Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2002, 11:59
mikkie***
mikkie*** is offline
Ik ga waarschijnlijk volgend jaar in Maastricht studeren. Maar ik woon zeker 4 uur met de trein van Maasticht vandaan. Ik wil zeker weten dat het er erg leuk is.
iemand ervaring??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2002, 18:38
Oen
Oen is offline
Ik ben er net vandaag wezen kleren kopen, was heel gezellig met carnaval enzo. Is een leuke stad verder heel mooi en gezellig, en de natuur eromheen is ook heel mooi.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2002, 18:16
Verwijderd
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen waarom je in Maastricht zou willen studeren...geen bekende universiteit, geen als zeer goed bekend staande opleidingen en geen leuke/bekende verenigingen...
Met citaat reageren
Oud 11-02-2002, 07:46
christenstyle
christenstyle is offline
Wat een onzin dat er geen goed bekendstaande opleidingen zijn in maastricht. Juist in Maastricht heb je internationaal bekende opleidingen. Bijvoorbeeld; de talenopleidingen, de toneelacademie, medicijnen, de hoge hotelschool. Naar die laatste ga ik toe.
Maastricht is een van de gezelligste studentensteden van Nederland! veel terrassen, feesten, winkels en het is gewoon een mooie stad.
groetjes Christen
Met citaat reageren
Oud 11-02-2002, 11:21
japie
japie is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik kan me persoonlijk niet voorstellen waarom je in Maastricht zou willen studeren...geen bekende universiteit, geen als zeer goed bekend staande opleidingen en geen leuke/bekende verenigingen...

En ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat jij verder kijkt dan dat jou Randstedelijke neus lang is. Zoals christenstyle al zei, zijn er genoeg goede studies in Maastricht. Geneeskunde bijvoorbeeld, staat bekend om het PGO ssysteem wat ze hebben.

Nee, jij bent lekker onbevooroordeld...
Oud 11-02-2002, 12:20
miro
miro is offline
Citaat:
christenstyle schreef:
Wat een onzin dat er geen goed bekendstaande opleidingen zijn in maastricht. Juist in Maastricht heb je internationaal bekende opleidingen. Bijvoorbeeld; de talenopleidingen, de toneelacademie, medicijnen, de hoge hotelschool. Naar die laatste ga ik toe.
Maastricht is een van de gezelligste studentensteden van Nederland! veel terrassen, feesten, winkels en het is gewoon een mooie stad.
groetjes Christen
Helemaal mee eens, de opleidingen in maastricht staan goed bekend, het is niet voor niks zon populaire studentenstad, over een jaar ga ik zelf ook naar de universiteit in maastricht en ik heb dr nu al zin in. Waarom? mn zus die woont op dit moment op kamers in maastricht en ik ga dr regelmatig opzoeken, er is altijd wat te doen in maastricht en in de zomer zijn vooral de terrasjes erg in trek. Maastricht is gewoon een van de leukste en populairste studentensteden en het is er hartstikke leuk.(alleen het taaltje is minder)

Met citaat reageren
Oud 11-02-2002, 16:10
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
miro schreef:
Helemaal mee eens, de opleidingen in maastricht staan goed bekend, het is niet voor niks zon populaire studentenstad, over een jaar ga ik zelf ook naar de universiteit in maastricht en ik heb dr nu al zin in. Waarom? mn zus die woont op dit moment op kamers in maastricht en ik ga dr regelmatig opzoeken, er is altijd wat te doen in maastricht en in de zomer zijn vooral de terrasjes erg in trek. Maastricht is gewoon een van de leukste en populairste studentensteden en het is er hartstikke leuk.(alleen het taaltje is minder)

Het punt is dat Maastricht geen echte klassieke universiteit heeft. Ten eerste hebben ze maar een zeer beperkt aantal opleidingen. Ten tweede bestaan ze pas 25 jaar en hebben ze daardoor nauwelijks een naam en ten derde geven ze les op een HBO-manier.
Oud 11-02-2002, 17:13
Verwijderd
Citaat:
japie schreef:
En ik persoonlijk kan me niet voorstellen dat jij verder kijkt dan dat jou Randstedelijke neus lang is.

(...)

Ik studeer in Nijmegen, lullo.

Citaat:
Verder schreef Vincent Vega:
Het punt is dat Maastricht geen echte klassieke universiteit heeft. Ten eerste hebben ze maar een zeer beperkt aantal opleidingen. Ten tweede bestaan ze pas 25 jaar en hebben ze daardoor nauwelijks een naam en ten derde geven ze les op een HBO-manier.
My point exactly.

En voor de Maastrichtenaren: zie eerst maar eens dat Coco of Koko (of hoe schrijf je dat) toegelaten wordt tot het AHC
Met citaat reageren
Oud 11-02-2002, 18:22
japie
japie is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:

Ja nou en? What's the point? Het gaat toch om de kwaliteit, niet om de naam die een Universiteit heeft. Alsof je een universiteit kiest omdat-ie een klassieke naam heeft. Bullshit.

En die HBO manier van lesgeven...wat is daar nou weer mis mee?
Oud 11-02-2002, 18:26
japie
japie is offline
Citaat:
nare man schreef:
My point exactly.
Leg uit.
Citaat:

Ik studeer in Nijmegen, lullo.
.

Dan zou je toch moeten weten dat de naam van een universiteit geen reet zou moeten uitmaken. Per slot van rekening: Waar staat de de universiteit van Nijmegen nou bekend om? Voor zover ik weet nergens om.

En BTW, jij zou de lullo moeten zijn...jij studeert rechten, ikke niet
Oud 11-02-2002, 19:12
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
[/b][/QUOTE].

. Per slot van rekening: Waar staat de de universiteit van Nijmegen nou bekend om? Voor zover ik weet nergens om.

[/B][/QUOTE]

De KUN is een universiteit die opleidingen in alle richtingen aanbiedt en dateert ook van voor de oorlog. Dat maakt de KUN een klassieke universiteit. Ik zou niet graag aan een universiteit zonder traditie en ervaring willen studeren, maar ieder zijn eigen keus. En als je op een HBO-manier les wil krijgen moet je naar het HBO gaan. In maastricht krijg je PGO-onderwijs waar alles wordt voorgekauwd. Enige zelfstandigheid is niet meer nodig, het lijkt wel middelbare school.

Oud 11-02-2002, 22:13
japie
japie is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:

De KUN is een universiteit die opleidingen in alle richtingen aanbiedt en dateert ook van voor de oorlog. Dat maakt de KUN een klassieke universiteit. Ik zou niet graag aan een universiteit zonder traditie en ervaring willen studeren, maar ieder zijn eigen keus.
Goed, daar zijn we het met elkaar eens. Ieder zijn eigen keus: Jij een universiteit met traditie, ik die naar de kwaliteit van een opleiding kijkt.

Citaat:
En als je op een HBO-manier les wil krijgen moet je naar het HBO gaan. In maastricht krijg je PGO-onderwijs waar alles wordt voorgekauwd. Enige zelfstandigheid is niet meer nodig, het lijkt wel middelbare school.
Hier ga je bij mij een brug te ver. Toevalligerwijs wil het geval dat ik een HBO opleiding volg die zijn onderwijs aanbiedt volgens het PGO systeem aanbiedt. Hierbij is het wel degelijk dat je zelfstandig te werk moet gaan, het is zelfs een vereiste. Het vonderwijs vertaalt zich in mijn geval in opdrachten die vervolgens zelf uitzoekt. Je bent zelf verantwoordelijk in hoeverre je de stof uitzoekt. Loop je de kantjes ervan af of ga je er diep op in. Ook moet je veel samenwerken, een belangrijke vaardigheid voor je verdere loopbaan. Het enige nadeel wat ik ken, is dat dit systeem staat of valt met de groep waarin je zit. Is het een serieuze groep, dan werkt het prima. Lopen enkele groepsleden de kantjes ervan af, dan is het knudde. Want uiteindelijk moet je voor tentamens wel alle stof hebben uitgezocht, maar het wordt je absoluut niet voorgekauwd.

Ik heb nu verder niet veel zin om hierop in te gaan, een andere keer wel. Wat ik wel nog ff wil zeggen, is dat ik het idee krijg dat je iets tegen HBO-opleidingen hebt. 't Zal wel aan mij liggen.
Oud 11-02-2002, 22:59
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
japie schreef:
Ik heb nu verder niet veel zin om hierop in te gaan, een andere keer wel. Wat ik wel nog ff wil zeggen, is dat ik het idee krijg dat je iets tegen HBO-opleidingen hebt. 't Zal wel aan mij liggen.

Ik heb niks tegen HBO-opleidingen. HBO en WO zijn allebei hartstikke nodig maar zijn ook beide verschillend. En die verschillen moeten er ook blijven anders kun je WO en HBO net zo goed samenvoegen. HBO-instellingen moeten dus niet op universiteiten proberen te lijken en andersom ook niet.

Oud 11-02-2002, 23:12
Quist
Quist is offline
Citaat:
nare man schreef:

En voor de Maastrichtenaren: zie eerst maar eens dat Coco of Koko (of hoe schrijf je dat) toegelaten wordt tot het AHC
Dat is dan heel erg jammer voor jou, maastricht is namelijk echt een super relaxte stad. Ik geef toe dat de universiteit nog niet zo oud is, maar hij staat internationaal heel goed aangeschreven en komt in (ik geloof) de elzevier uni test altijd als een van de beste uit de bus. En over de verenigingen, hoe vaak ben je al langs geweest? De relatieve onbekend heid heeft ook met de leeftijd van de uni te maken en niets met hoe leuk het er is. Er is natuurlijk maar een echt leuke vereniging in Maastricht en dat is SV Circumflex, maar bij de andere of een van de vele onafhankelijke dispuuten kun je het ook zeker naar je zin hebben. De stad zelf is ook super gezellig en heeft de grootste kroegdichtheid van Nederland, en er wonen in relatie tot de inboorlingen heel veel studenten, wat de stad in iedergeval door de week to een groot feest maakt.
En koko, die gaat helemaal niet bij het ahc

Mikkie*** Ik wil je feliciteren met deze fantastische keus, en als je met een enthousiaste ervarings deskundige wilt praten moet je maar ff toevoegen bij msn. quintenp@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 16-02-2002, 15:21
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
In maastricht krijg je PGO-onderwijs waar alles wordt voorgekauwd. Enige zelfstandigheid is niet meer nodig, het lijkt wel middelbare school.

jij weet dus duidelijk niet wat pgo inhoudt (in maastricht althans). ik heb er zelf ruim een jaar gestudeerd; en er zijn juist heel veel studenten wiens studie stuk loopt op het pgo vanwege de grote zelfstandigheid die vereist is.

ik zal ook nooit meer vrijwillig voor pgo kiezen, want imho werkt het niet, maar zeg ajb niet dat het een schoolse manier van studeren is.

maastricht als stad schijnt heel erg leuk te zijn, hoewel ik het er nooit echt leuk heb gevonden (kan door persoonlijke dingetjes komen)

de enige vereniging die volgens mij lid zou willen worden van AHC of zo is tragos (aka tragisch)

[Dit bericht is aangepast door ganralph (16-02-2002).]
Oud 16-02-2002, 22:20
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
ganralph schreef:

, maar zeg ajb niet dat het een schoolse manier van studeren is.

[Dit bericht is aangepast door ganralph (16-02-2002).]

Als je onderwijs krijgt in kleine groepen, van niet eens hoogleraren waarbij je elke dag een soort 'taak' lees huiswerk moet doen, vind ik dat verdacht veel op school lijken.
Oud 16-02-2002, 22:59
japie
japie is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:

Als je onderwijs krijgt in kleine groepen, van niet eens hoogleraren waarbij je elke dag een soort 'taak' lees huiswerk moet doen, vind ik dat verdacht veel op school lijken.

Als een hoogleraar voor jou een tentamen vaststelt op een willekeurige dag waarbij jouw kennis over een willekeurig boek getest wordt, dan lijkt toch verdacht veel op school.

En houd nou godverdomme op om zo beerbuigend op het HBO neer te kijken, verrekte klerelijer.

Oud 17-02-2002, 11:03
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:

ten eerste MOET je nix.
de zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn veel groter dan op een school.
je krijgt ook gewoon colleges van hoogleraren.
op elke universiteit moet je zelf studeren; pgo biedt geen 'schoolse' structuur daarin, maar pgo zorgt ervoor dat je 'actiever' met de stof om KUNT gaan.
helaas voor jou, maar het pgo-systeem wordt meer en meer ingevoerd (in wo en hbo).
trouwens op de middelbare heb ik nooit in kleine groepen gewerkt; gewoon klassikaal (lees: college) wellicht is dit in de 2e fase wel zo; maar die is op hetzelfde idee gebasseerd als pgo (de school wordt dus aangepast aan de uni oid, niet andersom)

nogmaals ik heb een vreselijke hekel aan pgo, maar de theorie is goed bedacht en die verdedig ik dus hier (en niet de practische uitvoering)

[Dit bericht is aangepast door ganralph (17-02-2002).]
Oud 17-02-2002, 11:38
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
japie schreef:
En houd nou godverdomme op om zo beerbuigend op het HBO neer te kijken, verrekte klerelijer.

Once again, ik ben niet neerbuigend. Ik vind alleen dat de verschillen tussen HBO en WO moeten blijven bestaan en dat HBO en WO dus niet moeten proberen op elkaar te lijken. Als ze dat wel willen moeten ze HBO en WO maar samenvoegen.
Oud 17-02-2002, 11:52
japie
japie is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:

Once again, ik ben niet neerbuigend.

Waarom kom je dan wel zo over, leg dat dan eens uit?
Oud 17-02-2002, 12:40
Loesje
Loesje is offline
maastricht lijkt me een hele gezellige stad. MAar het onderwijs daar lijkt mij niet zo leuk. Ik ga in Tilburg studeren, maar ach volgens mij is het overal wel gezellig. En je gaat naar mijn weten toch niet naar een universitiet voor de historie!!!
Oud 17-02-2002, 12:56
Balance
Balance is offline
ben een paar dagen in maastricht geweest met school en ben helemaal weg van de stad!
heb er o.a. de toneelacademie bezocht en dat zag er ook perfect uit!
Maar gewoon de sfeer in maastricht, gezellig, mooi, vrolijk (oke, het was wel lekker weer toen dus met regen zal het er misschien wel anders uit zien) vond ik echt heeeeeeelemaal fantastisch!
Oud 17-02-2002, 15:25
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
japie schreef:
Waarom kom je dan wel zo over, leg dat dan eens uit?

Dat kun jij beter uitleggen, jij vindt mij kennelijk neerbuigend maar ik voel me eigenlijk niet aangesproken.
Oud 19-02-2002, 15:00
*shadygirl*
*shadygirl* is offline
Jongens, hou eens op met modder gooien! Nergens voor nodig.
Ik studeer zelf ook in Maastricht. Het PGO is juist het tegendeel van alles voorgekauwd krijgen. Je hebt een blokboek, en daar staan een aantal taken in (11) Dat is een casus, een geval dast zich voordoet, bijvoorbeeld over een onderzoek mbt lasertherapie bij enkelbandletsels. Je zit met z'n tienen in een onderwijsgroep, en een ouderejaars, de tutor, erbij. Dan ga je zelfstandig met z'n tienen de probleemstelling formuleren: wat is de algemene vraag mbt de tekst die wordt gegevn. Dan komt de brainstorm: je gaat alles wat in je opkomt met betrekking tot dat onderwerp spuien en opschrijven. Als de brainstorm ongeveer klaar is, ga je leerdoelen formuleren: een aantal vragen opstellen die de kern van de zaak naar boven moeten halen. Dit doe je slechts met de studenten, zonder interventie van de tutor, die is er namelijk vooral om in te grijpen als je te ver van het onderwerp af gaat, te weinig over een onderwerp hebt of als er twee personen echt in heftige discussie met elkaar gaan. Dan is de bijeenkomst afgelopen. In de tussentijd ga je naar de bieb, en ga je in de literatuur die daar staat alle informatie opzoeken die betrekking hebben op de leerdoelen, zodat je die kunt beantwoorden. In de volgende owg-bijeenkomst ga je weer met z'n allen om de tafel zitten, en behalndel je per leerdoel wat iedereen heeft gevonden. Je vult elkaar dus als het ware aan. Dit is dus een zeer grote mate van zelfstandig werken, omdat je dus geen boeken hebt waar de leerstof zo mooi instaat, maar je moet dus je eigen leerstof sleceteren, verzamelen, samenvatten en perfectioneren. Je schrijft dus als het ware je eigen leerboek en toetsstof.
Je moet dus echt veel zelfdicipline hebben om het aan te kunne, want als je de kantjes er van af loopt, heb je gewoon niks om te leren aan het einde van het blok.
Over het algemeen bevalt de stad Maastricht mij heel erg goed. Het is mooi, gezellig, leuke winkels, geen doolhof. De studentenverenigingen zijn ook leuk. Ik zit zelf bij Circumflex (leuk!!!) Tragos is een beetje de kak van Maastricht, willen graag studentencorps zijn maar dat kan toch niet want wij zijn de oudste vereniging. Koko is het meest losse, weinig stimulatie tot contactlegging, geen ontgroening. En Saurus is een roeivereniging, ook gezellig.
Dat zijn de vier grootste verenigingen van Maastricht. Bij onze vereniging heb je een grote variatie van studenten, van gw en geneeskunde, rechten en IB, tot onderwijswetenschappen en kunstacademie.
Het kamers vinden hier is gemiddeld, niet extreem moeilijk, maar ook niet echt makkelijk.
Over het algemeen is Maastricht een keigezellige stad om in te studeren en te wonen. Als je hier komt studeren, doe mee aan de INKOM aan het begin van het jaar!
Oud 19-02-2002, 15:30
Verwijderd
mwa wel gezellige stad, alleen weinig alto's, zowat alleen kakkers. Dat zuigt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2002, 15:26
*shadygirl*
*shadygirl* is offline
Citaat:
crazylou schreef:
mwa wel gezellige stad, alleen weinig alto's, zowat alleen kakkers. Dat zuigt!
Hoezo bekrompen visie? Jij zoekt alto's? Moet je maar eens bij Koko gaan kijken. De societeit ligt aan t spoor. Daar barst t van de Alto's. Kakkers? ga maar naar Tragos. Het ligt er maar net aan waar je kijkt...
Oud 27-02-2002, 10:30
Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
mikkie*** schreef:
Ik ga waarschijnlijk volgend jaar in Maastricht studeren. Maar ik woon zeker 4 uur met de trein van Maasticht vandaan. Ik wil zeker weten dat het er erg leuk is.
iemand ervaring??
Maastricht is leuk

Maar wees goed voorbereid wat betreft je studie, kom kijken naar Open Dagen, loop rond door de stad.

Ik woon vlakbij Maastricht maar ga in het Noorden (nou ja, Westen ) studeren. Gewoon, omdat ik hier al mijn hele leven zit.

Maar ik weet zeker, wat de stad betreft, zal ik altijd met plezier terugkomen, want Maastricht heeft een sfeer die je niet overal tegenkomt

Oud 27-02-2002, 15:21
*shadygirl*
*shadygirl* is offline
Citaat:
Quist schreef:
Er is natuurlijk maar een echt leuke vereniging in Maastricht en dat is SV Circumflex
Ikkuh = ook CF
Reageren

Regels voor berichten