Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-04-2002, 19:16
Frida
Frida is offline
Maar hoe gebeurt dit?

Als je gericht kijkt naar het percentage van migranten kinderen met een thuistaal die afwijkt van het Nederlands denk ik dat het voor de jongeren beter is dit percentage per klas zo laag mogelijk te houden.

Niet om een onderscheid in de rassen te maken , of zoals sommige denken dat ' migranten' een negatieve invloed hebben op "onze" jongeren en dit te gaan voorkomen , Neen ...

Ik denk dat het voor de jongeren beter is om dan in een milieu terecht te komen waarin de Nederlandse taal voldoende wordt gestimuleerd. ( Bv Antwerpen kleuterklas van 25 kinderen waarvan 23 geen Nederlands praten/ begrijpen) Dit lijkt me vrij nadelig voor deze jongeren hun ontwikkeling.

Vandaar lijkt het me beter om te letten op dit percentage, vooral in scholen waar de OVB ( extra taalstimulatie etc voor deze kinderen) nog onvoldoende ontwikkeld is.

Dit en een betere ontwikkeling van de taalondersteundende lessen lijken mij een stap in de goede richting te zijn om ook deze kinderen gelijke kansen te geven

Wat is jullie mening?
Oud 15-04-2002, 21:17
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Dat is nog al lastig in buurten waar 90%> allochtoon is. Moet je dan Nederlandse kindjes uit de andere kant van de stad gaan verplichten om daar naar school te gaan?
Oud 17-04-2002, 13:02
Frida
Frida is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Dat is nog al lastig in buurten waar 90%> allochtoon is. Moet je dan Nederlandse kindjes uit de andere kant van de stad gaan verplichten om daar naar school te gaan?
In die scholen lijkt het me gewoon beter om meer aandacht te besteden aan de taalondersteuning, ik vind het hoedanook nadelig voor deze kinderen ( ze krijgen minder stimulatie te hebben op het Nederlands taalgebied)
Maar idd je kan moeilijk nederlandstalige verplichten om op dat soort school te zitten... Dus die extra aandacht voor taal is daar zeker belangrijk...
Oud 17-04-2002, 13:47
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Frida schreef:

In die scholen lijkt het me gewoon beter om meer aandacht te besteden aan de taalondersteuning, ik vind het hoedanook nadelig voor deze kinderen ( ze krijgen minder stimulatie te hebben op het Nederlands taalgebied)
Maar idd je kan moeilijk nederlandstalige verplichten om op dat soort school te zitten... Dus die extra aandacht voor taal is daar zeker belangrijk...
Die aandacht is er ook al lang. Basisscholen krijgen voor elke allochtone leerling namelijk extra geld.
Reageren

Regels voor berichten