Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2004, 22:08
Verwijderd
Omdat ik nog in ernistige dubio zit en naast mn basis/vooropleiding wel gewoon een studie wil doen ipv werken ben ik aan het overwegen een propedeuse jaar psychologie te doen. Ik vroeg me af of er tussen de opleidingen in beide steden veel verschillen zijn, uberhaupt verschillen zijn en wat deze dan zijn. Ik weet dat er vaak welwat verschillen zijn tussen opleidingen in verschillende steden maar ik heb deze met betrekking op psychologie in utrecht/amsterdam nog niet gevonden. Verdere ervaringen, op of aanmerkingen over deze studie lijkt me ook interessant om te horen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2004, 23:11
Verwijderd
Dit meen ik serieus: In Utrecht schijnt het het slechts van allemaal te zijn. Ik wilde ook psychologie gaan doen maar had me ingeschreven in Leiden omdat de moeder van een vriendinnetje (psychologe aan de UvA) had gezegd dat Utrecht heel slecht was. Over Amsterdam weet ik niks.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 09:26
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
exvriendinnetje van mn broer doet psych in utrecht en is er heel erg enthousiast over.

ik zit zelf ook hierover te twijfelen (psych in adam of utrecht) en had ergens ooit een pagina gevonden met de verschillen maar die kan ik nou niet meer vinden vrees ik

maar ik denk dat ik toch naar utrecht ga

edit: ik weet nog wel dat de UvA iets beter uit de bus kwam dan UU maar de UvA had wel problemen met dat het te groot werd ofzo

Laatst gewijzigd op 14-06-2004 om 09:30.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 15:02
Verwijderd
Enige idee hoe ik aan de informatie kan komen waarom utrechts het slechts blijkt te zijn,waar het op gebaseerd is, of is het alleen een uitspraak van iemand? Met andere opleidingen word er namelijk ook nogal heen en weer geroepen en geven elkaar een slechte(re) naam. Maar ik ben eigenlijk meer opzoek naar de inhoudelijke verschillen en dan voornamelijk voor het eerste jaar.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2004, 16:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 14-06-2004 @ 10:26 :
edit: ik weet nog wel dat de UvA iets beter uit de bus kwam dan UU maar de UvA had wel problemen met dat het te groot werd ofzo
Dat is toch omdat de UvA nog geen loting invoert voor psych en daardoor veel uitgelote studenten krijgt die eigenlijk naar een andere uni wilden?
Oud 14-06-2004, 17:57
WishfulDreaming
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-06-2004 @ 17:44 :
Dat is toch omdat de UvA nog geen loting invoert voor psych en daardoor veel uitgelote studenten krijgt die eigenlijk naar een andere uni wilden?
geen idee.

ik zag alleen wel dat de UvA toelatingsgesprekken heeft. Dat heeft de UU helemaal niet trouwens
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 11:45
Verwijderd
Ik hoorde gisteren dat er inlotingen zijn voor de UU waar je je vóór 15 mei voor moest inschrijven... ik weet het niet maar misschien is dat dan iets om snel achteraan te gaan om te kijken of het alsnog kan. En anders is de keuze vrij snel gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 12:32
WishfulDreaming
van de site van de uu:

Toelating
Alle vwo-profielen geven toegang tot de bacheloropleiding psychologie. Heb je een vwo-diploma op basis van een vakkenpakket, dan is wiskunde A of B verplicht. Voldoe je niet aan de eisen, dan moet je een aanvullend examen afleggen. Daarvoor kun je terecht bij het James Boswell Instituut van de Universiteit Utrecht. Je moet het examen met goed gevolg hebben afgelegd voor je je als student kunt inschrijven.
Ook andere diploma's geven mogelijk toegang. Bekijk de algemene informatie over toelating.

Inschrijving
Als je psychologie wilt gaan studeren, meld je dan eerst aan bij de Informatie Beheer Groep via www.ib-groep.nl. Door de vele aanmeldingen is het van belang je tijdig in te schrijven: vóór 27 augustus. Later inschrijven betekent geen onderwijs tot februari!

Ik zie niets over lotingen/gesprekjes ed?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2004, 13:13
Verwijderd
Dat voor 15 mei is bij de VU omdat het numerus fixus is.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 11:20
flipvla
flipvla is offline
dat de UU slecht scoort voor de studie psychologie kan je vinden in van die boekjes die elk jaar worden uitgegeven.. ben even de naam kwijt; iets van StuideKiezers ofzo.. Daar staan dan alle opleidingen van hbo en wo in, met beoordeling door studenten en hoogleraren.

En de UU scoort inderdaad het slechts bij psychologie.. Maastricht en Rotterdam scoren elk jaar erg hoog, vanwege het probleemgestuurd onderwijs dat een erg goede manier van studeren blijkt te zijn. Ook leiden scoort goed.

Maar in leiden heb je dus numerus fixus, bij de vU, in Rotterdam..
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 16:23
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
flipvla schreef op 18-06-2004 @ 12:20 :

Maar in leiden heb je dus numerus fixus, bij de vU, in Rotterdam..
Idd, en aangezien je maar 1 lootstudie op mag geven ga ik in het geval dat uitgeloot wordt psychologie in Utrecht studeren (dat klinkt leuk nu ik geslaagd ben ). Iig een leuke stad!

En ach wat is goed en wat is slecht? Alles is zo lekker relatief, en bevalt het me niet dan stop ik er wel mee.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2004, 16:55
Verwijderd
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 18-06-2004 @ 17:23 :

En ach wat is goed en wat is slecht? Alles is zo lekker relatief, en bevalt het me niet dan stop ik er wel mee.
ja idd
Met citaat reageren
Oud 19-06-2004, 19:38
Smin
Smin is offline
Ik heb er voor gekozen om in Utrecht te gaan studeren. Maastricht kwam bij Keuzegids Hoger onderwijs inderdaad het beste uit de bus door het probleemgestuurd onderwijs, maar dat vind ik zo ver weg ineens. Behalve dus PGO liggen de gemiddelde cijfers die de psychologie aan verschillende universiteiten kreeg vrij dicht bij elkaar.
En inderdaad, als het niet bevalt zijn er nog 9 andere universiteiten waar ik heen kan.
Oud 20-06-2004, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Roxane schreef op 18-06-2004 @ 17:55 :
ja idd
Waarom vraag je het dan?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 13:36
WishfulDreaming
Citaat:
! am mE schreef op 20-06-2004 @ 14:25 :
Waarom vraag je het dan?
Lees. Er stond dat ze vooral op zoek was naar inhoudelijk verschillen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 14:15
Verwijderd
Citaat:
WishfulDreaming schreef op 20-06-2004 @ 14:36 :
Lees. Er stond dat ze vooral op zoek was naar inhoudelijk verschillen.
Citaat:
Roxane schreef op 14-06-2004 @ 16:02 :
Enige idee hoe ik aan de informatie kan komen waarom utrechts het slechts blijkt te zijn,waar het op gebaseerd is, of is het alleen een uitspraak van iemand?
Met citaat reageren
Oud 20-06-2004, 14:37
Verwijderd
Ik was/ben op zoek naar inhoudelijke verschillen, maar nadat jij kwam met de informatie kwam dat utrecht slecht zou zijn, leek het me wel interessant om te weten waarop dat gebaseerd is en/of dat het slechts een uitspraak van iemand is die in amsterdam werk, omdat zoveel opleidingen elkaar "afkraken". Maar dit zal geen doorslaggevend feit voor me zijn, in tegenstelling tot inhoudelijk veschil. Overigens heb ik de elsevier gevonden met de beste studies. Volgens studenten is nummer 1 Rotterdam, deze komt dan ook met de cijfers het beste uit de bus. Volgens de hoogelraren is voor psychologie Maastricht nummer 1.

eindoordelen:

Leiden 7.3
Groningen 7.1
Utrecht 7.0
Rotterdam 7.7
Twente 7.5
Maastricht 7.2
Nijmegen 7.1
Tilburg 7.0
Amsterdam 7.3
Met citaat reageren
Advertentie