Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2003, 15:37
Purgatori
Purgatori is offline
Heyz mense.. Ik heb zonet een programma gezien waar ze het over RSI hadde.. Nou zegge ze daar.. Dat je maximaal 2 uur achter de computer mag zitte per dag.. Ik zit eigenlijk zoveel as ik kan achter de computer.. Dag en nacht.. Voor school.. Na school.. Vakanties en weekende tot half 6 of 6 uur.. Enzovoort.. Nu ben ik eig best bang dat ik RSI ga krijge.. Of misschien al heb.. Zijn er mense die ook zoveel computere.. En ook eigenlijk geen last hebbe.. Want dan lijkt het mij dat et niej uitmaakt.. Toch?
Hier kunne de klachte bij kome:

nek
schouder
arm(en)
pols
vingers

Ik heb zelf soms wel eens in men nek.. Maar niet constant.. Dus denk niet dat dat RSI is..

Greetz...
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 15:41
Quiana
Quiana is offline
--> L&G?

Computer best veel (forummen ),
zit er per dag iig meer dan 2u achter.
Klachten heb 'k niet,
soms alleen hoofdpijn, maar da's ook niet elke keer..
Denk dat het niet erg is, voor mij iig niet.
Verschilt per persoon of het uitmaakt lijkt me..
Oud 01-02-2003, 15:43
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
Ik zit ook meer dan 2 uur per dag 8er de pc!!
Ik heb soms best last van mn schouders en ook wel van mn rug maar das geen optie...Ik ben niet bang ofzo dat ik het heb...
Oud 01-02-2003, 16:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
--> L&G?
Dat lijkt mij inderdaad ook een beter forum voor zo'n vraag.
Ik zit zelf vaak 2 tot 3 uur achter mijn PC (voornamelijk 's avonds omdat ik overdag werk), maar ik houd me meestal bezig met het typen van replies op diverse topics hier op de site. Als ik de muis al gebruik is dat om tussen pagina's op en neer te springen en knip- en/of kopieer en plakbewerkingen uit te voeren, dus ik wissel toetsenbord- en muisgebruik nogal eens af. Ik heb zelf geen klachten (mogelijk ook vanwege afwisselend toetsenbord- en muisgebruik) en ik denk dat een van de oorzaken van RSI ook ligt in het overwegend met het toetsenbord of de muis te werken.

@Blueeyez03: Als je last van je schouders en je rug hebt komt dat waarschijnlijk omdat je te lang in dezelfde houding zit waardoor je spieren verkrampt raken. Regelmatig van houding wisselen en af en toe opstaan en wat bewegen (al is het maar om tussendoor even naar het toilet te gaan) is wat dat betreft het beste. Ik wissel ook regelmatig van houding en loop tussendoor ook wel eens naar mijn slaap-en studeerkamer als ik voor het beantwoorden van een bepaalde reply informatie op moet zoeken.
Oud 01-02-2003, 16:11
Verwijderd
4 uur per dag zit ik achter de computer. Maar ik heb goede, ergonomische spullen; een goed toetsenbord met polssteun, een draadloze muis, een bureau op de juiste hoogte, het beeldscherm op de juiste hoogte, ik zit op een goede stoel in een goede houding, en mijn armen liggen horizontaal plat op tafel, met de polsen gebogen, lekker ontspannen.
'k Denk dat bovengenoemde factoren samen rsi kunnen voorkomen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:25
Purgatori
Purgatori is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
--> L&G?
Sorry.. Ik dacht dat dees owk mocht.. Spijt me..
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Purgatori schreef:
Sorry.. Ik dacht dat dees owk mocht.. Spijt me..
Geeft niet joh, ik verplaats em gewoon even
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 18:23
Jozzy
Jozzy is offline
Ik computer sommige tijden ook bizar veel, en heb nog nooit klachten gehad... Maar ik wissel dan ook vaak tussen toetsenbord en muis, en verander mijn houding redelijk vaak en loop regelmatig op en neer naar het toilet (of de koelkast ).
Met citaat reageren
Oud 01-02-2003, 18:27
p-chez
p-chez is offline
Ik heb soms last van RSI.. in m'n nek. 't Is geen aanrader, maar het verbetert de laatste tijd alweer, gelukkig
Oud 01-02-2003, 19:00
Souris
Souris is offline
wij hebben een programma.
op de 10 minuten hoor je een piep en dan moet je verplicht je muis en toetsen loslaten.
na 30 seconde mag je weer verder
Oud 01-02-2003, 20:37
Warsocket
Warsocket is offline
je kan best meer als 2 uur per dag computeren als je maare vaak genoeg pauze neemt ik kan nooit stilzitten dus na 10 min loop ik al lng weer rond voordat ik verder ga en ik computer al 6 jaar intensief dus als je geonoeg pauzes neemt en jezelf een goede houding aanwend het allemaal wel losloopt
Oud 01-02-2003, 21:21
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
crazyellow schreef:
wij hebben een programma.
op de 10 minuten hoor je een piep en dan moet je verplicht je muis en toetsen loslaten.
na 30 seconde mag je weer verder
Hey, da's wel handig..
(maar lijkt me ook wel irri,
zit je net te werken..)
Oud 02-02-2003, 01:31
Purgatori
Purgatori is offline
Ik zit gewoon onafgebroke uren achter men pc.. En dan ff iets ete pakke.. Of toilet.. En gaak weer compe..
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 07:08
CoveredEyes
CoveredEyes is offline
@Blueeyez03: Als je last van je schouders en je rug hebt komt dat waarschijnlijk omdat je te lang in dezelfde houding zit waardoor je spieren verkrampt raken. Regelmatig van houding wisselen en af en toe opstaan en wat bewegen (al is het maar om tussendoor even naar het toilet te gaan) is wat dat betreft het beste. Ik wissel ook regelmatig van houding en loop tussendoor ook wel eens naar mijn slaap-en studeerkamer als ik voor het beantwoorden van een bepaalde reply informatie op moet zoeken. [/B][/QUOTE]

Jah dat denk ik ook...ik verander pas als ik last krijg...btje dom van me maar bedankt hor ik zal af en toe veranderen en pauze nemen bedankt voor de tips!
Oud 02-02-2003, 09:33
Verwijderd
ik zit ongeveer hele dagen achter mijn computer maar heb nog nooit ergens last van gehad. maar 'k heb ook nooit van die vreemde dingen.. me vriend heb het wel 'n beetje.. die zit er ongeveer even veel achter denk ik
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 10:08
steentje
steentje is offline
mijn zus heeft al vananaf mei vorig jaar RSI. Ze zat voor haar werk ook wel 8 uur per dag achter de pc. Nu ze maanden thuis heeft gezeten en heeft moeten revalideren zeg maar, kan ze weer redelijk wat het haar arm. Maar ze heeft maanden lang vrij weinig met haar arm mogen doen. Het werk wat ze eerst deed, mag ze ook nooit meer doen.

Ze is nu een lange tijd werkloos geweest omdat het bedrijf waar ze werkte haar niet wilde helpen en haar niet geloofde das ze werkelijk RSI had. Daar loopt nu een rechtszaak over. Ze heeft het er heel erg moeilijk mee gehad maar met hulp van familie is ze er doorheen gekomen.

Ik wil tegen iedereen hier zeggen dat je ajb oplet met die pc-uurtjes. Het kan dus wel degelijk voor ernstige problemen zorgen.

En denk dus vooral niet te licht over RSI(ofwel...muisarm). Bij mijn zus zal het nooit meer helemaal goed komen.....
Oud 02-02-2003, 10:44
Purgatori
Purgatori is offline
Muis arm heb ik volgesmij niej.. Maar ik heb wel ooit last van spiere in men hande.. As ik bijv. op school ofzow een internetgame doe.. Waar je vaak alleen de pijltjes toetse moet gebruike.. Dan voel ik die spiere echt pijn doen.. Is da dan owk een muisarm? Of een knopjeshand? En nou ben ik ook net op.. En ik heb eigenlijk elke ochtend koppijn.. Vandaag ist echt erg hevig.. Gister ging wel.. Maar ik lees niet echt iets van RSI en koppijn..
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 10:46
steentje
steentje is offline
volgens mij gaat koppijn ook niet altijd samen met RSI....
en wat die pijn in je hand betreft..das normaal als je telkens dezelfde knopjes in moet drukken...sdas gewoon kramp..gaat weer over...

maar over die koppijn...al bij de huisarts geweest??
Oud 02-02-2003, 12:48
ekki
ekki is offline
2 uur achter de pc hoeft echt niet per sé, hoor. kan best langer. en de één krijgt sneller rsi dan de ander.

wat je goed moet onthouden is dat je steeds even moet bewegen. ieder kwartier even weg van je toetsenbord en muis en scherm, even opstaan om bijvoorbeeld een glaasje water te halen (drink je ook nog 'ns genoeg water -> goed voor je gezondheid) of iets anders natuurlijk. steeds ook even veel met je armen bewegen enzo is ook belangrijk. dus niet uren achter elkaar stil zitten.

als je computermobilair goed is (dus op de goede hoogte, goede muis en goed toetsenbord, waarbij je eigenlijk een ergonomisch toetsenbord en een trackball zou moeten) en je niet al te veel vals licht in je beeldscherm hebt enzo moet het allemaal wel meevallen. maar let erg goed op je houding enzo. en schaf goede spullen aan als je bang bent voor rsi. ik heb ook een ergonomisch toetsenbord en dat went vanzelf! goed licht is trouwens erg belangrijk. ohja en zet de refreshrate van je beeldscherm zo hoog mogelijk, dat scheelt ook.

conclusie: goede spullen en niet uren achtereen achter de computer, maar af en toe tussendoor bewegen!!

ps ik heb een tijd ook erg last van m'n schouder gehad, maar ik hou me er ook niet echt aan, aan wat ik hierboven heb gezegd. en dat voor een ergo, ik zou me moeten schamen .
Oud 02-02-2003, 14:35
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ekki schreef:
ik heb een tijd ook erg last van m'n schouder gehad, maar ik hou me er ook niet echt aan, aan wat ik hierboven heb gezegd. en dat voor een ergo, ik zou me moeten schamen .
En waarom doe je dat dan niet?
Oud 02-02-2003, 14:49
ekki
ekki is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
En waarom doe je dat dan niet?
hmm, ik vergeet het altijd omdat ik dan zo druk bezig ben... totdat m'n schouder echt zeer gaat doen. slecht, he?
Oud 02-02-2003, 15:07
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
ekki schreef:
hmm, ik vergeet het altijd omdat ik dan zo druk bezig ben... totdat m'n schouder echt zeer gaat doen. slecht, he?
Mijn vraag had eigenlijk meer betrekking op je opmerking "ik zou me moeten schamen", maar goed...
Oud 02-02-2003, 15:27
ekki
ekki is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Mijn vraag had eigenlijk meer betrekking op je opmerking "ik zou me moeten schamen", maar goed...
ik schaam me ook

hmm, gelukkig is het m'n eigen verantwoordelijkheid. maar het lijkt me wel dom als ik naar een ergo of fysio moet terwijl ik zelf ergo ben.
Oud 02-02-2003, 16:23
Purgatori
Purgatori is offline
Citaat:
steentje schreef:
volgens mij gaat koppijn ook niet altijd samen met RSI....
en wat die pijn in je hand betreft..das normaal als je telkens dezelfde knopjes in moet drukken...sdas gewoon kramp..gaat weer over...

maar over die koppijn...al bij de huisarts geweest??
Neej.. Benk nog niej mee naar de huisarts gewees.. Zouk da moette doen?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2003, 16:54
Souris
Souris is offline
Citaat:
Betamethason schreef:
Hey, da's wel handig..
(maar lijkt me ook wel irri,
zit je net te werken..)
het is ook erg irri.
eerst werkt ie pas na 20 minuten maar dan krijgt ie door dat je een tijd aan het typen bent
op het laatste is het elke 5 minuten>..
maarja,alles is beter dan RSI
Oud 02-02-2003, 20:53
steentje
steentje is offline
Citaat:
Purgatori schreef:
Neej.. Benk nog niej mee naar de huisarts gewees.. Zouk da moette doen?
ik denk dat je dat voor de zekerheid maar wel even moet doen..misschien ister nix aan de hand...maar je weet nooit!
Oud 03-02-2003, 09:18
nl2suzy
nl2suzy is offline
RSI, is ook wel een mode ziekte, maar ik denk als je in de juiste houding zit en ondertussen af en toe pauze neemt dat het dan allemaal wel mee zal vallen. Het ligt er ook aan denk ik hoe gevoelig je voor dat soort dingen bent. Ik zit bijna heel de dag achter de pc. (werk met laptop op school) en heb nog nergens last van. En dat hoop ik ook zo te houden.
Oud 03-02-2003, 18:55
Purgatori
Purgatori is offline
Citaat:
steentje schreef:
ik denk dat je dat voor de zekerheid maar wel even moet doen..misschien ister nix aan de hand...maar je weet nooit!
Ja.. Kwil der best heen gaan.. Maar strax hebk wel iets.. En magk niej meer compe Of moek op pille ofzow Hebk eig niej sow zin in.. Kan je toch wel begrijpe?
Met citaat reageren
Oud 03-02-2003, 19:47
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Purgatori schreef:
Ja.. Kwil der best heen gaan.. Maar strax hebk wel iets.. En magk niej meer compe Of moek op pille ofzow Hebk eig niej sow zin in.. Kan je toch wel begrijpe?
Het alternatief is dat je er niet heen gaat en dus geen zekerheid hebt of het wel of niets ernstigs is. Hoofdpijn kan diverse oorzaken hebben die overigens niet noodzakelijk ernstig hoeven te zijn, maar een keer bij je huisarts langs gaan kan nooit kwaad, al is het alleen maar om eventuele onzekerheden weg te nemen. Ga jezelf in ieder geval geen dingen aanpraten in de trant van: Straks heb ik iets en mag ik misschien helemaal niet meer ****, want daar schiet je niets mee op.
Oud 04-02-2003, 17:04
Purgatori
Purgatori is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Het alternatief is dat je er niet heen gaat en dus geen zekerheid hebt of het wel of niets ernstigs is. Hoofdpijn kan diverse oorzaken hebben die overigens niet noodzakelijk ernstig hoeven te zijn, maar een keer bij je huisarts langs gaan kan nooit kwaad, al is het alleen maar om eventuele onzekerheden weg te nemen. Ga jezelf in ieder geval geen dingen aanpraten in de trant van: Straks heb ik iets en mag ik misschien helemaal niet meer ****, want daar schiet je niets mee op.
Schiet ik nix meej op.. Maar kan wel zijn..
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 17:29
maantje tuurt
maantje tuurt is offline
mensen asocieren RSI voornamelijk met computeren. Wat ik raar vind, want ik heb RSI gekregen door cello spelen. ik ben er nu best wel goed af aan het komen maar het komt niet door computeren. als je minder kans op RSI wil hebben bij het computeren kan je wel proberen:
-niet constant je hand op de muis te laten liggen
-je om het kwartier even uitrekken, je handen los schudden
-goed recht voor het beeldscherm zitten, niet op een te lage stoel
-na een uurtje even wat anders doen

maar als je er geen last van heb is het toch geen probleem? al vreet computeren echt veel tijd merk ik bij mezelf...
Oud 04-02-2003, 18:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Purgatori schreef:
Schiet ik nix meej op.. Maar kan wel zijn..
Het kan, maar het hoeft niet. De enige manier om zekerheid te krijgen of het wel of niet ernstig is, is een keer bij je huisarts langs gaan.

@maantje tuurt: Je hebt gelijk als je zegt dat RSI (Repetetive Strain Injury) niet alleen door het werken met een PC veroorzaakt hoeft te worden. Iedereen die een beroep uitoefent waarin men regelmatig dezelfde beweging uitvoert kan er last van krijgen.
Oud 04-02-2003, 18:30
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Iedereen die een beroep uitoefent waarin men regelmatig dezelfde beweging uitvoert kan er last van krijgen.
Hoeft niet per se (goed geschreven? ) een beroep te zijn, hoor. Maar ik snap wel wat je bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 04-02-2003, 18:33
Miracle
Miracle is offline
k heb ooit een verhaal gehoort over iemand die rsi kreeg van z'n werk
z'n beroep was: het geslacht van kuikentjes bepalen
dus: kuikentje oppakken, omdraaien en weer terug zetten
Oud 04-02-2003, 19:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Hoeft niet per se (goed geschreven? ) een beroep te zijn, hoor. Maar ik snap wel wat je bedoeld.
Het wordt anders wel als een beroepsziekte beschouwd. In mijn Codex Medicus staat RSI namelijk in het hoofdstuk Bedrijfsgezondheidszorg en arbeidsomstandigheden vermeld, maar het kan inderdaad ook buiten een beroep om optreden.
*En ja, per se is inderdaad correct geschreven *

Regels voor berichten