Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-01-2003, 13:57
Ninnoc
Ninnoc is offline
Ook oude,

wiens moeder werkt en papa zit thuis? Is bij jouw thuis de rolverdeling nog zoals vroeger? Wat wil jij doen, is er hier een man die serieus denkt wel thuis te willen blijven bij de kiddos als vrouwlief carriere maakt.. of is dat stiekum toch teveel gevraagd van je ego. Als meiske, wil je carriere maken of ben je al tevreden als huisvrouw?

Zijn er ook mensen die met mij eens zijn dat de emancipatie nog niet voltooid is (of ik dat wenselijk acht is een ander ding) of vinden jullie het wel goed zo? zo niet wat zou er moeten veranderen?
Oud 13-01-2003, 14:25
AtHell
AtHell is offline
Ja,
Ja,
Ja.

win ik ?
Oud 13-01-2003, 14:30
Vice
Vice is offline
M'n vader mag dan wel voor het geld zorgen, hij is erg zorgzaam.
Toch is hij blijven werken, omdat hij veel meer verdiende dan m'n moeder en een betere toekomst had.

Voor mij hoeft die rolverdeling niet zo. Als m'n toekomstige vriendin later carriere wil maken, houd ik haar zeker niet tegen. En misschien krijgen we later helemaal geen kinderen en kunnen we gewoon fulltime blijven werken.

En dat emancipatie nog niet helemaal voltooid is, hebben de mensen toch zelf in de hand. Als iemand voor kiest om thuis te blijven voor de kinderen, is dat zijn keus en niet die van iemand anders.
Oud 13-01-2003, 14:39
SoundOfSilence
SoundOfSilence is offline
Bij ons is het inderdaad de klassieke rolverdeling; hoewel mijn moeder nu weer (deeltijd)werkt.
Zelf wil ik, als ik moeder ben geworden liever thuis zijn. Dan moet er wel de ruimte qua geld zijn natuurlijk. Helaas denkt mijn vriend daar anders over.... Die wil natuurlijk, als geemancipeerde burger, ook voor de kindjes zorgen......

Da's mijn rol! Zo hoort het en zo wil ik het! Ik hoef helemaal geen emancipatie!

(Natuurlijk mogen de vrouwen die willen werken dat rustig doen, dat wil ik zeker ook voordat ik kinderen krijg. Maar denk goed na voordat je zwanger wordt, of je kinderen wel in je huidige levenspatroon passen en hoe je ze wilt opvoeden.)

Laatst gewijzigd op 13-01-2003 om 14:41.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 15:21
qghp
qghp is offline
Mijn vader heeft een fulltime kantoorbaan, hij werkt van 9 tot 5
Mijn moeder werk bij een sportschool ongeveer 18 uur per week, ze werkt altijd s'avonds als mijn vader niet aan het werk is.

Het is hier dus neit echt een vast patroon van pappa zit op het werk en mamma kookt en doet de was.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 15:44
strafcorner
strafcorner is offline
als ik en mijn vriendin later nog bij elkaar zijn willen we allebei part time gaan werken en part time het huishouden doen...

edit: mijn ouders werken beide mijn moeder iets minder dan mijn pappa maa nog steeds erg hard allebei...
Oud 13-01-2003, 15:59
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
Ik wil zelf later zeker ook werken, maar toch genoeg tijd overhouden. Ik bedoel, echt een grote baan en vette carriere maken is voor mij niet belangrijk. Maakt mij niet uit of mijn man hard werkt en maar heel af en toe iets aan het huishouden doet, of dat hij ook niet heel lang werkt en ook helpt.

Mn pa is heel onregelmatig, maar wel veel weg en mijn moeder heeft 9 tot 5 baan met 1 dag vrij. Mn pa wil nog wel es koken en opruimen enzo, vinnik wel lief
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 16:53
Vice
Vice is offline
M'n moeder werkt ook onregelmatig en m'n vader vaak heel laat. Is meestal pas rond 8 uur thuis.
Oud 13-01-2003, 16:55
Pharmacon
Pharmacon is offline
m'n pa voert geen flikker uit en laat ons gewoon zitten...

m'n moeder is wel thuis, maar werkt zich de pleuris om voor ons te kunnen zorgen, en ook voor de kinderen voor m'n zus (nierpatient)

ik hoef zelf later niet de kostwinner te zijn... part-time werken vind ik prima, zie je je eigen kinderen ook nog es...
Oud 13-01-2003, 17:00
Firefly
Firefly is offline
Citaat:
strafcorner schreef:
als ik en mijn vriendin later nog bij elkaar zijn willen we allebei part time gaan werken en part time het huishouden doen...
zo wil ik het ook graag.

Niet allebei fulltime. Ik ken mensen die zo zijn opgegroeid en vaak alleen waren en als paps of mams dan geen tijd had dan werd haar wat geld toegestopt. Geld hadden haar ouders wel, tijd niet. Het is zo'n onaardig mens geworden. Ze showt met wat ze heeft en met hoe veel geld haar ouders wel niet hebben. Ze doet onaardig tegen iedereen (klein groepje mensen uitgezondert) Natuurlijk hoeft het niet altijd zo te gaan, maar ik wil wel gewoon dat er iemand thuis is als mijn kinderen uit school thuis komen, en dat ze niet vaker de oppas zien dan hun eigen ouders.

Mijn vader werkt fulltime. Mijn moeder is gestopt met werken toen ze kinderen kreeg. Nu wij al wat ouder zijn, gaat ze een opleiding doen, en ze gaat weer aan het werk.
Oud 14-01-2003, 11:18
Roxy
Roxy is offline
bij ons thuis is het vrij standaard maar dat is niet omdat mijn moeder dat zo wil, ze heeft vaak genoeg geprobeert aan een leuke baan te komen.. mijn moeder komt uit spanje en omdat haar vader overleed toen zij mijn leeftijd ofzo was moest zij aan het werk om geld te verdienen, dus ze heeft geen diploma's en komt ze nie aan interessant werk..

zelf zou ik denk ik nie fulltime willen werken als er kinderen zijn ofzow, maar ik zou wel iets willen doen en of dat een parttime baan of een uit de hand gelopen hobby of vrijwilligerswerk is dat ziek dan wel..
Oud 14-01-2003, 11:37
Breg
Breg is offline
Bij mij thuis werkt mn vader fulltime en mn moeder is huisvrouw, maar werkt sinds kort ook part-time.

Later zou ik graag willen dat als ik ooit kinderen heb dat dan mijn vriend/man/wat dan ook en ik allebei part-time werken. Ik zou in ieder geval niet full-time huisvrouw willen zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 12:17
Esmée
Esmée is offline
Mijn ouders hebben altijd allebei fulltime gewerkt, alleen mijn eerste levensjaar en later mijn zusje's eerste levensjaar is mijn moeder gaan parttimen, vervolgens weer fulltime verder. Tja het voordeel is, grof gezegd, dat er veel geld binnenkomt op die manier, maar twee van die workaholics in huis is ook niet alles... en mijn zusje en ik vonden dat toen we klein waren ook helemaal niet cool, dat onze ouders zo druk waren.
Ik wil zelf later ook absoluut carriere maken, en ik wil ook een echtgenoot met een mooie baan, maar als er kids komen ga ik dat dus niet zo doen als mijn ouders dat hebben gedaan.. ik wil alle taken eerlijk verdelen en in elk geval genoeg tijd hebben voor de kinderen. Maar hoe en wat precies zal toch in overleg moeten zijn met mijn partner tegen die tijd
Oud 14-01-2003, 13:19
rodina
rodina is offline
Mnouders werken beide. Maar hebben genoeg tijd voor ons.

Ik wil geen kinderen maar een carriere..
Oud 14-01-2003, 14:46
Black Rainbow
Black Rainbow is offline
m'n ma doet het meeste thuis, vader ook wel wat, en ik en m'n broertje en zus ook, maar m'n ma het meest.

zelf vind ik het ook niet zo erg om iets te doen, ook al heb ik soms hele luie buien dat ik nergens zin in heb, en dan zeker niet in kutklusjes in huis, maarja het moet hè.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 23:03
maar
maar is offline
Mijn vader werkt al sinds ik me herinner lange dagen, en mijn moeder is toen mijn jongste broertje 5 was weer parttime gaan werken. Ze gaat na de zomer waarschijnlijk weer werken (mag hier niet nl.), en omdat ze ondertussen via zo'n open universiteit e.d een beetje bij is gebleven, is dat niet al te moeilijk. Wat ik zelf wil kan niet echt: carriere, man met goede baan, en tijd voor de kinderen. Enige oplossing is m.i dus dat man en vrouw onderling regelingen treffen zodat er vaak genoeg iemand is thuis. Dat kan natuurlijk ook als een van de twee bv. een praktijk aan huis heeft, thuis werkt, oid. Ik heb als kind genoeg aandacht gekregen, heb altijd wel een beetje medelijden met Esmeetjes die hun ouders alleen in het weekend zagen; zo wil ik het dus niet aanpakken .
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 23:04
marlies
marlies is offline
Mijn vader heeft een kantoorbaan, mijn moeder een baan in de zorg. Ze werkt onregelmatig en er is wel een rolverdeling, maar dat komt omdat mijn moeder en bezige bij en zij vindt dat ze alles sneller en beter kan dan mijn vader en ik.
(is ook wel zo)
Mijn pa is van de auto, de tuin etc.

Oh ja wat ik zelf wil. Ik studeer terwijl mijn vriend al werkt, dus ik denk dat ik later meer ga verdienen dan hij, maar ik ga liever voor kinderen dan echt een carrière.
Ik denk dat ik eerst stop met werken en dan halve dagen.
maar eigenlijk weet ik het nog niet.. maar ja ben ook pas 18.
Oud 18-01-2003, 17:57
Verwijderd
Mn vader werkt fulltime, mn moeder parttime..
Mn moeder heeft altijd gewerkt, tot dat mn zusje en ik geboren werden. Toen is ze gestopt, en toen we allebei op de middelbare school zaten is ze weer begonnen met parttime werken, op tijdstippen dat mn zusje en ik allebei op school waren.. ze was wel (bijna) altijd thuis als wij uit school kwamen.. nu gaat ze weer steeds meer werken, maar das niet zo erg..

Ik hoef later geen fulltime baan als ik kinderen heb, maar ik ben ook niet van plan om als huisvrouw thuis te gaan zitten.. beetje eerlijk verdelen dus
Met citaat reageren
Oud 18-01-2003, 18:13
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Mijn ouders werken allebei. Mn vader alleen iets meer (werkt ook verder weg, dus is later thuis).. En mn moeder doet het huishouden. Mn vader kan niks. Die kan niet eens zn eigen kleren strijken.

Ikzelf wil later wel een baan. Ik ben erg graag zelfstandig, zodat ik ineens niet in de problemen kom als ik huisvrouwtje ben en mn manlief besluit me te verlaten. Ik kan denk ik ook niet echt voldoening vinden in huishouden..

De emancipatie is nog niet voltooid nee. Er zijn nog plekken waarop vrouwen gigantisch onderdrukt en minderwaardig geacht worden. Terwijl ik juist vind dat vrouwen heel wat meer kunnen dan voor kinderen zorgen en eten koken. Je kwaliteiten hangen af van jezelf, niet van je geslacht..
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 10:51
Ska-nne
Ska-nne is offline
Citaat:
rodina schreef:
Mnouders werken beide. Maar hebben genoeg tijd voor ons.

Ik wil geen kinderen maar een carriere..
Bij mij is dat ook zo, ouders hebben genoeg tijd voor ons, ik hoef ook geen kinderen maar niet zozeer om carriere te maken maar omdat ik ze gewoon niet leuk vind
Oud 19-01-2003, 10:56
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
wallflower schreef:

De emancipatie is nog niet voltooid nee. Er zijn nog plekken waarop vrouwen gigantisch onderdrukt en minderwaardig geacht worden. Terwijl ik juist vind dat vrouwen heel wat meer kunnen dan voor kinderen zorgen en eten koken. Je kwaliteiten hangen af van jezelf, niet van je geslacht..
idd...

Maar m'n moeder is wel ge-emancipeerd. Allebei m'n ouders werken voltijds, ze doen afwisselend de boodschappen, m'n vader kookt meer dan m'n moeder (gelukkig), en als het erop aankomt heeft m'n ma het laatste woord...

Ikzelf zou, als ik ooit kinderen heb, het niet erg vinden dat mijn 'man' huisvader zou zijn en ik ga werken...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 19:13
the tourist
the tourist is offline
Ik woon alleen met mijn moeder, en zij werkt ook.

Ik denk dat ik later als ik bv een man en kinderen heb zeker wel zou werken. Misschien geen fulltime baan, maar ik heb echt geen zin om de hele dag thuis te zitten en schoon te maken enzo.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2003, 20:48
rodina
rodina is offline
Citaat:
Ska-nne schreef:
Bij mij is dat ook zo, ouders hebben genoeg tijd voor ons, ik hoef ook geen kinderen maar niet zozeer om carriere te maken maar omdat ik ze gewoon niet leuk vind
Dat ook, besef even je loopt 9 maanden met zo'n ding in je buik. Vervolgens moet die er uit ook, nou 't spijt me zeer hoor, ooit van die programma's als de bevalling gezien. Gatver. Vervolgens slaap je de eerste 4 jaar niet fatsoenlijk omdat dat kind alleen maar snachts loopt te bleren. En van 't geld wat een kind kost, kan je een hoop leuken dingen doen.
Oud 19-01-2003, 20:51
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
rodina schreef:
Dat ook, besef even je loopt 9 maanden met zo'n ding in je buik. Vervolgens moet die er uit ook, nou 't spijt me zeer hoor, ooit van die programma's als de bevalling gezien. Gatver. Vervolgens slaap je de eerste 4 jaar niet fatsoenlijk omdat dat kind alleen maar snachts loopt te bleren. En van 't geld wat een kind kost, kan je een hoop leuken dingen doen.
na 2 jaar slapen ze goed snachts....eerder al trouwens...
Oud 19-01-2003, 20:52
rodina
rodina is offline
Citaat:
PHaRMaCoN schreef:
na 2 jaar slapen ze goed snachts....eerder al trouwens...
ja jij bent man, besef even wat je je vrouw aan doet als ze moet worden ingeknipt...
Oud 19-01-2003, 20:54
Pharmacon
Pharmacon is offline
Citaat:
rodina schreef:
ja jij bent man, besef even wat je je vrouw aan doet als ze moet worden ingeknipt...
dat is een heel ander punt dan kinderen die de 1e 4 jaar niet slapen hoor...

(btw, kdenk niet licht over bevallen ofzo hoor... maar me neefjes hebben de het 1e jaar nog bij ons thuisgewoont, en zoveel zijn ze 's nachts nie wakker ze zijn alleen wel vroeg wakker )
Oud 19-01-2003, 20:55
rodina
rodina is offline
Citaat:
PHaRMaCoN schreef:
dat is een heel ander punt dan kinderen die de 1e 4 jaar niet slapen hoor...

(btw, kdenk niet licht over bevallen ofzo hoor... maar me neefjes hebben de het 1e jaar nog bij ons thuisgewoont, en zoveel zijn ze 's nachts nie wakker ze zijn alleen wel vroeg wakker )
ja da's waar

maar even goed kinderen nee, echt niet, en ja idd ze zijn vroeg wakker en bah
Oud 20-01-2003, 09:49
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik denk dat mijn vriend en ik later allebij werken, maar hij tekent en ik fotografeer dus we zullen toch veel thuis werken Zamen de kindertjes verzorgen.
Zoveel mogelijk thuis kunnen werken is toch wel ons ideaal. Het moet dus een huis met een attelier en een doka worden. Nog even hard werken dus als we dr ook nog kindertjes bij in willen plaatsen.
We willen wel kinderen maar pas als het financieel kan enzow, we willen ze namelijk niet te kort doen doordat we zelf zo'n dure hobby hebben.
En mischien word ik ook wle wat anders, maar het zal er toch op neer komen dat we allebij werken, iets dat we van huis uit ook gewend zijn.
Mijn ouders werkten allebij en de ijne ook, nooit problemen mee gehad, maar dat komt doordat onze moeders allebij in het onderwijs werkten en dus evenveel vrij waren als ons.
Nouja, ik kan dit nu wel zeggen allemaal maar mischien gaat het wle heel anders. Dit is wat we willen, nu nog maar afwachten wat er van komt.
Oud 20-01-2003, 09:58
mill's mess
mill's mess is offline
Mijn paps werkt van s'ochtends vroeg tot s'avonds laat. Ik zie hem niet zoveel en dat heeft dan ook wel tot een slechtere band tussen ons geleid.
Mijn moeder heeft part-time gewerkt, daarnaast heeft zij voor de opvoeding van haar drie kinderen gezorgd en het huishouden bijgehouden. Nu ik als jongste en laatste het huis bijna verlaat is mijn moeder begonnen met haar studie rechten , waar ze nu ook alle tijd voor heeft.

Ikzelf wil geen kinderen, ik wil me volledig op mijn carriere gaan richten en niet een gevoel krijgen dat ik anders te weinig tijd aan mijn kinderen zou besteden, wat ik dan ook daadwerkelijk zou doen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 10:20
Hukkie
Hukkie is offline
Mijn moeder werkt, mijn vader zit thuis en gaat vanaf 1 maart weer werken. Beiden hebben een vrijwel volledige full-timebaan.

Ik wil carriere maken, ik heb er al over zitten denken om bewust kinderloos door het leven te gaan. Kindjes zijn vaak best leuk, maar ik zie het niet zitten om de hele dag met zo'n kind opgescheept te zitten. Op dat moment ben ik te gebonden aan thuis.
Daarnaast moet ik er niet aan denken wat er allemaal mis kan gaan, overall-gezien qua moeder-zijn.
Oud 20-01-2003, 10:56
Verwijderd
mijn moeder werkt full-time.
mijn vader ook.
mijn vader zorgt het meest voor het huishouden.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 12:45
SuprSoulFighter
SuprSoulFighter is offline
Geschiedenis : Moeder + Vader : moeder deed alles alleen
Moeder + 3 kinderen zonder vader : moeder deed meest , wij moesten afwassen wassen en koken vanaf 8 jaar

Heden Moeder +2 kinderen(min ik dus)+ Vrouw : iedereen doet wat, kinderen proberen er onderuit te komen

Toekomst : Ik + Vriendin (heb ik nog niet ,daar niet van) : Ik 4 dagen thuis,1/2 dagen werken("huisvader-achtig" en "mini-baan" zeg maar) ,Vriendin: Zichzelf lekker ontwikkelen in haar carriere en minste huishoudelijk werk doen. verdeling uiteraard met kind erbij

Tja tijden veranderen.....net als mensen

Laatst gewijzigd op 04-02-2003 om 12:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten