tot middernacht.

Daarnaast is de bibliotheek gratis, het kost je ongeveer 5euro om een pasje te laten maken, maar daarna is het allemaal gratis, zelfs het internetten. Behalve als je je boek te laat binnenbrengt, dwz na 4 weken in de meeste gevallen..

Het kan al haast niet meer goedkoper
Oud 08-02-2003, 16:57
Stff
Stff is offline
niet voor alle jngeren, maar voor studenten en scholieren zou het denk ik niet erg zijn, is de weg naar informatie ook weer verbeterd
Oud 08-02-2003, 17:47
Swami Salami
Swami Salami is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:

Daarnaast is de bibliotheek gratis, het kost je ongeveer 5euro om een pasje te laten maken, maar daarna is het allemaal gratis,
ik betaal 20 euro per jaar, 10 ct. per boek en 1,50 per cd

ben het er niet mee eens hoewel het toch ook wel goede kanten heeft en museum/bibliotheek bezoek zeker moet worden gestimuleerd

Offtopic: ik kwam er laatst achter dat ik met 3 verschillende passen korting krijg op museum
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Tofke_H schreef:

Daarnaast is de bibliotheek gratis, het kost je ongeveer 5euro om een pasje te laten maken, maar daarna is het allemaal gratis, zelfs het internetten. Behalve als je je boek te laat binnenbrengt, dwz na 4 weken in de meeste gevallen..

:
dan hebben ze dat gulden teken vervangen door een euro teken.

ik vind t best zoals t is hoor
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 17:57
Evito
Evito is offline
Je betaalt 2,50 per pasje ofzo. Dat is toch bijna gratis. Zelfs toen wij een bijstandseuro hadden, kon ik dat nog wel van mijn spaargeld betalen.

Ik zou iig niet meer gaan lezen als het gratis zou zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:02
Anne
Anne is offline
Het probleem met musea is heel vaak dat met het geld dat de mensen betalen, het museum gewoon onderhouden moet worden en het personeel betaald moet worden.
Als je een musea gratis wil maken voor jongeren tot 18 jaar, zou je dan als museum een aanvullende bijdrage van de overheid mogen ontvangen, maar dat is nu niet te doen, omdat de overheid op alles wil en moet bezuinigen.
Ik ben wel vóór het idee, of in ieder geval moeten de musea meer toegankelijker zijn voor jongeren, dus dan in ieder geval goedkoper (hoewel dat nu ook al het geval is).
Bibliotheken zijn meestal al gratis voor jongeren tot 18 jaar. Ik moet nu betalen, maar omdat ik studeer mag ik weer gratis boeken lenen in de Universiteitsbibliotheek. Dus dat is het probleem niet zo, lijkt mij.
Oud 08-02-2003, 18:04
Evito
Evito is offline
Eigenlijk had ik ook helemaal niet de drang naar een museum te gaan toen ik onder de achttien was. Nu nog steeds niet.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:07
Anne
Anne is offline
Citaat:
Evito schreef:
Eigenlijk had ik ook helemaal niet de drang naar een museum te gaan toen ik onder de achttien was. Nu nog steeds niet.
Ik wel. *cultuurfreak* Maar ik heb een museumjaarkaart.
Oud 08-02-2003, 18:14
Just Johan
Just Johan is offline
Ik vind dat het "in de bibliotheek zijn" gratis moet zijn, maar voor het huren van boeken en voor de toegang van musea mogen ze best een vergoeding vragen (die voor jongeren wel betaalbaar moet zijn), want anders trek je veel te veel tuig aan (en er zijn natuurlijk onkosten).
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 18:14
Dwarfie
Dwarfie is offline
Ik vind niet dat het gratis moet worden. Het overgrote deel van de jeugd maakt helemaal geen gebruik van deze faciliteiten. Wanneer we de subsidies hierop dus stopzetten, hoeven deze mensen niet meer te betalen voor iets waar ze toch geen gebruik van maken.
Wat ik dan, als tegenprestatie, wel een goed idee vind, is het subsidiëren van de individuele toegansbewijzen of iets dergelijks. Op die manier worden de verstrekte subsidies veel beter verdeeld over de mensen die wel gebruik van de faciliteiten maken en de mensen die er geen gebruik van maken.
Oud 08-02-2003, 18:58
Ieke
Ieke is offline
Bij ons in het dorp is hij gratis tot 18 jr. Ik ben er wel voostander van, aangezien men klaagt over het wijnig lezen van de juigt en als ze moeten betalen zullen ze nog wel minder gaan lezen.
Oud 08-02-2003, 19:09
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:

Gratis

20 euro per jaar hoor vanaf je 16e hier... (openbare bieb Hilversum Centraal)
pasje kost ook geld, namelijk 3 euro, maar die betaal je maar eenmalig..
internet is gratis ja.
nee, na 3 weken
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 20:29
jbtq
jbtq is offline
bieb zeker gratis. En niet aleen tot 18 jaar. Immers voor je studie na je middelbare school heb je ook veel boeken nodig. Oke ze hebben meestal op school wel boeken, maar zeker niet allemaal. Dus ik vind dat voor jongeren die een studie doen het gratis moet zijn. Eigelijk zal je het zo moeten regelen dat een college kaart tevens een bieb kaart is. Lekker makkelijk.

Enne museum. nee, dat hoeft niet zo nodig gratis. Al trekt een gratis museum natuurlijk wel veel meer mensen. Kijk maar naar engeland, waar veel meer mensen naar het museum. Alleen omdat het gratis is. Tja... Kan me er wel wat bij voorstellen. Soms betaal je zo veel dat het niet echt de moeite waard is. Immers je gaat niet zomaar voor een uurtje naar een museum. daarvoor is het te duur. Dus ja. Niet gratis, maar wel speciale acties.
Oud 08-02-2003, 20:50
Balance
Balance is offline
Citaat:
jbtq schreef:
bieb zeker gratis. En niet aleen tot 18 jaar. Immers voor je studie na je middelbare school heb je ook veel boeken nodig. Oke ze hebben meestal op school wel boeken, maar zeker niet allemaal. Dus ik vind dat voor jongeren die een studie doen het gratis moet zijn. Eigelijk zal je het zo moeten regelen dat een college kaart tevens een bieb kaart is. Lekker makkelijk.
ehh... hallo? hoe zit het dan met scholieren? Die moeten wél voor hun lidmaatschap betalen, wél voor hun pasje en wél voor de boeken?
Kortom: kvind dat dat wel gratis zou moeten zijn. Of nou ja, een pasje laten maken, das logisch dat het geld kost. Maar die boeken heb je gewoon nodig voor school en voor je ontwikkeling is het ook wel handig
20 euro vink gewoon te duur.
Oud 08-02-2003, 23:56
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
linda85 schreef:
ehh... hallo? hoe zit het dan met scholieren? Die moeten wél voor hun lidmaatschap betalen, wél voor hun pasje en wél voor de boeken?
Kortom: kvind dat dat wel gratis zou moeten zijn. Of nou ja, een pasje laten maken, das logisch dat het geld kost. Maar die boeken heb je gewoon nodig voor school en voor je ontwikkeling is het ook wel handig
20 euro vink gewoon te duur.
Als je nou gewoon geld bespaard door het niet gratis te maken voor iedereen, maar dat geld gewoon te gebruiken om lidmaatschappen van geïnteresseerden goedkoper te maken, bespaar je je een hoop geld dat veel beter besteed kan worden.
Oud 09-02-2003, 00:00
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
De openbare bieb is toch al gratis voor jongeren tot 18 jaar
Oud 09-02-2003, 08:13
Isa
Isa is offline
WTF? Heeft iedereen gratis internet ofzo? Dat kost mij 56 eurocent per kwartier!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:47
tacidvs
tacidvs is offline
Als ze nu eens op school het gebruiken van internetbronnen aan banden zouden leggen? Laatst iemand met een PWS gezien die alleen maar sites had, de boeken die als bron aangevoerd waren waren zo goed als niet gebruikt. Is toch pure onzin?
Oud 09-02-2003, 14:05
Breg
Breg is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
WTF? Heeft iedereen gratis internet ofzo? Dat kost mij 56 eurocent per kwartier!
Bij de bibliotheek bij mij (Rotterdam) moet je ook betalen voor internet. €1.20 per half uur.
Verder ben ik voor om bibliotheken gratis te maken voor jongeren. En ze korting te geven bij musea (al is dat al vaak zo).

Maar bv in Engeland zijn veel musea al gratis, weet iemand waar dat dan van betaald wordt?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 14:54
RuffThugg
RuffThugg is offline
Ik denk dat het gratis moet zijn voor scholieren en studenten.
Ik denk dat het het erg stimuleert.

Laatst had ik het er met iemand over en die zei dat dit in Amerika zo was en dat daar veel mensen dan ook meer naar het museum gaan.
Ik weet niet precies hoe dit zit, ik heb het ook maar van horen zeggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2003, 20:51
theone87nl
theone87nl is offline
ben het er wel mee eens hoeveel % van je jongeren gaat er nou vrijwillig naar een museum ze maken dan toch nauwelijks verlies erop
Met citaat reageren
Oud 10-02-2003, 13:41
Zazl
Zazl is offline
Bij ons is het zo dat je (ik geloof 17.50 euro moet betalen per jaar... Dan moet je 10 eurocent betalen per boek per dag dat je te laat inlevert, en je moet ook betalen als je de boeken wilt verlengen!!! Verlengen was eerst gewoon nog gratis...
Oud 10-02-2003, 14:14
Yolcu
Yolcu is offline
Ik vind dat ze eerst eens alle bibliotheken gelijk moeten trekken: alle kosten overal hetzelfde. Het liefst natuurlijk gratis abonnement, ik vind het wel logisch dat ze je eenmalig laten betalen voor het pasje. Hier betaal je 5 euro voor een pasje en

16 t/m 20 jaar: 13,50
21 t/m 64 jaar: 23,50
65+: 16,75

Internetten/cd's/films kosten extra.

In Breda bv betaal je nog 15 cent per geleend boek extra, bovenop de abonnementskosten.

Musea zijn al véél goedkoper voor jongeren, door speciale acties voor jongeren en door bv CJP/Rabobank.
Oud 10-02-2003, 14:18
sexylexy
sexylexy is offline
bibliotheken:

als je een abbonement hebt kun je overal in nederland boeken huren, ( ik vind dat het lenen moet worden)

en musea ook een abbonement die je 1x koopt en waarmee je dan gratis in elk museum kunt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten