Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2003, 15:51
Destrøyer
Destrøyer is offline
Religie is voor mensen die op aarde een ***leven hebben zodat ze hoop hebben op beter, na hun dood

Eens/Oneens?

Ik ben het hier mee eens, omdat de mate van vroomheid afneemt naarmate de welvaart toeneemt. Nederland nu, met alle welvaard, is een stuk "atheïstischer" dan vroeger ten tijde van armoede. Bovendien is het geloof in 3e wereldlanden een stuk sterker dan in de westerse wereld.

(ik weet niet of/hoevaak dit topic al langs is gefietst, sluit'm indien dat het geval is)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2003, 16:16
Not for Sale
Not for Sale is offline
nee, ***leven lijkt me op deze plek geen juist begrip. Niet vanwege de grofheid (die is al weggecensureerd ), klopt gewoon niet zo.

Wat jij ziet is de tegenstelling tussen decadent en ascetisch gedrag. Maar niet iedereen die gelovig is, is asceet en niet iedereen die rijk is is decadent. Decadentie en geloof zijn 2 oplossingen voor hetzelfde probleem, namelijk angst.

Door je te wentelen in weelde kan je net zo makkelijk je doodsangst en gewetensproblemen vergeten als door je gezond verstond over te geven aan een millenia oud boek.
Oud 09-02-2003, 16:44
Lakitu
Lakitu is offline
Religie is voor mensen die nog steeds niet ontwaakt zijn uit de middeleeuwse propaganda over de goede gevolgen van het geloof op je leven.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 17:05
JJzD
JJzD is offline
nee
het is voor de mensen die een waarheid onder ogen durven zien die hen door de Geest in het hart heeft genesteld
idd door weelde krijg je zoveel andere afgoden die een stuk makkelijker in de boodschap zijn, maar dat is het kietelen van de oren waar paulus het over heeft in timotheus 4
Oud 09-02-2003, 17:08
Isa
Isa is offline
oneens. rationalisme is ook een manier om zekerheid te verkrijgen over de wereld en zo angst te bestrijden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 17:45
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
oneens. rationalisme is ook een manier om zekerheid te verkrijgen over de wereld en zo angst te bestrijden.
(toevoeging, zie mijn reply, geen aanval op jou Kenny)

En in tegenstelling tot de andere twee genoemde manier, decadentie en geloof, is deze zekerheid echt. Gefundeerd. De zekerheid van weelde, en de zekerheid van geloof zijn vals.
Oud 13-02-2003, 17:12
McCaine
McCaine is offline
Titel aangepast voor helderheid.
Oud 13-02-2003, 18:04
Isa
Isa is offline
Citaat:
Coolkast schreef:
(toevoeging, zie mijn reply, geen aanval op jou Kenny)

En in tegenstelling tot de andere twee genoemde manier, decadentie en geloof, is deze zekerheid echt. Gefundeerd. De zekerheid van weelde, en de zekerheid van geloof zijn vals.
dat maakt voor het menselijke bewustzijn en de geest niks uit.
geloof is voor de gelovigen echt. die gevoelens zijn voor hun waarschijnlijk echter dan de rationele geest en zekerheid voor de atheist.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2003, 18:07
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
dat maakt voor het menselijke bewustzijn en de geest niks uit.
geloof is voor de gelovigen echt. die gevoelens zijn voor hun waarschijnlijk echter dan de rationele geest en zekerheid voor de atheist.
Ja. Ze zijn voor die mensen echter dan redelijkerwijs te verdedigen is. Bedrog dus.
Oud 13-02-2003, 19:59
mieltje
mieltje is offline
oneens!

Ik zie wel waar de stelling vandaan komt, maar toch, om nou te zeggen dat alleen mensen met een shitleven hoop putten uit een bepaalde religie!

Plus het feit dat ik de stelling een beetje negatief vind klinken, alsof het iets slechts zou zijn ofzo!
zelf geloof ik niet, en put er dus ook geen hoop uit, maar als andere mensen dat wel doen, alleen maar goed denk ik, dat zij een manier hebben gevonden om op 'hun manier' de dag door te komen, s dat toch beter dan alleen maar gaan lopen steunen en kreunen, als dit hun helpt, waarom nie?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten