Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-01-2003, 16:00
Verwijderd
Schietles keuzevak op school
door Peter van de Stadt

ZOETERMEER | Eindexamenleerlingen van het Oranje Nassau College in Zoetermeer kunnen als keuzevak 'schieten' kiezen. In een schietschool krijgen ze dan onderricht in het hanteren van vuurwapens en luchtdrukpistolen. Voor zover bekend is het de eerste school in het land die schietles daadwerkelijk op het programma heeft staan.

De Onderwijsinspectie is er op het eerste gezicht niet echt gelukkig mee. "We kennen binnen de onderwijswetgeving wel schietles als toevoeging bij het vak lichamelijke opvoeding. Maar we zijn er niet van op de hoogte dat schietles ook een vak is dat daadwerkelijk op of via een school wordt gegeven. Dat is vrij uniek. Ik had er nog niet eerder van gehoord. We gaan dit eerst maar eens onderzoeken", zegt een woordvoerster van de Onderwijsinspectie op het hoofdkantoor in Utrecht.
Het protestants-christelijke Oranje Nassau College (vmbo, havo, atheneum en gymnasium) reageert wat verbaasd op de commotie. De zestien- en zeventienjarige leerlingen kunnen in het eindexamenjaar verschillende sporten kiezen, zoals klimmen, snowboarden, fitness en dus ook schietles.
Directeur Hein Piet van der Spek van het Oranje Nassau College vindt alle commotie 'schromelijk overdreven'. Hij zet ook vraagtekens bij de term 'keuzevak' in dit verband.
"De schietlessen vallen onder de noemer 'oriëntatie op sporten'. Wij vinden sport heel belangrijk. Het is bedoeld om leerlingen te laten doorgaan in zo'n sport. Ja, ze kunnen ook kiezen voor schietles, want ook schieten is een sport. Een olympische sport zelfs. Onze leerlingen kunnen kiezen uit zo'n twaalf sporten. En schieten vindt gewoon plaats in een schietschool met een instructeur, bij de schietvereniging aan de Voorweg in Zoetermeer."
Johan Bodrij van politie Haaglanden, bureau Zoetermeer, zet vraagtekens bij het keuzevak. "Ik heb er nog nooit van gehoord. Om schieten in dit kader een sport te noemen, tsja, ik weet het niet hoor."
De gemeente Den Haag kreeg recent een aanbieding van een schietsportvereniging om het onderdeel op te nemen in het oriëntatieprogramma voor scholieren, maar de gemeente heeft hiervan afgezien, omdat men het niet passend vond binnen het onderwijs.

Hoewel ik vind dat de schietsport ook maar eens als een normale sport moet worden gezien, ben ik wat huiverig over het voorstel om de 16 / 17 jarige met vuurwapens te laten schieten.
En niet omdat ze dit niet kunnen, maar omdat het niet van de wapenwet mag.
Je moet 18 jaar of ouder zijn om een vuurwapen te mogen gebruiken in de schietsport.

Wat vinden jullie hier van???

Laatst gewijzigd op 30-01-2003 om 16:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2003, 16:03
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik vind het niet kunnen. De grootste beperking als scholieren een bloedbad bv. op school willen aanrichten is dat ze niet weten hoe wapens werken. Deze beperking schakel je nu uit, en krijg je steeds vaker Amerikaanse toestanden hier, waarbij een leerling zijn halve klas doodschiet
Oud 30-01-2003, 16:08
Gatara
Gatara is offline
18 jaar moet je zijn om de sport kleiduivenschieten te mogen doen, dan? Beetje stom dan om minderjarigen een dodelijk wapen in handen te geven.

Daarnaast vind ik niet iedereen even geschikt om een dergelijke sport "gratis" te mogen doen via een school (labiele personen ).

Wapens zijn zo makkelijker bereikbaar en zeker hoe je daarmee om moet gaan. Een labiel persoon had misschien helemaal niet gedacht om die sport te gaan doen; dus door het te promoten als keuzevak op een middelbare school vind ik wat te ver gaan.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 16:18
Verwijderd
koel, ik wil naar die school

schieten roels.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 16:25
Thomas
Thomas is offline
Ik zie geen commotie hoor, dit is nl weer zo een typische ophef van de media over niets. Wij hebben op de middelbare school allerhande oriëntatie sporten gehad en daar zat toevallig schieten niet bij. Zoals die directeur alles zegt in dat artikel, reflecteert hij mijn persoonlijke mening.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 16:44
Gatara
Gatara is offline
Het probleem zit m meer in de leeftijd, Wawl, niet zozeer in de sport zelf.

(waarschijnlijk dat er inderdaad minder ophef was ontstaan als het lasergamen was ofzo , maar tja.. zo'n laserding is ook niet echt te vergelijken met een wapen met een kogel erin, he )
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 17:47
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Het probleem zit m meer in de leeftijd, Wawl, niet zozeer in de sport zelf.

(waarschijnlijk dat er inderdaad minder ophef was ontstaan als het lasergamen was ofzo , maar tja.. zo'n laserding is ook niet echt te vergelijken met een wapen met een kogel erin, he )
misschien, maar met lasergamen mik je op mensen, met schietne op levenloze doelschijven

nee, schieten is leuk, lasergamen ook, en allebei zijn ze goed voor je; lasergamen zorgt voor goede oog-hand coordinatie, reflexen en teamwork, en schieten verhoogt concentratievermogen
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 18:27
Isa
Isa is offline
onmiddelijk wettelijk verbieden.
hoe zou het toch komen dat in de VS, waar wapens legaal zijn, kinderen (soms 6 jaar oud) meer dan eens de klas binnenkomen met een vette gun en dan of iemand doodschieten, of zelfs zomaar iedereen neerknallen,hm?

als je schieten als sport wilt dan moet je daar zelf maar voor zorgen, als keuzevak vind ik echt niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:33
Gatara
Gatara is offline
Havock:

waarom dan geen boogschieten als keuzevak?

Ik zie nog niet snel iemand met een pijl en boog een overval doen , maar alle voordelen (als concentratie etc..) worden ook met deze sport bereikt.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:39
Big Brother
Big Brother is offline
ik zou het zelf wel willen (zodra ik de kans krijg ooit een keer ga ik zelf ook op schietles)
maar om het op een school als keuzevak te houden.. nee!
meer dan de helft van schietpartijen op scholen komt doordat de kinderen de wapens meenemen van de schietclub, als die schietclub nou ook nog eens op school is, wordt het wel erg makkelijk (die andere helft neemt het wapen gewoon mee van huis )
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:54
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Havock:

waarom dan geen boogschieten als keuzevak?

Ik zie nog niet snel iemand met een pijl en boog een overval doen , maar alle voordelen (als concentratie etc..) worden ook met deze sport bereikt.
uhm, nou je het zegt; een pijl en boog is heel geschikt om een overval mee te doen.

bovendien kan je met een p&b minstens net zo vervelende, zo niet vervelender wonden veroorzaken

maar gewoon schijten is leuker, en p&b is niet voor iedereen weggelegd, om het een beetje goed te kunnen, vereist het jaren van training (ook kracht), schieten kan je in maanden leren.

en geloof me hoor, een geweer bedienen is zo makkelijk als een garnaal pellen.
*werderom bravo voor mezelf vanwege een vage woordkeuze*
koop een militair handboek in de dumpshop en je weet genoeg

maar je kan het ook van de andere kant bekijken, als je die kinderen laat zien wat voor schade je ermee aanricht, dan denken ze er ook niet zo makkelijk over
want hou er rekening mee, voor veel kinderen en zelfs pubers, is het toch zoiets als in een actiefilm, hollywood style enzo.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 19:55
Japzer
Japzer is offline
Dat schieten een sport is ben ik het wel mee eens, maar dan wel een gevaarlijke sport.
Wat je nu krijgt is een groep leerlingen die goed met een vuurwapen om kunnen gaan, de meesten zullen daar geen problemen mee hebben, maar je maakt iemand wel heel erg makkelijk op deze manier als hij echt kwaad wil , als die persoon goed presteert kan hij zelfs door voor een wapenvergunning of iets dergelijks, waardoor vuurwapens weer goed toegangkelijk worden.
Natuurlijk kan je zeggen van een boog is ook belangrijk en een scherp keukenmes ook, maar met een pistool kan je in een minuut heel wat meer schade aanrichten dacht ik...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:20
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Havock schreef:
uhm, nou je het zegt; een pijl en boog is heel geschikt om een overval mee te doen.

Moet je mij eens vertellen hoe onopvallend je dat kunt doen

Citaat:

bovendien kan je met een p&b minstens net zo vervelende, zo niet vervelender wonden veroorzaken

Ja, is ook dodelijk.

Citaat:

maar gewoon schijten is leuker,

DAt doe je op de plee

Citaat:

en p&b is niet voor iedereen weggelegd, om het een beetje goed te kunnen, vereist het jaren van training (ook kracht), schieten kan je in maanden leren.

Des te meer reden om P&B te laten leren

Citaat:

maar je kan het ook van de andere kant bekijken, als je die kinderen laat zien wat voor schade je ermee aanricht, dan denken ze er ook niet zo makkelijk over

Hmmmmmm..... en hoe was je dat van plan?
Bekend is dat men zich er stoer mee voelt... sterker waarschijnlijk. Stom eigenlijk, want ik vind het persoonlijk behoorlijk laf als je met zo'n ding op zak loopt.
(maar ik begrijp wel een beetje hoe het voelt... vond een sabel, floret en zwaard in mijn hangen ook tof )

Citaat:

want hou er rekening mee, voor veel kinderen en zelfs pubers, is het toch zoiets als in een actiefilm, hollywood style enzo.
Dat is juist het enge ervan.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:21
Japzer
Japzer is offline
Ja ze kunnen dat schieten idd beter in boogschieten veranderen Daar heb je toch echt meer vaardigheid voor nodig.
Bij gewoon schieten is het meer een zaak van mikken en trekker overhalen, echt bijzonder is het niet dus...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:35
Gatara
Gatara is offline
Met boogschieten heb je alleen een klein probleempje voor vrouwen: hun lichaam.

Nu heb ik er zelf niet zo'n last van , maar het kan wel eens zo zijn dat een borst in de wegzit
Vroeger schijnt zo'n borst wel eens weggesneden te zijn,.....(of dat nu een fabeltje is?)

Nouja.... speerwerpen voor de Cup C-plussers, dan maar
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:45
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Met boogschieten heb je alleen een klein probleempje voor vrouwen: hun lichaam.

Nu heb ik er zelf niet zo'n last van , maar het kan wel eens zo zijn dat een borst in de wegzit
Vroeger schijnt zo'n borst wel eens weggesneden te zijn,.....(of dat nu een fabeltje is?)

Nouja.... speerwerpen voor de Cup C-plussers, dan maar
volgens mij doe je dan wel iets goed fout als je dar last van krijgt, want er komt niks er tegenaan, wel als er iets goed fout gaat ja, maar verder mijn vriend doet dat al jaren handboog schieten ik een paar keer gedaan, t komt er echt niet tegen aan.

En ik denk dat ik meer last krijg van speerwerpen

en ff ontopic: er is niks op tegen tegen (boog)schieten enz. zolang t niet bij verkeerde mensen in handen komt.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Japzer schreef:
Ja ze kunnen dat schieten idd beter in boogschieten veranderen Daar heb je toch echt meer vaardigheid voor nodig.
Bij gewoon schieten is het meer een zaak van mikken en trekker overhalen, echt bijzonder is het niet dus...
Ik kan uit ervaring zeggen dat dit jammer genoeg niet het geval is.
Er komt wel degelijk een hoge concentratie en behendigheid bij sportschieten met pistool of geweer bij kijken.

Handboog en vuurwapen schieten zijn twee totaal verschillende sporten.
Net als voetballen en hardlopen.

Groeten,
The marshall
Met citaat reageren
Oud 30-01-2003, 21:08
Tampert
Tampert is offline
Och. Op mijn middelbare school had men speerwerpen als keuzevak. Er zijn met dat vak genoeg bijna-ongelukken gebeurd. Als het op een verantwoorde manier gebeurt en er goede voorlichting bij komt kijken moet het wel kunnen. Ikzelf zou het totaal NIX vinden om het te doen. Dat is nu juist het leuke van een keuze
Oud 30-01-2003, 21:16
alwaysgood
alwaysgood is offline
dat kun je niet met elkaar combineren, ik zie zow nog geen scholier met een speer naar binnen lopen om daar een bloedbad aan te richten
Oud 30-01-2003, 21:18
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
spacegirl schreef:
volgens mij doe je dan wel iets goed fout als je dar last van krijgt, want er komt niks er tegenaan, wel als er iets goed fout gaat ja, maar verder mijn vriend doet dat al jaren handboog schieten ik een paar keer gedaan, t komt er echt niet tegen aan.

Niet zozeer dat het er tegenaan komt, maar eerder dat het "in de weg zit". Nahja, dit lijkt me overigens eerder iets voor L&G

Citaat:

en ff ontopic: er is niks op tegen tegen (boog)schieten enz. zolang t niet bij verkeerde mensen in handen komt.
Maar hoe weet je dat? (zeker als het een keuzevak is en je dus deze optie openlaat (gratis in het lesgeld inbegrepen!) voor iedereen)
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 06:42
Japzer
Japzer is offline
Ik zie het gevaar dat iemand een bloedbad aan gaat richten met een P&B of een speer toch iets minder waarschijnlijk dan met een pistool eerlijkgezegd
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 06:51
Verwijderd
Citaat:
Japzer schreef:
Ik zie het gevaar dat iemand een bloedbad aan gaat richten met een P&B of een speer toch iets minder waarschijnlijk dan met een pistool eerlijkgezegd
ik ook, maar de kans is er natuurlijk altijd, god weet of je een robijn hoed in de klas hebt zitten

Maar aan de andere kant je kunt in nederland nu ook al gewoon schieten met voorwaarden als zijn de sport, dat mag ook dus waarom op scholen niet?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 09:12
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
spacegirl schreef:

Maar aan de andere kant je kunt in nederland nu ook al gewoon schieten met voorwaarden als zijn de sport, dat mag ook dus waarom op scholen niet?
Als ik dan bij zo'n vereniging ga kijken:
"Iedereen, die overweegt lid te worden (minimum leeftijd 14 jaar), dient te beginnen met het overleggen van een bewijs van goed gedrag, t.b.v. het lidmaatschap van de schietvereniging. "
http://www.sportschietcentrum.nl/verenigingen.html

Die mensen worden dus beoordeeld op goed gedrag, omdat je anders gestoorde gekken in je vereniging hebt zitten die willen leren schieten om bloedbaden aan te richten.

Hoe wil je dat in godsnaam op school controlleren?

Aangezien het een keuzevak is, is het dus voor iedereen verkiesbaar. Het zou ook raar zijn voor een school als deze een persoon zou weerhouden van een keuzevak, omdat ie daar niet geschikt voor is.
Dan krijg je dat gezeik weer
(ja maar,.. klasgenoot B is niet geschikt voor wiskunde en toch doet hij dat, waarom mag ik dan niet schieten. Het is toch mijn keuze? En ik heb het recht om vakken te kiezen die aangeboden worden. Daar is toch school voor?"

Laatst gewijzigd op 31-01-2003 om 09:14.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:

Moet je mij eens vertellen hoe onopvallend je dat kunt doen

[/b]

Ja, is ook dodelijk.

[/b]

DAt doe je op de plee

[/b]

Des te meer reden om P&B te laten leren

[/b]

Hmmmmmm..... en hoe was je dat van plan?
Bekend is dat men zich er stoer mee voelt... sterker waarschijnlijk. Stom eigenlijk, want ik vind het persoonlijk behoorlijk laf als je met zo'n ding op zak loopt.
(maar ik begrijp wel een beetje hoe het voelt... vond een sabel, floret en zwaard in mijn hangen ook tof )

Dat is juist het enge ervan. [/B]
simpel; er zijn weinig mensen die reageren op een boog om je rug.
ze staan je eerder lachende aan te kijken

schijten=scheiten.
ik typ te snel voor mijn kunnen

maar hou er rekening mee dat er ook mensen zijn (zoals ik) die niet p&b kunnen schieten.
slechte motoriek enzo.
scheiten kan ik wel goed
en ik vind het leuk.

hoe je dat van plan was?

pik gewoon een paar mensen/ ex militairen met schotwonden ofzo, en laat hun vertellen wat er is gebeurd.
maar ik zeg ook niet dat 14 jarigen maar meoten gaan schieten, hell, die zijn nog neit eens groot genoeg om zo een geweer vast te houden.
maar als je in 15/16 bent ben je rationeel genoeg om daar goed mee om te kunnen gaan.
er zijn altijd mensen die het nooit kunnen, maar vroeg of laat slaan die toch door

schieten is oke.
maar wel onder grondig toezicht, en iemand die al wat op ze kerfstok heeft staan, komt er gewoon niet in
maar eigenlijk zou paintball ook goeie "sport" zijn.
je leert in een team te werken, je leert te presteren terwijl je stijf staat van de zenuwen, en het is gewoon leuk om te doen, wat ook zeer belangrijk is.
je bent voor school al de hele dag bezig met dingen in je kop stampen, zoiets trekt je uit die sleur
en gewoon "gym" wordt ook saai
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 17:52
Verwijderd
"dient te beginnen met het overleggen van een bewijs van goed gedrag, t.b.v. het lidmaatschap van de schietvereniging. "

Dit is niet in de wet geregelt dus dit punt kan gepaseert worden.

Bij mijn schietvereniging is het zo dat je bijvoorbeeld geen / niet meer een bewijs van goed gedrag hoeft te halen bij de politie.
Omdat ze anders met de wet van de privacy in de war komen.
Je bent bij mijn vereniging ook maar 3 maanden aspirant lid.
Maar je moet bijvoorbeeld wel weer 6 maanden HOOFDLID zijn om grootkaliber (9mm, M1 karabijn, .357) te mogen schieten.
En per jaar 24 schietbeurten maken om van de vereniging een wapen te mogen kopen.
Voordat je bij mijn vereniging zelfstandig mag schieten moet je eerst 3 veiligheids lessen met succes hebben afgelegd.

Zo zie je dat het per vereniging nog wel wil verschillen.

"maar ik zeg ook niet dat 14 jarigen maar meoten gaan schieten"
Sterker nog ze mogen dit nog niet eens.
Waarschijnlijk beginnen ze dan met een luchtdrukwapen.

Flobert

Groeten,
The marshall

Laatst gewijzigd op 31-01-2003 om 17:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2003, 18:42
NN
NN is offline
Als scholieren al schietles krijgen worden zij opgevoed met de gedachte dat geweld normaal is. Deze gedachte zal zich voortzetten naar het idee dat als je president bent van een land je het recht op om met geweld de hele wereld jouw wil op te leggen. Lijkt mij niet zo'n goede ontwikkeling......
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 20:14
BBEM
BBEM is offline
ik ben ook dol op vuurwapens maar agressief ben ik er volgens mij niet van geworden.
Oud 31-01-2003, 20:23
** Lieve2002 **
** Lieve2002 ** is offline
Ik denk ook dat het heel onverstandig iz om schietles tegaan geven op school.....
hoe minder mensen met vuurwapens in aanraking komen hoe hoger de drempel ligt om ze daad werkelijk te gebruiken.....
We willen toch niet net zo worden als in de VS.... Nederland iz waz altijd een redelijk wapen vrij land.....laaste tijd veel minder....maar laten we proberen dat weer terug te krijgen....dat lukt zeker niet als we schietlessen gaan krijgen op school.....

kuzzz
Lieve
Met citaat reageren
Oud 31-01-2003, 21:05
koelkastje
koelkastje is offline
Het is allemaal erg overdreven, het gaat dan hooguit over 3 lessen en het kon al een tijdje en opeens is het hot nieuws. Maar het laatste nieuws is dat ze er mee stoppen. Al jaren lang kan je in de de laatste jaren van je studie met gym een sport kiezen, 3 lessen ga je dan die sport beoefenen, sporten zoals o.a. klimmen, skieën/snowboarden, steps, fitness, boogschieten etc. Zodat je verschillende sportverengingen in Zoetermeer leert kennen en je daarna misschien zelf ook wat meer gaat sporten.
De schietlessen zijn alleen op 1 lokatie van het ONC aangeboden, op de locatie parkdreef had je nooit de keuze om schietlessen te volgen. Ergens in een krant stond ook dat het om een echt vak ging, dus zoals "duits" maar dat is helemaal overdreven.
De school heeft trouwens een brief naar alle leerlingen en ouders gestuurd met daarin informatie en uitleg over de schietlessen.

Ik zelf vind het opzich ook wel raar dat ze schietlessen aan boden, en ben zelf echt tegen vuurwapens, maar vindt wel dat het allemaal zwaar overdreven is.

Citaat:
Havock schreef:
koel, ik wil naar die school

schieten roels.
Zo leuk is die school nou ook weer niet hoor (weet het uit eigen ervaring, zat wel op de locatie parkdreef, waar GEEN schietlessen werden aangeboden, maar toch)

komt mijn goede oude schooltje opeens zomaar negatief in het nieuws.
Oud 31-01-2003, 22:13
Stff
Stff is offline
whaaaaaaaaaaaaaaa ik wil daaaaarheeeen!!!! schieten lijkt me vet!!!!
Oud 01-02-2003, 09:20
Verwijderd
Citaat:
NN schreef:
Als scholieren al schietles krijgen worden zij opgevoed met de gedachte dat geweld normaal is. Deze gedachte zal zich voortzetten naar het idee dat als je president bent van een land je het recht op om met geweld de hele wereld jouw wil op te leggen. Lijkt mij niet zo'n goede ontwikkeling......
tuurlijk, iedere sportschutter is gewelddadig

hallo, aarde aan vreemd figuur?
dus als ik op schieten ga, ben ik meteen pro-geweld?
whahahaha

dorkie.

goeie kans dat ik zelf ook aan schietsport ga doen.
waarom?
omdat ik het leuk vind, en boogschieten niet
en als je op jouw manier gaat rekenen moet je ook alle vechtsporten verbieden omdat die mensen de kennis geven "goed" te vechten.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 09:34
Yamyam
Yamyam is offline
Schietles lijkt me best leuk, maar het is complete onzin dat op school te hoeven doen. Zo geven ze het voorbeeld alsof je dat nodig hebt later in 'de maatschappij'. Ik mag toch hopen van niet. Schieten doen ze maar ergens anders, niet op school. Belachelijke aktie.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 10:40
CKY-Jackass
CKY-Jackass is offline
ik heb op die school gezeten maar ben toen naar een andere school gegaan had ik er nou maar op gezeten
Oud 01-02-2003, 13:10
Verwijderd
Ik heb zelf zes jaar lang aan sportschieten gedaan (12-meterbaan, 4.5mm luchtdrukwapens). Ben ik er gewelddadig van geworden? Nee. Kun je met die wapens iemand doden? Nee. Is het toegestaan op scholen? Ja.

Ik vind persoonlijk boks-, judo- of karateles op school veel kwalijker. Dat kunnen ettertjes meteen op het schoolplein gaan toepassen; schietles niet.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 14:20
NN
NN is offline
Citaat:
Havock schreef:
tuurlijk, iedere sportschutter is gewelddadig

hallo, aarde aan vreemd figuur?
dus als ik op schieten ga, ben ik meteen pro-geweld?
whahahaha

dorkie.

goeie kans dat ik zelf ook aan schietsport ga doen.
waarom?
omdat ik het leuk vind, en boogschieten niet
en als je op jouw manier gaat rekenen moet je ook alle vechtsporten verbieden omdat die mensen de kennis geven "goed" te vechten.
Ik ben tegen het aanmoedigen van schieten, maar ook vechten als sport. Niet dat iedereen er gewelddadig van wordt, maar er wordt dan wel naar gekeken alsof het iets normaals is. En ik vind niet dat dit normaal gevonden moet worden.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 15:26
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef:
Ik heb zelf zes jaar lang aan sportschieten gedaan (12-meterbaan, 4.5mm luchtdrukwapens). Ben ik er gewelddadig van geworden? Nee. Kun je met die wapens iemand doden? Nee.

jij bent niet de enige, iemand anders kan er wel gewelddadig van worden of sneller uiting geven aan een gewelddadige drang die al in zo iemand zitt.
Citaat:
Is het toegestaan op scholen? Ja.
Ik vind persoonlijk boks-, judo- of karateles op school veel kwalijker. Dat kunnen ettertjes meteen op het schoolplein gaan toepassen; schietles niet.
ook boks judo en karate is geen keuzevak normaal gesproken.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
jij bent niet de enige, iemand anders kan er wel gewelddadig van worden of sneller uiting geven aan een gewelddadige drang die al in zo iemand zitt.
Ik weet dat ik niet de enige ben. Ik had even geen zin om een lang stuk te typen.

Ik denk dat het wel een beetje zal meevallen met het bevorderen van agressief gedrag van kinderen door schietles. Sterker nog, ik weet vrijwel zeker dat ze op die manier beter hun agressie kunnen conditioneren, hem niet opkroppen en het niet op een bepaald moment uitbarst.

Citaat:
ook boks judo en karate is geen keuzevak normaal gesproken.
Mijn broer krijgt in 6Gym nu Sportoriëntatie, waarbij hij boksen, judo en karate dus wel verplicht moet doen. Ook bij andere scholen in mijn omgeving heb ik dit gezien: ik hoop dat het inderdaad niet 'normaal gesproken' is.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 17:38
Verwijderd
Citaat:
NN schreef:
Ik ben tegen het aanmoedigen van schieten, maar ook vechten als sport. Niet dat iedereen er gewelddadig van wordt, maar er wordt dan wel naar gekeken alsof het iets normaals is. En ik vind niet dat dit normaal gevonden moet worden.
en dat vind ik wel.

ik zou tenminste niet zonder kunenn.
ik hou er teveel van om te vechten.
het klinkt fout ja, maar ik bedoel dus niet dat ik er genoegen in schep iemand kapot te slaan.
nee, ik hou gewoon van het gevecht op zich.
en heb inmiddels genoeg kennis naar mijn inszien om zelf als wapen te worden gezien

maar mocht het ooit ervan komen dat de mensheid dusdanig ver aan het verzwakken is dat je neit eens meer jezelf mag verdedigen... legaal...
dan zal ik die kennis zeker aan mijn kinderen overdragen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 19:59
Quantes
Quantes is offline
in vind dit echt eng. man, iedereen kan zo met een wapen gaan lopen.
Oud 01-02-2003, 20:50
Verwijderd
Citaat:
dreadzzmeisje schreef:
nee.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 22:02
Verwijderd
Citaat:
dreadzzmeisje schreef:
Gelukkig niet.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 11:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Havock schreef:
nee.
Legaal gezien mag dit niet, nee,.. maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:33
Verwijderd
van een sportschutter heb je inderdaad niet zo veel te vrezen.
Omdat een sportschutter graag zijn verlof houd.

Je hoeft in dit land maar een kik te geven of je bent je verlof kwijt.

Groeten,
The marshall
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 12:48
Gatara
Gatara is offline
dan heb je het dus over ECHTE sportschutters en niet scholieren die dat als keuzevak doen
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
dan heb je het dus over ECHTE sportschutters en niet scholieren die dat als keuzevak doen
misschien willen die ook wel gaan sportschieten?

jezus, jullie houden mensen nogal graag van de domme he; het "wat neit weet wat niet deert principe".

oftwel: zet ze maar oogkleppen op, als je doet of het neit bestaat, bestaat het ook niet.

de meest idiote gedachtengang
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 19:20
Gatara
Gatara is offline
Je kunt ze toch ook gewoon een blaadje in de handen duwen met informatie over verschillende sporten die men kan doen? Hoeft het nog niet als keuzevak op school gegeven te worden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 21:43
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef:
Je kunt ze toch ook gewoon een blaadje in de handen duwen met informatie over verschillende sporten die men kan doen? Hoeft het nog niet als keuzevak op school gegeven te worden.
waarom niet?

als iemand er goed in is....
zou mijn eindcijfer wat opkrikken
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 08:00
Verwijderd
Ik snap het probleem niet echt? Waarom zou het niet mogen. Het lijkt me echt wel dat ze op die schietbaan voldoende veiligheidsmaatregelen nemen. En die ventjes kunnen heus dat pistool niet mee naar huis nemen.

Wat me wel bevreemd is dat het het ONC is dat die cursus aanbied, een overwegend christelijke school. Ik heb er destijds van afgezien om naar die school te gaan, juist vanwege het feit dat ze christelijk waren. Vuurwapens horen toch niet echt bij de christelijke moraal, wel?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 08:19
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
eXo schreef:
Wat me wel bevreemd is dat het het ONC is dat die cursus aanbied, een overwegend christelijke school. Ik heb er destijds van afgezien om naar die school te gaan, juist vanwege het feit dat ze christelijk waren. Vuurwapens horen toch niet echt bij de christelijke moraal, wel?
Gij zult geen schietles nemen staat niet in de bijbel volgens mij
Oud 03-02-2003, 09:32
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Havock schreef:
waarom niet?

als iemand er goed in is....
zou mijn eindcijfer wat opkrikken
Aha!!! Daar is het je om te doen!
Met citaat reageren
Advertentie