![]() |
|
![]() |
Vijf jaar cel en castratie voor pedofiel
Uitgegeven: 28 januari 2003 15:01 AMSTERDAM - De rechtbank in Kortrijk heeft dinsdag een pedofiel veroordeeld tot vijf jaar cel, zo meldt het Gazet van Antwerpen. De man verliest ook voor tien jaar zijn burgerrechten. De drie jaar voorwaardelijke celstraf die de veroordeelde opliep, zijn verbonden aan enkele voorwaarden. Zo moet hij zich chemisch laten castreren door het volgen van een hormonale behandeling. De man vergreep zich immers al ettelijke keren aan minderjarigen. In het verleden liep hij reeds tien veroordelingen op. Bron Wat vinden jullie ervan? Zouden ze door (chemische) castratie beter kunnen voorkomen dat iemand in herhaling valt? Of gaat dit te ver? Persoonlijk vind ik het in dit geval wel goed, aangezien hij al vaker zich heeft vergrepen aan minderjarigen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Chemische castratie Het is een middel dat op de hormonen werkt, dus het vermindert de drang op seks. Maar zouden ze dit niet verplicht moeten maken bij alle mensen die een seksueel misdrijf hebben gepleegd, mit ze in herhaling zijn gevallen?
|
als die mensen er zelf voor kiezen vind ik het een zeer goede oplossing. Zo kun je mensen weer normaal in de samenleving laten functioneren.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() D.m.v. chemische castratie neem je het "sex-willen-hebbe"-gevoel weg, dus bereik je er net zoveel mee.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar ja, ik weet het niet..het kan wel tegen de mensenrechten ingaan maar degene die misbruikt zijn of erger, houden dan daar hun hele leven last (of erger) van... ik zoek em even op denk ik... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar zou je verder nog tegen-argumenten kunnen verzinnen?
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Weet niet of dat dan wel zo'n goede oplossing is.
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
ik ben opzich niet tegen die chemische castratie, vind het wel een goede oplossing.. Als die persoon er zelf voor kiest is het natuurlijk geweldig maar ik vind ook dat het verplicht moet worden aan bepaalde mensen die meerdere veroordelingen hebben op sexueel gebied... Het moet wel echt duidelijk zijn dat ze zonder castratie niet in de samenleving kunnen functioneren...
|
Ik denk eigenlijk niet dat dit de oplossing is en al helemaal niet bij de man uit het bovenstaande artikel! Hij kan er immers ook weer zelf voor kiezen om te stoppen met het gebruik van de pillen, maar das niet alles ik den k ook dat de bijwerkingen veel te groot zijn! Stel je voor hij gaat nu zijn lusten op een andere manier tot uiting brengen, wie is er dan verantwoordelijk? En dan heb ik het natuurlijk niet over schuldig, want dat is de man zelf maar goed... Ik ben er voor om deze mensen een gevangenisstraf voor onbepaalde tijd op te leggen met therapie! En dan bedoel ik niet een uurtje in de week praten, maar dagelijks en verplicht! En als men niet wil, vind ik dat men deze mensen gewoon vast moeten houden! En degene die wel willen meewerken pas vrij laten wanneer de therapeut er van overtuigd is dat de man of vrouw in kwestie ervan overtuigd is dat het ook echt fout is wat hij/zij gedaan heeft! Ik weet dat dit heel moeilijk is om na te streven in Nederland maar toech! Ook geeft het nog geen 100% zekerheid, maar ik denk dat de kinderen sowieso levenslang hebben: de nachtmerries en dagelijkse herinneringen aan de angst, de pijn en de wanhoop gaan nooit meer weg! Oh ja, en misschien gaat het wel tegen de mensenrechten in, maar heeft iemand nog wel deze rechten wanneer hij zich op deze manier buiten de wet geplaatst heeft???
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Verwijderd
|
Het is uitermate moeilijk: moet je het (grond)recht van de lichamelijke integriteit aantasten in geval van herhaaldelijk plegen van strafbare feiten die door die aantasting zijn weg te nemen?
Ik ben er zelf nog niet uit. Als dus zoals hier iemand meerdere zedendelicten pleegt die voorkomen kunnen worden door het chemisch te castreren, is dat dan ethisch verantwoord? Zelf ben ik éigenlijk geneigd nee te zeggen, omdat ik vind dat de grondrechten júist cruciaal zijn in dít soort zaken. Het belang van grondrechten is groter dan een hoop mensen denken. Grondrechten spelen altijd mee, in elke procedure, tegen elke verdachte. In dit geval denk ik éigenlijk dat ze iets te ver gaan: het strafrecht heeft andere manieren om dit op te lossen, zoals de gevangenisstraf of eventueel een maatregel als TBS. In casu zou ik het laten afhangen van de instelling van deze persoon. Stel dat hij wéét dat hij fout zit en kan de gevolgen van zijn daden achteraf overzien, maar verkeert af en toe onder invloed van een geestelijke stoornis waar hij geen weerstand aan kan bieden. Als zo'n man zelf akkoord gaat met castratie, zou het natuurlijk meteen moeten gebeuren. Echter in andere gevallen vraag ik me af of je iemand tegen zijn wil zo'n maatregel kunt opleggen. Zoals ik al zei, ik ben er zelf nog niet uit, maar ik neig eigenlijk meer naar het afkeuren ervan. |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er is trouwens een grote fout die een hoop mensen maken: te denken dat de grondrechten vervreemdbaar zijn. Dat is dus niet zo. Als een misdadiger iemand 'zijn grondrechten afneemt', wil dat niet zeggen dat die misdadiger zelf ook zijn grondrechten afgenomen mogen worden. Sterker nog, dat kán niet eens. Daarvoor zijn het nou juist grond- of mensenrechten. Je kunt natuurlijk wel zeggen 'iemand die een ander mens vermoordt is geen mens, dus heeft geen mensenrechten' maar dat is een redenatie die eigenlijk bijna net zo erg is als het principe van eigenrichting. Overigens, even in wat algemenere zin: er zijn geen grondrechten van vrijheid, veiligheid, gezondheid of leven. Het zou een beetje raar zijn om een 'grondrecht op leven' te hebben: immers, wanneer wou je je daarop beroepen? Als je dood bent door je nabestaanden? Je kunt überhaupt over leven niet spreken als 'recht': je lééft nu eenmaal, dat is een vaststaand feit. Je hoeft dat 'recht op leven' niet eerst te verwerven. Maar terugkomend op jouw antwoord: een redenering waarin het bezit van de grondrechten (die dan dus eigenlijk geen grondrechten meer zijn) afhankelijk wordt gemaakt van het al dan niet plegen van een strafbaar feit, is eigenlijk een redenering die het bestaan van willekeur goedkeurt en het bestaan van grondrechten ontkent. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En toch vind ik castratie een betere straf voor een pedofiel. Op die manier heeft hij als het goed is minder behoefte zijn pedofiele neigingen tot uiting te brengen. Het doel heiligt voor mij in dit geval de middelen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Even in het algemeen, nogmaals, ter verduidelijking ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |